Gå til innhold

Mottok annen kaffemaskin enn bestilt, hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Bestilte en kaffemaskin fra cdon.no. Orderen skulle leveres fra computersalg.no. Fikk etterhvert bekreftelse og kvittering på kjøp.

Nå i dag fikk jeg pakken og det var en annen maskin som ble levert, jeg bestilte en "De'Longhi DINAMICA ECAM 350.55.B" men har fått en "DeLonghi Magnifica Evo ECAM 290.61.SB". En maskin som er lik, men ikke er like "kraftig" som den jeg bestilte.

Dinamica har større kapasitet på bryggeren og kan lage sterkere kaffe.

Ikke den modellen jeg bestilte fra cdon.no. Alle bekreftelser, kvitteringer og ordrebekreftelser jeg har mottatt har spesifisert at det er DINAMICA ECAM 350.55 jeg skulle få levert.

Feil kan skje tenkte jeg, men når jeg skulle gå inn på cdon.no for å klage på orderen ser jeg de har endret orderen min til den maskinen jeg hart fått levert.

Hva skjer?? Har jeg ikke krav på og få det jeg har bestilt? Aldri opplevd noe slikt..

Screenshotfrom2025-01-1720-33-13.thumb.png.81dcd50b856b7fcb1c8e5c136bd1c2c0.png

kaffe2.thumb.jpg.53dbc96465e3ff7b06fd08c272a356c4.jpg

kaffe1.jpg

Endret av FuzzFuet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, Tussi said:

Du har vel den første ordrebekreftelsen på den du egentlig bestilte? Du må ihvertfall klage, og du har vel angrerett også...

Har det og den spesifiserer at jeg har fått bestilt "DINAMICA ECAM 350.55.B.

Det jeg ønsker er å få den maskinen jeg bestilte til den prisen jeg betalte.

Lenke til kommentar

Der er berre å sende inn klage for å få det produktet du har bestilt. 

I dette konkrete tilfellet så er det også eit alternativ å benytte angreretten og heller kjøpe kaffemaskin hos ein annan leverandør. Særleg når det er forsøkt å dekke spora ved å endre dokumentasjonen på kva du har fått så er det nok enklare å angre kjøpet enn det er å skulle bruke tid på å reklamere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, The Avatar said:

Der er berre å sende inn klage for å få det produktet du har bestilt. 

I dette konkrete tilfellet så er det også eit alternativ å benytte angreretten og heller kjøpe kaffemaskin hos ein annan leverandør. Særleg når det er forsøkt å dekke spora ved å endre dokumentasjonen på kva du har fått så er det nok enklare å angre kjøpet enn det er å skulle bruke tid på å reklamere. 

Tingen er at nå koster tilsvarende maskin vesentlig mere enn den jeg bestilte.

Lenke til kommentar

Du har krav på prisavslag, omlevering eller heve kjøpet, og det er ditt valg som ikke kan bestemmes av nettbutikken. Dersom de ikke lenger kan levere hva du har bestilt stilles saken i et annet lys og du må ta til takke med å heve kjøpet eller få prisavslag.

I dette tilfellet ville jeg stått på krav om omlevering og tatt det så langt som nødvendig i systemet.

Selv kjøpte jeg en dyrt kjøkkenapparat (kjøkkenmaskin) til halvpris med fem års garanti fra fabrikk. Den gikk i stykket etter ca to år og garantien var null verdt. Elektrokjeden ville gi meg en langt dårligere erstatningsvare men jeg endte dessverre opp med å heve kjøpet som de til slutt gikk med på. Jeg burde valgt omlevering og tatt saken videre siden det fortsatt var tilgjengelig tilsvarende like produkter i butikken til full pris (som de ikke ville gi meg).

Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 timer siden):

Dersom de ikke lenger kan levere hva du har bestilt stilles saken i et annet lys og du må ta til takke med å heve kjøpet eller få prisavslag.

Nei, man kan da foreta et dekningskjøp. Dvs. kjøpe varen et annet sted og få eventuelt mellomlegg dekket av butikken man hadde bestilt fra i utgangspunktet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har du kontaktet butikken, og vist til dokumentasjonen? Ettersom du har det svart på hvitt hva du bestilte, og hva du fikk, så bør de ordne opp raskt. Bare tullete å dra inn Forbrukerrådet sånn helt uten videre før butikken i det hele tatt har fått muligheten til å ordne opp.

Lenke til kommentar

Har ikke kontaktet noen enda siden det er helg. Så tenkte det var greit å høre her først.

Må si jeg føler meg lurt når de bare ender ordren sånn uten og i det hele tatt gi meg et valg, det er jo helt på trynet.

Ser proshop.no har maskinen jeg bestilte for 5700kr og elkjøp har den for 6500kr.

https://www.proshop.no/Kaffe-Espresso/DeLonghi-DINAMICA-ECAM35050B/3331992?utm_source=KlarnaSearch&utm_medium=cpc&utm_campaign=KlarnaSearch

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kaffe-og-te/kaffemaskin-og-espressomaskin/delonghi-dinamica-kaffemaskin-ecam35050sb/431937?utm_source=klarna&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=elkjop_2024_w18-18_pri.comp-klarna_MTUTIC_1210709380869921&utm_content=3

Skal kontakte cdon.no i morgen.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 18.1.2025 den 15.13):

Har du kontaktet butikken, og vist til dokumentasjonen? Ettersom du har det svart på hvitt hva du bestilte, og hva du fikk, så bør de ordne opp raskt. Bare tullete å dra inn Forbrukerrådet sånn helt uten videre før butikken i det hele tatt har fått muligheten til å ordne opp.

Problemet her, slik jeg ser det, er at butikken har endret ordren hans, det er umåtelig frekt

Lenke til kommentar

Angrerett 2 uker på kjøp fra nettbutikk. Trenger ikke oppgi grunn for at du ønsker å benytte angreretten, men produktet bør helst være ny-stand/ubrukt så det ikke blir fratrekk pga det.  Dersom selger ikke har gitt noen info om angreretten så øker den til 1 år iflg EU-regler.  (Info skal m.a.o. være vedlagt produktet eller sendt på epost ifbm kjøpet)

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (23 minutter siden):

Angrerett 2 uker på kjøp fra nettbutikk. Trenger ikke oppgi grunn for at du ønsker å benytte angreretten, men produktet bør helst være ny-stand/ubrukt så det ikke blir fratrekk pga det.  Dersom selger ikke har gitt noen info om angreretten så øker den til 1 år iflg EU-regler.  (Info skal m.a.o. være vedlagt produktet eller sendt på epost ifbm kjøpet)

Det hjelper jo ikke TS i det hele tatt

Lenke til kommentar
FuzzFuet skrev (På 17.1.2025 den 22.01):

Tingen er at nå koster tilsvarende maskin vesentlig mere enn den jeg bestilte.

Sendte du inn klage via klageskjemaet? For på det skjemaet så ser det ut som at CDON har fanga opp at produktet du har mottatt er ein 290.61 modell sjølv om alt anna av dokumentasjon gjeld 350.55 modellen.

I utgangspunktet burde det då være ein smal sak å bruke dette skjemaet og seie at du har mottatt feil produkt.

Dette ser ut til å være ein plukk-feil frå lageret, men med såpass kontroll at det er loggført kva produkt som du faktisk fekk tilsendt. Så ved nærmare ettersyn så virker det ikkje å være ein så grov feil som tidlegare antatt. Det ser ikkje ut som at CDON har vært inne og endra på bestillinga di, det ser berre ut som at produktet du fekk tilsendt har blitt skanna og registrert. Det er sjølvagt fortsatt feil av CDON å ikkje ha fanga opp at produktet som vart sendt ut til kunde ikkje var same produkt som det var bestilt, men her ser det ut som at CDON har hatt orden i sysakene sine likevel.

Så trinn 1 er å sende inn ei melding om at du ynskjer å returnere kaffemaskina og få tilsendt den du hadde bestemt.

Om det då drøyer så har du fleire måtar å løyse saka på. Den enklaste er som nemt å bruke angreretten for å få tilbake pengane.
Men det er sjølvsagt mest rett å reklamere og kreve at du får rette produktet, og om nødvendig foreta dekningskjøp om du berre får tilbake pengane og må betale meir for å kjøpe slik kaffemaskin hos nokon andre.

Sidan kaffemaskinene ser ut til å være relativt like i utgangspunktet, så kan det nok også være eit alternativ om du er på tilbodssida å gjere om bestillinga til den kaffemaskinen du har mottatt og då få tilbakebetalt mellomlegget mellom maskinen du har fått og den litt dyrare maskinen som du eigentleg bestilte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...