Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot Partner 2014 motorvern?


Mag59

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en peugeot partner mod 2014, gått 150 000km  hvor motorvetnet? slår inn på ca 80 gr.  Da mister bilen halve effekten.  Kan det være egr-ventil eller hva annet? får beskjed"motor feil- reparasjon nødvendig"   Stopper jeg bilen og starter straks igjen går alt greit et par hundre meter, og så skjer det samme igjen.  Alt er ok til motor når 80 gr. Får Max 3000 omdreininger når dette skjer. Også ved rusing på tomgang.

Noen som vet?

  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
likferd skrev (22 minutter siden):

Du må lese ut feilkodene med en diagnosescanner du plugger i ODB porten. Alt annet blir å spå i kaffigrut. De koster fra et par hundrelapper.

Har fått en hobbymekaniker til å gjøre det, men han fikk ingen feilkoder opp. Verken før 80 gr eller etter da feilmeldinga var kommet.  Derfor spør jeg her. Har diagnosetime på merkeverksted om ei uke, men tenkte det kanskje kunne være en quickfixløsning...

Lenke til kommentar
Mag59 skrev (På 16.1.2025 den 18.03):

Kan det være egr-ventil eller hva annet?

Det er en viss mulighet for at det er egr-ventilen som er synderen. Den kan sjekkes med et diagnoseapparat som kan lese live data.

På 1,6 diesel sitter egr ventilen brukbart tilgjengelig for demontering-rengjøring-montering. Man må ha en ny skruklemme for overgangen til egr kjøleren (kan kjøpes på Thansen). Jeg har opplevd at sot har sneket seg inn i fjærmekanismen på toppen av egr ventilen der motoren sitter. Da må toppen åpnes-rengjøres og monteres igjen. For å få på toppen med fjæra riktig må man se på video for å studere prosedyren.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Helt enig i at det høres usannsynlig ut, men det var ikke merkeverkstedet som tok den.  Førstkommende torsdag skal jeg inn til merkeverksted for å få gjort test der.  Regner med de har utstyr som forteller hva som er feilen...

Lenke til kommentar
Mag59 skrev (40 minutter siden):

Førstkommende torsdag skal jeg inn til merkeverksted

Gjør følgende først. Skru av lokket på drivstoffpåfyllingen og skru det godt på igjen. Hvis det er typen som "klikker og frir ut" trykk lokket godt inn og vri 5-6 klikk når du skrur det på. Sjekk deretter om motoren fremdeles går i nødmodus.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Har fylt opp tanken 2 ganger siden denne meldingen først kom.  Senest idag har jeg tanket, men kan prøve dette trikset.  Hva er det som påvirkes av dårlig påskrudd lokk?  Skal motoren være igang eller stoppet når dette gjøres?

Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig at drivstoffsystemet må være "lufttett". Hvis det er en liten lekkasje så kan motorstyringen aktivere nødmodus. En liten lekkasje i lokket (som ikke er usannsynlig) kan tettes ved å skru litt bedre til. Motoren skal være stoppet når man skrur til bedre.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...