Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot Partner 2014 motorvern?


Anbefalte innlegg

Hei,

Takk for svar.  P1aa2 som angir jordingsfeil forteller meg hvorfor jeg 2-3 ganger i det siste ikke har fått start på bilen (startmotor ikke slått inn), selv om det har vært nok strøm på batteriet.  Jeg har da brukt hjelpebatteri jeg har stående, og dette er blitt koplet på pluss på bilens batteri, og til gods (Skrue) i bilens karroseri.  Da har startmotoren slått inn og bilen startet.  Må altså nå lete etter jordingsfeilen, og den er kanskje å finne som i videoen?.

Takk igjen!

Magne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (På 20.1.2025 den 10.41):

Det er ganske vanlig at drivstoffsystemet må være "lufttett". Hvis det er en liten lekkasje så kan motorstyringen aktivere nødmodus. En liten lekkasje i lokket (som ikke er usannsynlig) kan tettes ved å skru litt bedre til. Motoren skal være stoppet når man skrur til bedre.

En lekkasje på tanklokket skal ikke ha noe å si siden tanken må ha lufting, er luftingen helt tett så vil det føre til at det bygges opp vakuum i tanken og det er ikke bra for drivstoffpumpen. Blir det nok vakuum så kan tanken rett og slett implodere.

Er det lekkasje et sted mellom tanken og høytrykkspumpen så blir det noe annet.  

Mag59 skrev (3 timer siden):

Hei,

Takk for svar.  P1aa2 som angir jordingsfeil forteller meg hvorfor jeg 2-3 ganger i det siste ikke har fått start på bilen (startmotor ikke slått inn), selv om det har vært nok strøm på batteriet.  Jeg har da brukt hjelpebatteri jeg har stående, og dette er blitt koplet på pluss på bilens batteri, og til gods (Skrue) i bilens karroseri.  Da har startmotoren slått inn og bilen startet.  Må altså nå lete etter jordingsfeilen, og den er kanskje å finne som i videoen?.

Takk igjen!

Magne

P1AA2 er vel en generell feilkode så det kan f.eks. være kamakselsensor eller noe annet som krever litt mer feilsøking, du kan jo sjekke at polene og kontaktene på batteriet er rene. Skal du sjekke jordingen i karosseriet eller plussiden fra batteriet så blir mer jobb og det er vel ikke så enkelt å komme til uten å demontere alt mulig rart. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, El burro said:

En lekkasje på tanklokket skal ikke ha noe å si siden tanken må ha lufting, er luftingen helt tett så vil det føre til at det bygges opp vakuum i tanken og det er ikke bra for drivstoffpumpen. Blir det nok vakuum så kan tanken rett og slett implodere.

Denne luftingen er veldig nøye kontrollert av trykksensorer og ventiler. Lekker det gjennom tanklokk vil dette være "falsk luft" og motorstyring vil sette feilkode.

Det går lufting til atmosfære via et kullfilter og en lufting til innsuget på motoren (vent/purge).

Eks:

Spoiler

evap_system_enhanced.jpg.jpg.4c201d20269f23f706a75d9bafe9197c.jpg

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...