trn100 Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar (endret) Dette er muligens helt feil tråd så si eventuelt i fra/korriger 🙂 Jeg har altså fått beskjed om at jeg får besøk av EL-tilsynet neste uke og det kan fort bli litt hektisk. Jeg bor i en eldre leilighet hvor alle rom untatt bad/kjøkken har har kontakter uten jord. Leiligheten fyller på ingen måte dagens krav, med blant annet 6 støpsler ved uttak for TV etc. i stuen. Jeg har forsøkt å lese meg opp på litt regler da jeg har en del grenuttak for å få få strøm til alt. Så vidt jeg har forstått er det lov å bruke utstyr med jordet støpsel i rom som ikke har kontakter med jord så lenge det ikke er påkrevet fra utstyrsleverandør, men hva med grenuttak som har jord? I stuen ved TV har jeg f.eks. en veggkontakt med 2 ujordete kontakter. Her har jeg 1 ujordet grenuttak med 3 kontakter koblet til en Internett router, en WIFI enhet og en repeater samt et jordet grenuttak som gir strøm til TV, Laptop, bakgrunnsbelysning til TV og en Chromecast. Ingen ting av dette trekker særlig mye strøm og kan hver for seg plugges i en kontakt uten jording, men er det lov med en jordet grenkontakt i mellom? I et soverom har jeg 2x2 ujordede kontakter i veggen med grenuttak med jord. Her går det noe mer strøm, med 5 LCD skjermer, 2 PC'er og høytalere. Er dette greit eller må jeg bytte til grenkontakter uten jord? Noen som vet? 🙂 Endret 16. januar av trn100 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar For det første er det regelverket frå installasjonsåret som gjeld grovt sagt - men anlegget må vere trygt etter dagens bruk, mtp. dimensjonering etc. At du har skøyteledninger med jord er uviktig. Det som er forbode er å blande jorda og ujorda utstyr (og stikkontakter) i samme rom, og dermed å trekke skøyteledning frå rom med jord til rom utan jord eller omvendt. Systemet er laga slik at du kan plugge jorda utstyr i ujorda kontakt, men ikkje motsatt - så det er lovleg kombinasjon. Så ja, du har lov å bruke greinkontakt med jord. Du kan, avhengig av kor grundige DLE er, få påpakning for permanent bruk av skøyteledninger. 1 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Kjøkken og bad skal være jordet, resten er det ikke et krav så lenge anlegget oppfyller installasjonskravene på installasjonstidspunktet. Typisk feil med eldre jording er at man har byttet ut hele eller deler av vannrør med plast som gjør at jordforbindelsen er brutt. Ville ikke startet å ordne noe på selve installasjonen nå, ta det heller når inspeksjonen har blitt gjennomført. Derimot kan d u gå over alle skjøteledninger for å se om de er hele og rene. Edit: Les også her vedrørende skjøteledning: https://elsikkerhetsportalen.no/bruk-av-skjoteledning/ 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. januar Forfatter Del Skrevet 16. januar barfoo skrev (2 minutter siden): For det første er det regelverket frå installasjonsåret som gjeld grovt sagt - men anlegget må vere trygt etter dagens bruk, mtp. dimensjonering etc. At du har skøyteledninger med jord er uviktig. Det som er forbode er å blande jorda og ujorda utstyr (og stikkontakter) i samme rom, og dermed å trekke skøyteledning frå rom med jord til rom utan jord eller omvendt. Systemet er laga slik at du kan plugge jorda utstyr i ujorda kontakt, men ikkje motsatt - så det er lovleg kombinasjon. Så ja, du har lov å bruke greinkontakt med jord. Du kan, avhengig av kor grundige DLE er, få påpakning for permanent bruk av skøyteledninger. Takk for svar! Var i grunnen det jeg håpet på og hadde sett for meg at jeg måtte bytte alle skjøteledinger/grenkontakter! 🙂 På den annen side er det med 2 kontakter under TV'en vanskelig å få strøm til alt som befinner seg der. Det er vel også implementert i nytt regelverk om at akkurat den lokasjonen skal ha minimum 6 kontakter? Nå leier jeg bare og huseier skal være med, så jeg krysser fingrene for at jeg bare kan vise frem som det er og at huseieren har ansvaret for å ordne opp? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. januar Forfatter Del Skrevet 16. januar KVTL skrev (1 minutt siden): Kjøkken og bad skal være jordet, resten er det ikke et krav så lenge anlegget oppfyller installasjonskravene på installasjonstidspunktet. Typisk feil med eldre jording er at man har byttet ut hele eller deler av vannrør med plast som gjør at jordforbindelsen er brutt. Ville ikke startet å ordne noe på selve installasjonen nå, ta det heller når inspeksjonen har blitt gjennomført. Derimot kan d u gå over alle skjøteledninger for å se om de er hele og rene. Høres fornuftig ut! Takk for svar! 🙂 Ja og begynne å bytte en hel masse greier nå er sikkert ikke det smarteste! Det er jo ikke politiet som kommer heller som man blir vel ikke arrestert om det skulle være noen problemer? Tenkte først å gjøre en jobb med å rydde opp i alt, men sikkert bedre å ta den praten når inspektøren er her! 🙂 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar 7 minutes ago, trn100 said: På den annen side er det med 2 kontakter under TV'en vanskelig å få strøm til alt som befinner seg der. Det er vel også implementert i nytt regelverk om at akkurat den lokasjonen skal ha minimum 6 kontakter? No er dei krava i NEK400. NEK400 er norm. Litt grovt sagt seier forskrifta at du skal ha et funksjonelt anlegg som kan brukast på trygg måte. Så har du norma som er ein måte å oppfylle forskrifta på. Er anlegget lagt opp etter NEK400 vil altså alle legge til grunn at det er iht. forskrift. Men du kan oppfylle forskrift på andre måter... 8 minutes ago, trn100 said: Nå leier jeg bare og huseier skal være med, så jeg krysser fingrene for at jeg bare kan vise frem som det er og at huseieren har ansvaret for å ordne opp? I prinsippet er eigar og bruker likestilt i FEL.Det vil til ein viss grad vere opp til husleigeavtalen din, men i utgangspunktet tipper eg eigar vil vere ansvarleg for større utbetringer, og du for meir løpande vedlikehold som t.d. knust bryterdeksel. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. januar Forfatter Del Skrevet 16. januar (endret) barfoo skrev (4 minutter siden): No er dei krava i NEK400. NEK400 er norm. Litt grovt sagt seier forskrifta at du skal ha et funksjonelt anlegg som kan brukast på trygg måte. Så har du norma som er ein måte å oppfylle forskrifta på. Er anlegget lagt opp etter NEK400 vil altså alle legge til grunn at det er iht. forskrift. Men du kan oppfylle forskrift på andre måter... I prinsippet er eigar og bruker likestilt i FEL.Det vil til ein viss grad vere opp til husleigeavtalen din, men i utgangspunktet tipper eg eigar vil vere ansvarleg for større utbetringer, og du for meir løpande vedlikehold som t.d. knust bryterdeksel. Setter stor pris på tilbakemelding fra en som har greie på det, men er det i verste fall sånn at jeg kan få krav om å koble fra grenkontakter kun fordi de pr. definisjon skal være midlertidige? Endret 16. januar av trn100 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar 1 minute ago, trn100 said: Setter stor pris på tilbakemelding fra en som har greie på det, men er det i verste fall sånn at jeg kan få krav om å koble fra grenkontakter kun fordi de pr. definisjon skal være midlertidige? I prinsippet kan DLE kreve det, ja. Tipper dei ikkje gjer det med mindre du har varmeovner e.l. tilkopla via dei. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. januar Forfatter Del Skrevet 16. januar (endret) barfoo skrev (2 minutter siden): I prinsippet kan DLE kreve det, ja. Tipper dei ikkje gjer det med mindre du har varmeovner e.l. tilkopla via dei. Har noen varmeovner montert men de er alle koblet direkte i veggen og er i praksis ikke i bruk etter at jeg fikk innstallert varmepumpe 🙂 Tror jeg krysser fingrene og tar en dialog med inspektøren når han kommer! Det er jo mange leiligheter i borettslaget som som er helt like, så det er uansett ikke bare hos meg ting må endres! 🙂 Takk igjen for svar! 🙂 Endret 16. januar av trn100 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet mandag kl 11:59 Del Skrevet mandag kl 11:59 Jeg svarte Nei takk. Det er kun krav om at de må tilby tjenesten, ikke at den må utføres. Det blir en merknad om at tilsyn ikke er utført, hva nå det innebærer.. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet i går, 21:17 Del Skrevet i går, 21:17 Dubious skrev (På 20.1.2025 den 12.59): Jeg svarte Nei takk. Det er kun krav om at de må tilby tjenesten, ikke at den må utføres. Det blir en merknad om at tilsyn ikke er utført, hva nå det innebærer.. Det varierer fra DLE til DLE. Noen er hardere på det enn andre, men det er et lovpålagt tilsyn ikke er tjeneste de tilbyr for å være pirkete. Om de pusher på så kan det ende med heftelser på bolig, noe som kan være utfordrende ifb med salg, forsikringssak o.l. og dersom du har et DLE som er veldig på så kan de true med å stenge strømmen tilslutt. Men den sitter langt inne hos dem og, er no forespeilet de som har fått utført kontroll og nekter å utbedre livsfarlige feil. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet i går, 21:32 Del Skrevet i går, 21:32 (endret) On 1/20/2025 at 12:59 PM, Dubious said: Jeg svarte Nei takk. Det er kun krav om at de må tilby tjenesten, ikke at den må utføres. Det blir en merknad om at tilsyn ikke er utført, hva nå det innebærer.. Feil. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1929-05-24-4 Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang til anlegg og virksomhet etter loven står det i §5. Dvs. at det er ulovleg å hindre DLE tilgang, og DLE kan i prinsippet få assistanse frå retten (og politiet) til å gjennomføre inspeksjonen med tvang. I ytterste instans innebærer det at du ligg i jern i grusen utanfor. Meir interessant er gjerne mogelegheitene for økonomisk straff, gjennom dagbøter. Det er fort dyr hobby. Endret i går, 21:35 av barfoo 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet i går, 21:33 Del Skrevet i går, 21:33 trn100 skrev (På 16.1.2025 den 22.16): Jeg har altså fått beskjed om at jeg får besøk av EL-tilsynet neste uke og det kan fort bli litt hektisk. Jeg bor i en eldre leilighet hvor alle rom untatt bad/kjøkken har har kontakter uten jord. Leiligheten fyller på ingen måte dagens krav, med blant annet 6 støpsler ved uttak for TV etc. i stuen. Så lenge kravene fra byggeår eller året det elektriske anlegget ble satt opp er oppfylt er du good. Og selvsagt må det elektriske anlegget være trygt og feilfritt. Men det sier seg liksom selv. Har vært med på et par el-kontroller selv, og det er veldig straight-forward. Med mindre du har noen hacky hjemmelagde løsninger går det stort sett kjapt og fint. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden barfoo skrev (1 time siden): Feil. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1929-05-24-4 Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang til anlegg og virksomhet etter loven står det i §5. Dvs. at det er ulovleg å hindre DLE tilgang, og DLE kan i prinsippet få assistanse frå retten (og politiet) til å gjennomføre inspeksjonen med tvang. I ytterste instans innebærer det at du ligg i jern i grusen utanfor. Meir interessant er gjerne mogelegheitene for økonomisk straff, gjennom dagbøter. Det er fort dyr hobby. Feil tilsynsmyndighet. Kongen kan gi forskrift om at eiere av visse anlegg selv plikter å føre tilsyn med de installasjoner som er tilknyttet anlegget (lokalt elektrisitetstilsyn). Det lokale elektrisitetstilsynet er underlagt sentralt tilsyn. Om Kongen vil utføre tilsyn så skal han få komme inn. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden 12 hours ago, Dubious said: Feil tilsynsmyndighet. Kongen kan gi forskrift om at eiere av visse anlegg selv plikter å føre tilsyn med de installasjoner som er tilknyttet anlegget (lokalt elektrisitetstilsyn). Det lokale elektrisitetstilsynet er underlagt sentralt tilsyn. Om Kongen vil utføre tilsyn så skal han få komme inn. Hæ? Du siterer jo sjølv at DLE er delegert tilsynsmyndighet. DLE kan altså bruke makt for å gjennomføre tilsyn, og dei kan ilegge deg dagbøter om du nekter. Dei kan og pålegge anleggseigar for anlegget som forsyner deg (dvs. netteigar) å stenge tilførselen til deg. 2 Lenke til kommentar
minim Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden trn100 skrev (På 16.1.2025 den 22.49): Setter stor pris på tilbakemelding fra en som har greie på det, men er det i verste fall sånn at jeg kan få krav om å koble fra grenkontakter kun fordi de pr. definisjon skal være midlertidige? Det blir mye mindre hodebry for deg selv om du fjerner alt av grenuttak og skjøteledninger ifbm kontrollen. Da slipper du å få mangel og det virker som du selv forstår at det er uheldig så kan du selv vurdere om du skal gjøre noe med det. Jeg har fått mangel på dette og var selv med kontrolløren. Tok en diskusjon med han rundt dette da jeg mener det er idiotisk tilnærming. Dersom man har et grenuttak der det er plugget i 3stk permanente 1kW varmeovner så er det en klar mangel og feil bruk. Har man et grenuttak det er koblet til 3stk 10watt led pærer og en 100watt tv så er det ikke problematisk i det hele tatt etter min mening. Lamper er en midlertidig flyttbar installasjon og de står aldri permanent lenge her i huset før min bedre halvdel finner ut at hun skal ommøblere eller gjøre om på noe. veggene her hadde hatt firedobbel stikk på hver stender om man hver gang det ommøbleres eller flyttes en lampe skal installeres nok stikk uten bruk av skjøteledning eller grenuttak. Jeg har vel 8 uttak bak TV-en, men det har til tider vært bruk for padde der også 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Dei kjem på inspeksjon for din og alle andre i bygget sin tryggleik. Om det er graverande feil så er det i alles interesse å få det utbetra. 6 Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Dubious skrev (På 20.1.2025 den 12.59): Jeg svarte Nei takk. Det er kun krav om at de må tilby tjenesten, ikke at den må utføres. Det blir en merknad om at tilsyn ikke er utført, hva nå det innebærer.. Så merkelig, jeg hadde el-tilsyn inspeksjon i Mars i fjor, og det var ikke noe jeg kunne velge, det er obligatorisk. Her er teksten fra Elvia om dette som jeg ble tilsendt: Sitat Hjemmelsgrunnlag: I henhold til lov av 24. mai 1929 om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr og forskrifter utferdiget med hjemmel i denne loven, utøves det kontroll av elektriske anlegg. Deres anlegg er undergitt et offentlig tilsyn som utøves av Det lokale eltilsyn (DLE), jf. el-tilsynsloven §§ 3 og 5. Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang til anlegg og virksomhet etter loven. Tilsynspersonellet skal legitimere seg i samsvar med forvaltningsloven § 15 og om mulig sette seg i kontakt med eier av eller ansvarlig for anlegget/virksomheten eller representant for denne. Jf. el-tilsynsloven § 6, tilsynsmyndigheten gir de pålegg og treffer de enkeltvedtak ellers som er nødvendige for gjennomføringen av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne lov. Jf. el-tilsynsloven § 13, i pålegg etter loven her kan det fastsettes en løpende tvangsmulkt for hver dag/uke/måned som går etter utløpet av den frist som er satt for oppfylling av pålegget, inntil pålegget er oppfylt. Tvangsmulkt kan også fastsettes som engangsmulkt. Det vises også til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (fel) §§ 7 og 9. Eier/bruker av elektriske anlegg er i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg § 9, ansvarlig for at det blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold slik at anlegget til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i forskriftens kapittel V. Du har rett til å ha vitne til stede under kontrollen og til å uttale deg i sakens anledning jf. forvaltningsloven §§15 og 16. Du har også rett til å se sakens dokumenter jf. forvaltningslovens §§ 18 og 19. Endret 8 timer siden av thomassit0 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Det er vel slik at skøyteleidning ikkje skal vere til permanent bruk. Her i huset innebar det at det måtte opp ny veggkontakt ved vaskemaskina. I mjølkerommet i fjøsen måtte det på plass nye stikkontaktar i taket over mjølketanken, slik at dei altfor korte leidningane rakk utan bruk av skøyteleidning. Eit alternativ kunne ha vore å skifta ut leidningane på vaskemaskina eller mjølketanken, slik at dei rakk til nærmaste veggkontakt. Når det gjeld "juletre" av greinkontaktar kan dette føre til overbelastning av veggkontakten dersom ein koplar til mange apparat som brukar mykje straum. Men det vil vel uansett vere like greit å få ein elektrikar til å montere nok veggkontaktar til at ein ikkje treng å bruke forgreiningar. Då blir det ryddig og pent også. Endret 7 timer siden av torbjornen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Dubious skrev (15 timer siden): Feil tilsynsmyndighet. Kongen kan gi forskrift om at eiere av visse anlegg selv plikter å føre tilsyn med de installasjoner som er tilknyttet anlegget (lokalt elektrisitetstilsyn). Det lokale elektrisitetstilsynet er underlagt sentralt tilsyn. Om Kongen vil utføre tilsyn så skal han få komme inn. Kongen har laga forskrift, den finner du her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-06-29-830 Det lokale eltilsynet er underlagt sentralt tilsyn som du skriv, men det er for å påsjå at netteigaren har oppretta eit eltilsyn som fører tilsyna som dei er pålagt. Altså er det slik at kongen i regi av justis og beredskapsdepartementet har delegert til direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap oppgåva med pålegge netteigarane om å utpeike eit lokalt eltilsyn som igjen fører tilsyn med alle elektriske anlegg. I teorien så kan Kongen lage ei forskrift som gir deg som huseigar fullmakt til å føre tilsyn med dine eigne installasjonar, men eg tvilar sterkt på at du kan hoste opp ei slik forskrift. Dersom eltilsynet ikkje slepp til for å gjere jobben så får du merknad og risikerer tvangsmulkt, altså ei bot som blir større og større jo lengre tid det går før avviket er lukka. At det lokale eltilsynet ikkje gidder å gå bruke maktmiddel for å gjennomføre tilsynet, medfører ikkje at heimelen ikkje er der. Kva det lokale eltilsynet kjem til å foreta seg vil nok variere mykje alt etter både arbeidskapasitet og ei risikovurdering av viktigheita av å få utført tilsyn med akkurat deg. Her er det stor forskjell på om eventuelle feil på ditt elektriske anlegge "berre" utgjer ein brannfare som då berre rammar deg sjølv, kontra det er fare for at det kan være ein jordfeil hos deg som aukar brann-/berøringsfaren hos alle naboane dine. Om eltilsynet følgjer vanleg saksforvaltning så vil du om ei stund få eit nytt varsel om tilsyn, ofte med førehandsvarsel om tvangsmulkt. Om du fortsatt ikkje slepper til eltilsynet så blir neste steg at du får vedtak om tvangsmulkt. Realistisk sett så er det likevel gode sjansar for at du ikkje høyrer noko meir, særleg om du er den einaste i nabolaget som nekta tilsyn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå