Delvis Skrevet i går, 14:49 Del Skrevet i går, 14:49 rozon skrev (1 time siden): Nei. El kontroll kan gjøres av vanlig elektriker mens eltilsyn utføres av DLE (eller den de utpeker til dette). Det er forskjellige kvalifikasjonskrav for å utføre DLE tilsyn. Sikker på at det ikke kan ha noenting med det? I såfall er det rart at det ikke har vært El-tilsyn her på, ja det nærmer seg faktisk 40 år siden forrige gang(!) Slutten på 80-tallet. De som utførte El-kontroll første gang for rundt 20 år siden til 2015, var installatører. Har kanskje ikke betydning, men de samme innstallerte nytt sikringsskap blant annet. Iallefall, er jeg fremdeles nokså sikker på, at det er pga at de gjorde det, at man ikke har sett behov for å foreta El-tilsyn på så lenge, tviler på at det ville gått så lenge uten? Regner med de har fått registrert at der har vært El-kontroll. --------- Bakgrunnen for at jeg var interessert i å finne ut, om man kan se noe sted, når det ligger an til ny El-tilsyn er, at det av praktiske årsaker vil bli temmelig stressende om det skjer innen kort tid. Om det vil gå enda 5 år + til det igjen skjer, så kunne jeg slått meg mer til ro. Har med diverse omorganisering, vanskelig tilgang/mye styr, mulig flytting og sånt å gjøre. Vil helst ikke ringe og spør heller, for tenker at da kan de finne på å gjøre fortgang av det.. Lenke til kommentar
rozon Skrevet i går, 14:55 Del Skrevet i går, 14:55 2 minutes ago, Delvis said: Sikker på at det ikke kan ha noenting med det? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739 Quote § 9.Kvalifikasjonskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg Den som kontrollerer andres elektriske anlegg, skal oppfylle vilkårene i § 6 første ledd og ha minst tre års relevant praksis fra bygging og vedlikehold av elektriske anlegg etter endt utdanning, eller oppfylle vilkårene i § 7 første ledd. Den som har det faglige ansvaret for kontroll av elektriske anlegg skal oppfylle vilkårene i § 7 første ledd. § 10.Kvalifikasjonskrav ved offentlig tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr Den som utfører offentlig tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr, skal oppfylle vilkårene i § 7 første ledd, og ha kunnskap om a. relevant regelverk og tolkninger av dette b. kunnskap om forvaltningsloven, arkivloven, offentleglova og instrukser fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap c. tilsyns- og revisjonsmetodikk d. måleteknikk e. brann- og ulykkesgranskning. Den som har det faglige ansvaret for offentlig tilsyn med elektriske anlegg skal oppfylle vilkårene i første ledd og § 7 annet ledd. Den som har det faglige ansvaret for offentlig tilsyn med elektrisk utstyr skal oppfylle vilkårene i første ledd. Ikke bekymre deg om tilsyn. Hvis anlegget ditt er så farlig at du får alvorlige pålegg så ville jeg vært mer redd for å oppholde meg og sove i huset. Hvis det er fordi du har et Fritzl rom i kjelleren så... ja... du har nok ikke det, så tenk at det eneste tilsynet vil er at du og familien din ikke brenner ihjel. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet i går, 14:59 Del Skrevet i går, 14:59 (endret) 35 minutes ago, Delvis said: Sikker på at det ikke kan ha noenting med det? Det er enkelt for deg å vite. Hvis det har vært et tilsyn har du fått tilsendt sluttrapport med DSB som avsender. El-kontroll og El-tilsyn er relatert på samme måte som en NAF-tilstandsrapport og en EU-kontroll på bil. De begge omhandler tilstanden på bilen, men de er absolutt ikke det samme. Endret 23 timer siden av MailMan13 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet i går, 15:02 Del Skrevet i går, 15:02 Men hvorfor har det ikke vært El-tilsyn på snart 40 år her da? Ingenting er farlig her. Er så enkelt at vil helst unngå at de ser noen av privatsakene mine, som er vansklig å få unna i tide. Er bare sjenert med andre ord. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden MailMan13 skrev (55 minutter siden): Det er enkelt for deg å vite. Hvis det har vært et tilsyn har du fått tilsendt sluttrapport med DSB som avsender. Ja sånn sett, det er klart. Hadde det skjedd, ville det jo ikke vært grunn til å stille spørsmål i det hele taget. Men hvis de ser at der har vært el-kontroller, og at de da kanskje ikke alltid anser det som like nøvendig, å prioritere de som de ser har hatt det. At på den måten kan ha noe med det å gjøre. Men det er selvfølgelig umulig å vite sikkert. javel, ble litt klokere. Da er det bare å innstille seg på at det kan skje når som helst. Men skal også be om at det tar noen år til 🙂 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Det finnes ingen register over elektrikerarbeid utover den dokumentasjon anleggseier og elektriker selv har. El-kontroll er ikke et formelt definert greie og det er ingen register DSB har tilgang til hvor det kan stå noe om dette. Det er sagt tidligere i tråden. Ditt lokale DSB prioriterer selv sin innsats der de finner det best. Vi hadde første tilsyn her hos oss i fjor sommer, da var det 21 år siden sist. Det er ikke noe regularitet i disse annet enn at de skjer når lokal tilsynsmyndighet bevigler seg tid til stikkontroller. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden MailMan13 skrev (2 minutter siden): El-kontroll er ikke et formelt definert greie og det er ingen register DSB har tilgang til hvor det kan stå noe om dette. Via forsikringselskapet muligens? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) 10 minutes ago, Delvis said: Via forsikringselskapet muligens? Nei. Du må gjerne tro at dette er noe annet enn tilfeldig, men det er feil. Still disse spørsmålene til DSB og forsikringsselskapet ditt så får du det bekreftet. Hvis du har vært eier av eiendommen i matrikkelen i 40 år og aldri fått noen brev fra DSB så har ikke vært noen tilsyn, og DSB har ikke andre opplysninger enn det. Endret 22 timer siden av MailMan13 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden rozon skrev (5 timer siden): Nei. El kontroll kan gjøres av vanlig elektriker mens eltilsyn utføres av DLE (eller den de utpeker til dette). Det er forskjellige kvalifikasjonskrav for å utføre DLE tilsyn. Spørs på hva slags kontroll man snakker om. Mange elektrikere selger en såkalt "el-sjekk", denne har ingen formell verdi annet enn at man føler seg litt tryggere. En brannforebyggende elkontroll av bolig ihht. NEK 405 stiller krav til sertifisert personell, og det er gjerne en slik kontroll forsikringsselskaper ber om for å få redusert forsikringspremie. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden (endret) Siden tråden er aktiv igjen og det er fler som ikke helt vet hvordan dette foregår, så legger jeg ut brevet jeg fikk og rapporten som etterpå. Det ser ikke ut som om det er helt enkelt å velge det bort. Har lagt på noen skylapper. Endret 19 timer siden av trn100 2 3 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Kan bekrefte at brev fra "Det lokale eltilsyn" (DLE) i Elvia AS er helt likt. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden trn100 skrev (1 time siden): Siden tråden er aktiv igjen og det er fler som ikke helt vet hvordan dette foregår, så legger jeg ut brevet jeg fikk og rapporten som etterpå. Det ser ikke ut som om det er helt enkelt å velge det bort. Har lagt på noen skylapper. Takk for dette Den eneste gangen det har vært El-tilsyn her (1988) kom det ingen brev eller varsel på forhånd. Hørte fra folk på jobb og sånt, at de fikk besøk av slike kontrollører som gikk rundt på dørene til flere i samme periode, Så en dag kom det en plutselig på døra hos meg også og ville utføre El-tilsynet. Etter hva jeg husker, gikk det ganske raskt for seg. Kan ikke huske noe brev i etterkant heller, men kan ha glemt det da. Sjekket mappene mine, ingenting der. Pleier alltid ta vare på sånt. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 2 hours ago, Larzen_91 said: Spørs på hva slags kontroll man snakker om. Mange elektrikere selger en såkalt "el-sjekk", denne har ingen formell verdi annet enn at man føler seg litt tryggere. En brannforebyggende elkontroll av bolig ihht. NEK 405 stiller krav til sertifisert personell, og det er gjerne en slik kontroll forsikringsselskaper ber om for å få redusert forsikringspremie. Men her snakker vi om tilsyn. Fagpersonen som skal utføre dette tilsynet skal ha kvalifikasjoner som nevnt i forskrift om elektroforetak § 10. Forskrift om det lokale eltilsyn setter krav til det lokale eltilsyn (DLE) og personell herunder. Bl.a. kan ikke personell utføre andre oppgaver innen el-området enn det som ligger i funksjonen som lokalt eltilsyn. Det er også krav om vurdering av habilitet. NEK 405 vil trenge personnel referert til i forskrift om elektroforetak § 9. NEK 405 er en "bransjenorm" og egentlig like verdiløs som "el-sjekk". Forskjellen er at i et tilsyn så kan du få straff i Kongens navn. En NEK 405 kan bare føre til billigere/dyrere forsikring. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Delvis skrev (6 timer siden): Men hvorfor har det ikke vært El-tilsyn på snart 40 år her da? Ingenting er farlig her. Er så enkelt at vil helst unngå at de ser noen av privatsakene mine, som er vansklig å få unna i tide. Er bare sjenert med andre ord. Har du hasjplantasje i huset? 😀 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden torbjornen skrev (11 minutter siden): Har du hasjplantasje i huset? 😀 Ikke noe ulovlig. Bare at det ene rommet som er privatrommet mitt, er spesielt personlig med en masse veldig personlige ting. Der slipper ingen andre enn meg inn. Så når El-tilsynet kommer, får jeg en utfordring, fordi det er vanskelig å plassere/få stuet vekk noe særlig av det. Har alt startet på prosessen, men trenger antagelig 4 - 5 år for å komme på rett side/helst flytte ut. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Eltilsynet har lovheimel til å ha tilgang til elanlegget til ei kvar tid, tilsyn skal likevel varslast på førehand med mindre det anses som nødvendig med uanmeldt tilsyn. Det å varsle tilsynet vil normalt sett være mest hensiktsmessig, for det beste er jo om huseigar kaster seg rundt og får ein elektrikkar til å rette opp i alle feil, for då er det ikkje nokon avvik å påpeike og dermed også lite rapportarbeid og ingen oppfølgingsarbeid. Utanom det så har nok tilsynspersonellet sett det meste, så det skal nok være meget spesielt der du har inne på ditt private rom før kontrolløren reagerer. I alle tilfelle så kan det være lurt å ordne seg slik at du kan pakke ned det du skjemmes over å ha inne på det aktuelle rommet. Om ikkje det er el-tilsynet så kan det også være andre som har behov for å gå inn på dette rommet, alt frå nødetatar til takstmenn og handtverkarar. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Vi hadde EL-inspeksjon i huset (80-talls hus) for en tid tilbake. Eneste vi fikk påpekt var jordfeilbryteren til den relativt nye varmepumpen som ikke virket. Installasjonen var fortsatt innenfor garanti, men selgerfirma (Tynset Varmeservice) henviser oss til elektrikerfirmaet som utførte jobben, og elektrikerfirmaet bare sier de ikke lenger har en avtale med Tynset Varmeservice så vi må ta saken med dem. Som igjen bare sier de skal ta kontakt med oss igjen, men aldri gjør det. Uansett, jeg har også flere strømpadder / multikontakter montert rundt omkring i huset, men dette ble ikke satt som noen fare da alle er av god kvalitet (Brennenstuhl), og ingen har noen spesielt strømkrevende ting koblet til seg. Jeg har selv koblet opp alt som ikke involverer faste monteringer, og kunne både kommentere og svare på alle spørsmål fra kontrollør. Han ville helst ikke se for mye på mitt egen rom, hvor det bla.a. henger 4 stk. 10-multikontakter på veggen til belysning, batteriladere og diverse nettverksutstyr. ^^ Vi mottok senere en påminnelse om at jordfeilbryteren ennå ikke var dokumentert ordnet, men siden har vi ikke hørt noe. Hvis man har fordeler i fordeler i skjøteledning, så ville jeg heller ordne opp i det enn å gå å bekymre meg om at det vil bli påpekt under en kontroll. Men så sant man bruker kvalitetsvarer, og ikke umerkede 20-kroners padder fra Ebay med flere ovner tilkoblet så er det i praksis ingen fare. Endret 3 timer siden av PaladinNO Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Det er den du betalte for oppdraget som du forholder deg til ved reklamasjon/garantisak. Hvordan de løser det med sine underleverandører er irrelevant for deg. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 58 minutter siden Del Skrevet 58 minutter siden rozon skrev (16 timer siden): Men her snakker vi om tilsyn. Fagpersonen som skal utføre dette tilsynet skal ha kvalifikasjoner som nevnt i forskrift om elektroforetak § 10. Forskrift om det lokale eltilsyn setter krav til det lokale eltilsyn (DLE) og personell herunder. Bl.a. kan ikke personell utføre andre oppgaver innen el-området enn det som ligger i funksjonen som lokalt eltilsyn. Det er også krav om vurdering av habilitet. NEK 405 vil trenge personnel referert til i forskrift om elektroforetak § 9. NEK 405 er en "bransjenorm" og egentlig like verdiløs som "el-sjekk". Forskjellen er at i et tilsyn så kan du få straff i Kongens navn. En NEK 405 kan bare føre til billigere/dyrere forsikring. I den forstand er jeg enig, det eneste som har noe av den type verdi er rapport fra eltilsyn. Jeg som elektriker kan ikke pålegge en kunde med loven i hånd at de skal utbedre en feil, uansett hvor mange sertifiseringer jeg kan vise til. Eneste jeg kan gjøre er å informere om avvik og minne om at de som eier/bruker er ansvarlig for anlegget, og at ved et eventuelt eltilsyn ville de sannsynligvis blitt pålagt å rette opp i avviket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå