trn100 Skrevet 6. februar Forfatter Del Skrevet 6. februar (endret) Larzen_91 skrev (3 timer siden): I den forstand er jeg enig, det eneste som har noe av den type verdi er rapport fra eltilsyn. Jeg som elektriker kan ikke pålegge en kunde med loven i hånd at de skal utbedre en feil, uansett hvor mange sertifiseringer jeg kan vise til. Eneste jeg kan gjøre er å informere om avvik og minne om at de som eier/bruker er ansvarlig for anlegget, og at ved et eventuelt eltilsyn ville de sannsynligvis blitt pålagt å rette opp i avviket. Av ren nysgjerrighet: Er dere eventuelt pålagt å rapportere slike avvik til høyere instans? Endret 6. februar av trn100 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar 13 hours ago, trn100 said: Av ren nysgjerrighet: Er dere eventuelt pålagt å rapportere slike avvik til høyere instans? FEL § 9.Ansvar – Hvem forskriften retter seg mot Eier og bruker av anlegg som omfattes av denne forskrift skal sørge for at det blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold slik at anlegg til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv eller eiendom. Enhver som prosjekterer, utfører, endrer eller foretar vedlikehold av anlegg, er ansvarlig for at arbeidet som foretas er i samsvar med forskriftens krav. Den som utfører eller endrer anlegg er ansvarlig for at det blir sendt melding som omtalt i § 14. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Det trn100 spør er hvis jeg som elektriker ser kritikkverdige forhold hos en kunde, er jeg da pliktig å melde fra til DLE/DSB. Og såvidt meg bekjent er det vel ikke en direkte plikt med hjemmel noe sted jeg finner i farta, men det er jo såklart noe DLE/DSB setter pris på og oppfordrer til. Det blir som enhver bekymringsmelding, det kan hvermannsen sende inn. Det rozon svarer på har å gjøre med melding om arbeid som skal utføres, og dokumentasjon i ettertid. På mindre jobber er det ikke krav til slik melding du henviser til. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 12. februar Forfatter Del Skrevet 12. februar Larzen_91 skrev (På 9.2.2025 den 7.12): Det trn100 spør er hvis jeg som elektriker ser kritikkverdige forhold hos en kunde, er jeg da pliktig å melde fra til DLE/DSB. Og såvidt meg bekjent er det vel ikke en direkte plikt med hjemmel noe sted jeg finner i farta, men det er jo såklart noe DLE/DSB setter pris på og oppfordrer til. Det blir som enhver bekymringsmelding, det kan hvermannsen sende inn. Det rozon svarer på har å gjøre med melding om arbeid som skal utføres, og dokumentasjon i ettertid. På mindre jobber er det ikke krav til slik melding du henviser til. Var det jeg lurte på ja, takk! 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå