Gå til innhold

Trenger Norge sin egen Trump?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

I Norge sliter vi nok med Støre og hans løgner og inkopentanse, så sånn sett har vi noe værre en enn Trump, vi har en Støre eller Jagland om du vil. 

Riktignok sliter mange med Støre sin politikk - meg selv inkludert - men Trump er på en annen planet her. Han er på Putins planet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jeg skjønner ikke helt hva de skal gjøre som hindrer folk i å tro på åpenbar løgn

Tankefeil. 
Husker du ikke det lilleramaskriket da Kjerkol, Mjøs Persen og Tajik ikke ble viderevalgt i sine valgkretser? I fra den lille bolken i AP som hadde bygd en allielse, i stede for å prøve å kjøre skikkelig politikk?

Litt av poenget med Norge 2025 er at vi velger IKKE enkeltpersoner, men vi stemmer på partibolker via valglister og kan gi personstemmer oppå dette. 
Så lenge partiet lar ukulturen pågå, får du kun personer som har en varig interesse av å bli PR rådgiver etter sin endte politiske karriere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, obygda said:

Selv demokratene i USA er lengre til høyre enn FRP

Det er de ikke. Folk må slutte med denne idiotiske myten.

Hvis du er uenig så kan du nevne demokratiske senatorer eller kongressrepresentanter som er til høyre for Høyre. 

Joe Manchin hadde passet fint inn i Høyre i Norge og bernie hadde havnet i et NATO-positivt SV. Resten av de folkevalgte demokratene er mellom de to politisk.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (2 minutter siden):

Husker du ikke det lilleramaskriket da Kjerkol, Mjøs Persen og Tajik ikke ble viderevalgt i sine valgkretser? I fra den lille bolken i AP som hadde bygd en allielse, i stede for å prøve å kjøre skikkelig politikk?

Hvordan er dette relevant ? 

del_diablo skrev (3 minutter siden):

Litt av poenget med Norge 2025 er at vi velger IKKE enkeltpersoner, men vi stemmer på partibolker via valglister og kan gi personstemmer oppå dette. 

Ved kommunevalg så velger du jo selv hvem du krysser av på, igjen så er det opptil deg å sette deg inn i hvem du velger, hva er problemet med det ? 

del_diablo skrev (6 minutter siden):

Så lenge partiet lar ukulturen pågå, får du kun personer som har en varig interesse av å bli PR rådgiver etter sin endte politiske karriere.

Og ukulturen er hva ? At man ikke stemmer på enkeltpersoner, men kun om om man tar det valget ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, obygda said:

Avstanden fra de du nevner til Trump er som lysår å regne. Jeg kan overhodet ikke se noen større politiske likheter.

Selv demokratene i USA er lengre til høyre enn FRP

Avstanden er der, men retorikken deres gjør at tendensen går videre mot at man trenger en "strong man" for å rydde opp.
Eller for å si det på en annen måte: De er ikke moderate ærlige ledere som gjør en jobb å fostre god partikultur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

Det er de ikke. Folk må slutte med denne idiotiske myten.

Myte å myte fru blom, noe venstre parti er det åpenbart ikke, det er så stort spenn i disse partiene fordi det i praksis er bare 2 partier, demokratene er dog et høyreparti sammenlignbart med Høyre, noen av medlemmene er dog lenger til venstre andre igjen lenger til høyre, men stort sett er de ikke langt unna Høyre, noe mer konservativt kanskje ? Men som sagt det avhenger av hvilket medlem man snakker med. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jeg forstår du stiller deg uforstående, men det er derfor det er viktig å påmerke det.
Du skriver "Jeg skjønner ikke helt hva de skal gjøre som hindrer folk i å tro på åpenbar løgn", jeg svarer at vi velger ikke enkeltpersoner o Norge, og du prøver å avfeie det. Du forstår dermed ikke problemet, ved å tenke feil.
Vi stemmer ikke gang nummer 2 på de som har lovet gull og grønn skoger, men vi gjør heller ikke jobben med å stemme dem UT av settet de sitter i når neste runde i partiesystemet sitter. 

Jeg kan genuint se for meg at Støre kunne ha gjort det Giske gjorde, å bli gjenvalgt via den lavere partiebolken via lokaldemokratiet, fordi Støre representerer hva mange eldre synes en politiker skal være. 
Jeg tviler sterkt på at hverken Kjerkol, Mjøs Persen og Tajik har klart å vli valgt for en runde 2 vis de har faktisk måtte skaffe seg et overskudd av stemmer, og ikke sitte posisjonert langt oppe på de lokale partielistene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, skaftetryne32 said:

Myte å myte fru blom, noe venstre parti er det åpenbare ikke, det er så stort spenn i disse partiene fordi det i praksis er bare 2 partier, demokratene er dog et høyreparti sammenlignbart med Høyre, noen av medlemmene er dog lenger til venstre andre igjen lenger til høyre, men stort sett er de ikke langt unna Høyre, noe mer konservativt kanskje ? Men som sagt det avhenger av hvilket medlem man snakker med. 

Det er en myte at de fleste er til høyre for høyre eller at de fleste hadde havnet på godt ut på høyresiden i Norge. Det har skjedd mye med demokratene siden Clinton. De fleste demokratene ville havnet et sted i sentrum i Norge, og noen vesentlig til venstre slik som Bernie, Warren, AOC, osv. Det kommer ann på hvilken stat de er fra, hvor Manchin som er fra en veldig rød stat, og er godt plassert i den verdi-konservative delen av Høyre. Fetterman ville vært i en amalgamasjon av Frp og et SP som ikke bryr seg om bønder. Retningen demokratene beveger seg nå hvis man følger med på valget som foregår av DNC chairman, så beveger de seg mot partiet Venstre i Norge hvis man lytter på retorikken og verdiene til kandidatene.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (2 minutter siden):

jeg svarer at vi velger ikke enkeltpersoner o Norge, og du prøver å avfeie det.

Nei jeg sier at vi gjør jo akkurat det ? Du så jo ut til å skjønne det selv, men gidder man ikke sette seg inn i det så kan man bare la være å krysse av, men det er faktisk opp til den enkelte.  

del_diablo skrev (3 minutter siden):

Du forstår dermed ikke problemet, ved å tenke feil

Hva er tankefeilen ? 

del_diablo skrev (5 minutter siden):

Vi stemmer ikke gang nummer 2 på de som har lovet gull og grønn skoger, men vi gjør heller ikke jobben med å stemme dem UT av settet de sitter i når neste runde i partiesystemet sitter. 

Skal dette gi mening ? Folk velger jo selv hva de vil velge, hva er problemet med det ? 

del_diablo skrev (7 minutter siden):

Jeg tviler sterkt på at hverken Kjerkol, Mjøs Persen og Tajik har klart å vli valgt for en runde 2 vis de har faktisk måtte skaffe seg et overskudd av stemmer, og ikke sitte posisjonert langt oppe på de lokale partielistene.

Igjen så er det faktisk opp til velgerne. 

Lenke til kommentar
Paxville skrev (9 minutter siden):

Takk. Det første er en åpenbar løgn, og det er ubehagelig å se han bli tatt på direkten, den andre er en kronikk bak en betalingsmur så umulig å ettergå. 

At dette dog skal være verre enn Trump som lyver om at haitiske innvandrere spiser katter og hunder eller at Barack Obama ikke er født i USA, faller på sin egen urimelighet. Støre slår meg som en helt vanlig politiker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (14 minutter siden):

Det er en myte at de fleste er til høyre for høyre eller at de fleste hadde havnet på godt ut på høyresiden i Norge. Det har skjedd mye med demokratene siden Clinton. De fleste demokratene ville havnet et sted i sentrum i Norge, og noen vesentlig til venstre slik som Bernie, Warren, AOC, osv. Det kommer ann på hvilken stat de er fra, hvor Manchin som er fra en veldig rød stat, og er godt plassert i den verdi-konservative delen av Høyre. Fetterman ville vært i en amalgamasjon av Frp og et SP som ikke bryr seg om bønder. Retningen demokratene beveger seg nå hvis man følger med på valget som foregår av DNC chairman, så beveger de seg mot partiet Venstre i Norge hvis man lytter på retorikken og verdiene til kandidatene.

Enig. Er også lei av denne myten. Bra du tar det opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...