ForTheImperium Skrevet i går, 11:50 Del Skrevet i går, 11:50 (endret) Hvorfor kan ikke vesten bare lage en blåkopi Tiktok som er tilpasset til regler for USA eller Europa? Appen ser jo ikke så avansert ut eller vanskelig å lage. Endret i går, 11:53 av ForTheImperium Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet i går, 13:26 Del Skrevet i går, 13:26 Det finnes flere "blåkopier" av TikTok, bla. Instagram Reels og Youtube Shorts. Problemet med TikTok forbudet er ikke at det fjernes et tilbud, men snarere et spørsmål om hvor store inngrep myndighetene kan gjøre. Det er mange innholdsskapere som mister mye av publikummet sitt nå. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 13:34 Del Skrevet i går, 13:34 ForTheImperium skrev (1 time siden): Hvorfor kan ikke vesten bare lage en blåkopi Tiktok som er tilpasset til regler for USA eller Europa? Appen ser jo ikke så avansert ut eller vanskelig å lage. Tja, å vise en video i en app er ikke vanskelig å gjøre. Men når en skal gjøre det til "millioner" av personer samtid, både live og video på fil så blir det fort litt mer konplekst. Bare det å håndtere den enorme mengden live data er komplekst i seg selv. Men det er helt klart mulig, men det finnes så mangen alternativer i dag at det er ekstremt risikabelt å sette i gang ett prosjekt med fokus på å vinne markedet. Det blir store oppstarts kostnader. Bruker TikTok en del selv, og spent på hvordan det evt blir. Håper en kan finne en løsning som ikke blir splittet over flere apper ift hvor innhold blir lagt etc. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Litt uklart for meg hvordan man fjerner tiktok uten å stenge serverne. Et problem er vel å få brukerne over på noe nytt. Aner ikke hvordan tiktok klarte det, for jeg har ikke brukt det. Uklart for meg hva det er å hente på tiktok, de få gangene jeg har oversett innhold derfra på bussen for eksempel er det nesten bare 15 sekunder med blinkende lys, noen som danser eller zoomet inn på ansiktet på et fjes som sier en setning. Med andre ord helt meningsløst. 2 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 48 minutes ago, Abigor said: Uklart for meg hva det er å hente på tiktok, de få gangene jeg har oversett innhold derfra på bussen for eksempel er det nesten bare 15 sekunder med blinkende lys, noen som danser eller zoomet inn på ansiktet på et fjes som sier en setning. Med andre ord helt meningsløst. Det at sånne som du og jeg ikke er blant dem ~2 milliarder brukerene tyder på at vi ikke er i målgruppa for tjenesten heller. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Gavekort skrev (5 timer siden): Det finnes flere "blåkopier" av TikTok, bla. Instagram Reels og Youtube Shorts. Det blir nok å gå over til et alternativ som Instagram eller Youtube. 1 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Appen er nok enkel å lage. Bygge datasenter for å håndtere server kapasiteten blir det nok verre med. Så I praksis bare de store selskapene som allerede har noe lignende som kan få det til. Lurer på om et helt desentralisert system, med p2p/torrent kunna ha funka på samme nivå som YT/TikTok. Bruke crypto som betaling direkte til innholdsskapere og belønning til de som er med å dele til nettverket. Umulig å holde styr på moderasjon av ulovlig innhold da, men kanskje det blir mulig med ai etterhvert? Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden At en kinesisk spionapp forbys er bare bra. Good rideance. Stort sett søppel der uansett. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Morromann skrev (23 minutter siden): At en kinesisk spionapp forbys er bare bra. Good rideance. Stort sett søppel der uansett. er ikke dette med spionasje overdrevet? jeg mener, hvis det er tilfelle, ville vel alle andre land også forby tiktok, inkl. Norge og EU? Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 10 hours ago, Mr.M said: er ikke dette med spionasje overdrevet? jeg mener, hvis det er tilfelle, ville vel alle andre land også forby tiktok, inkl. Norge og EU? Er allerede delvis forbudt (eller anbefalt å ikke bruke) i Norge og EU for ansatte i staten. Kommer sikkert et forbud for alle etterhvert nå. Forbudet i USA vil vel gå utover innholdet generelt i vesten også, så blir kanskje mange som slutter å bruke det uansett. https://www.euronews.com/next/2025/01/17/which-countries-have-banned-tiktok-cybersecurity-data-privacy-espionage-fears Lurer på om det eskalerer med forbud mot andre Kinsesiske produkter. Tencent ble nylig lagt til DoD liste over selskap som er knyttet til kinesisk militæret, det kan kanskje få noen konsekvenser for flere spill studioer ? https://www.bbc.com/news/articles/c9q78wn9g8zo Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Morromann skrev (11 timer siden): Stort sett søppel der uansett. Abigor skrev (20 timer siden): Uklart for meg hva det er å hente på tiktok, de få gangene jeg har oversett innhold derfra på bussen for eksempel er det nesten bare 15 sekunder med blinkende lys, noen som danser eller zoomet inn på ansiktet på et fjes som sier en setning. Med andre ord helt meningsløst. Fordi dere aldri har brukt TikTok. Folk som tror det bare er tenåringer som danser der vet ikke hvordan TikTok fungerer, eller så er dere veldig interesserte i dans. 3 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gavekort skrev (3 minutter siden): Fordi dere aldri har brukt TikTok. Folk som tror det bare er tenåringer som danser der vet ikke hvordan TikTok fungerer, eller så er dere veldig interesserte i dans. Ja, veldig urovekkende om en bruker TikTok over en lengre lengde og det eneste som dukker opp er tenåringer som danser... Ingen tvil om at det er mye uinteressant som finnes på TikTok, men det dukker jo ikke opp. Det som er så fint. For meg er det enkel avkobling i hverdagen, en av flere såklart. Og det finnes noe for alle. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg har ingen problem å se appellen med TikTok, men bruker det ikke selv. Støtter forbud mot appen i både USA og Europa. Bekymringene for kinesisk spionasje og propaganda er for stor. Utfordringen etter forbud blir å unngå at brukere havner på kinesiske TikTok (Douyin) og de andre kinesiske appene som nå stormer frem. Dessverre ser det ut til at Trump kan komme til å oppheve forbudet i USA. 2 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Dersom gruppen ledet av Mr Beast faktisk er i aktive forhandlinger for øyeblikket, burde det vel ikke være lange veien til en midlertidig utsettelse.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Curuion skrev (27 minutter siden): Er allerede delvis forbudt (eller anbefalt å ikke bruke) i Norge og EU for ansatte i staten. Kommer sikkert et forbud for alle etterhvert nå. ja har fått med meg at enkelte statsansatte bør være forsiktige, men det gjelder vel all bruk av digitale medier? Alle aktører der ute samler jo inn brukerdata, sikker på at Google vet mer om deg, enn din egen mor, for å si det sånn. Tiktok har visst over 1 milliard brukere, jeg ser forøvrig aldri på tiktok, men aner meg det flommer over av det vanlige vaset og tøys man også ser andre steder. At kineserne angivelig skal få hentet ut særlig mye matnyttig av dette, som kan kompromittere et annet lands nasjonale sikkerhet, fremstår overdrevet synes jeg. Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Norge må sette av 100 milliarder i støttetiltak for nordmenn som ikke får brukt TitCock, ellers stopper Norge opp. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden https://en.wikipedia.org/wiki/Restrictions_on_TikTok_in_the_United_States Sitat TikTok has sparked concerns over potential user data collection and influence operations by the government of the People's Republic of China, leading to restrictions and bans in the United States. On January 18, 2025, at 10:30 p.m. (ET), TikTok shut down its services in the United States due to a law banning the app nationwide that went into effect on January 19, 2025.[1][2] ------------ Criticism Sitat Bans and attempted bans in the United States have drawn objections citing hypocrisy, protectionism, and not addressing user data privacy in general. Lawmakers making allegations against TikTok fail to mention that the United States itself surveils non-US nationals under Section 702 of FISA.[105] The types of data collected by TikTok are also collected by other social media platforms and sold through brokers to private buyers and reportedly government agencies as well, without oversight.[105][106] A researcher at Georgia Tech's Internet Governance Project is concerned that Washington's attempt to protect the US market could backfire.[105] Some researchers from the Citizen Lab and the Center for Strategic and International Studies stated that user information in general should be protected, not just focusing on one platform.[106][107] There has been no public evidence of American TikTok user data being accessed by the Chinese government.[108][109][110] Critics have also labeled a potential ban on the app an assault on freedom of speech, including Republican congressmen Rand Paul and Thomas Massie.[111][112] altså, There has been no public evidence of American TikTok user data being accessed by the Chinese government. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hva skal vi med Tik-Tok? Aldri brukt det - vil aldri savne det...... Folk trenger å komme seg av disse sosiale plattformene - folk blir hjernevasket. Og med Trump og denne reinkarnasjonen av rasputin Elon Musk ved sin side med verdens største AI maskin - vel da er det vel like greit å kutte ut alle disse plattformene. Om noen vil vel Trump ha plattformen gående nettopp fordi han ønsker å styre almuen....... 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (1 time siden): Jeg har ingen problem å se appellen med TikTok, men bruker det ikke selv. Støtter forbud mot appen i både USA og Europa. Bekymringene for kinesisk spionasje og propaganda er for stor. Utfordringen etter forbud blir å unngå at brukere havner på kinesiske TikTok (Douyin) og de andre kinesiske appene som nå stormer frem. Dessverre ser det ut til at Trump kan komme til å oppheve forbudet i USA. Deler din bekymring her - men er også bekymret for hva Trump administrasjonen vil gjøre mhp andre sosiale medier i USA. Verden oversvømmes av falske nyheter og i dag så er det nesten som en våpen å regne... 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 59 minutter siden Del Skrevet 59 minutter siden obygda skrev (45 minutter siden): Deler din bekymring her - men er også bekymret for hva Trump administrasjonen vil gjøre mhp andre sosiale medier i USA. Verden oversvømmes av falske nyheter og i dag så er det nesten som en våpen å regne... I knew one day I’d have to watch powerful men burn the world down – I just didn’t expect them to be such losers https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/jan/16/i-knew-one-day-id-have-to-watch-powerful-men-burn-the-world-down-i-just-didnt-expect-them-to-be-such-losers Elon Musk and Mark Zuckerberg’s desperation to be cool as they suck up to Donald Trump is so cringe it makes my skin crawl. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå