nebrewfoz Skrevet i går, 11:28 Del Skrevet i går, 11:28 15 minutes ago, karekbo said: Ogher er vel forklaringa: ruteren sender bare på 5GHz. Her skal eg bare dra ned gardina til 5 GHz og 2.4 GHz, så er nok skrivaren kopla til nettverket. Nå har eg et møte, når eg er tilbake er det i orden, håper eg Jeg tror ikke du kan trekke den konklusjonen utfra det dette bildet viser ... Hvis du velger tab'en 'Professional', så får du opp et kontrollpanel der du kan slå av og på de ulike radioene (2.4GHz, 5GHz). (Hvis du ikke har vært inne her før, så er antageligvis begge 'enabled'.) Hvis du går til General > Network Map (i menyen til venstre), så skal du få opp et status-panel til høyre som viser tilstanden til 2.4GHz- og 5GHz-nettene. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet i går, 12:49 Del Skrevet i går, 12:49 (endret) karekbo skrev (1 time siden): Endeleg har eg funne administrasjonssida til ruteren på nett. Det gir ein mye bedre oversikt enn mobilappen. Ogher er vel forklaringa: ruteren sender bare på 5GHz. Her skal eg bare dra ned gardina til 5 GHz og 2.4 GHz, så er nok skrivaren kopla til nettverket. Nå har eg et møte, når eg er tilbake er det i orden, håper eg Prøv gjestenett funksjonen som jeg har sagt ett par ganger før, ringet rundt i rødt. Bare la Access Intranett være "Enabled", så funker det. Blir eget SSID og passord for det nettet Hvis du skrur av Smart Connect, og lar 2,4GHz være eget nett, så får du nok printeren opp, men hvis andre komponenter koblet mot begge, så blir de værende på 2,4GHz, siden det er det kraftigste nettet, med resultat at du får maks 60MB hastighet til de komponentene. Endret i går, 12:51 av AndersT2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet i går, 13:11 Del Skrevet i går, 13:11 karekbo skrev (5 timer siden): Kunne du være grei og forklare hva "enable radio" betyr? Betyr det bare "ta i bruk sending via f ex 5GHz kanalen"? Og hva er konsekvensen av å deaktivere, og hvorfor skulle det gi kontakt mellom skriver og ruter? Ja det betyr å bruke 5GHz og konsekvensen av å deaktivere vil være at kun 2,4GHz ville blitt brukt siden skjermbildet av appen viser at 2,4GHz er i bruk. Nå som du har funnet administrasjonssiden til routeren skal du la være å bruke appen. Skjermbildet av administrasjonssiden du postet viser ikke at routeren bare sender på 5GHz. Det viser bare innstillingene for "5 GHz-2 (Backhaul)" Jeg foreslår følgende: På den siden du har tatt bilde av endrer du "5 GHz-2 (Backhaul)" til "2,4 GHz, 5 GHz-1", deretter endre "802.11ax / Wi-Fi 6 mode" fra Enable til Disable, klikk Apply. Forsøk å koble skriven til det trådløse nettverket. Evt. restart routeren og forsøk å koble til skriveren. karekbo skrev (1 time siden): Endeleg har eg funne administrasjonssida til ruteren på nett. Det gir ein mye bedre oversikt enn mobilappen. Ogher er vel forklaringa: ruteren sender bare på 5GHz. Her skal eg bare dra ned gardina til 5 GHz og 2.4 GHz, så er nok skrivaren kopla til nettverket. Nå har eg et møte, når eg er tilbake er det i orden, håper eg 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Enig med @mobile999 her - innstillingen som blir vist her, vil også endre seg hvis man deaktiverer AIMesh. Hvis du vil sjekke om 2.4GHz er aktivert, kan du sjekke på "Professional"-fanen. Eller f.eks. kjøre programmer som Netspot eller InSSIDer fra pc-en din, for å få opp detaljer om alle wifi-nett i området. For din SSID, skal det da være flere listinger på forskjellige bånd og evt. på forskjellige enheter (siden du har en annen enhet kjørende i forbindelse med AiMesh). Lenke til kommentar
karekbo Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden Takk for engasjementet, det er eg svært glad for. I går kveld gjorde eg følgande: AndersT2 Eg følgde ditt råd om å opprette gjeste-SSID (det var ikkje spørsmål om brukern. el p.ord). Skrivaren fant nettverket, men kunne ikkje skrive. I den utskrivne rapporten stod at "nettverket fungerer som det skal men WiFi miljøet må forbedres" Det hjalp ikkje å skru ruteren av av/på. Microsoft sitt reparasjonsprogram for skrivar fant problem, men kunne ikkje reparere. Eg har for noen dagar sidan bedt Epson om hjelp, har ikkje fått svar. mobile999 Det er tydelig at ruteren bare sender på 5GHz og like klart at det må ordnast. Nå har eg først sett ruteren til å sende på begge, skrivaren fant ikkje nettverket, deretter har eg deaktivert 802.11ax, det hjalp heller ikkje Frå ASUS støtte har eg fått dette (sjå vedlegg): Betyr ikkje dette at dei foreslår å bare sende på 2.4GHz? Det er vel meiningslaust når ein kjøper ein 7000 kroners ruter å ikkje bruke ein av dei vikigaste nyvinningane: å sende på 2 kanalar med ulike eigenskapar. Konklusjon blir å velge mellom tre onder: 1)Gå til Finn og selge Ecotank-skrivaren med nye, uåpna blekkflasker, kjøpe ny skrivar som bruker dyre blekkpatroner. 2)Selge den nye mesh ruteren på Finn og reinstallere den gamle, beholde skrivaren. 3)Skrive ut via USB kabel og få alle andre til å sende utskrift (e-post?) til den kabla skrivaren Lenke til kommentar
karekbo Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden .. eg har også bedt ASUS om å fikse dette ved å sende ute en forbedret programvare som kan håndtere Epsons Ecotankskrivere. Om de gjør det er usikkert, og det skjer vel i alle fall ikke med det første. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden karekbo skrev (På 20.1.2025 den 10.57): ... Enda verre: eg har nettopp kjøpt nytt blekk, som eg ikkje kan bruke fordi ingen av Epson sin Ecotank-skrivarar står på lista over kompatible skrivarar. ... Altså... blekk... da er det på tide med "tech refresh" til ny fargelaser istedenfor. Fås for et par tusenlapper og oppover med wifi som bør fungere greit. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Ikke se deg blind på innstillingene her, og ikke rot for mye. Høres merkelig ut at skriveren ikke broadcaster på 2.4GHz. Da ville jeg evt. prøvd å bruke Netspot for å sjekke, evt. midlertidig deaktivere SmartConnect. (Men joda, har opplevd rutere der en radio dør - riktignok normalt sett et svært uvanlig problem) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Hvis skriveren og alt annet er på forskjellige nettverk, så finner de vel hverandre ikke? hele hensikten med gjestenettverk er vel for å segregere nettverkstrafikk(?) 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) karekbo skrev (2 timer siden): Takk for engasjementet, det er eg svært glad for. I går kveld gjorde eg følgande: AndersT2 Eg følgde ditt råd om å opprette gjeste-SSID (det var ikkje spørsmål om brukern. el p.ord). Skrivaren fant nettverket, men kunne ikkje skrive. I den utskrivne rapporten stod at "nettverket fungerer som det skal men WiFi miljøet må forbedres" Det hjalp ikkje å skru ruteren av av/på. Microsoft sitt reparasjonsprogram for skrivar fant problem, men kunne ikkje reparere. Eg har for noen dagar sidan bedt Epson om hjelp, har ikkje fått svar. mobile999 Det er tydelig at ruteren bare sender på 5GHz og like klart at det må ordnast. Nå har eg først sett ruteren til å sende på begge, skrivaren fant ikkje nettverket, deretter har eg deaktivert 802.11ax, det hjalp heller ikkje Frå ASUS støtte har eg fått dette (sjå vedlegg): Betyr ikkje dette at dei foreslår å bare sende på 2.4GHz? Det er vel meiningslaust når ein kjøper ein 7000 kroners ruter å ikkje bruke ein av dei vikigaste nyvinningane: å sende på 2 kanalar med ulike eigenskapar. Konklusjon blir å velge mellom tre onder: 1)Gå til Finn og selge Ecotank-skrivaren med nye, uåpna blekkflasker, kjøpe ny skrivar som bruker dyre blekkpatroner. 2)Selge den nye mesh ruteren på Finn og reinstallere den gamle, beholde skrivaren. 3)Skrive ut via USB kabel og få alle andre til å sende utskrift (e-post?) til den kabla skrivaren Kontakt nettleverandør din å be din fikse både 2,5 og 5... Jeg er ikke så flink til ruter heller, men en dag jeg trengte 2,5 så bare ringte jeg Telia, og de fikset alt dette gratis over telefon. Mulig jeg gjorde litt selv også etter instruksjon over telefon, er ikke alltid så lett å finne hjemmeside eller settinger på nye ting/rutere. Det beste er å ha begge frekvenser å velge mellom på wifi. 2,5 har ofte mye bedre rekkevidde, og er greit om du har smarte dingser eller høytalere i andre rom, eller feks printer et annet sted.. Endret 8 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 1 hour ago, Gouldfan said: Kontakt nettleverandør din å be din fikse både 2,5 og 5... Jeg er ikke så flink til ruter heller, men en dag jeg trengte 2,5 så bare ringte jeg Telia, og de fikset alt dette gratis over telefon. Mulig jeg gjorde litt selv også etter instruksjon over telefon, er ikke alltid så lett å finne hjemmeside eller settinger på nye ting/rutere. Det beste er å ha begge frekvenser å velge mellom på wifi. 2,5 har ofte mye bedre rekkevidde, og er greit om du har smarte dingser eller høytalere i andre rom, eller feks printer et annet sted.. Han har ikke ruter fra internettleverandør, men kjøpt en Asus-ruter. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) karekbo skrev (4 timer siden): Det er tydelig at ruteren bare sender på 5GHz og like klart at det må ordnast. Nå har eg først sett ruteren til å sende på begge, skrivaren fant ikkje nettverket, deretter har eg deaktivert 802.11ax, det hjalp heller ikkje Frå ASUS støtte har eg fått dette (sjå vedlegg): Betyr ikkje dette at dei foreslår å bare sende på 2.4GHz? Det er vel meiningslaust når ein kjøper ein 7000 kroners ruter å ikkje bruke ein av dei vikigaste nyvinningane: å sende på 2 kanalar med ulike eigenskapar. Konklusjon blir å velge mellom tre onder: 1)Gå til Finn og selge Ecotank-skrivaren med nye, uåpna blekkflasker, kjøpe ny skrivar som bruker dyre blekkpatroner. 2)Selge den nye mesh ruteren på Finn og reinstallere den gamle, beholde skrivaren. 3)Skrive ut via USB kabel og få alle andre til å sende utskrift (e-post?) til den kabla skrivaren Det er ikke mulig å konkludere ennå. Det kan være flere alternativer. Jeg foreslår å deaktivere Smartconnect samt deaktivere "5GHz-1" radio, koble til skriveren og teste om den fungerer normalt, deretter kan man begynne med å aktivere 5 GHz-teste, deretter aktivere Smartconnect-teste og lignende. Jeg vet ikke hvorfor du har konkludert med at den ikke sendte på 2,4GHz. Det høres merkelig ut. Normalt ville jeg tenke at Smartconnect får det til å se slik ut selv om det ikke er tilfelle. Det at skriveren ikke ser et moderne trådløst nettverk som sender på 2,4 GHz vil jeg ikke anse som en overraskelse. Endret 7 timer siden av mobile999 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden karekbo skrev (4 timer siden): Takk for engasjementet, det er eg svært glad for. I går kveld gjorde eg følgande: AndersT2 Eg følgde ditt råd om å opprette gjeste-SSID (det var ikkje spørsmål om brukern. el p.ord). Skrivaren fant nettverket, men kunne ikkje skrive. I den utskrivne rapporten stod at "nettverket fungerer som det skal men WiFi miljøet må forbedres" Det hjalp ikkje å skru ruteren av av/på. Microsoft sitt reparasjonsprogram for skrivar fant problem, men kunne ikkje reparere. Du må sette passord på siden gjestenettet setter opp, sjekke at Authentication Metod står til WPA/WPA2, og WPA Pre-shared Key, så skriver du inn passordet du ønsker. Slik du skriver det nå, så har du åpnet nett, slik at alle naboer kan bruke ditt nett som de vil. Husk også at Access Intranet står til Enabled. Siden du fikk skriveren på nett mot det gjestenett SSIDen så skal det funke. Husk å slett skriveren på PCen, og legg den til på nytt. Det kan hende PCen leter etter den på en annen IP adresse, men tror nok det er at du ikke ga tilgang til det interne nettet. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 minutter siden Del Skrevet 3 minutter siden (endret) AndersT2 skrev (6 timer siden): Du må sette passord på siden gjestenettet setter opp, sjekke at Authentication Metod står til WPA/WPA2, og WPA Pre-shared Key, så skriver du inn passordet du ønsker. Slik du skriver det nå, så har du åpnet nett, slik at alle naboer kan bruke ditt nett som de vil. Husk også at Access Intranet står til Enabled. Siden du fikk skriveren på nett mot det gjestenett SSIDen så skal det funke. Husk å slett skriveren på PCen, og legg den til på nytt. Det kan hende PCen leter etter den på en annen IP adresse, men tror nok det er at du ikke ga tilgang til det interne nettet. Hmm jeg kobler til Printeren fra Printerens Skjerm enten med Passord eller med Wps knapp? Har ikke Epson dette? Jeg har Canon ts5050 den var ikke så dyr heller? Tror 1500kr ish. Kan skrive ut fra både mobil, iPad og pc laptop. Endret 2 minutter siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå