Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fundament til platting rett på bakken

Anbefalte innlegg

Kona vil ha drivhus og jeg vil ha en liten platting og tenker derfor å slå to fluer i en smekk ved å lage en platting hvor drivhuset dekker 2/3 og resten blir en plass å sette en parkbenk. Per i dag står det en sankasse og en trampoline der som ikke lenger er i bruk. Hva legger man fundamentet på? En nabo la ut betongheller rett på gresset med sånne plastholdere fra biltema som ramma ble skrudd i. Er det en løsning god nok? Eller bør jeg grave ned støperør i flukt med bakken eller grave ned lecablokker som rammen legges på? Plassen ligger i sol, men er vindutsatt. Det virker ikke å være mye telehiv her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke plattingen forankres (i huset), så flyter den jo fritt. Da vil ikke tele ha mer betydning enn en justering hver vår, men det kan være vanskelig med støtter du ikke kommer til.

Ellers er det å bruke jordbor ned til under telen, så støperør og legge inntil telesikker masse. Rimelig solid i lang tid, og koster ikke veldig mye mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Femtekolonne said:

Kona vil ha drivhus og jeg vil ha en liten platting og tenker derfor å slå to fluer i en smekk ved å lage en platting hvor drivhuset dekker 2/3 og resten blir en plass å sette en parkbenk. Per i dag står det en sankasse og en trampoline der som ikke lenger er i bruk. Hva legger man fundamentet på? En nabo la ut betongheller rett på gresset med sånne plastholdere fra biltema som ramma ble skrudd i. Er det en løsning god nok? Eller bør jeg grave ned støperør i flukt med bakken eller grave ned lecablokker som rammen legges på? Plassen ligger i sol, men er vindutsatt. Det virker ikke å være mye telehiv her.

Kommer jo litt an på underlaget, men å grave ned en 30cm, legge fiberduk og så 20cm pukk f.eks vil holde for de fleste

Lenke til kommentar

Den plattingen / drivhuset ditt vil leve veldig godt rett på plenen / bakken med betongheller som underlag HVIS det er flatt der dette skal bygges. (Er det helling så vil du se at hele 'byggverket' kan flytte seg..)

Som nevnt over her er telen ikke noe problem, du vil ikke få store endringer og disse kan du lett justere selv. Jeg har selv en platting foran huset her som ligger rett på jordbakken og den har vært der i 30 år (minst) uten at det har skjedd noe som helst. Siden det ligger rett på jordbakken så er det en selvfølge å bruke impregnert materiale oppå de (eventuelle) betonghellene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...