Gå til innhold

Tips til å fjerne slark i Rottefella NIS-binding?

Anbefalte innlegg

Jeg har to par ski fra rundt 2011 med Rottefella Xcelerator-bindinger.

• Rossignol-skøyteski med Rossignol-brandet binding
  • Fisher-klassiskski med Rottefella-brandet binding

image.thumb.jpeg.5f6ae646f7257ab7b9ef896d84069072.jpeg

Alle fire bindinger har slark, som i at bindingen beveger seg noen millimeter både i høyde og lengderetning i forhold til NIS-platen. De beveger seg ikke ut av posisjon.

Vedlagt er en video hvor jeg prøver å vise problemet, samt bilder av en binding fra hvert skipar.

Har noen tips til hvordan man kan bli kvitt dette, som ikke innebærer:

• Kjøpe nye bindinger
  • Lim
  • Skruer

Endret av olavrb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sendt mail til Rottefella om dette, hittil har de bare svart "ser slarken, men det er nok slitasje dette her, og vi har ingen løsning på det. NIS platen kan være problemet her også. Beklager."

To par ulike ski, fra ulike produsenter. Skøyteski vesentlig mer brukt enn klassiskski, sistnevnte har samme symptom. "Slitasje" er årsaken, ikke noe å gjøre med dette.

Prøver en epost til, for dette synes jeg ikke er et akseptabelt svar. Forventer ikke noe gratis, men at svaret er å kjøpe to par nye ski aksepterer jeg ikke.

Lenke til kommentar

Men i alle dager?!? Forventer du null slitasje etter 13 års bruk?!? Klager du til bilfabrikanten når bremsene dine er slitt også?

Du bør kunne forvente minst 5 års problemfri bruk, etter det er det goodwill fra leverandøren om de hjelper deg med problemet. Så skal jeg ikke gi deg råd om gode løsninger, for de løsningene du vil ha deg frabedt er de gode løsningene... Det eneste jeg kommer på er å slutte og gå på ski!

Endret av RookieNO
Lenke til kommentar

Jeg mener dette ikke kan sammenlignes med bremseklosser. Undersiden av skiene ville vært mer sammenlignbart.

Det er også stor forskjell på hvor mye disse to par skiene er brukt. Er det materialtretthet da?

En potensiell løsning er jo å skaffe bindinger som kan skrus fast. Kanskje NIS-platen kan byttes, hva vet jeg? Ville det vært helt utenkelig at det fantes noe man kunne shimmet/jammet mellom binding og NIS-plate så den ikke gled så lett?

Leverandør burde kunne foreslå tiltak utover å kjøpe alt nytt.

Endret av olavrb
Lenke til kommentar

Rottefella konkluderer med at NIS-plate trolig er slitt. Den kan ikke byttes, kun skifabrikanter med lisens kan gjøre det. Sier Rottefella.

Noen mulige veier videre:

Endret av olavrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...