Gå til innhold

signerer dere på baksiden av Visa-kortet?

Anbefalte innlegg

L35CBYm.png

finner ikke bilder av baksiden, men tenker da på i samme feltet som 3-sifrede koden, authorized signature

mange år siden jeg gjorde det "sist", og kan ikke huske jeg har blitt "konfrontert" med at feltet er tomt i butikker eller noe. Hvis man skulle blitt det, kan man jo bare signere der & da liksom.

Hva er hensikten med signatur egentlig? scenarioer jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig siden så godt som 100% av alle betalinger her i Norge er gjort som en digital transaksjon.

I gamledager så var bankkortet bare et kort der det stod kortnummeret ditt på, enten fysisk eller med en magnetstripe, der du måtte signere kvitteringen for hånd som en lovnad om at de skulle få de pengene fra banken din via kortnummeret. Da ble signaturen på kortet ditt brukt til å sammenlignes med signaturen på kvitteringen demmes.

Det er forøvrig derfor bankkortene hadde uthevet kortnummer på seg før, for da kunne de ta avtrykk av kortet ditt med en maskin, som de da kunne ta med til banken sammen med signaturene og be dem gjøre transaksjonen.

Nå er det chippen som har en digital signatur og pinkoden din som er en autentisering, og transaksjonen skjer nærmest umiddelbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Det er ikke nødvendig siden så godt som 100% av alle betalinger her i Norge er gjort som en digital transaksjon.

hva når betalingsterminalene ligger nede og butikker må ty til manuell løsning?

skjedde vel for rundt 3 år siden, var akkurat innom en Kiwi da, men husker ikke eksakt prosedyre de brukte, bortsett fra at undertegnet på kassalappen. Mulig man også puttet kortet inn, eller de skrev ned kortnummer?

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 timer siden):

Hm, signatur på et stjelt kreditkort er potensielt enda verre enn bare stjelt.

på den annen side, er feltet tomt, kan tyven bruke sin egen håndskrift. Det er nesten skumlere, når jeg tenker meg om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...