Gå til innhold

Løsningen til Tiktok forbudet?

Anbefalte innlegg

obygda skrev (54 minutter siden):

Deler din bekymring her - men er også bekymret for hva Trump administrasjonen vil gjøre mhp andre sosiale medier i USA. Verden oversvømmes av falske nyheter og i dag så er det nesten som en våpen å regne...

"Propaganda" har vi alltid hatt, med teknologien en har i dag har dette såklart økt betraktelig. Det er en grunn til at oxford word of 2024 er brain rot.

Dette kommer en ikke unna, så vi må heller fokusere på å gjøre folk oppmerksomme og bedre til å dømme realiteten av det de ser.

"Problemet" til TikTok er at om du er en typisk sølvhatt og søker slik content så vill TikTok mate deg med det.

Så for de som allerede har havnet i fella så går de bare dypere inn i den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Trump da han forsøkte å få TikTok bannet, men senere ble stoppet i rettssystemet:

GhqFzNDXIAAyWHu?format=jpg&name=large

Trump i dag, etter at TikTok hjalp ham med å vinne valget (noe selv han erkjenner). I hans andre presidentperiode vil han ha både X, TikTok og Meta på sin side:

GhqEbLbXkAAgQqV?format=jpg&name=large

Ja - han har vel sett at disse sosiale mediene kan brukes slik goebbels brukte mediene og slik forsåvidt USA og andre har brukt under konflikter tidligere. Tar man kontroll på de sosiale mediene så tar man vel i praksis balletak på demokratiet.

Dette har vi jo også sett her inne - folk dytter på med å gjengi falske nyheter og forstår det mange ganger ikke selv. Alle oppegående burde forstå at styrt AI teknologi + sosiale medier er ekstremt farlig. Og nå har vi en "medie" president som vil bruke dette for alt det er verdt.  Det er veldig skremmende!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 timer siden):

altså,

There has been no public evidence of American TikTok user data being accessed by the Chinese government.

Ikke public nei, men jeg kan minne om at etter politikerne så klassifisert materiale om det kinesiske kommunistpartiets innflytelse på TikTok, ble lovforslaget om å forby TikTok vedtatt 50-0 i kongresskomiteen. Femti til null stemmer der altså. Både demokrater, republikanere, MAGA, sentrister og DSA-medlemmer var en sjelden gang helt enstemmige.

Det tenker jeg sier det vi trenger å vite.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Ikke public nei, men jeg kan minne om at etter politikerne så klassifisert materiale om det kinesiske kommunistpartiets innflytelse på TikTok, ble lovforslaget om å forby TikTok vedtatt 50-0 i kongresskomiteen. Femti til null stemmer der altså. Både demokrater, republikanere, MAGA, sentrister og DSA-medlemmer var en sjelden gang helt enstemmige.

Det tenker jeg sier det vi trenger å vite.

Litt nysgjerrig, hvem i komiteen mener du er sentrister og MAGA?
https://energycommerce.house.gov/legislature/118th-congress

Lenke til kommentar
8 hours ago, Gavekort said:

Fordi dere aldri har brukt TikTok. Folk som tror det bare er tenåringer som danser der vet ikke hvordan TikTok fungerer, eller så er dere veldig interesserte i dans.

Prøvde å bruke det nå. Gikk inn på https://www.tiktok.com/. Det første og eneste som kom opp en video av marcus og martinus på beat for beat som synger justin bieber sang. URL'en ble ikke oppdatert i nettleseren, men klarte å kopiere fra en knapp i videoen:

Neste video var ei jente som sminka seg. Plutselig fikk jeg ikke lov å se mer uten å registrere? Frister ikke så mye å prøve mer etter dette...

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (36 minutter siden):

Prøvde å bruke det nå. Gikk inn på https://www.tiktok.com/. Det første og eneste som kom opp en video av marcus og martinus på beat for beat som synger justin bieber sang. URL'en ble ikke oppdatert i nettleseren, men klarte å kopiere fra en knapp i videoen:

Neste video var ei jente som sminka seg. Plutselig fikk jeg ikke lov å se mer uten å registrere? Frister ikke så mye å prøve mer etter dette...

Appen baserer seg på "for you". Altså må du gi den tid til å forstå hva du liker. De forskjellige klippene er tagget og den tracker hva du liker ift hva du ser på osv. Etter kort tid blir innholdet mer og mer aktuelt for deg.

Når du ikke har bruker engang får du nok populært innhold for å prøve å treffe mengden til å registrere seg.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Ikke public nei, men jeg kan minne om at etter politikerne så klassifisert materiale om det kinesiske kommunistpartiets innflytelse på TikTok, ble lovforslaget om å forby TikTok vedtatt 50-0 i kongresskomiteen.

hvorfor klassifisert når dette er helt åpen informasjon? skulle ikke forundre meg om politikerne fikk det presentert, med skummel musikk lagt til for å liksom underbygge poenget. :p

CNN hadde en artikkel om fakta rundt TikTok med diverse fakta

https://edition.cnn.com/2024/03/18/tech/tiktok-bytedance-china-ownership-intl-hnk/index.html

Alle med litt kunnskap om Kina, skjønner at den greia med kommunistpartiet som beskrives, er en slags overlevelse sikkert helt tilbake til Mao's tid. Alle fabrikker og selskaper skulle ha med noen som representerte partiet, en helt formell greie altså.

Ang. at den lille biten av TikTok som er i Kina, må etterkommer myndighetene hvis de etterspør info, er neimen ikke annerledes juss enn det alle nettoperatører overalt ellers i verden, er underlagt. Det er overhodet ikke noe misstenkelig med det.

Virker på meg som man har gjort hele denne greia mer skummel enn den er.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (20 minutter siden):

https://amp.abc.net.au/article/101356198

Sitat

TikTok's in-app browser can monitor your keystrokes, including passwords and credit cards, researcher says

kan eller gjør den det og sender info til kinesisk mafia? Er det mange som har blitt frastjålet penger?

jeg er ikke noe teknologi-guru, men for meg minner det om det samme som også skjer med andre apper, Vipps, Google Play eler hva det heter alt sammen. Man kan vel enable telefon til å huske alt, slik at både passord og kredittkort huskes, osv.

Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 timer siden):

Litt nysgjerrig, hvem i komiteen mener du er sentrister og MAGA?
https://energycommerce.house.gov/legislature/118th-congress

Hvor mange av dem med R ved siden av navnet erkjenner at Trump tapte valge i 2020 og erkjenner at Trump skulle sittet i fengsel for kuppforsøk?

Alle andre er MAGA.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Mr.M said:

kan eller gjør den det og sender info til kinesisk mafia? Er det mange som har blitt frastjålet penger?

jeg er ikke noe teknologi-guru, men for meg minner det om det samme som også skjer med andre apper, Vipps, Google Play eler hva det heter alt sammen. Man kan vel enable telefon til å huske alt, slik at både passord og kredittkort huskes, osv.

Kinesiske myndigheter er nok ikke interessert i enkle ting som kreditkort. Plutselig dog gir en eller annen person som har tilgang til sensitiv info passordet sitt, som de da kan misbruke. Man kan samle inn enorme menger data for å sile ut det lille som er av interesse 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...