Gå til innhold

Strømbrudd

Anbefalte innlegg

15000 fortsatt uten strøm etter stormen i går, og som vanlig er det vanligste problemet tre som blåser over ende over kraftlinjene. Straumselskapa må  få rydde breiere kraftgater langs linjene! Få vekk all skog som kan velte over linjene!

Screenshot_20250118-164513_Samsung Internet.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40 tusen kunder var uten strøm. Hvis man regner 2 eller 2.5 per husstand kan det fort være snakk om 100 tusen mennesker som var strømløse. På det meste. Ganske mye vind her en periode, men varte ikke veldig lenge, kanskje 6 til 9 timer. De som kan dette snakker om at dersom de rydder bredere gater kan det bli ennå verre, trærne velter lenger unna og faller hardere på linjene. Hvis de skal rydde bredere må de rydde ekstremt bredt, type 15-20 meter per side. Det er nok ikke realistisk eller mulig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
HF- skrev (2 timer siden):

15000 fortsatt uten strøm etter stormen i går, og som vanlig er det vanligste problemet tre som blåser over ende over kraftlinjene. Straumselskapa må  få rydde breiere kraftgater langs linjene! Få vekk all skog som kan velte over linjene!

Screenshot_20250118-164513_Samsung Internet.jpg

Tydeligvis mange trær som ligger på og/eller har skadet linjene. Den lovregulerte traseen må være vesentlig bredere hvis problemet skal elimineres. Dette koster penger som må dekkes av nettleia.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert mange trær som ligger på linjene, tviler ikke. Men bredere kraftgater hjelper ikke mot at stolper midt på jorder knekker tvert av. Mye stolper er sikkert 50 år gamle. Selskapene må spare penger pga stat og kommuner skal ta ut store overskudd fra nettleien. 

stolpe.PNG.6ae7916a02067d8e7f61d96109477ace.PNG

• Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

Mye stolper er sikkert 50 år gamle

Rart det, men 'levetiden'  på kreosot-impregnerte stolper (de som er brune i fargen) er faktisk 50 år og jeg har selv klatret i mange stolper som ble satt opp tidlig på 1900 tallet i jobbsammenheng! De eldste av de jeg var oppe i var fra 1916 mener jeg å huske. (De såkalte rikskursene for telegraflinjer som går over fjellet her!) 😮  

Endret av Woff
  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Sikkert mange trær som ligger på linjene, tviler ikke. Men bredere kraftgater hjelper ikke mot at stolper midt på jorder knekker tvert av. Mye stolper er sikkert 50 år gamle. Selskapene må spare penger pga stat og kommuner skal ta ut store overskudd fra nettleien. 

stolpe.PNG.6ae7916a02067d8e7f61d96109477ace.PNG

Stolper midt på jordet brekker bare hvis de er råtne…..
Forøvrig er nettselskapenes overskudd regulert av myndighetene.

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (19 minutter siden):

Rart det, men 'levetiden'  på kreosot-impregnerte stolper (de som er brune i fargen) er faktisk 50 år og jeg har selv klatret i mange stolper som ble satt opp tidlig på 1900 tallet i jobbsammenheng! De eldste av de jeg var oppe i var fra 1916 mener jeg å huske. (De såkalte rikskursene for telegraflinjer som går over fjellet her!) 😮  

De kan være satt inn med tjære også 😉

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (17 minutter siden):

Stolper midt på jordet brekker bare hvis de er råtne…..
Forøvrig er nettselskapenes overskudd regulert av myndighetene.

Ja, og de sier det skal være 30% avkasting på egenkapitalen, en egenkapital som eierne aldri har betalt inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (40 minutter siden):

Tydeligvis mange trær som ligger på og/eller har skadet linjene. Den lovregulerte traseen må være vesentlig bredere hvis problemet skal elimineres. Dette koster penger som må dekkes av nettleia.

Betaler dei kompensasjon til grunneiere, eller er det sjølve rydding som vil koste?

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (23 minutter siden):

De kan være satt inn med tjære også

Da er det nok kreosot du tenker på! Les her: https://no.wikipedia.org/wiki/Kreosot
Det andre middelet de benytter er de 'grønne' stolpene som er bolidensalt-impregnert og som har levetid typisk på 20 år. Dette har nok blitt erstattet av andre midler nå tipper jeg siden det er lite å finne på nett. https://runeberg.org/tektid/1940v/0152.html
Dette er kjente måter å impregnere på og som sagt har jeg vært oppe i stolper som var 100 år gamle, like fine den dag i dag!
Bolidensalt-impregnering danner Arsenikk når det brennes, derfor er dette ikke å anbefale... 🤪 Noen kan daue av sånt har jeg lest..

• Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (16 minutter siden):

Betaler dei kompensasjon til grunneiere, eller er det sjølve rydding som vil koste?

Begge deler. Hvis kraftgata skal klausuleres i større bredde enn den allerede er, så skal åpenbart tapet for skogeier/grunneier som ikke lenger kan utnytte arealet som tidligere kompenseres. (Det gjøres normalt med et engangsbeløp på den måten at man tar utgangspunkt i det årlige tapet og "kapitaliserer" dette til et engangsbeløp, som om man investerer det til en gitt rente vil gi årlig avkastning tilsvarende det årlige tapet. En slik omregning fra en evigvarende årlig erstatning til et engangsbeløp er vanlig i mange sammenhenger, enten det gjelder kraftlinje, vei, jernbane eller annet.)

Lenke til kommentar
Woff skrev (31 minutter siden):

Da er det nok kreosot du tenker på! Les her: https://no.wikipedia.org/wiki/Kreosot
Det andre middelet de benytter er de 'grønne' stolpene som er bolidensalt-impregnert og som har levetid typisk på 20 år. Dette har nok blitt erstattet av andre midler nå tipper jeg siden det er lite å finne på nett. https://runeberg.org/tektid/1940v/0152.html
Dette er kjente måter å impregnere på og som sagt har jeg vært oppe i stolper som var 100 år gamle, like fine den dag i dag!
Bolidensalt-impregnering danner Arsenikk når det brennes, derfor er dette ikke å anbefale... 🤪 Noen kan daue av sånt har jeg lest..

Se der ja mine stolper er svarte dvs de som går til Telefon 😉 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...