Gå til innhold

På tide Norge gjør noe med alkoholisme/rusproblemer?

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, VifteKopp said:

Hvor mye alkohol skal jeg få lov til å drikke i uka? 

Vel først må de lage dette systemet for å fange opp folk som drikker mer enn 14L vin per uke. De spør etter et ID kort på vinmonopolet hver gang du kjøper så hvorfor ikke bare lage et egent ID kort for alkohol salg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Hvor mye alkohol skal jeg få lov til å drikke i uka? 

Kun det Nilsen kan takle uten å starte sine ukentlige binge-sessions igjen.
Du får heller ikke kjøpe vin til et middagsselskap med mindre du planlegger det et halvt år i forveien

Det neste er vel at alt av godteri burde avskaffes fordi Nilsen overspiser søtsaker🤷‍♂️

For en absurd tråd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke har et problem med alkohol og mener du kan oppgradere barskapet ditt hver onsdag så hvorfor ikke bare fortsette det, mens gjøre ulvolig for resten av befolkningen å drikke for mye?

Det var et eksempel, men jeg kan jo ikke gjøre det da, om det blir ulovlig å kjøpe mer enn viss mengde. 

Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (Akkurat nå):

Vel først må de lage dette systemet for å fange opp folk som drikker mer enn 14L vin per uke. De spør etter et ID kort på vinmonopolet hver gang du kjøper så hvorfor ikke bare lage et egent ID kort for alkohol salg?

Hva med at du fokuserer på å fikse ditt liv og vi andre sørger for å fikse våres.
Alternativt kan er det ikke dyrt å kjøpe seg en flybillett ned til Saudi-Arabia

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jeg forsvarer det ikke, jeg bare påpeker det åpenbare, nemlig det at et forbud ikke er en løsning, men heller et gigantisk problem med organisert kriminalitet, som i motsetning til statlig regulert alkohol ikke er ren eller bidrar til skademinimering via skatten. 

Jeg snakker ikke om et forbudt. Jeg snakker om å fange opp folk som drikker for mye og kjøper for mye. Jeg vet ikke om Organisert krimininalitet så mye jeg vet at en del folk bruker 5000kr hver lørdag på dette. Jeg snakker ikke om å gjøre det ulovlig eller organisert kriminalitet. Jeg snakker om et nytt ID kort system vinmonpolet og dagligvare må ta i bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (1 minutt siden):

Høres svært dystopisk ut. Jeg stemmer nei. Blir veldig klønete når jeg inviterer til middagsselskap og kjøper inn drikke til alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, wampster said:

Kun det Nilsen kan takle uten å starte sine ukentlige binge-sessions igjen.
Du får heller ikke kjøpe vin til et middagsselskap med mindre du planlegger det et halvt år i forveien

Det neste er vel at alt av godteri burde avskaffes fordi Nilsen overspiser søtsaker🤷‍♂️

For en absurd tråd. 

Du vet sukker også bidrar til NAFLD? Å spise søtsaker hver dag burde også gå under et ID kort system.

Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (10 minutter siden):

Hvis du ikke har et problem med alkohol og mener du kan oppgradere barskapet ditt hver onsdag så hvorfor ikke bare fortsette det, mens gjøre ulvolig for resten av befolkningen å drikke for mye?

NilsenNilsen skrev (11 minutter siden):

Norge har nå gjort 50% av jobben som resten av verden burde ha gjort. Jeg skjønner ikke hvorfor du fremdeles driver å beskytter alkohol slik det skulle vært vennen din i nøde. Det er mer en 150 lever transaksjoner gjort i Norge per år. Og helsemyndighetene trenger flere levere enn folk som drikker seg selv i hjel.

Igjen, det er du, ikke staten, som skal leve ditt liv. 

Skal vi gjøre det ulovlig med paracet OTC for at ikke unge jenter skal ødelegge leveren i overdose?

Forby røyking pga KOLS?

Hva med feit mat og sukker? Skal staten sette en max kaloridose per innbygger?

Din såkalte hedonisme er ditt ansvar.  Ditt problem skal ikke gjøre  at ikke jeg kan ta meg en fest

Og mitt problem for 25 år siden skal ikke gjøre at en mor ikke kan gi.paracet til ungen sin med feber. 

Å fronte forbud er ikke å ta ansvar for eget liv.  Samfunnet tilbyr hjelp, rustbehandling etc

Du sier du har hatt episoder med gul hud, det tyder på at leveren din er alvorlig skadet. Samfunnet stiller også opp med levertransplantasjon. Men DU må slutte å drikke,.DU.

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

så hvorfor ikke bare lage et egent ID kort for alkohol salg?

øhh .... vi må allerede være minst 18 for og kjøpe alkohol i Norge, en må vise legitimasjon om en ikke ser antikvarisk ut, jeg har selv blitt bedt om legitimasjon etter fylte førti. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

Igjen, det er du, ikke staten, som sjal leve ditt liv. 

Skal vi gjøre det ulovlig med paracet OTC for at ikke unge jenter skal ødelegge leveren i overdose?

Forby røyking pga KOLS?

Hva med feit mat og sukker? Skal staten sette ek.max kaloridose per innbygger?

Din såkalte hedokisme er ditt ansvar.  Ditt problem Skal ikke gjøre  at ikke jeg kan ta meg en fest

Og mitt problem for 25 årstiden Skal ikke gjøre at en mor ikke kan gi.paracwt tiø ungen sin med feber. 

Å fronte forbud er ikke å ta ansvar for eget liv.  Samfunnet tilbyr hjelp, rustbehandling etc

Du sier du har hatt episoder med gul hud, det tyder på at leveren din er alvorlig skadet. Samfunnet stiller også opp med levertransplantasjon. Men DU må slutte å drikke,.DU.

Ja? Jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte paracetmol uten resept i ulandet. De absolutt bruker for mye av det uten resept.

Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (Akkurat nå):

Ja. Staten burde sette opp en maks grense for kalori per statsinnbygger. Det er tross alt jobben dems å sikre vår helse..?

Nei der er DIN jobb å sikre din helse,.så skal vi selvsagt ha et godt helsevesen. 

Lenke til kommentar
Just now, skaftetryne32 said:

Men resultatet blir jo det samme, skal du nekte noen å kjøpe noe fordi de har kjøpt for mye så kjøper de selvfølgelig heller et annet sted, eller brenner selv. 

Opp til de. Jeg snakker mer om et ID kort de bruke når de kjøper alkohol, siggarter og sukker.

Så får mydnighetene heller ta tak selv og bannlyse de selv ønsker. Eller gi advarsler at de drikker for mye og spiser for mye sukker.

Det er hele poenget mitt.

Ha et ID kort, akkurat samme som passport eller driver license som er for alkhol, sukker og siggarter.

Lenke til kommentar

Opp til de. Jeg snakker mer om et ID kort de bruke når de kjøper alkohol, siggarter og sukker.

Så får mydnighetene heller ta tak selv og bannlyse de selv ønsker. Eller gi advarsler at de drikker for mye og spiser for mye sukker.

Det er hele poenget mitt.

Ha et ID kort, akkurat samme som passport eller driver license som er for alkhol, sukker og siggarter.

Dette er nødt til å være tull, det er ikke mulig å ønske et slikt samfunn, det nekter jeg å tro

Lenke til kommentar

Du vet med et sånt system? Så kan legen overvåke hva du spier. Også kan han hun si du har ikke lov å kjøpe mer søtsaker denne uken eller alkohol. Så må du selv ta praten med legen, begrense avholdet og løse opp ID kortet ditt slik du kan fortsette å drikke, spise sukker og så videre.

Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (4 minutter siden):

Ja. Staten burde sette opp en maks grense for kalori per statsinnbygger. Det er tross alt jobben dems å sikre vår helse..?

Hva med maks antall forslag og/eller innlegg man kan skrive på et forum pr dag?
Hva med maks antall timer/minutter man kan bruke foran skjermen hver dag?

Dette her MÅ være et troll når dette er første posten/tråden og så sinnsyke påstander/forslag.

Til TS: Det høres ut som om Nord Korea vil være et perfekt sted for deg
Lykke til

• Liker 3
Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (2 minutter siden):

Du vet med et sånt system? Så kan legen overvåke hva du spier. Også kan han hun si du har ikke lov å kjøpe mer søtsaker denne uken eller alkohol. Så må du selv ta praten med legen, begrense avholdet og løse opp ID kortet ditt slik du kan fortsette å drikke, spise sukker og så videre.

😅

wampster skrev (1 minutt siden):

Hva med maks antall forslag og/eller innlegg man kan skrive på et forum pr dag?
Hva med maks antall timer/minutter man kan bruke foran skjermen hver dag?

Dette her MÅ være et troll når dette er første posten/tråden og så sinnsyke påstander/forslag.

Til TS: Det høres ut som om Nord Korea vil være et perfekt sted for deg
Lykke til

👌

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...