Gå til innhold

Trenger Norge sin egen Trump?

Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

At du avviser slike sammenligninger på prinspipiellt grunnlag betyr ikke at det dermed ikke er noe substans der.

Det jeg aviser er å sammenligne to personer, som er veldig forskjellige. At man ser liketstrekk mellom Hitler og Trump får så være. Er sterkt politisk uenig med begge, men å sammenligne dem blir flåsete. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mr.Duklain skrev (4 minutter siden):

Tror du og jeg snakker om to forskjellige ting. Du snakker om valgmennfuskingen, som jeg er helt enig var totalt forkastelig, og glad folk ble straffet for det, og glad om Trump blir rettsforfulgt etter endt presidentperiode. Det jeg snakker om er selve stormingen. 

Det er del av samme ting. Kuppforsøk.
Myke kupp er også kupp.
Begge deler var del av kuppforsøk.

Så har man forsøkene hans på valgjuks: Da han ringte rundt til stater for å få dem til å enten jukse med valgresultatet, eller for å få dem til å selv sende falske valgmenn.
Som er i samme gate som kupp, og like alvorlig.

Ideellt sett så skulle dette medført livstid i fengsel og å miste muligheten til å stille til valg eller inneha noe offentlig embete i stat eller delstat.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.Duklain said:

Det jeg aviser er å sammenligne to personer, som er veldig forskjellige. At man ser liketstrekk mellom Hitler og Trump får så være. Er sterkt politisk uenig med begge, men å sammenligne dem blir flåsete. 

Det sier vel seg selv at enhver sammenligning mellom to personer ikke innebærer at personene er identiske.
Hvis man finner likeheter er det selvsagt helt legitimt å foreslå disse.
Dersom sammenligningene ikke har noe for seg, kan man selvsagt avskrive dem, men å avskrive sammenligninger på generelt grunnlag ser jeg ingen grunn til.

Hank DeBerg som har skrevet boken Trump and Hitler: A Comparative Study in Lying, vedgår at det er ting som kan, og ikke kan sammenlignes:

Obviously, there are massive differences, Hitler was an ideologically committed antisemite who instigated the second world war and was responsible for the Holocaust in which 6 million Jews died.

But then I looked at their rhetorical strategies and their public relations operations and I began to see how similar they are in many ways.
So I thought, OK, why not do a book looking at Hitler from the perspective of Trump?

We tend to see Hitler as a genocidal mass murderer, which of course he was, but not so much as a populist.
I thought looking at it through the perspective of Trump can help us wrap our heads around the idea as to why so many people actually supported Hitler and vice versa.

For meg synes det som om man forsøker å deflektere hvordan det finnes likheter, gjennom å bare fremstille disse analysene som helt overfladiske sammenligninger drevet av overdrevent hat mot Trump, jeg synes det stemmer dårlig med hva jeg har sett, utenfor dumme kommentarer i kommentarfelt etc. ser jeg bare analyser som redegjør for hvorfor det er betimelig å gjøre slike sammenligninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (18 minutter siden):

Det sier vel seg selv at enhver sammenligning mellom to personer ikke innebærer at personene er identiske.
Hvis man finner likeheter er det selvsagt helt legitimt å foreslå disse.
Dersom sammenligningene ikke har noe for seg, kan man selvsagt avskrive dem, men å avskrive sammenligninger på generelt grunnlag ser jeg ingen grunn til.

Hank DeBerg som har skrevet boken Trump and Hitler: A Comparative Study in Lying, vedgår at det er ting som kan, og ikke kan sammenlignes:

Obviously, there are massive differences, Hitler was an ideologically committed antisemite who instigated the second world war and was responsible for the Holocaust in which 6 million Jews died.

But then I looked at their rhetorical strategies and their public relations operations and I began to see how similar they are in many ways.
So I thought, OK, why not do a book looking at Hitler from the perspective of Trump?

We tend to see Hitler as a genocidal mass murderer, which of course he was, but not so much as a populist.
I thought looking at it through the perspective of Trump can help us wrap our heads around the idea as to why so many people actually supported Hitler and vice versa.

For meg synes det som om man forsøker å deflektere hvordan det finnes likheter, gjennom å bare fremstille disse analysene som helt overfladiske sammenligninger drevet av overdrevent hat mot Trump, jeg synes det stemmer dårlig med hva jeg har sett, utenfor dumme kommentarer i kommentarfelt etc. ser jeg bare analyser som redegjør for hvorfor det er betimelig å gjøre slike sammenligninger.

Jeg kan forsåvidt være enig at man kan gjøre en retorisk sammenligning av talene til Tump og Hitler, men samtidig må man anerkjenne at det er store forskjeller mellom dem både politisk og som personer. Det er viktig å påpeke at dette ikke er et forsvar av Trump, men heller å få frem det rette bilde av ham på godt og vondt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 timer siden):

Du må gjerne utdanne meg ved å faktisk argumentere.

Spørs om det er håp..

Var det ikke deg som skrev dette?
Jeg forstår ikke relevansen mellom dette og hva jeg skrev.

- hvilket jeg besvarte i forrige kommentar ved å imøtegå påstandene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.Duklain said:

Jeg kan forsåvidt være enig at man kan gjøre en retorisk sammenligning av talene til Tump og Hitler, men samtidig må man anerkjenne at det er store forskjeller mellom dem både politisk og som personer. Det er viktig å påpeke at dette ikke er et forsvar av Trump, men heller å få frem det rette bilde av ham på godt og vondt. 

Ja, jeg mer det er en helt overflødig korreksjon, som jeg sier; Med unntak av de billigste kommentarer i kommentarfelter og slikt, redegjør de fleste sammenligninger for akkurat hva de sammenligner og hvorfor det er legitimt å sammenligne, uten at man dermed påstår personene dermed er helt identiske, da det skulle være så selvsagt at det sier seg selv.

Jeg kan ikke se det finnes belegg for å stadig repetere denne fremstillingen om at Trump urimelig blir sammenlignet med Hitler, når sammenligningene faktisk har noe for seg, og ikke forsøker å sammenligne dem bare som et retorisk poeng for å sverte Donald.

Det er naturlig å tenke på die große Lüge, når man observerer omfanget av Trumps løgner, det er nærliggende å peke på hvordan borgerne i nazi-Tyskland ikke egentlig trodde Hitler kunne mene alle disse fanatiske tingene han sa på scenen, det er rart at Trump velger å bruke beskrivelser fra Hitlers taler (særlig når han allerede er klar over at de sammenlignes).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Trump er ikke vår nærmeste allierte.

Og hvis du innbiller deg at det er negative karakteristikker som komme fra venstresiden, og ikke objektive fremstillinger av en ekstrem person som komme fra alle som forstår alvoret og fakta i situasjonen, uavhengig av politisk overbevisning, så har du misforstått noe fundamentalt om situasjonen.

Alle på den fredelige, ærlige og rederlige politiske aksen misliker autoritære løgnere.
Og Trump og partien hans er absolutt langt ute på den autoritære aksen hvor de har sluttet å forholde seg til fakta, og presenterter en alternativ virkelighet med alternative fakta for å fremstille seg selv i et bedre lys i skyggeteater enn sollyset tillater å fremstille dem.

Altså.
Hvem er det du hører på for å oppnå den forestillingen om at politiske høyre, i for eksempel, Norge er misinformert om Trump?
Folk fra Høyre vet like godt som folk fra venstresiden at mannen er en narsissistisk idiot som er en reell trussel mot amerikansk demokrati og deres allierte.

"Donald Trump kommer til å forandre verden, tror Høyre-toppene Erna Solberg og Ine Eriksen Søreide. De tegner et dystert bilde av verden, men ser noen lyspunkter."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-forbereder-seg-pa-trump-en-stor-forandring-i-verden/17310689/

Vi velger ikke våre faktum.
Vi velger meninger.

Alternative høyre velger dog alternative fakta.
Norsk høyreside er ikke alternative høyre, og har samme fakta som alle oss andre som er informert om situasjone, som du hører fra de fleste norske mediene -- som har en objektiv dekning av Trump, som ironisk nok fremstiller ham på en mye snillere måte enn de burde gjort.

Som bevises gjennom at så få nordmenn forstår alvoret i situasjonen.

Nå er ikke jeg noen stor fan av Trump, men vi må faktisk forholde oss til at han ble demokratisk valgt av det amerikanske folket. Ikke alle land det foregår slik.

USA med Trump er våre nærmeste og viktigste allierte - noe også venstresiden vet.
De er ikke sene om å forlange deres innsats i verden - der det passer dem.

Når det gjelder Trump - som de sammenligner med Hitler, så har vi allerede erfaring med han, hele 4 år faktisk.
Ikke startet han kriger som presidentene før han og ikke ble vi etterlatt alene.
Enkelte forstår ikke hvem de skal frykte, for de landene går konsekvent under radaren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (23 minutter siden):

Ja, jeg mer det er en helt overflødig korreksjon, som jeg sier; Med unntak av de billigste kommentarer i kommentarfelter og slikt, redegjør de fleste sammenligninger for akkurat hva de sammenligner og hvorfor det er legitimt å sammenligne, uten at man dermed påstår personene dermed er helt identiske, da det skulle være så selvsagt at det sier seg selv.

Jeg kan ikke se det finnes belegg for å stadig repetere denne fremstillingen om at Trump urimelig blir sammenlignet med Hitler, når sammenligningene faktisk har noe for seg, og ikke forsøker å sammenligne dem bare som et retorisk poeng for å sverte Donald.

Nå var det netopp en slik billig kommentar av Red Frostraven som jeg opprinnelig kritiserte.

"Ja, med en gang han har fått deportert jødene og skapt litt mer lebensraum gjennom å gå til krig med noen, så blir nok alt så mye bedre skal du se."

Har han noe belegg for at Trump skal depotere jøder fra USA? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (25 minutter siden):

Nå er ikke jeg noen stor fan av Trump, men vi må faktisk forholde oss til at han ble demokratisk valgt av det amerikanske folket. Ikke alle land det foregår slik.

USA med Trump er våre nærmeste og viktigste allierte - noe også venstresiden vet.
De er ikke sene om å forlange deres innsats i verden - der det passer dem.

Når det gjelder Trump - som de sammenligner med Hitler, så har vi allerede erfaring med han, hele 4 år faktisk.
Ikke startet han kriger som presidentene før han og ikke ble vi etterlatt alene.
Enkelte forstår ikke hvem de skal frykte, for de landene går konsekvent under radaren. 

Vi må forholde oss til Vladimir, Ole Brum, samt Rocket Man også -- vi må forholde oss til mange farlige og sinnsyke mennesker.

...Hitler startet heller ingen kriger sine første fire år.

De var begge mer opptatt med å bygge et godt forhold til diktaturet i Russland, og få sikret sin posisjon i eget land gjennom propaganda om interne fiender og ønsker om å deportere en uønsket folkegruppe og arrestere sine politiske motstandere.

Sitat

Har han noe belegg for at Trump skal depotere jøder fra USA? 

Trump skal deportere ulovlige innvandrere i milliontall.

Minner om at Hitler ikke planla å drepe jødene, men å få dem deportert, innledningsvis.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Vi må forholde oss til Vladimir, Ole Brum, samt Rocket Man også -- vi må forholde oss til mange farlige og sinnsyke mennesker.

...Hitler startet heller ingen kriger sine første fire år.

De var begge mer opptatt med å bygge et godt forhold til diktaturet i Russland, og få sikret sin posisjon i eget land gjennom propaganda om interne fiender og ønsker om å deportere en uønsket folkegruppe og arrestere sine politiske motstandere.

Trump skal deportere ulovlige innvandrere i milliontall.

Minner om at Hitler ikke planla å drepe jødene, men å få dem deportert, innledningsvis.

Kanskje du skal se hva Trump faktisk gjør, før bastante konklusjoner utstedes.

Hva er galt med å deportere andre lands innbyggere - mener du det er en menneskerett å invadere andre land og bosette seg der?
En bekreftelse vil være oppklarende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Kanskje du skal se hva Trump faktisk gjør, før bastante konklusjoner utstedes.

Hva er galt med å deportere andre lands innbyggere - mener du det er en menneskerett å invadere andre land og bosette seg der?
En bekreftelse vil være oppklarende.

Ja - vil også vente med å se hva han vil gjøre...

Men jeg er ikke så veldig optimistisk - men jeg vet jo ikke - så la oss se hva som skjer.

Her er hva jeg frykter :

Det verste som kan skje mhp deportasjoner er jo der man skiller barn fra foreldre...Da synes jeg vi kan snakke om USA sin krystallnatt - det er jo dette jeg frykter.

Og jeg tror han kommer til å slenge på med noen straffetoller mot EU som i bunn og grunn bare vil gjøre ting verre i verdensøkonomien

Og jeg tror han vil gi bort deler av Ukraina til Putin - og at han vil innfri ønsket til Orban mhp salg av russisk gass.

Og jeg tror Trump vil støtte Israel slik at hele vestbredden og gaza gjøres om til Israelsk land - og at det bli bygget mange nye bosettinger på nye områder og at palestinere vil bli fordrevet - noen 2 stats løsning vil det ikke bli.

Og jeg tror han vil gjøre en deal med Panama slik at USA registrerte skip for en formidabel rabatt.

Og jeg tror han vil prøve å ta over Grønland ved å gå aktivt inn i valgene der og forsøke å få Grønland inn bakveien som en del av USA - han vil gjøre mye for å få det til å fremstå som om det er ønsket fra Grønlendere selv...Derfor viktig at han har kontroll på alle sosiale medier..

Kina vil han gjøre en deal med mhp toll og avgifter  - han vil ikke aktivt gå i konfrontasjon med hverken kina eller russland

Han vil stoppe alle våpen til Ukraina - og han vil tvinge EU til å gjøre det samme og true med at USA vil gå ut av Nato om ikke EU holder seg borte fra Ukraina. Ukraina vil ikke få bli NATO medlem og Ukraina vil ikke bli EU medlem

Sikkert glemt masse - men tiden vil vise om noen av disse spådommene vil bli rett..

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (58 minutter siden):

Spørs om det er håp..

Var det ikke deg som skrev dette?
Jeg forstår ikke relevansen mellom dette og hva jeg skrev.

- hvilket jeg besvarte i forrige kommentar ved å imøtegå påstandene dine.

Du kom med en masse merkelige påstander om media, den norske venstresiden og -av alle ting- militærnekter som en forklaring på hvordan amerikansk politikk og det republikanske partiet fungerer.

Jeg spurte hva relevansen er, og det lurer jeg fremdeles på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (41 minutter siden):

USA er en føderasjon, som Russland, hvor delstatene har egne lover.
Det er ikke ulovlig for innvandrere å være i disse statene, men de blir generelt deportert om de bryter loven.
Slik er de fleste ulovlige immigranter mer lovlydige enn gjennomsnitsamerikaneren.

Undocumented Immigrant Offending Rate Lower Than U.S.-Born Citizen Rate

https://nij.ojp.gov/topics/articles/undocumented-immigrant-offending-rate-lower-us-born-citizen-rate

...

Så antall lovbrudd vil gå opp.
Økonomien svekket, da det ikke er mulig å erstatte innvandrene som flytter ut, og ikke realistisk å erstatte dem med lovlige arbeidsinnvandrere.

Trump skal bryte State Rights for å kaste ut innvandrere som har jobber og bidrar der de bor, og som ikke begår lovbrudd.

---

Og nazistene argumenterte på en lignende måte, dog mer i tråd med dem som argumenterer for å deportere andre semittiske folk, muslimer, fra Norge og andre vestlige land.

Nazistene endret lovene slik at de hadde loven på sin side da de tvang jøder ut av Tyskland.

...

Høyrepopulister trodde Hitler bare ønsket Tyskland sitt beste helt til godt ute i første verdenskrig.*

Make Germany Great Again var gjentatt i Hitler sine taler, men ikke et etablert slagord.
Faktasjekken under påpeker at det ikke var et etablert slagord, men likevel en forestilling og løfte om et stort Tyskland, som Trump har adoptert, bare at han har adoptert idealet som slagord.

https://www.snopes.com/fact-check/make-germany-great-again/

(Jeg påstår ikke setningen som faktasjekken påstår, faktasjekken inneholder bare gode kilder på retorikken og nevner at uttrykket og lignende uttrykk i samme gate ble brukt eksakt som Trump sitt slagord.)

Trump har også innrømmet å ha lest Hitler sine taler, som han tilfeldigvis fikk i gave -- ironisk eller uironisk.

Sitat

“If I had these speeches, and I am not saying that I do, I would never read them.”

Trump sier at han ikke leste boken han fikk i gave.
Altså har han lest dem, som bevist gjennom at hver eneste ting han benekter offentlig er noe han faktisk har gjort.

Parallellene til slagord og propaganda stopper ikke med Make America Great Again.

Også retorikk rundt innvandrerene han ønsker å deportere har tydelig inspirasjon derfra:

Sitat

Facing criticism for repeatedly harnessing rhetoric once used by Adolf Hitler to argue that immigrants entering the U.S. illegally are “poisoning the blood of our country,” Trump insisted he had no idea that one of the world’s most reviled and infamous figures once used similar words. The Nazi dictator spoke of impure Jewish blood “poisoning” Aryan German blood to dehumanize Jews and justify the systemic murder of millions during the Holocaust.

https://www.pbs.org/newshour/politics/trump-says-he-didnt-know-his-immigration-rhetoric-echoes-hitler-thats-part-of-a-broader-pattern

...

Den største forskjellen er at Trump er ekstremt lat, ekstremt feig og svært redd for egoet sitt.
Jeg håper han ikke fortsetter å være lik med arrestasjon av politiske motstandere, eller som 1938 med angrep på naboland (Mexico?) eller 1939 med okkupasjon av land hvor han utrydder politisk motstand for å utvide eget rike -- som også er hva Putin forsøkte med Ukraina.)

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (16 minutter siden):

Så antall lovbrudd vil gå opp.

Nei, de vil gå ned. Ulovlige innvandere begår kriminalitet selv om det er i mindre grad enn den lovlige befolkningen. 

https://homeland.house.gov/2024/09/27/chairman-green-on-new-shocking-numbers-of-criminal-illegal-aliens-roaming-free-in-u-s-defies-all-common-sense/

Red Frostraven skrev (18 minutter siden):

Økonomien svekket, da det ikke er mulig å erstatte innvandrene som flytter ut, og ikke realistisk å erstatte dem med lovlige arbeidsinnvandrere.

Tøv, det er fullt mulig. Man vil ha mange år til å finne amerikanere som kan gjøre samme jobben eller hente inn lovlige arbeidsinnvandrere om de ikke finnes. 

Red Frostraven skrev (19 minutter siden):

Trump skal bryte State Rights for å kaste ut innvandrere som har jobber og bidrar der de bor, og som ikke begår lovbrudd.

Innvandring er et føderalt ansvar, så han har sin fulle rett til å kaste ut kriminelle innvandrere som oppholder seg ulovlig i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...