Gå til innhold

Fire av ti har blitt mer negative til Tesla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Resultatet i spørreundersøkinga strider litt mot mitt inntrykk, så eg mistenker kanskje at spørsmålsstillinga ikkje er heilt god.

For dei aller aller fleste Tesla eigarane så kan vel ikkje politisk ståstad til eigaren av bilmerket være særleg tungvegande? Finnes det altså Tesla-eigarar i dag som køyrer rundt i Teslaen sin og tenker at no ser alle at eg kjøyrer Tesla og trur eg er Trump supporter?

At dei som ikkje er Tesla-eigarar og som uansett ikkje ville kjøpt seg Tesla seier at det er negative til Tesla på grunn av Musk sin støtte til Trump betyr ganske lite, dette er jo folk som uansett er negative til Musk og Tesla frå før.

Og skulle ein være negativ til Musk og indirekte til Trump så hjelp det vel lite å selge bilen brukt?

Min teori er at folk flest har blitt meir negative til Tesla fordi at samtidig som at Tesla har opparbeida seg meir og meir negativ omtale, på alt frå lang ventetid på reserverdelar til dårlege arbeidsforhold på fabrikkane, så har dei øvrige bilprodusentane komt med mange gode alternativ.
For nokre år sidan så var Tesla det openbare valget om du skulle bytte ut familiebilen til ein elbil. I dag finnes det mange fullgode alternativ til Tesla.

Største problemet med Tesla slik som eg ser det er at byggkvaliteten ikkje heilt held mål. Tesla har god rekkevidde og teknologi men det er ein litt "billig" bil både innvendig og utvendig, mellom anna så er det mange som klager på at det er litt for mykje glipper mellom panel og liknande skjønnheitsfeil.
Sjølv så meiner eg også at det teller litt negativt at Tesla overdriver litt kva ein kan levere, som til dømes at Autopiloten "snart" kjem med meir avanserte funksjonar.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Gjenspeiler seg ikke i salg iallefall, andre år på rad de slår bobla sin rekord fra 19 pil og bue..

Folk har "alltid" hatet Elon og Tesla. Det ser en jo overalt og ikke minst her inne. 

Noen brukere virker til og med å dedikere hele sin tid på å snakke ned Elon. Hver sin lyst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Gjenspeiler seg ikke i salg iallefall, andre år på rad de slår bobla sin rekord fra 19 pil og bue..

Folk har "alltid" hatet Elon og Tesla. Det ser en jo overalt og ikke minst her inne. 

Noen brukere virker til og med å dedikere hele sin tid på å snakke ned Elon. Hver sin lyst.

Salg, det er liten tvil om at på verdensbasis økte salget av elbiler i 2024, mens Tesla hadde en ørliten nedgang, dermed mindre markedsandel. 

Og noen bruker mye tid på å snakke ned Kina. Snart kommer  vel både model 3 og Y(?) til Norge fra Kina så det er mulig å få i både pose og sekk😉

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (5 minutter siden):

Salg, det er liten tvil om at på verdensbasis økte salget av elbiler i 2024, mens Tesla hadde en ørliten nedgang, dermed mindre markedsandel. 

Og noen bruker mye tid på å snakke ned Kina. Snart kommer  vel både model 3 og Y(?) til Norge fra Kina så det er mulig å få i både pose og sekk😉

Altså, slik jeg forstår denne artikkelen omhandler den Norge. Salget til Tesla i Norge var fantastisk ift konkurrentene. Y solgte vell 3x nærmeste konkurrent og som sagt nok ett år hvor en slår boble rekorden.

Tesla fra Kina er topp det! Iallefall i fra min ekstremt lille statistiske grunnlag:p

Lenke til kommentar

Tesla-salget har falt mye mer enn markedet i et land som Tyskland. Det kan sikkert ha noe med kvaliteten på bilene å gjøre, men at Elon Musk tweeter 100 ganger om dagen til fordel for nynazistene i AfD har nok mye å si. Også i England er Elon Musk sin oppslutning på bunnivå, selv blant konservative, og de som støtter ham er nok ikke troende til å kjøpe elbiler uansett.

Det finnes vel knapt historiske paralleller til hvor mye en person er knyttet til et varemerke. Det klarte å lure en del mennesker når Elon Musk prøvde å bygge seg en myte som tekno-Jesus. Nå som alle ser hva slags ufyselig menneske han er så slår det tilbake. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Altså, slik jeg forstår denne artikkelen omhandler den Norge. Salget til Tesla i Norge var fantastisk ift konkurrentene. Y solgte vell 3x nærmeste konkurrent og som sagt nok ett år hvor en slår boble rekorden.

Tesla fra Kina er topp det! Iallefall i fra min ekstremt lille statistiske grunnlag:p

Tesla hadde lavere markedsandel også i Norge i 2024 enn året før.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3E2JL0/dette-ble-de-mest-solgte-bilene-i-2023

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Gyqrlm/sluttspurt-ga-tesla-norges-to-mest-solgte-biler-i-2024

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (Akkurat nå):

Ja, men hvem hadde ikke det? Som sagt, slått boble rekorden 2 år på rad i ett vanskelig marked. Synd det ser ut som model Y kommer så sent i gang i år, om ikke hadde jeg hatt troen på >20k

Lenke til kommentar

Jeg for min del har ikke endret syn på Tesla. Jeg har heller ikke endret mitt forhold til Tesla som selskap pga Musk sitt politiske eventyr.

Grunnen til at jeg prøver å unngå alt som eies av Musk, og synes alle andre burde gjøre det samme, er at det er tydelig hvor farlig det er å la en mann få så ekstremt mye økonomisk makt. Han er tilnærmet økonomisk, politisk og juridisk immun. Det er ekstremt farlig for verden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (59 minutter siden):

Det er forskjell på bilnerder som krangler om hvilken lane keep assist som er best, og folk. Elon Musk sin bullshitting har alltid vært en teknisk krevende debatt som bare gir avsmak hos de som ikke biter på. Høyreradikalisme er et språk alle forstår.

Politisk ståsted har alltid vært viktig for bilindustrien, vi så det på 70-tallet da japanerne inntok markedet, og vi ser det i dag nå som kineserne inntar markedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...