agvg Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden At markedsprisen øker på en eiendom er ikke individets ansvar, ergo er ditt argument om inntekt irrelevant, det er og blir ett maktovergrep forde byråkratene lager en veldig uheldig skatt. Vi bor i en av verdens rikeste stater hvor grunnleggende tjenester ikke lar seg finansiere, forfall over alt, fattige kommuner har ikke penger til de grunnleggende tjenestene, de fattige blir fattigere mens staten drukner i penger og de som prioriterer hva som er viktig bryr seg om alt annet. Stadig mer ressurser produserer stadig mindre mens vedens rikeste stat roper på mer skatt for og fylle pengebingen, helt fantastisk veldrevet må man si..... 2 Lenke til kommentar
Dag Johannesen Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden PgUp skrev (20 timer siden): Men målet ditt er å ikke jobbe og bare chille mens andre jobber og gir deg avkastning? Du hørtes ut som du har lyst å gå på NAV, ikke bidra med noe som helst til samfunnet. Ser ut som formueskatt er et meget effektivt virkemiddel for å hindre latskap og sikre at folk jobber. Det er bare 37.5 time arbeidsuke i Norge. Ikke lenge siden var det 60 timer. Og du ønsker 0? Det er latskap det. Jeg vil innføre et nytt begrep. FormueNAVere. Du MÅ ikke kjøpe bolig i Oslo. Du MÅ ikke kjøpe ny overpriset fossilbil ingen kjøper lengre. Kom deg ut av Oslo bobla og ned på planeten jorden der folk klarer fint å leve på en normal lønn uten 100 mill banken. Ble du også sint på klassekameratene dine om de gjorde ferdig leksene sine på mandag for å ha fri resten av uken? Noen folk liker å være fri til å bestemme over sin egen tid. Jeg håper du skjønner at folk er forskjellige. 1 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Tronhjem skrev (27 minutter siden): Tullprat. Forhold deg til hva jeg skriver. Jeg mener at det er det enkeltes individs ansvar å skjøtte sin egen økonomi slik at man klarer å bære de økonomiske forpliktelser man pådrar seg. Det eneste unntaket er for de individer som av ymse årsaker ikke evner å forsørge seg selv og skaffe seg tak over hodet. De skal og bør storsamfunnet hjelpe til et verdig liv. Men dette gjelder ikke en gründer som eier så mye at han/hun drukner i formuesskatt eller en minstepensjonist som sitter på en så dyr eiendom at vedkommende ikke klarer formuesskatten. Jeg er enig med deg i at samfunnet skal sørge for frihet for individet. Jeg vet ikke om du har tenkt over dette, men din og min frihet er 100 % avhengig av vi lever i et velfungerende samfunn. Ingen har frihet i et anarki og svært få har det i et dysfunksjonelt samfunn. Men for at et samfunn skal kunne evne å gi dets innbyggere denne frihet trengs det en lang rekke tjenester og ordninger med tilhørende infrastruktur. Jeg snakker nå om helsehjelp, eldreomsorg, utdanning, energi- og matforsyning, samferdseselsinfrastruktur, ordensmakt, IKT-infrastruktur, forsvar mm. Dette samfunnet kommer ikke av seg selv. Det trenger inntekter -mye inntekter. Det bringer oss tilbake til denne trådens tema: Hvem er det som bør betale denne regningen syns du? Ja, ingenting sier inkluderende samfunn som å tvinge minstepensjonister til å flytte fra et sted de har bodd i 10/20/30+ år. Hvis vi ikke har et samfunn hvor det skjer har vi ikke lykkes tenker jeg Hva med å sette innslagspunktet for formuesskatt fra første krone? Alle som har noe har jo mer enn folk som ikke har noe. Så kan vi fjerne rentefradrag, øke eiendomsskatten, etc samtidig for å gjøre det riktig rettferdig edit: Så å si alle andre land klarer å få dekket sine utgifter til dette med lavere skatter OG uten formuesskatt, men det er klart at vi med et oljefond på 20.000 mrd ikke har mulighet til å få det til å gå rundt Endret 6 timer siden av wampster 2 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden sverreb skrev (4 timer siden): Er mennesker til for staten eller er staten til for menneskene? Det blir for enkelt å bare slenge ut et eller annet oppfunnet økenavn og så lene seg på det som om det er et gyldig argument eller komplett diskusjon. Staten er for menneskene såklart, så alle må bidra. 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Dag Johannesen skrev (20 minutter siden): Ble du også sint på klassekameratene dine om de gjorde ferdig leksene sine på mandag for å ha fri resten av uken? Noen folk liker å være fri til å bestemme over sin egen tid. Jeg håper du skjønner at folk er forskjellige. Nei, men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt. Endret 6 timer siden av PgUp 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden PgUp skrev (1 minutt siden): Staten er for menneskene såklart, så alle må bidra. Ja, er den det? Eller er den ett maktapparat for og tvinge mennesker inn i noen sitt bilde av hva staten er? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden PgUp skrev (2 minutter siden): Nei, men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt. Nåja, det er ikke noen absolutt sannhet, noen trenger ikke og bli styrt for og lage sin egen veg i verden. 1 Lenke til kommentar
Dag Johannesen Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden PgUp skrev (14 minutter siden): Nei, men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt. "men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt." Hva har dette med saken å gjøre? Vi snakker om folk som har jobbet hardt og mye over lang tid for å bli økonomisk uavhengige. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) 3 hours ago, agvg said: Oslo er langt fra det viktigste for norske inntekter, men på praten og investeringene skulle man tro all norsk eksport oppsto i Oslo sentrum. Vestlandet har mer til felles med Russland enn resten av Norge. Vestlandet er en bensinstasjon. Endret 4 timer siden av Krig og fred Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden agvg skrev (2 timer siden): Ja, er den det? Eller er den ett maktapparat for og tvinge mennesker inn i noen sitt bilde av hva staten er? Haha nei, ikke i det hele tatt. Vi bor i verdens beste land, ikke nord korea. Hvis du vil bo et sted uten stat får du bo i Somalia Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Dag Johannesen skrev (2 timer siden): "men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt." Hva har dette med saken å gjøre? Vi snakker om folk som har jobbet hardt og mye over lang tid for å bli økonomisk uavhengige. Flott det altså, men synes ikke staten skal legge til rette for formueNAVere. Hvis du vil jobbe hardt så og tjene 100 mill er det bare å kjøre på. Endret 4 timer siden av PgUp Lenke til kommentar
wampster Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden PgUp skrev (1 minutt siden): Flott det altså, men synes ikke staten skal legge til rette for formueNAVere. Hvis du vil jobbe hardt så og tjene 100 mill er det bare å kjøre på. synes ikke staten skal legge til rette for skoledropoutNAVere heller Hvis de vil droppe ut og ikke gjøre noe er det bare å kjøre på Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) wampster skrev (1 time siden): synes ikke staten skal legge til rette for skoledropoutNAVere heller Hvis de vil droppe ut og ikke gjøre noe er det bare å kjøre på Enig der og det gjør de ikke Endret 2 timer siden av PgUp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå