trn100 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Dette er muligens helt feil tråd så si eventuelt i fra/korriger 🙂 Jeg har altså fått beskjed om at jeg får besøk av EL-tilsynet neste uke og det kan fort bli litt hektisk. Jeg bor i en eldre leilighet hvor alle rom untatt bad/kjøkken har har kontakter uten jord. Leiligheten fyller på ingen måte dagens krav, med blant annet 6 støpsler ved uttak for TV etc. i stuen. Jeg har forsøkt å lese meg opp på litt regler da jeg har en del grenuttak for å få få strøm til alt. Så vidt jeg har forstått er det lov å bruke utstyr med jordet støpsel i rom som ikke har kontakter med jord så lenge det ikke er påkrevet fra utstyrsleverandør, men hva med grenuttak som har jord? I stuen ved TV har jeg f.eks. en veggkontakt med 2 ujordete kontakter. Her har jeg 1 ujordet grenuttak med 3 kontakter koblet til en Internett router, en WIFI enhet og en repeater samt et jordet grenuttak som gir strøm til TV, Laptop, bakgrunnsbelysning til TV og en Chromecast. Ingen ting av dette trekker særlig mye strøm og kan hver for seg plugges i en kontakt uten jording, men er det lov med en jordet grenkontakt i mellom? I et soverom har jeg 2x2 ujordede kontakter i veggen med grenuttak med jord. Her går det noe mer strøm, med 5 LCD skjermer, 2 PC'er og høytalere. Er dette greit eller må jeg bytte til grenkontakter uten jord? Noen som vet? 🙂 Endret 8 timer siden av trn100 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden For det første er det regelverket frå installasjonsåret som gjeld grovt sagt - men anlegget må vere trygt etter dagens bruk, mtp. dimensjonering etc. At du har skøyteledninger med jord er uviktig. Det som er forbode er å blande jorda og ujorda utstyr (og stikkontakter) i samme rom, og dermed å trekke skøyteledning frå rom med jord til rom utan jord eller omvendt. Systemet er laga slik at du kan plugge jorda utstyr i ujorda kontakt, men ikkje motsatt - så det er lovleg kombinasjon. Så ja, du har lov å bruke greinkontakt med jord. Du kan, avhengig av kor grundige DLE er, få påpakning for permanent bruk av skøyteledninger. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Kjøkken og bad skal være jordet, resten er det ikke et krav så lenge anlegget oppfyller installasjonskravene på installasjonstidspunktet. Typisk feil med eldre jording er at man har byttet ut hele eller deler av vannrør med plast som gjør at jordforbindelsen er brutt. Ville ikke startet å ordne noe på selve installasjonen nå, ta det heller når inspeksjonen har blitt gjennomført. Derimot kan d u gå over alle skjøteledninger for å se om de er hele og rene. Edit: Les også her vedrørende skjøteledning: https://elsikkerhetsportalen.no/bruk-av-skjoteledning/ 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden barfoo skrev (2 minutter siden): For det første er det regelverket frå installasjonsåret som gjeld grovt sagt - men anlegget må vere trygt etter dagens bruk, mtp. dimensjonering etc. At du har skøyteledninger med jord er uviktig. Det som er forbode er å blande jorda og ujorda utstyr (og stikkontakter) i samme rom, og dermed å trekke skøyteledning frå rom med jord til rom utan jord eller omvendt. Systemet er laga slik at du kan plugge jorda utstyr i ujorda kontakt, men ikkje motsatt - så det er lovleg kombinasjon. Så ja, du har lov å bruke greinkontakt med jord. Du kan, avhengig av kor grundige DLE er, få påpakning for permanent bruk av skøyteledninger. Takk for svar! Var i grunnen det jeg håpet på og hadde sett for meg at jeg måtte bytte alle skjøteledinger/grenkontakter! 🙂 På den annen side er det med 2 kontakter under TV'en vanskelig å få strøm til alt som befinner seg der. Det er vel også implementert i nytt regelverk om at akkurat den lokasjonen skal ha minimum 6 kontakter? Nå leier jeg bare og huseier skal være med, så jeg krysser fingrene for at jeg bare kan vise frem som det er og at huseieren har ansvaret for å ordne opp? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden KVTL skrev (1 minutt siden): Kjøkken og bad skal være jordet, resten er det ikke et krav så lenge anlegget oppfyller installasjonskravene på installasjonstidspunktet. Typisk feil med eldre jording er at man har byttet ut hele eller deler av vannrør med plast som gjør at jordforbindelsen er brutt. Ville ikke startet å ordne noe på selve installasjonen nå, ta det heller når inspeksjonen har blitt gjennomført. Derimot kan d u gå over alle skjøteledninger for å se om de er hele og rene. Høres fornuftig ut! Takk for svar! 🙂 Ja og begynne å bytte en hel masse greier nå er sikkert ikke det smarteste! Det er jo ikke politiet som kommer heller som man blir vel ikke arrestert om det skulle være noen problemer? Tenkte først å gjøre en jobb med å rydde opp i alt, men sikkert bedre å ta den praten når inspektøren er her! 🙂 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 7 minutes ago, trn100 said: På den annen side er det med 2 kontakter under TV'en vanskelig å få strøm til alt som befinner seg der. Det er vel også implementert i nytt regelverk om at akkurat den lokasjonen skal ha minimum 6 kontakter? No er dei krava i NEK400. NEK400 er norm. Litt grovt sagt seier forskrifta at du skal ha et funksjonelt anlegg som kan brukast på trygg måte. Så har du norma som er ein måte å oppfylle forskrifta på. Er anlegget lagt opp etter NEK400 vil altså alle legge til grunn at det er iht. forskrift. Men du kan oppfylle forskrift på andre måter... 8 minutes ago, trn100 said: Nå leier jeg bare og huseier skal være med, så jeg krysser fingrene for at jeg bare kan vise frem som det er og at huseieren har ansvaret for å ordne opp? I prinsippet er eigar og bruker likestilt i FEL.Det vil til ein viss grad vere opp til husleigeavtalen din, men i utgangspunktet tipper eg eigar vil vere ansvarleg for større utbetringer, og du for meir løpande vedlikehold som t.d. knust bryterdeksel. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden (endret) barfoo skrev (4 minutter siden): No er dei krava i NEK400. NEK400 er norm. Litt grovt sagt seier forskrifta at du skal ha et funksjonelt anlegg som kan brukast på trygg måte. Så har du norma som er ein måte å oppfylle forskrifta på. Er anlegget lagt opp etter NEK400 vil altså alle legge til grunn at det er iht. forskrift. Men du kan oppfylle forskrift på andre måter... I prinsippet er eigar og bruker likestilt i FEL.Det vil til ein viss grad vere opp til husleigeavtalen din, men i utgangspunktet tipper eg eigar vil vere ansvarleg for større utbetringer, og du for meir løpande vedlikehold som t.d. knust bryterdeksel. Setter stor pris på tilbakemelding fra en som har greie på det, men er det i verste fall sånn at jeg kan få krav om å koble fra grenkontakter kun fordi de pr. definisjon skal være midlertidige? Endret 8 timer siden av trn100 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 1 minute ago, trn100 said: Setter stor pris på tilbakemelding fra en som har greie på det, men er det i verste fall sånn at jeg kan få krav om å koble fra grenkontakter kun fordi de pr. definisjon skal være midlertidige? I prinsippet kan DLE kreve det, ja. Tipper dei ikkje gjer det med mindre du har varmeovner e.l. tilkopla via dei. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden (endret) barfoo skrev (2 minutter siden): I prinsippet kan DLE kreve det, ja. Tipper dei ikkje gjer det med mindre du har varmeovner e.l. tilkopla via dei. Har noen varmeovner montert men de er alle koblet direkte i veggen og er i praksis ikke i bruk etter at jeg fikk innstallert varmepumpe 🙂 Tror jeg krysser fingrene og tar en dialog med inspektøren når han kommer! Det er jo mange leiligheter i borettslaget som som er helt like, så det er uansett ikke bare hos meg ting må endres! 🙂 Takk igjen for svar! 🙂 Endret 7 timer siden av trn100 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå