Gå til innhold

Den reelle formuesskatten er på nesten 2% og 4%-regelen for økonomisk uavhengige er egentlig 1.4% i Norge

Anbefalte innlegg

agvg skrev (11 minutter siden):

Hvis du bruker din kapital aktivt i næringslivet så finnes det ingen grunn til og beskatte kapitalen, da dette er noe som vi mangler. Tilgang på kapital er kritisk lav i hele Europa, pr dags dato finnes det ingen grunn til og prøve og bygge opp noe som kan bli stort i Norge, de med vettet i behold har reist til USA, det er faktisk ikke noen god vinkling på en slik skatt hvis målet er så gode villkår som mulig for næringslivet.

Jeg er ikke en motstander av å spare og forvalte kapital, og jeg er ingen forkjemper for formueskatten. Det jeg sier er det ikke er noen som ønsker å tilrettelegge for at man skal førtidspensjonere og melde seg ut av arbeidsstyrken.

Straks man slutter å produsere, om det er fordi du blir trygdet, pensjonist eller fordi du trekker cash ut fra kapitalforvaltning, så er du en byrde. Selv om samfunnet trenger kapitalen din så trenger de ikke deg som skummer fløten for å drikke Mai Thais i Phuket. Den kapitalen er mye bedre i omløp eller hos flere småsparere som fortsatt er i arbeid og har en intensjon om å bruke sparepengene sine til noe annet enn capital gains.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dag Johannesen skrev (23 timer siden):

For å betale den offisielle formuesskatten på ca 1% (1% i formuesskatt for alt over 1.76 millioner og 1.1 % for alt over 20 millioner) må man først betale utbytteskatt/skatt på gevinst på 37.5%. Og eier man firmaet må firmaet, før det igjen betale 22% på profitten.

Handlingsregelen til oljefondet sier at de ikke skal ta ut mer enn 4% i gode år og 3% i gode år for at oljefondet skal vare "evig". 

Snakker vi om økonomisk uavhengighet for enkeltpersoner, så er 4% nok fordi vi ikke lever evig (med mindre du vil at barna også skal kunne leve av pengene) og det er greit at formuen synker mot slutten av livet.

La oss for enkelhets skyld si at en person har 100 millioner i formue plassert i brede indeksfond som s&p500 og alt er gevinst etter mange år eller mye flaks. Han kan selge og bruke 4 millioner første året (og oppjustere med 2-3 prosent hvert år for å kompensere for inflasjon) slik trinity-studien viste.

37.5% av de 4 millionene går til skatt på gevinst, så da sitter han igjen med 2.5 millioner. 

Så må han betale nærmere 1.1 milioner , så da sitter han igjen med ca 1.4 millioner. 

Om man regner de 4 millionene som inntekten til den økonomisk uavhengige, så vil han måtte betale 2.6 millioner i skatt, altså 65% totalt. 

Om man legger til 25% moms på alt man kjøper, og alle andre avgifter så blir regnestykket veldig stygt.

Og jeg tok ikke med all skatten personen eventuelt har betalt i inntektsskatt om han har jobbet en vanlig jobb for å tjene opp formuen sin. På den andre siden så har jeg regnet hele formuen på 100 millioner som gevinst.

Jeg skjønner veldig godt at de rike velger å flytte fra Norge, når de kan sitte igjen med 2.5 ganger så mye penger i andre land. Men nå er det for sent, pga exitskatten raner deg på vei ut (37.84%). Folk liker å klage på USA fordi man må ha helseforsikring, men det er tross alt "bare" ca 120 000 kr i året for en bra forsikring (Kan være mye billigere for de fleste). Det er ingenting ift det man betaler i skatt her i Norge for "gratis" helse. 

Om man er interessert i økonomisk uavhengighet i Norge må man ta det man vil ha i året etter skatt og gange med ca 70 for å finne sitt frihetstall. F.eks. om du vil ha 500 000 etter skatt, så må du ha 35 millioner i formue (som er uoppnåelig med de fleste norske lønninger, med mindre man har flaks med krypto eller er vikarlege i nord etc).

Jeg har absolutt ingen forståelse for de med store formuer som forlater landet for å slippe unna en rettferdig plikt til å bidra med finansieringen av det samfunnet som la til rette for at de kunne bygge seg opp sin formue. I mine øyne er dette en ufordragelig og uansvarlig egoisme tuftet på manglende forståelse av hva samfunnet har betydd for dem selv og hvor samfunnsskadelig det er at de sosioøkonomiske ulikhetene i Norge fortsetter å øke.

For det første er det alt annet enn synd på de som sitter på store formuer og aksjeposter. Denne gruppen har (i gjennomsnitt) hatt den desidert beste inntekts og formuesveksten av oss alle over de siste 30-årene. 
https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/ulikhetsbarometeret-formuesulikhet
https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/ulikheten-betydelig-storre-enn-statistikken-viser
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/61143/1/Hesthammer-Knut.pdf
https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215065403-23-09

NHO, høyresiden og andre som vi ha lavere skatter kan servere så mye skrøner om gründere som må gi opp eller hvor skadelig det er for næringslivet at formuesskatten må betales uavhengig av bedriftens resultat de bare vil. Det biter ikke på meg. Jeg viser til den økonomiske utviklingen vi har hatt i noen tiår og det faktum at de som sitter på store formuer og aksjeposter i Norge har hatt den desidert beste inntekts og formuesveksten av oss alle over de siste 30-årene. Det eneste problemet de har med å betale skatt er at mye vil ha mer - de vil ikke. 

Jeg ser også at de som er i den andre enden av innteksts og formuresskalaen faller fra. De blir fattigere  og fattigere, mens de på toppen blir rikere og rikere. Det forteller meg at slik kan de ikke fortsette. Vi er nødt til å få fordelt verdiene som skapes i samfunnet mer rettferdig. 

En grunn til dette er at sosioøkonomisk skjevfordeling gir en rekke samfunnsproblemer vi alle ønsker å være foruten.
https://www.york.ac.uk/research/impact/social-inequality/
https://www.humanrightscareers.com/issues/ways-inequality-affects-society/

En annen er den vi så i valget til EU-parlamentet, i USA, at når store grupper i samfunnet faller fra og sliter mer og mer med å få endene til å gå rundt, mens en liten gruppe på inntkets- og formuestoppen tar mer og mer av kaka, så mister denne gruppen tillit til samfunnet. Det gir seg utsalg i "svenske tilstander", men det verste er at mange i disse gruppene forlater de sentrumsnære partiene og søker seg til ytteliggående partier som truer demokratiet og den verdensordning som har gitt oss 80 år med fred i Europa. 

En tredje grunn til at vi må snu utviklingen med at noen får tar mer og mer av verdiskapingen i samfunnet er at en sunn økonomi betinger en balanse mellom produsenter og konsumenter. Hvem skal kjøpe de tjenester og produkter næringslivet tilbyr hvis vi de store gruppene i samfunnet mister kjøpekraften? 

En fjerde grunn til at jeg nekter å høre på norske milliardærenes klagekor over den forferdelige urettfedigheten i at de må betale formuesskatt men utenlandske slipper er at dette er argumentet er en halvsannhet. Utenlandske investorer må ikke betale formuesskatt, men de må som regel  betale mer i eiendomsskatt, har arveskatt og andre skatter nordmenn slipper. 

Og til slutt. Jeg blir i alle fall ikke mer lydhør når man ikke evner å skille mellom selskapsskatt og personskatt. Formuesskatten er en personskatt som lignes ut fra persons eiendeler. Bedrifter er juridisk og økonomisk selvstendige enheter som har selvstendig skatteplikt ut fra eget regnskap. Dette er ikke aksjonærenes personskatt like lite som det er de ansattes personskatt. 

Selv om du er eneeier i en bedrift gjør du klokt i å skille mellom privatøkonomien og selskapets økonomi. Det vil være økonomisk kriminalitet av eieren om han lot selskapet dekke hans private utgifter.

Endret av Tronhjem
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke en motstander av å spare og forvalte kapital, og jeg er ingen forkjemper for formueskatten. Det jeg sier er det ikke er noen som ønsker å tilrettelegge for at man skal førtidspensjonere og melde seg ut av arbeidsstyrken.

Straks man slutter å produsere, om det er fordi du blir trygdet, pensjonist eller fordi du trekker cash ut fra kapitalforvaltning, så er du en byrde. Selv om samfunnet trenger kapitalen din så trenger de ikke deg som skummer fløten. Den kapitalen er mye bedre i omløp eller hos flere småsparere som fortsatt er i arbeid.

Det er jo snakk om veldig få mennesker, vi har jo langt større problemer med manglende tilgang til arbeidslivet, alt for mange arbeider med bullshittjobber som ikke produserer noen av reel verdi for landet, jeg mener vi bør begynne og snakke om negativ verdiskaping i mange tilfeller.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (3 minutter siden):

Det er jo snakk om veldig få mennesker, vi har jo langt større problemer med manglende tilgang til arbeidslivet, alt for mange arbeider med bullshittjobber som ikke produserer noen av reel verdi for landet, jeg mener vi bør begynne og snakke om negativ verdiskaping i mange tilfeller.

Tenker det ene utelukker ikke det andre, og jeg forsøker bare å forklare hvorfor det er ingen som er interessert i å fikse TS sin problematikk.

En ting som er enda verre enn kapital som sitter fast hos en rik arving er om den rike arvingen stikker av med pengene til Sveits. Da har vi heller ikke like lett tilgang til kapitalen her i Norge.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Tronhjem

Men det er greit en pensjonist må selge heimen fordi de ikke kan betale formueskatten?

Du kan jo si et i ett slikt tilfelle omfordeler denne skatten verdier fra de relativt  fattige til de ganske så rike...

En norsk grunder med ambisjoner og med vettet i behold ville aldri startet en potensielt verdifullt firma i Norge, det er rett og slett helt umulig og gjøre.

Og hvorlenge skal denne fødegjelden til den gloriøse norske stat vare?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

En ting som er enda verre enn kapital som sitter fast hos en rik arving er om den rike arvingen stikker av med pengene til Sveits. Da har vi heller ikke like lett tilgang til kapitalen her i Norge.

Hvis næringslivet var prioritet nr 1 i Norge så hadde vi ikke sett så negativt på folk som tjener penger.

Har inntrykk at alt for mange ikke engang skjønner prinsippet bak ei pølsebu, mange tror jo at staten holder oppe næringslivet og at alle får subsidier, vi er ikke ett folk av kremmere sånn som vi burde vært.

Endret av agvg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
agvg skrev (Akkurat nå):

Hvis næringslivet var prioritet nr 1 i Norge så hadde vi ikke sett så negativt på folk som tjener penger. har inntrykk at alt for mange ikke engang skjønner prinsippet bak ei pølsebu, mange tror jo at staten holder oppe næringslivet og at alle får subsidier, vi er ikke ett folk av kremmere sånn som vi burde vært.

Det er jeg enig i, så lenge de tjener penger på produktiv verdiskapning og ikke bare ser et nummer vokse på Nordnet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 minutter siden):

Det er jeg enig i, så lenge de tjener penger på produktiv verdiskapning og ikke bare ser et nummer vokse på Nordnet.

Har jobbet med grundere og sett hvor umulig det er i Norge, i Norge investerer man i eiendom, ikke i noe med den minste risiko.

Gå og lån i banken sier man, det kan man prøve med en forretningsplan som sikkerhet, rart at man i Sverige ser ut til og faktisk har en helt annen tilnærming. Vi er en liten nasjon basert på jantelov og all annen misunnelse.

Endret av agvg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (4 minutter siden):

Hva er det du mener er produktiv verdiskapning?

For og være ærlig så finner jeg det interessant at man skryter av verdiskapningen i Oslo mens verdiene som landet lever av skapes langs kysten, at offentlig byråkrati som forhindrer og vanskeliggjør vekst skal kalles produktive er en gåte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (14 minutter siden):

Hva er det du mener er produktiv verdiskapning?

Jeg kommer bare til å repetere meg selv av å svare på det spørsmålet. Produktivitet er at du som person skaper et produkt for markedet.

agvg skrev (10 minutter siden):

Har jobbet med grundere og sett hvor umulig det er i Norge, i Norge investerer man i eiendom, ikke i noe med den minste risiko.

Gå og lån i banken sier man, det kan man prøve med en forretningsplan som sikkerhet, rart at man i Sverige ser ut til og faktisk har en helt annen tilnærming. Vi er en liten nasjon basert på jantelov og alt annen misunnelse.

Jeg er enig i at Norge ikke er god på å fostre industri. Vi er bortskjemt av olje og fisk, noe som gjør at vi unnlater å forholde oss til "skitten industri" og behov for fri kapital.

• Liker 2
Lenke til kommentar
agvg skrev (14 minutter siden):

For og være ærlig så finner jeg det interessant at man skryter av verdiskapningen i Oslo mens verdiene som landet lever av skapes langs kysten, at offentlig byråkrati som forhindrer og vanskeliggjør vekst skal kalles produktive er en gåte.

Det er motsatt.

Privat sektor utgjorde i 2023 hele 75 prosent av alle sysselsatte i Oslo. Det er høyest av alle fylkene, ifølge SSB.

(…) Oslo står for en verdiskaping på 1,3 millioner kroner per sysselsatt. Dette er desidert høyest i landet.

Ville Oslo-tall – knuser mytene
https://www.nettavisen.no/okonomi/myter-holder-liv-i-usannheter-om-oslos-verdiskapning/s/5-95-2225386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer bare til å repetere meg selv av å svare på det spørsmålet. Produktivitet er at du som person skaper et produkt for markedet.

Jeg er enig i at Norge ikke er god på å fostre industri. Vi er bortskjemt av olje og fisk, noe som gjør at vi unnlater å forholde oss til "skitten industri" og behov for fri kapital.

Så snakker mange om div statlig støtte som innovasjon Norge osv, det er jo nesten ett fag i seg selv og greie søke, og støtte er jo ikke direkte slik mange grundere tror, og som regel er det lite og få hvis prosjektet ikke er stort nok osv.

Vi har jo en del forsknings og produktutviklingsstøtte, men så fort man skal lage ett produkt er det slutt, er det liv laga står en utlending og kjøper det, så vi støtter i endel tilfeller ting som ingen greier og sluttføre i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Det er motsatt.

Privat sektor utgjorde i 2023 hele 75 prosent av alle sysselsatte i Oslo. Det er høyest av alle fylkene, ifølge SSB.

(…) Oslo står for en verdiskaping på 1,3 millioner kroner per sysselsatt. Dette er desidert høyest i landet.

Ville Oslo-tall – knuser mytene
https://www.nettavisen.no/okonomi/myter-holder-liv-i-usannheter-om-oslos-verdiskapning/s/5-95-2225386

Og jeg legger vekt på det som betyr inntekter for Norge, de som produserer inntekter for nasjonen ligger langs kysten, og da er olje og gass holdt utenfor.

Oslo er langt fra det viktigste for norske inntekter, men på praten og investeringene skulle man tro all norsk eksport oppsto i Oslo sentrum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vestlandet eksporterer mest og distriktskommunene har høyest eksportintensitet
I rapporten fordeler vi eksporten utenom olje og gass på norske fylker og kommuner. Som i tidligere år ser vi at
norsk eksport er konsentrert på Vestlandet, med Vestland fylke som det klart største eksportfylket. I 2023
eksporterte bedrifter på Vestlandet varer og tjenester på hele 232 milliarder kroner. I analysen finner vi også at
tre av Norges fem største eksportfylker er lokalisert på Vestlandet. I tillegg til Vestland er dette Rogaland og Møre
og Romsdal, og samlet utgjør disse fylkene 40 prosent av den samlede fastlandseksporten.
Samlet eksport er ikke den mest rettvisende indikator for hvor avhengig en region er av eksport. Et bedre mål er
eksportintensiteten som vi definerer som eksport per sysselsatt i region.

kilde: RAPPORT
EKSPORTMELDINGEN 2024

https://www.nho.no/contentassets/7a3701874df54b20bf1d2b8f4d7d62da/2024-32-eksportmeldingen-1.pdf

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (43 minutter siden):

@Tronhjem

Men det er greit en pensjonist må selge heimen fordi de ikke kan betale formueskatten?

Ja. Hvis man har en eiendom som er for stor/verdifull til at du greier betale utgiftene som følger med den, er det rimelig at du bør selge og skaffe deg en rimeligere bolig. 

Det er verken en menneskerett eller samfunnets ansvar å sørge for at enkeltindivider har råd til å holde på sine formuer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg aldri jeg har hørt. Noen eksempler?

Tja, hvorfor er det Oslo som er i sentrum?

Hele maktapparatet er der uten noe spesielt godt argument, i vår tid burde man ikke behøve en sentralisering slik som vi ser.

Norge er en kystnasjon, men det klages hvis vi investerer i "distriktene", de burde selvsagt få en mye større andel av inntektene de skaper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (1 minutt siden):

Ja. Hvis man har en eiendom som er for stor/verdifull til at du greier betale utgiftene som følger med den, er det rimelig at du bør selge og skaffe deg en rimeligere bolig. 

Det er verken en menneskerett eller samfunnets ansvar å sørge for at enkeltindivider har råd til å holde på sine formuer. 

Mennesket er viktigere enn staten, du mener åpenbart at tvangsmidler er en ok måte og frata folk hus og hjem.

Samfunnet skal sørge for frihet for individet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (Akkurat nå):

Mennesket er viktigere enn staten, du mener åpenbart at tvangsmidler er en ok måte og frata folk hus og hjem.

Samfunnet skal sørge for frihet for individet.

Tullprat. Forhold deg til hva jeg skriver.

Jeg mener at det er det enkeltes individs ansvar å skjøtte sin egen økonomi slik at man klarer å bære de økonomiske forpliktelser man pådrar seg. Det eneste unntaket er for de individer som av ymse årsaker ikke evner å forsørge seg selv og skaffe seg tak over hodet. De skal og bør storsamfunnet hjelpe til et verdig liv. Men dette gjelder ikke en gründer som eier så mye at han/hun drukner i formuesskatt eller en minstepensjonist som sitter på en så dyr eiendom at vedkommende ikke klarer formuesskatten. 

Jeg er enig med deg i at samfunnet skal sørge for frihet for individet. Jeg vet ikke om du har tenkt over dette, men din og min frihet er 100 % avhengig av vi lever i et velfungerende samfunn. Ingen har frihet i et anarki og svært få har det i et dysfunksjonelt samfunn. Men for at et samfunn skal kunne evne å gi dets innbyggere denne frihet trengs det en lang rekke tjenester og ordninger med tilhørende infrastruktur. Jeg snakker nå om helsehjelp, eldreomsorg, utdanning, energi- og matforsyning, samferdseselsinfrastruktur, ordensmakt, IKT-infrastruktur, forsvar mm. Dette samfunnet kommer ikke av seg selv. Det trenger inntekter -mye inntekter.

Det bringer oss tilbake til denne trådens tema: Hvem er det som bør betale denne regningen syns du?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...