Gå til innhold

Passordmanager

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RuneTh666 skrev (1 time siden):

Det finnes vel omtrent 1 million tjenester og nettsider som oppbevarer og husker passordene dine men er hvilke tjeneste/ side er det som er best?

Har på følelsen av at flere av tjenestene har blitt hacket i løpet av de siste årene

Passordmanager er et opplagt hackermål.
Tar ikke sjansen på dette lenger og mine 15-20 passord er derfor nedskrevet på papir.
Skyldes også latterlig mange varianter av passord- /brukernavn-regler

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tok en testrunde for en stund siden med flere inkludert bitwarden, 1password, lastpass, dashlane og valget falt på gratisversjonen av Bitwarden.

Ikke bare har den alle features man trenger, super brukervennelig extension for nettleser og mobilapp. Gratisversjonen var i mine øyne like bra og enkelte ganger bedre enn flere andre betalte tjenester, som er helt utrolig. 

Den er og like sikker som som de beste, ihvertfall ikke noe grunnlag for å si noe annet. 

(Se min vurdering i tråden her - derav hadde den gang blant annet 1password noen manglende sikkerhet/recovery features jeg ikke var fan av)

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Har brukt LastPass i mange år, og har aldri hhat noen problemer.

Har ikke prøvd noen andre.

Lagrer ikke "hovedpassordene" mine på tjenesten, som f.eks Gmail, Blizzard og passordet til Lastpass..
De har jeg skrevet ned i en notisblokk, sånn i tilfelle. 

Lenke til kommentar

LastPass kunne jeg ikke seriøst anbefalt, de er jo jo mest kjent for alvorlige sikkerhetshull hvor de har både fått kildekoden sin frastjålet og kunders lagrede passord er på avvei. Søk etter "LastPass security leak". Hvis man er Lastpass bruker så bør man bytte over til en annen password manager og bytte ut passordene sine.

Bitwarden er god men har noen ulemper. Viktigst for meg var at Bitwarden ikke støtter 2FA-løsninger som Google Authenicator uten tilleggsbetaling og i praktisk bruk så har Bitwarden ikke fungert når jeg har brukt enkelte servere til min VPN-leverandør. De som bruker VPN er ofte de som er mer opptatt av sikkerhet og privacy enn andre, tildels samme målgruppe som brukere av password-managers. En password-manager som ikke funker sammen med vanlig VPN-leverandør er et åpenbart no-no, så både LastPass og Bitwarden bør unngås.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (42 minutter siden):

Bitwarden er god men har noen ulemper. Viktigst for meg var at Bitwarden ikke støtter 2FA-løsninger som Google Authenicator uten tilleggsbetaling og i praktisk bruk så har Bitwarden ikke fungert når jeg har brukt enkelte servere til min VPN-leverandør. De som bruker VPN er ofte de som er mer opptatt av sikkerhet og privacy enn andre, tildels samme målgruppe som brukere av password-managers. En password-manager som ikke funker sammen med vanlig VPN-leverandør er et åpenbart no-no, så både LastPass og Bitwarden bør unngås.

Jeg hoster min egen Bitwarden server(Vaultwarden), bruker 2FA uten å betale, VPN er ikke noe problem, du kan også bruke tjenester som f.eks Tailscail for sikre deg litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...