The Avatar Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden trn100 skrev (På 16.1.2025 den 22.54): Tror jeg krysser fingrene og tar en dialog med inspektøren når han kommer! Det er jo mange leiligheter i borettslaget som som er helt like, så det er uansett ikke bare hos meg ting må endres! No er sikkert tilsynet overstått, men tenkte eg ville kommentere at dette er ein god plan. Det lokale eltilsynet skal ikkje berre avdekke avvik og gi pålegg, dei skal også rettleie og informere om elsikkerheit. Tilsynet er derfor ein god anledning til å få gratis tilgang på ein elektrikar som du kan spørre både om kva du må utbetre og kva du bør utbetre. Sidan du bur i ei gamal leilegheit der det sikkert er mykje som ideelt sett burde vært utbetra sjølv om det er lovleg, så er det særleg relevant å spørre kontrolløren om kva tiltak du eventuelt burde prioritere å få utbetra fyrst. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Hvis OP bare leier er det ikke en vesentlig bekymring. Evt skader og unormal bruk og slitasje OP har stått for blir et problem, men det er vanskelig å se at det er noe store problemstillinger her mindre OP har gjort noe veldig spesielt. Hvis det for eksemplel er for få stikkontakter til å bruke boligen som bolig uten problematiske skjøteledninger, så er jo det utleier som har leid ut en bolig som får et problem. Eventuelle problemer som gjør boligen uegnet til vanlig brukt vil være eier og utleiers problem. Ville tatt dette veldig med ro. Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden On 1/16/2025 at 10:49 PM, trn100 said: Setter stor pris på tilbakemelding fra en som har greie på det, men er det i verste fall sånn at jeg kan få krav om å koble fra grenkontakter kun fordi de pr. definisjon skal være midlertidige? Skjøteledning på kraftkrevende utstyr, som eksempelvis varmeovner, vil de anmerke. Utstyr som ruter, modem, TV osv. er normalt ikke noe problem. 1 Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden On 1/16/2025 at 10:34 PM, trn100 said: På den annen side er det med 2 kontakter under TV'en vanskelig å få strøm til alt som befinner seg der. Det er vel også implementert i nytt regelverk om at akkurat den lokasjonen skal ha minimum 6 kontakter? Skjerpet regelverk får ikke tilbakevirkende kraft - det er grunnlovstridig. Dermed er det kravene på byggetidspunktet som gjelder, inntil du evt. gjør oppgraderinger av anlegget som utløser nye krav. (PS! Det samme gjelder for det omstridte bygningsdirektivet fra EU om energisparing - som jeg vet mange frykter.) Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 18 hours ago, Kajac said: Så lenge kravene fra byggeår eller året det elektriske anlegget ble satt opp er oppfylt er du good. Og selvsagt må det elektriske anlegget være trygt og feilfritt. Men det sier seg liksom selv. Har vært med på et par el-kontroller selv, og det er veldig straight-forward. Med mindre du har noen hacky hjemmelagde løsninger går det stort sett kjapt og fint. Også hjemmelagede løsninger vil kunne passere dersom det er utført forskriftsmessig. Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 4 hours ago, minim said: Det blir mye mindre hodebry for deg selv om du fjerner alt av grenuttak og skjøteledninger ifbm kontrollen. Da slipper du å få mangel og det virker som du selv forstår at det er uheldig så kan du selv vurdere om du skal gjøre noe med det. Jeg har fått mangel på dette og var selv med kontrolløren. Tok en diskusjon med han rundt dette da jeg mener det er idiotisk tilnærming. Dersom man har et grenuttak der det er plugget i 3stk permanente 1kW varmeovner så er det en klar mangel og feil bruk. Har man et grenuttak det er koblet til 3stk 10watt led pærer og en 100watt tv så er det ikke problematisk i det hele tatt etter min mening. Lamper er en midlertidig flyttbar installasjon og de står aldri permanent lenge her i huset før min bedre halvdel finner ut at hun skal ommøblere eller gjøre om på noe. veggene her hadde hatt firedobbel stikk på hver stender om man hver gang det ommøbleres eller flyttes en lampe skal installeres nok stikk uten bruk av skjøteledning eller grenuttak. Jeg har vel 8 uttak bak TV-en, men det har til tider vært bruk for padde der også Slike mangler blir i tilsynsrapporten gjerne rapportert som at "abonnenten retter selv", hvis kontrolløren skulle påpeke det. Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 1 hour ago, torbjornen said: Når det gjeld "juletre" av greinkontaktar kan dette føre til overbelastning av veggkontakten dersom ein koplar til mange apparat som brukar mykje straum. Men det vil vel uansett vere like greit å få ein elektrikar til å montere nok veggkontaktar til at ein ikkje treng å bruke forgreiningar. Då blir det ryddig og pent også. Nå er det snarere grenuttaket som får overbelastning. Problemet med slike er at de som regel bare er 1,5 mm2, og dermed for lite dimensjonert dersom forbruket overstiger 10A/2300W. På en 16A kurs som er beregnet for høyere forbruk, vil dermed grenuttaket representere det svakeste punktet på kursen, og ikke sikringen. Lenke til kommentar
minim Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mercruiser skrev (7 timer siden): Nå er det snarere grenuttaket som får overbelastning. Problemet med slike er at de som regel bare er 1,5 mm2, og dermed for lite dimensjonert dersom forbruket overstiger 10A/2300W. På en 16A kurs som er beregnet for høyere forbruk, vil dermed grenuttaket representere det svakeste punktet på kursen, og ikke sikringen. Delvis enig. Schuko i seg selv er ikke beregnet på mer enn 10A last over lengre tid så torbjornen har litt rett. Det står mange hus med 1.5kvadrat på 15A kurs og da med lengre strekk enn 1m ledning på et grenuttak. Mellom 1991 og 1999 var dette lovlig å installere og det ble bygget en del hus i denne perioden som ikke har rehabilitert det elektriske. Det er litt krisemaksimering hele greia, men klart tyner en strikken mot maks effekt så er det uheldig. Brukt med sunn fornuft er det helt uproblematisk å bruke et grenuttak. Vil heller påstå at installasjonene med 1.5 kvadrat på 15A sikring er mye større brannfeller enn 2m 1.5 kvadrat grenuttak i friluft på enden av en kurs. Den i fast installasjon har større sannsynlighet for å se maks belastning enn grenuttak til noen led lamper, tv dekoder og en tv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå