Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er det slik at når et hus brenner så advarer man folk om røyken, mens "ingen" bryr seg om all forurensning som vedfyring forårsaker?

Gjest 671bb...a31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PosteMonopolet skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er helt greit folk har vedovn og bruker den når strømmen er dyr eller forsvinner. Men jeg forstår ikke hvorfor så mange fyrer når strømmen er billig og det ikke er spesielt kaldt ute.

Fordi det er komfortabelt å fyre. Det er visuelt attraktivt og det er mye hyggeligere med en varmekilde du kan stå og varme deg på sammenlignet med en varmepumpe som bare blåser ut lunken luft.

Det er også de som får tak i gratis ved.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (41 minutter siden):

Men jeg forstår ikke hvorfor så mange fyrer når strømmen er billig og det ikke er spesielt kaldt ute.

Mange har gratis ved (egen skog eller snille slektninger) og da skal strømmen være skikkelig rimelig for å slå ved som fyring.
Samt som nevnt over her; det er absolutt komfortabelt med vedfyring av nevnte grunner.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 671bb...a31
Woff skrev (6 timer siden):

Mange har gratis ved (egen skog eller snille slektninger) og da skal strømmen være skikkelig rimelig for å slå ved som fyring.
Samt som nevnt over her; det er absolutt komfortabelt med vedfyring av nevnte grunner.. 

Ikke fullt så  komfortabelt for folk som ikke kan bevege seg utendørs,  må flykte til syden om vinteren, dør for tidlig pga denne vedfyringen da...

PosteMonopolet skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er helt greit folk har vedovn og bruker den når strømmen er dyr eller forsvinner. Men jeg forstår ikke hvorfor så mange fyrer når strømmen er billig og det ikke er spesielt kaldt ute.

Enig med deg.

Anonymous poster hash: 671bb...a31

Lenke til kommentar
Gjest 671bb...a31 skrev (1 time siden):

Ikke fullt så  komfortabelt for folk som ikke kan bevege seg utendørs

Og da skjønner du sikkert at de IKKE fyrer med ved?

Jarmo skrev (57 minutter siden):

Vi bor i et område som garantert sikkert er et bombemål for Russland pga. av industri.

Bombemål? DA er det greit å kunne fyre med ved. 👍 Du er iallefall ikke garantert at elektrisiteten overlever.. Men vedlageret tåler sannsynligvis en smell.. Får håpe Putin ikke dummer seg ut her i landet!

For øvrig kommer jeg til å fyre med ved i morgen leser jeg...
https://sol.no/nyheter/enorm-forskjell/82539361

Endret av Woff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk kjører bil når det går buss. Samme logikk.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 17.1.2025 den 11.48):

...

Nå har det i nyere tid også blitt utrolig dyrt å fyre med strøm og også et sjansespill da PRISENE for denne måten å varme opp på beklageligvis er høyest da vi trenger varmen som mest. 

...

Ganske feil at det har blitt "utrolig dyrt" med strøm. Dyreste strømpris (spotpris inkl nettleie og strømstøtte) har ligget på 1,50 kr/KWh siste par årene (de to dyreste månedene på vinteren)

Markedspris for vedfyring ligger på 3-4 kr/KWh ved ca 70% effektiv fyring (dvs synlig røyk)  Svært få peisover har 90% effektiv fyring der kun varmedis sees. Mange bruker jo gladelig 6-7 kr/KWh ved 40-50% effektiv "kosefyring" som sender røyken sideveis og/eller ned til bakken.

Så får selvfølgelig noen veden gratis eller "svart" og stopper tankegangen der. Men hadde de solgt veden hadde de sittet igjen med et pent overskudd.

Ad annet avfall har noen kommuner forbud, men det brytes likevel.  Dvs om en brenner plast eller malt/impregnert trevirke så er det for lav temp kontra forbrenningsanlegg så da blir det dioksiner.  Brennes isopor og visse typer skumgummi så får en cyanid.   Det er enkelt å lukte når noe annet enn vanlig ved brennes.  Måtte f.eks. snakke til en velutdannet mann (sjef for et selskap faktisk) som begynte å fyre opp malte planker i hagen midt på sommeren (skulle bli kvitt oppussings-rester fra eneboligen sin) - måtte utdanne ham på at det er det som heter "farlig avfall" og skal til gjenvinningsstasjonen.  Så har ganske stor tro på at mange bruker peisovnen som avfallsovn.

Vedfyring har sin kos på hytte, men i tettbebygd strøk så er det lite ønskelig da balansert ventilasjon med varmegjenvinning er avhengig av å trekke inn friskluft og ikke sterkt forurenset røyk fra vedfyring. Og balansert ventilasjon har jo myndighetene påbudt for alle boliger fra ca 2010.

Barn er vi opptatt av når det gjelder skoler, men tydeligvis ikke når det gjelder luftkvalitet.  Pyttsan, blir bare litt lavere IQ så de fortsetter som foreldrene.  https://ehjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12940-024-01122-x

Sitat

Conclusion: Through a systematic review and meta-analysis, we identified a statistically significant relationship between increased exposure to PM2.5 air pollution and reduced cognitive function in children, with the most pronounced impact on PIQ. 

Endret av Rune_says
korrektur
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 671bb...a31
Rune_says skrev (7 minutter siden):

Ganske feil at det har blitt "utrolig dyrt" med strøm. Dyreste strømpris (spotpris inkl strømstøtte) har ligget på 1,50 kr/KWh siste par årene (de to dyreste månedene på vinteren)

Markedspris for vedfyring ligger på 3-4 kr/KWh ved ca 70% effekitiv fyring (dvs synlig røyk)  Svært få peisover har 90% effektiv fyring der kun varmedis sees. Mange bruker jo gladelig 6-7 kr/KWh ved 40-50% effektiv "kosefyring" som sender røyken sideveis og/eller ned til bakken.

Så får selvfølgelig noen veden gratis eller "svart" og stopper tankegangen der. Men hadde de solgt veden hadde de sittet igjen med et pent overskudd.

Ad annet avfall har noen kommuner forbud, men det brytes likevel.  Dvs om en brenner plast eller malt/impregnert trevirke så er det for lav temp kontra forbrenningsanlegg så da blir det dioksiner.  Brennes isopor og visse typer skumgummi så får en cyanid.   Det er enkelt å lukte når noe annet enn vanlig ved brennes.  Måtte f.eks. snakke til en velutdannet mann (sjef for et selskap faktisk) som begynte å fyre opp malte planker i hagen midt på sommeren (skulle bli kvitt oppussings-rester fra eneboligen sin) - måtte utdanne ham på at det er det som heter "farlig avfall" og skal til gjenvinningsstasjonen.  Så har ganske stor tro på at mange bruker peisovnen som avfallsovn.

Vedfyring har sin kos på hytte, men i tettbebygd strøk så er det lite ønskelig da balansert ventilasjon med varmegjenvinning er avhengig av å trekke inn friskluft og ikke sterkt forurenset røyk fra vedfyring. Og balansert ventilasjon har jo myndighetene påbudt for alle boliger fra ca 2010.

Barn er vi opptatt av når det gjelder skoler, men tydeligvis ikke når det gjelder luftkvalitet.  Pyttsan, blir bare litt lavere IQ så de fortsetter som foreldrene.  https://ehjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12940-024-01122-x

Flott, saklig innlegg. Takk 😃

Her jeg bor (hvor vi er de eneste rundt som ikke fyrer), så holder det å slippe hunden ut i hagen et par minutter hvor pelsen stinker "surt bål" da han kommer inn igjen. Kan umulig være sunt med en slik uteluft...

For kronikere kan det være ganske så kritisk, og jeg er selv da en av de som  må velge mellom å være innstengt i egen bolig i vinterhalvåret, bli sykere, eller å flykte til Syden...

Anonymous poster hash: 671bb...a31

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...