Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dempe støy til naboen nedenfor (barn)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor i en blokk, og har fått naboklage fra de nedenfor angående støy. 

Jeg har et barn med ADHD som er veldig glad i å slå hjul, danse osv. Dermed blir det litt støy for de som bor under. Jeg lurer på om det har vært god hjelp i å kjøpt en yogamatte eller noe lignende, eller har dere noen andre forslag? Bor omtrent midt i byen, så er ikke bare å sende henne ut alene hver gang hun føler for å røre på seg litt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenekr du trenger ikke ta den klagen så hardt. Det er ganske store krav til ulempe og unødvendighet før det blir juridisk problematisk. Barn er barn og om man er sensitiv til støy så burde man strengt tatt ikke bo i en gammel blokk. Så lenge det er begrenset omfang og "naturlig" del av barnets lek er det helt innafor.

Trompetøving 12 timer i strekk i helgene er neppe innafor, men litt dansing av og til er null styr.

Ellers har jeg ikke merket noe forskjell på fruen sin matte fra Casall til 1000kr og den jeg kjøpte på Jula til 200kr.
https://www.jula.no/catalog/fritid/trening/treningsutstyr/treningsmatter/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjeld naboklagen så må du vurdere den opp mot kva som eventuelt står i vedtektene om støy. Det er stort sett to moment som er av betydning det fyrste er tidspunkt på døgnet, og det andre er vurdering av om støyen er unødig. At ein høyrer trinnlyd i leilegheita under må naboen tole, her høyres det heller ikkje ut som at støyen er unødig heller. Det er sjølvsagt forskjell på om ungen danser eller banker med hammar i golvet, det fyrstnemte er normal bruk og det sistnemte vil fort være unødig støy. All ære til deg for å ville ta tak i problemet likevel.

Alt du kan få på plass av isolasjon vil hjelpe godt på, ei billig yogamatte hjelper nok godt på. Den praktiske utfordringa her er å påsjå at aktiviteten skjer på matta. Små barn, og særleg barn med ADHD er ikkje spesielt flinke til å stå stille på eit lite avgrensa område.

Kan det være eit alternativ å legge treningsgulv på barnerommet? Du får kjøpt støy og støtdempande plater som puslespel til å legge på golvet, som til dømes her: www.hockeystore.no/no/articles/1367/treningsgulv
Då kan du løyse mykje av støyproblematikken med å ha slikt golv på barnerommet og beskjed om at voldsom leik skal foregå der, ikkje berre vil du då dempe trinnstøyen betrakteleg men du vil også flytte støyen til å være over naboens soverom som oftast ikkje brukes på dagtid likevel. Eg vil tru at det er meir plagsomt med trinnlyd over stova enn det er over andre rom.

Den beste og mest framtidsretta løysinga er å legge nytt golv med ekstra isolasjon, spørsmålet er berre om det er ein kostnad du er villig til å ta. Slike tiltak er ofte betre å ta via burettslaget sidan fordelen med å ha isolert golvet mot trinnlyd stort sett er eit tiltak som gir større fordel for naboen enn du som betalar for utbetringa får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...