Milhouse85 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Kakkelfant skrev (18 timer siden): Helt klart ulovlig, og så legger man merke til at de fanger opptil flere gjedder hver uke, noen ganger fler. Dette er jo da et resultat av borgervern, der innbyggerne går inn for å gjøre en jobb de mener myndigheten ikke gjør men burde gjøre. Og når man leser noen av disse chattene så er det jo helt klart et behov til stede for å få fisket opp disse gjeddene. Akkurat det er udiskutabelt. Ja, og uavhengig av hva det gjelder - så er jo ofte borgervern et resultat av manglende offentlig kontroll. Det ser mange ganske mange plasser i verden, med langt dårligere politisk styresett enn i Sverige. Der det oppstår små grupper av "politi" - som skal beskytte eller verne om et gitt interesseområde. Slike grupperinger, er ganske vanlig i underutvikla land der det offentlige ofte ikke er i stand til å gjøre jobben de skal. Så jeg tenker dette først å fremst er en kraftig protest på at "dere" (altså, Svenske myndigheter) - gjør ikke nok for å beskytte barna våre. (De har vel nok med innvandring og alt det der.) Så da tar vi saken i egne hender, og lager vår eget lille borgervern. Vet ikke om dere husker det, men noe lignende ble gjort i Norge for en god del år tilbake. "Barnas Trygghet" het organisasjonen. Men de tilpasset seg raskt https://www.youtube.com/@barnastrygghet7788/videos De rakk ikke gjøre så veldig mye, før myndighetene satte en stopper for "prosjektet". https://www.nrk.no/buskerud/barnas-trygghet-grunnlegger-i-retten-1.13770989 Han fikk 30 dagers fengsel. Senere tilpasset de seg det norske lovverket... Men i dag, kan jeg ikke se at den "organisasjonen" lever ennå? Finner ingen ting når jeg googler... 2 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Kort og enkelt : JA Men kun hvis vi klarer å lage en feilfri metode for å straffe pedofile og at det er staten som står får det. Private har ingenting med offentlig lynsjing da Ola/Kari Nordmann har altfor dårlig dømmekraft og den naturlige flokkmentaliteten er altfor skjør til at enkeltindivider kan ta så viktige valg på vegne av andre hvor liv blir ødelagt. Kun én uskyldig dømt pedofil som henges ut er ikke verdt det rett å slett. Om det finnes en feilfri metode? Tja, jeg liker å tro det finnes, men det er ikke lovlig per i dag da det går utover privatlivet til oss alle. Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Ikke noe jeg ville gjort. Det gagner meg ikke Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Når politiet og rettsamfunnet ikke gjør jobben, gjerne pga svake politikere som legger til rette for at folk kan gjøre mye faenskap før de blir tatt, da blir folk presset til å gjøre noe selv for å beskytte samfunnet. 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 31 minutes ago, Milhouse85 said: Men i dag, kan jeg ikke se at den "organisasjonen" lever ennå? Finner ingen ting når jeg googler... https://www.reddit.com/r/norge/comments/11f7b0t/deleted_by_user/ Barnas trygghet var tilsynelatende drevet av kriminelle og det kan late til at de kollapset da "eieren" måtte i fengsel. "Han som drev det sitter sikkert i fengsel igjen. Han er jo dømt, og har sonet for vold mange ganger pluss mye annet grums. " "Jeg vet ikke om han sitter inne nå nei, men det er vel nærliggende å tro da det er stille fra den kanten. Det jeg vet er at han Aron er en seriekriminell med mange dommer for vold, vinning, og narkotika. Siste jeg så om han var at han var siktet for trakassering av en eller annen. Har sikkert ballet på seg derifra." 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Kakkelfant skrev (2 timer siden): https://www.reddit.com/r/norge/comments/11f7b0t/deleted_by_user/ Barnas trygghet var tilsynelatende drevet av kriminelle og det kan late til at de kollapset da "eieren" måtte i fengsel. "Han som drev det sitter sikkert i fengsel igjen. Han er jo dømt, og har sonet for vold mange ganger pluss mye annet grums. " "Jeg vet ikke om han sitter inne nå nei, men det er vel nærliggende å tro da det er stille fra den kanten. Det jeg vet er at han Aron er en seriekriminell med mange dommer for vold, vinning, og narkotika. Siste jeg så om han var at han var siktet for trakassering av en eller annen. Har sikkert ballet på seg derifra." Interessant. Som jeg skrev tidligere, så er det ikke sjelden at de som er utsatt for overgrep havner i rusmiljøet. Men også i krim-miljøet. Voldtekt mot barn, kan ofte ødelegge mye i deres utvikling. Slik at man havner "på kant av samfunnet", og derfor lett kan havne på utsiden. Derfra er det kort vei til krim. Derfor tenker jeg det er helt naturlig at kriminelle har et spesielt stort hat rettet mot overgripsforbrytere. Det er ikke uten grunn at disse blir isolert i egne avdelinger i fengsel. 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kakkelfant skrev (13 timer siden): Der tror jeg du tar feil, jeg oppfatter disse som mer eller mindre kriminelle med en indre justis som fungerer avskjermet fra samfunnet og politiet - det er åpenbart at de høster "kred" i sitt miljø for dette, dette er nok også grunnen til at de poster clips på discord server, lukkede facebook grupper, osv, av disse konfrontasjonene. Jeg motsier ikke dette, så jeg skjønner ikke helt hva som er feil. Mange av disse som er involvert i dette er kjenninger av politiet fra før, vold er ganske vanlig, ran og andre type forhold. Det viser mange av sakene som har havnet i rettssystemet. Som jeg sier, dette er voldsmenn som synes det er gøy å slåss. Som du sier, de får masse cred blant sine egne. Ikke ulikt andre miljøer som også filmer vold, men da er det typisk at de er ofre såvel som utøvere, i motsetning til pedojegerer miljøer hvor offeret typisk er en tredjepart. 4 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) fwj__ skrev (5 timer siden): Når politiet og rettsamfunnet ikke gjør jobben, gjerne pga svake politikere som legger til rette for at folk kan gjøre mye faenskap før de blir tatt, da blir folk presset til å gjøre noe selv for å beskytte samfunnet. Du kan ikke stole på en mobb/gruppe siden de er drevet av følelser og ikke logikk. Derfor trenger vi instanser som ser analyserer fakta. Mobbens psykologi kan skade mer enn den løser problemene. Odins soldater er ikke over loven. Bruker de som eksempel siden det er ganske ferskt det de holdt på med. Endret 2 timer siden av Boing_80 3 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Kakkelfant skrev (13 timer siden): I amerika er dette lov, politiet kan sette opp en honningkrukke og ta alle som stikker fingrene nedi der. Dette burde være lov også i norge, så kunne vi fått ryddet litt folk av gatene. Det synes ikke jeg. I USA så har "entrapment" ført til at folk, som trolig aldri hadde utført den kriminell handlingen alene, har blitt holdt i hånden av FBI hele veien. De har manipulert og påvirket personen, hvordan kan man vite at handlingen ville ha funnet sted uten at politiet var involvert? Det er en grunn til at politiet her i Norge ikke har lov til det, etterretningen har mulighet til det og det er noe som ofte blir gransket, det er alltid et spørsmål om målet ville ha handlet som den gjorde hvis ikke det var på grunn av påvirkning. Jeg er glad for at Norge har bedre rettsikkerhet enn USA, etter min mening så er ikke USA et land man bør inspireres av. Endret 2 timer siden av Uderzo 5 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Uderzo skrev (5 minutter siden): Jeg er glad for at Norge har bedre rettsikkerhet enn USA, etter min mening så er ikke USA et land man bør inspireres av. Helt enig. Jeg har aldri forstått hvorfor folk ser så voldsomt opp til USA. Jeg har besøkt USA fem ganger. Hver gang jeg reiser over Atlanteren. Tenker jeg: Fyttikatta for et sært land, jeg er glad vi ikke har det slik i Norge. Det er nesten skremmende å se hvor lett Europa nærmest forguder USA og "imiterer" mye av deres kultur. Takk å lov for at woke-tilstandene ikke havnet her hjemme... (Selv om det var nære på). "Lokkefeller" er helt feil vei å gå. Politiet er stadig mer tilstede der de unge er, på Snapchat og alt det der.... Med egen alarmtelefon for barn og unge. Barnehager, skoler og andre arenaer der barn og unge er, får stadig større fokus på dette med overgrep. Blant annet har NRK laget veldig gode klipp gjennom NRK Super: "https://nrksuper.no/serie/supernytt" Men overdrevet fokus rundt emnet kan også slå ut motsatt vei, godt illustrert gjennom filmen: "Jakten" fra 2012. En veldig god film forresten. https://www.imdb.com/title/tt2106476/ Jeg har mye større tro på dette: - Strengere straffer; til skrekk og advarsel. - Voksne som har seksualiserende tanker om barn, må få en trygg kanal til å søke hjelp. - Opplæring til barn og unge. - Det må være enkelt og føles trygt for ban og unge å melde i fra. + + + 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Uderzo skrev (22 minutter siden): Det synes ikke jeg. I USA så har "entrapment" ført til at folk, som trolig aldri hadde utført den kriminell handlingen alene, har blitt holdt i hånden av FBI hele veien. De har manipulert og påvirket personen, hvordan kan man vite at handlingen ville ha funnet sted uten at politiet var involvert? Det er en grunn til at politiet her i Norge ikke har lov til det, etterretningen har mulighet til det og det er noe som ofte blir gransket, det er alltid et spørsmål om målet ville ha handlet som den gjorde hvis ikke det var på grunn av påvirkning. Jeg er glad for at Norge har bedre rettsikkerhet enn USA, etter min mening så er ikke USA et land man bør inspireres av. Enig! Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Milhouse85 skrev (4 minutter siden): Jeg har mye større tro på dette: - Strengere straffer; til skrekk og advarsel. - Voksne som har seksualiserende tanker om barn, må få en trygg kanal til å søke hjelp. - Opplæring til barn og unge. - Det må være enkelt og føles trygt for ban og unge å melde i fra. + + + Helt enig. Samt opplæring av foreldre også, så mange som ikke kan nok om sosiale medier osv. de har ikke peil på hva barna holder på med. Ikke for å skremme dem, for det kan slå helt feil ut, man vil ikke ha foreldre som har helt noia og skyver barna fra seg og blir helt kontroll freaker. Men at de vet nok til å kunne snakke med barna om det, og at barna forstår at de kan snakke med foreldrene sine om dette 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 49 minutter siden Del Skrevet 49 minutter siden Uderzo skrev (1 time siden): Jeg er glad for at Norge har bedre rettsikkerhet enn USA, etter min mening så er ikke USA et land man bør inspireres av. På så mange måter ja, absolutt ikke et land man bør inspireres av 🤔 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå