Gå til innhold

På tide Norge gjør noe med alkoholisme/rusproblemer?

Anbefalte innlegg

Jeg har drukket mer enn 100kg med vodka i løpet av siste 4 årene. Selvfølgelig jeg har utviklet diverse helseproblemer. Tynne blodårer, noen ganger jaundice som kommer og går, infeksjoner som aldri forsvinner, palmar erytem. Mild ascites.

I løpet av siste 6 mnd så har jeg kuttet ut alkohol ganske mye. Før drakk jeg 500ML med whiskey hver dag. Nå drikker jeg 500ML med whiskey per uke.

Jeg føler meg generelt bedre og mer produktiv. Som var hele årsaken hvorfor jeg kuttet ut alkohol fordi jeg følte hele uken forsvant i en binge av Youtube Shorts 18 timer per dag mens jeg var bakfull fra Mandag til Fredag.

Akkurat nå, jeg er rusfri fra Mandag til Lørdag. 6 dager per uke ingen alkohol. Og på lørdager så drikker jeg til verden går under. Og hver søndag detox jeg. Jeg føler dette er den eneste måten å kontrollere alkoholisme.

Jeg vet ikke hva sittuasjonen er i Norge og hvordan myndighetene tenker på å kontrollere befolkningen for rusproblemer. På mange sittuasjoner så tror jeg alkhol og siggareter er akkurat slik forklart i spillet 'Civilization'. Gjør befolkningen happy og ikke demostrerer mot regler og systemer. De kan drikke vekk tankene dems i steden for anarki.

Saudi-Arabia har et bra system for å fange opp alkoholisme tidlig. De har et ID-kort du må vise i butikker, de scanner det og forteller om du har drukket for mye denne uken og nekter deg kjøpet. Er du Muslim så har du ikke lov å kjøpe alkohol, og alle turister i Saudi Arabia må registere seg for et ID-kort og kun da får du kjøpe alkohol på vinmonopolet som ikke tilatter mer enn 2L vin per uke.

Forstår at det er på tide at Norge også utvikler et slikt system.

Endret av NilsenNilsen
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • NilsenNilsen endret tittelen til På tide Norge gjør noe med alkoholisme/rusproblemer?
Videoannonse
Annonse
NilsenNilsen skrev (10 minutter siden):

Jeg har drukket mer enn 100kg med vodka i løpet av siste 4 årene. Selvfølgelig jeg har utviklet diverse helseproblemer. Tynne blodårer, noen ganger jaundice som kommer og går, infeksjoner som aldri forsvinner, palmar erytem. Mild ascites.

I løpet av siste 6 mnd så har jeg kuttet ut alkohol ganske mye. Før drakk jeg 500ML med whiskey hver dag. Nå drikker jeg 500ML med whiskey per uke.

Jeg føler meg generelt bedre og mer produktiv. Som var hele årsaken hvorfor jeg kuttet ut alkohol fordi jeg følte hele uken forsvant i en binge av Youtube Shorts 18 timer per dag mens jeg var bakfull fra Mandag til Fredag.

Akkurat nå, jeg er rusfri fra Mandag til Lørdag. 6 dager per uke ingen alkohol. Og på lørdager så drikker jeg til verden går under. Og hver søndag detox jeg. Jeg føler dette er den eneste måten å kontrollere alkoholisme.

Jeg vet ikke hva sittuasjonen er i Norge og hvordan myndighetene tenker på å kontrollere befolkningen for rusproblemer. På mange sittuasjoner så tror jeg alkhol og siggareter er akkurat slik forklart i spillet 'Civilization'. Gjør befolkningen happy og ikke demostrerer mot regler og systemer. De kan drikke vekk tankene dems i steden for anarki.

Saudi-Arabia har et bra system for å fange opp alkoholisme tidlig. De har et ID-kort du må vise i butikker, de scanner det og forteller om du har drukket for mye denne uken og nekter deg kjøpet. Er du Muslim så har du ikke lov å kjøpe alkohol, og alle turister i Saudi Arabia må registere seg for et ID-kort og kun da får du kjøpe alkohol på vinmonopolet som ikke tilatter mer enn 2L vin per uke.

Nå skal jeg være direkte,.men å kontrollere befolkningen for at du skal slutte å drikke er ikke løsningen. Du må ta.tak i det som er ditt problem. Ellers kjøper du bare hjemmebrent hvis alkohol blir kontrollert. 

Ditt.liv, ditt ansvar. Selvsagt skal samfunnet hjelpe med helsetjenester og alkoholbehandling. Men ikke ved å kontrollere 100% av befolkningen 

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (10 minutter siden):

Altså jeg har sympati med problemet ditt, men ditt problem er ikke alle andre sitt problem, og det åpenbare er at vi bare får mer ulovlig uregulert alkohol i landet, vi får alkoholmafia, og det er ingen tjent med, inkludert deg. At noen få får problemer er ingen god grunn til ha en barnehagestat der kriminelle organisasjoner tar over alt salg av rusmidler, det vil bare gjøre alt mye verre.   

• Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, jeg vet hva dere sier. Ulovlig uregulert alkohol . Men å nekte folk å kjøpe på vinmonopolet eller på barer er ikke akkurat noe nytt. Fordi du forsøker å si til en person 'Du drikker litt for mye akkurat nå'. Men jeg kan bare gå til en annen vinmonpol og kjøpe mer. Jeg vet ikke hvordan det vil påvirke ulvolig brennevin salg siden disse folkene er bare rednecks uansett.

Lenke til kommentar

For et lite land som Norge så vet jeg heller ikke om IT trøbbel for å utvikle slikt system er faktisk verdt for å redde noen liv her og der. I Saudi Arabia så har dette vært et system en stund nå, etter kongefamilen drakk seg i hjel. For resten av verden å forsøke å begrense rusmidler, alkohol og siggarter jeg vet ikke

Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg vet hva dere sier. Ulovlig uregulert alkohol . Men å nekte folk å kjøpe på vinmonopolet eller på barer er ikke akkurat noe nytt.

Det blir i så fall fordi de er rusa fra før av, det er ikke det samme som å nekte en person å kjøpe inn helt nytt innhold til barskapet på en onsdags ettermiddag. 

NilsenNilsen skrev (3 minutter siden):

Fordi du forsøker å si til en person 'Du drikker litt for mye akkurat nå'.

Man kan si det, men en kan ikke bestemme det, folk må velge selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For folk som generelt sett har råd å drikke seg selv i hjel uten å trenge å kjøpe ulovlig hjemmebrent er mitt poeng. Fordi jeg vet at myndighetene bare driver å øker prisene på dette for å forsvare samfunnet. Men min inntekt også kun øker og øker.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det blir i så fall fordi de er rusa fra før av, det er ikke det samme som å nekte en person å kjøpe inn helt nytt innhold til barskapet på en onsdags ettermiddag. 

Man kan si det, men en kan ikke bestemme det, folk må velge selv. 

Vel hvis du kjøper inn et helt nytt barskap på en ettermiddag på onsdag så må du vel også drikke det selv eller gi det ut til en fest eller anledning. Jeg vet ikke hvorfor forsvarlig å fortsette å selge et produkt som tar livet av så mange i et høyt volum.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Tastaturkriger said:

Dette var faktisk en god ide. Sjeldent at jeg hører om en ide fra Saudi-Arabia som har noe for seg. Hvordan håndterer de abstinenser?

De har ikke problemer med alkohol slik resten av verden. Jeg bor i et land jeg kan kjøpe 2L med vodka i en 7-eleven på enn bensin stasjon rett over gaten 24 timer per dag 7 dager i uken. Så helt sikkert andre land som ikke tenker på dette langt mer enn Norge.

Endret av NilsenNilsen
Lenke til kommentar

Å kjøpe ulovlig hjemmebrent er vel bare rednecks som gjør det? Eller så forstår jeg feil. De kan holde på slik de vil. Men jeg forsøker å gi ideer for resten av samfunnet.

Det må være en viss begrensing på hvor mye en person kan drikke per uke. Isteden for å kun fortsette å øke prisene på det.

Endret av NilsenNilsen
Lenke til kommentar

Isteden så øker du prisene og lar folk kjøpe så mye de vil. Eller så myndighetene senke prisene og kun tilatte et viss mendge per uke. Slik at folk ikke drikker seg selv i hjel. Selv om de har mye penger og ikke bryr seg. Når alt kommer til alt så er det et helseproblem. Ikke slik at du er heldig fordi du har så mye penger og kan drikke så mye du vil. Mange som sliter med alkoholisme, inkludert meg selv må faktisk tenke på hvordan vi skal drikke mindre i steden for pengene våre.

Endret av NilsenNilsen
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tussi said:

Jeg ser mye om å begrense salget, men ikke ett innlegg om å be om hjelp og ta ansvar for seg selv.....

Jeg tar ansvar for meg selv eller så ville jeg bare fortsette å drikke og gi faen. Det er noe som heter hedonisme også, som en viss antall av befolkningen faller under

Hedonisme generelt sett, vil ikke være bra for samfunnet hvis det går på ukontrollerbart.

Endret av NilsenNilsen
Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (2 minutter siden):

De har ikke problemer med alkohol slik resten av verden.

Jo det har de så absolutt.  Å tvinge det inn i undergrunnen skjuler kanskje litt av problemet, men skaper nok også langt flere, metanol f.eks.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9691105/#:~:text=Regardless of social%2C cultural%2C legal,abuse still exist [5].

NilsenNilsen skrev (8 minutter siden):

Vel hvis du kjøper inn et helt nytt barskap på en ettermiddag på onsdag så må du vel også drikke det selv eller gi det ut til en fest eller anledning.

Nah, går ikke ut på dato gitt. 

NilsenNilsen skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor forsvarlig å fortsette å selge et produkt som tar livet av så mange i et høyt volum.

En kan si det samme om så mye rart, det er mye som er farlig, vi har frihet under ansvar, problemet med et forbud er fremdeles det samme, karteller og mafia tar over bisnissen og alt blir bare så veldig mye verre enn det var. 

NilsenNilsen skrev (2 minutter siden):

Å kjøpe ulovlig hjemmebrent er vel bare rednecks som gjør det? Eller så forstår jeg feil. De kan holde på slik de vil. Men jeg forsøker å gi ideer for resten av samfunnet.

Så ved et forbud da blir alle som drikker rednecks ? Får man ikke tak i alkohol så lager man det selv, åpenbart. og ideene dine er utprøvd mange steder, inkludert Norge, det kan faktisk ha vært en bidragende faktor til den idiotiske drekka mere kulturen vi ser her til lands.  

Lenke til kommentar
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jo det har de så absolutt.  Å tvinge det inn i undergrunnen skjuler kanskje litt av problemet, men skaper nok også langt flere, metanol f.eks.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9691105/#:~:text=Regardless of social%2C cultural%2C legal,abuse still exist [5].

En kan si det samme om så mye rart, det er mye som er farlig, vi har frihet under ansvar, problemet med et forbud er fremdeles det samme, karteller og mafia tar over bisnissen og alt blir bare så veldig mye verre enn det var. 

Så ved et forbud da blir alle som drikker rednecks ? Får man ikke tak i alkohol så lager man det selv, åpenbart. og ideene dine er utprøvd mange steder, inkludert Norge, det kan faktisk ha vært en bidragende faktor til den idiotiske drekka mere kulturen vi ser her til lands.  

Norge har nå gjort 50% av jobben som resten av verden burde ha gjort. Jeg skjønner ikke hvorfor du fremdeles driver å beskytter alkohol slik det skulle vært vennen din i nøde. Det er mer en 150 lever transaksjoner gjort i Norge per år. Og helsemyndighetene trenger flere levere enn folk som drikker seg selv i hjel.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, skaftetryne32 said:

Hvis du ikke har et problem med alkohol og mener du kan oppgradere barskapet ditt hver onsdag så hvorfor ikke bare fortsette det, mens gjøre ulvolig for resten av befolkningen å drikke for mye?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det går ut på dato forresten slik alt annet

Lenke til kommentar
NilsenNilsen skrev (1 minutt siden):

Norge har nå gjort 50% av jobben som resten av verden burde ha gjort. Jeg skjønner ikke hvorfor du fremdeles driver å beskytter alkohol slik det skulle vært vennen din i nøde. Det er mer en 150 lever transaksjoner gjort i Norge per år. Og helsemyndighetene trenger flere levere enn folk som drikker seg selv i hjel.

Jeg forsvarer det ikke, jeg bare påpeker det åpenbare, nemlig det at et forbud ikke er en løsning, men heller et gigantisk problem med organisert kriminalitet, som i motsetning til statlig regulert alkohol ikke er ren eller bidrar til skademinimering via skatten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...