Mag59 Skrevet torsdag kl 17:03 Del Skrevet torsdag kl 17:03 Hei, Har en peugeot partner mod 2014, gått 150 000km hvor motorvetnet? slår inn på ca 80 gr. Da mister bilen halve effekten. Kan det være egr-ventil eller hva annet? får beskjed"motor feil- reparasjon nødvendig" Stopper jeg bilen og starter straks igjen går alt greit et par hundre meter, og så skjer det samme igjen. Alt er ok til motor når 80 gr. Får Max 3000 omdreininger når dette skjer. Også ved rusing på tomgang. Noen som vet? Lenke til kommentar
likferd Skrevet torsdag kl 18:00 Del Skrevet torsdag kl 18:00 (endret) Du må lese ut feilkodene med en diagnosescanner du plugger i ODB porten. Alt annet blir å spå i kaffigrut. De koster fra et par hundrelapper. Endret torsdag kl 18:02 av likferd Lenke til kommentar
Mag59 Skrevet torsdag kl 18:28 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 18:28 likferd skrev (22 minutter siden): Du må lese ut feilkodene med en diagnosescanner du plugger i ODB porten. Alt annet blir å spå i kaffigrut. De koster fra et par hundrelapper. Har fått en hobbymekaniker til å gjøre det, men han fikk ingen feilkoder opp. Verken før 80 gr eller etter da feilmeldinga var kommet. Derfor spør jeg her. Har diagnosetime på merkeverksted om ei uke, men tenkte det kanskje kunne være en quickfixløsning... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet torsdag kl 20:37 Del Skrevet torsdag kl 20:37 Mag59 skrev (2 timer siden): Har fått en hobbymekaniker til å gjøre det, men han fikk ingen feilkoder opp. Verken før 80 gr eller etter da feilmeldinga var kommet. Hva slags feilkodeleser ble brukt? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet fredag kl 20:11 Del Skrevet fredag kl 20:11 (endret) Mag59 skrev (På 16.1.2025 den 18.03): Kan det være egr-ventil eller hva annet? Det er en viss mulighet for at det er egr-ventilen som er synderen. Den kan sjekkes med et diagnoseapparat som kan lese live data. På 1,6 diesel sitter egr ventilen brukbart tilgjengelig for demontering-rengjøring-montering. Man må ha en ny skruklemme for overgangen til egr kjøleren (kan kjøpes på Thansen). Jeg har opplevd at sot har sneket seg inn i fjærmekanismen på toppen av egr ventilen der motoren sitter. Da må toppen åpnes-rengjøres og monteres igjen. For å få på toppen med fjæra riktig må man se på video for å studere prosedyren. Endret fredag kl 20:48 av mobile999 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet søndag kl 22:52 Del Skrevet søndag kl 22:52 Her må du nok lese av Feilkoder 😉 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet søndag kl 22:55 Del Skrevet søndag kl 22:55 Maskinfører skrev (3 minutter siden): Her må du nok lese av Feilkoder 😉 TS skriver at det er gjort. Ingen koder. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet søndag kl 23:05 Del Skrevet søndag kl 23:05 mobile999 skrev (10 minutter siden): TS skriver at det er gjort. Ingen koder. Såpass ja Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet mandag kl 08:20 Del Skrevet mandag kl 08:20 At det ikke er noenfeilkoder når han får mellding "motor feil- reparasjon nødvendig" og bilen går i limp-mode virker veldig usansynlig. Lenke til kommentar
Mag59 Skrevet mandag kl 08:25 Forfatter Del Skrevet mandag kl 08:25 Helt enig i at det høres usannsynlig ut, men det var ikke merkeverkstedet som tok den. Førstkommende torsdag skal jeg inn til merkeverksted for å få gjort test der. Regner med de har utstyr som forteller hva som er feilen... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet mandag kl 09:05 Del Skrevet mandag kl 09:05 (endret) Mag59 skrev (40 minutter siden): Førstkommende torsdag skal jeg inn til merkeverksted Gjør følgende først. Skru av lokket på drivstoffpåfyllingen og skru det godt på igjen. Hvis det er typen som "klikker og frir ut" trykk lokket godt inn og vri 5-6 klikk når du skrur det på. Sjekk deretter om motoren fremdeles går i nødmodus. Endret mandag kl 09:06 av mobile999 Lenke til kommentar
Mag59 Skrevet mandag kl 09:23 Forfatter Del Skrevet mandag kl 09:23 Har fylt opp tanken 2 ganger siden denne meldingen først kom. Senest idag har jeg tanket, men kan prøve dette trikset. Hva er det som påvirkes av dårlig påskrudd lokk? Skal motoren være igang eller stoppet når dette gjøres? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet mandag kl 10:41 Del Skrevet mandag kl 10:41 (endret) Det er ganske vanlig at drivstoffsystemet må være "lufttett". Hvis det er en liten lekkasje så kan motorstyringen aktivere nødmodus. En liten lekkasje i lokket (som ikke er usannsynlig) kan tettes ved å skru litt bedre til. Motoren skal være stoppet når man skrur til bedre. Endret mandag kl 10:43 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå