Gå til innhold

Economy vs Business på long-haul


Anbefalte innlegg

Har ikke erfaring med å fly verken economy eller business på long-haul, og var i utgangspunktet fast bestemt på business dersom jeg skulle fly long-haul i fremtiden.

Men, ser nå at det koster meg kun 70k + CT for Oslo-Sydney tur-retur, mens tilsvarende reise i businesses koster 275k + CT.

Med andre ord; jeg kan reise fire ganger samme strekning om jeg tar til takke med economy.

Regner med at selskapet kan være delvis avgjørende for standarden.
 

Er det noen som har noen synspunkter og eventuelle tips her? Er economy greit nok? Bryr meg absolutt null og maten, men er 189 cm med lange bein.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med å sitte foran gardina er at du er utkvilt når du kjem fram. I veldig mange tilfeller ville eg heller forlenga reisa med en dag til å sove på...

På business får du plass til å sove meir eller mindre flatt, fullt utstrekt. På economy må du sitte i setet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

For meg(187 of stor) er økonomi på langtur forferdelig og kan ødelegge reisen med vondter. Er I granka nå og måtte sitte 5 timer + på "økonomi" da flyet ikke hadde biz. Er helt på kanten

Takk for tips. Mistenkte det. Men economy på short-haul er vel ikke akkurat long-haul standard...

Lenke til kommentar
barfoo skrev (33 minutter siden):

Fordelen med å sitte foran gardina er at du er utkvilt når du kjem fram. I veldig mange tilfeller ville eg heller forlenga reisa med en dag til å sove på...

På business får du plass til å sove meir eller mindre flatt, fullt utstrekt. På economy må du sitte i setet.

Ja. Fordelen med å legge setet flatt er det din frister. Bestilte nylig reise til Peru til modern og fadern på biz, men Oseania er ikke like tilgjengelig med Sky Team, og i tillegg koster det mye mer i biz. Egentlig veldig gira på biz, men svir av resten av poengene mine ettersom det akkurat gikk med en del til modern og fadern også.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (9 minutter siden):

Takk for tips. Mistenkte det. Men economy på short-haul er vel ikke akkurat long-haul standard...

Tja vill ikke si det er ekstreme forskjeller. Jeg satt fremmerst på a320neoen og synes fortsatt at det er alt for ukomfortabelt i 5+ timer. Å sitte slik med enda mindre plass til beina i 10++ er helt uaktuelt for min kropp, men i mine yngre dager gikk det greit selv om det kjentes da også.

Har reist mye lang haul via jobb de siste 12-13 årene og de første 5ish var stort sett økonomi eller premium. Etter dette har jeg kun reist biz, med noen veldig få unntak på premium pga mangel på billetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tja vill ikke si det er ekstreme forskjeller. Jeg satt fremmerst på a320neoen og synes fortsatt at det er alt for ukomfortabelt i 5+ timer. Å sitte slik med enda mindre plass til beina i 10++ er helt uaktuelt for min kropp, men i mine yngre dager gikk det greit selv om det kjentes da også.

Har reist mye lang haul via jobb de siste 12-13 årene og de første 5ish var stort sett økonomi eller premium. Etter dette har jeg kun reist biz, med noen veldig få unntak på premium pga mangel på billetter.

Takk for innspill. Kroppen min er definitivt ikke bygd for å sitte stille, men den klarer å ligge. Planen er vel en fin blanding av melatonin og Paracet for å få sove, men på economy risikerer jeg vel å ende opp med hodet på skuldra til naboen...

Har sett på et alternativ som deler opp reisen med en overnatting. Alternativet som går vestover til LA først er i hvert fall uaktuelt. Da er siste legg over 15 timer.

Lenke til kommentar

Dette er nok veldig individuelt.

Flydd både business og economy en del, men businesses utenom jobb er helt uaktuelt å bruke penger på.

Joda, det er litt mer behagelig, men hovedsaken med lang flytur er at man er stuck på et bråkete fly i timesvis. Setene på economy er ofte helt ok (long haul er gjerne bedre enn innenlands).

Er selv 194, så beinplass er et issue noen ganger, men sitte med anklene i kryss og knærne til siden (innenfor mitt sete) så får man alltids sove.

Men ja, noen mennesker verdsetter komfort høyere enn andre, så her må man bare vurdere selv.

For min del blir det ikke aktuelt å betale for annet enn economy, med mindre jeg en dag får så mye penger at jeg uansett ikke ville merket forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (2 minutter siden):

Takk for innspill. Kroppen min er definitivt ikke bygd for å sitte stille, men den klarer å ligge. Planen er vel en fin blanding av melatonin og Paracet for å få sove, men på economy risikerer jeg vel å ende opp med hodet på skuldra til naboen...

Har sett på et alternativ som deler opp reisen med en overnatting. Alternativet som går vestover til LA først er i hvert fall uaktuelt. Da er siste legg over 15 timer.

Jepp, worst case så sitter du mellom to personer og det er kanskje personer vedsiden av de også. Og de er gjerne 150kg begge to osv. Såklart usannsynlig, men shit happens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dundersalt123 skrev (1 minutt siden):

Dette er nok veldig individuelt.

Flydd både business og economy en del, men businesses utenom jobb er helt uaktuelt å bruke penger på.

Joda, det er litt mer behagelig, men hovedsaken med lang flytur er at man er stuck på et bråkete fly i timesvis. Setene på economy er ofte helt ok (long haul er gjerne bedre enn innenlands).

Er selv 194, så beinplass er et issue noen ganger, men sitte med anklene i kryss og knærne til siden (innenfor mitt sete) så får man alltids sove.

Men ja, noen mennesker verdsetter komfort høyere enn andre, så her må man bare vurdere selv.

For min del blir det ikke aktuelt å betale for annet enn economy, med mindre jeg en dag får så mye penger at jeg uansett ikke ville merket forskjellen.

Om en gir litt innsats så trenger ikke det å reise biz koste særlig. Da en bruker poeng. Slik TS gjør. Gir dog noen begrensninger ift selskap en reiser med og ruter såklart.

Lenke til kommentar

Du sparer på å fly Biz kun østover, det er da du får mest valuta for pengene. Vestover er dagsflight og da er det ikke så ille med Premium eller Økonomi.

Lær deg å slappe av på fly. Jeg bruker alltid vindussete og da forstyrrer ingen meg. Når vanlig boarding starter sitter jeg ofte allerede og sover i vindussetet. Alltid uthvilt og tilpasset tidssone når jeg kommer frem.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Om en gir litt innsats så trenger ikke det å reise biz koste særlig. Da en bruker poeng. Slik TS gjør. Gir dog noen begrensninger ift selskap en reiser med og ruter såklart.

Koster jo fortsatt noe, poengene kan alternativt brukes på andre ting, som for eksempel neste flyreise, hotell el.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (14 minutter siden):

Du sparer på å fly Biz kun østover, det er da du får mest valuta for pengene. Vestover er dagsflight og da er det ikke så ille med Premium eller Økonomi.

Lær deg å slappe av på fly. Jeg bruker alltid vindussete og da forstyrrer ingen meg. Når vanlig boarding starter sitter jeg ofte allerede og sover i vindussetet. Alltid uthvilt og tilpasset tidssone når jeg kommer frem.

Tenker du å bare godta å reise rimeligere og med lanserte standard? Eller biz? Helt ærlig vanskelig å se for seg en flight selv i economy når jeg kun har reist med vanlig rutefly til byer i Europa. Norwegian til Paris er jo ingen fest sist 🙂

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (2 timer siden):

Tenker du å bare godta å reise rimeligere og med lanserte standard? Eller biz? Helt ærlig vanskelig å se for seg en flight selv i economy når jeg kun har reist med vanlig rutefly til byer i Europa. Norwegian til Paris er jo ingen fest sist 🙂

Folk er forskjellige. Min rekord er 42 timers flight i økonomi før jeg kom til destinasjonen.

Jeg prøvde få frem 2 poeng:

1) Man trenger ikke fly alle flighter i Biz eller alle flighter i økonomi. Man kan velge noe imellom hvor man bare har Biz én vei og får en totalpris mellom Biz og økonomi.

2) Om man bare skal ha deler av reisen i Biz bør man velge det der hvor man har best nytte av det, altså østover.

Endret av robertaas
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...