Gå til innhold

Den reelle formuesskatten er på nesten 2% og 4%-regelen for økonomisk uavhengige er egentlig 1.4% i Norge

Anbefalte innlegg

At markedsprisen øker på en eiendom er ikke individets ansvar, ergo er ditt argument om inntekt irrelevant, det er og blir ett maktovergrep forde byråkratene lager en veldig uheldig skatt.

Vi bor i en av verdens rikeste stater hvor grunnleggende tjenester ikke lar seg finansiere, forfall over alt, fattige kommuner har ikke penger til de grunnleggende tjenestene, de fattige blir fattigere mens staten drukner i penger og de som prioriterer hva som er viktig bryr seg om alt annet. Stadig mer ressurser produserer stadig mindre mens verdens rikeste stat roper på mer skatt for og fylle pengebingen, helt fantastisk veldrevet må man si.....

Endret av agvg
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (20 timer siden):

Men målet ditt er å ikke jobbe og bare chille mens andre jobber og gir deg avkastning?

Du hørtes ut som du har lyst å gå på NAV, ikke bidra med noe som helst til samfunnet.

Ser ut som formueskatt er et meget effektivt virkemiddel for å hindre latskap og sikre at folk jobber.

Det er bare 37.5 time arbeidsuke i Norge. Ikke lenge siden var det 60 timer. Og du ønsker 0? Det er latskap det.

Jeg vil innføre et nytt begrep. FormueNAVere. 

Du MÅ ikke kjøpe bolig i Oslo. Du MÅ ikke kjøpe ny overpriset fossilbil ingen kjøper lengre. 

Kom deg ut av Oslo bobla og ned på planeten jorden der folk klarer fint å leve på en normal lønn uten 100 mill banken. 

Ble du også sint på klassekameratene dine om de gjorde ferdig leksene sine på mandag for å ha fri resten av uken? Noen folk liker å være fri til å bestemme over sin egen tid. Jeg håper du skjønner at folk er forskjellige.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (27 minutter siden):

Tullprat. Forhold deg til hva jeg skriver.

Jeg mener at det er det enkeltes individs ansvar å skjøtte sin egen økonomi slik at man klarer å bære de økonomiske forpliktelser man pådrar seg. Det eneste unntaket er for de individer som av ymse årsaker ikke evner å forsørge seg selv og skaffe seg tak over hodet. De skal og bør storsamfunnet hjelpe til et verdig liv. Men dette gjelder ikke en gründer som eier så mye at han/hun drukner i formuesskatt eller en minstepensjonist som sitter på en så dyr eiendom at vedkommende ikke klarer formuesskatten. 

Jeg er enig med deg i at samfunnet skal sørge for frihet for individet. Jeg vet ikke om du har tenkt over dette, men din og min frihet er 100 % avhengig av vi lever i et velfungerende samfunn. Ingen har frihet i et anarki og svært få har det i et dysfunksjonelt samfunn. Men for at et samfunn skal kunne evne å gi dets innbyggere denne frihet trengs det en lang rekke tjenester og ordninger med tilhørende infrastruktur. Jeg snakker nå om helsehjelp, eldreomsorg, utdanning, energi- og matforsyning, samferdseselsinfrastruktur, ordensmakt, IKT-infrastruktur, forsvar mm. Dette samfunnet kommer ikke av seg selv. Det trenger inntekter -mye inntekter.

Det bringer oss tilbake til denne trådens tema: Hvem er det som bør betale denne regningen syns du?

Ja, ingenting sier inkluderende samfunn som å tvinge minstepensjonister til å flytte fra et sted de har bodd i 10/20/30+ år. Hvis vi ikke har et samfunn hvor det skjer har vi ikke lykkes tenker jeg

Hva med å sette innslagspunktet for formuesskatt fra første krone? Alle som har noe har jo mer enn folk som ikke har noe.
Så kan vi fjerne rentefradrag, øke eiendomsskatten, etc samtidig for å gjøre det riktig rettferdig

edit: Så å si alle andre land klarer å få dekket sine utgifter til dette med lavere skatter OG uten formuesskatt, men det er klart at vi med et oljefond på 20.000 mrd ikke har mulighet til å få det til å gå rundt

Endret av wampster
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

Er mennesker til for staten eller er staten til for menneskene? Det blir for enkelt å bare slenge ut et eller annet oppfunnet økenavn og så lene seg på det som om det er et gyldig argument eller komplett diskusjon.

Staten er for menneskene såklart, så alle må bidra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Dag Johannesen skrev (20 minutter siden):

Ble du også sint på klassekameratene dine om de gjorde ferdig leksene sine på mandag for å ha fri resten av uken? Noen folk liker å være fri til å bestemme over sin egen tid. Jeg håper du skjønner at folk er forskjellige.

Nei, men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt.

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 minutter siden):

Nei, men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt.

Nåja, det er ikke noen absolutt sannhet, noen trenger ikke og bli styrt for og lage sin egen veg i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (14 minutter siden):

"men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt."

Hva har dette med saken å gjøre?

Vi snakker om folk som har jobbet hardt og mye over lang tid for å bli økonomisk uavhengige. 

Lenke til kommentar

3 hours ago, agvg said:

Oslo er langt fra det viktigste for norske inntekter, men på praten og investeringene skulle man tro all norsk eksport oppsto i Oslo sentrum.

Vestlandet har mer til felles med Russland enn resten av Norge. Vestlandet er en bensinstasjon. 

Endret av Krig og fred
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (2 timer siden):

Ja, er den det? Eller er den ett maktapparat for og tvinge mennesker inn i noen sitt bilde av hva staten er?

Haha nei, ikke i det hele tatt. Vi bor i verdens beste land, ikke nord korea. Hvis du vil bo et sted uten stat får du bo i Somalia  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Dag Johannesen skrev (2 timer siden):

"men reagerte på de som droppet ut av skolen for å ha fri og ble forlatt sosialt og intellektuelt."

Hva har dette med saken å gjøre?

Vi snakker om folk som har jobbet hardt og mye over lang tid for å bli økonomisk uavhengige. 

Flott det altså, men synes ikke staten skal legge til rette for formueNAVere.

Hvis du vil jobbe hardt så og tjene 100 mill er det bare å kjøre på.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Flott det altså, men synes ikke staten skal legge til rette for formueNAVere.

Hvis du vil jobbe hardt så og tjene 100 mill er det bare å kjøre på.

synes ikke staten skal legge til rette for skoledropoutNAVere heller
Hvis de vil droppe ut og ikke gjøre noe er det bare å kjøre på

Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

synes ikke staten skal legge til rette for skoledropoutNAVere heller
Hvis de vil droppe ut og ikke gjøre noe er det bare å kjøre på

Enig der og det gjør de ikke

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (14 timer siden):

Haha nei, ikke i det hele tatt. Vi bor i verdens beste land, ikke nord korea. Hvis du vil bo et sted uten stat får du bo i Somalia  

Det går faktisk an og kritisere "paradiset" Norge uten og ønske seg ett Nord Korea, nivået av offentlig innblanding i folks liv har økt og det går helt fint an og redusere. Norske politikere og byråkrati har ett helt uendelig ønske om og bygge det "perfekte" samfunn gjennom og detaljstyre stadig mer, for noen politiske aktører er alle sider av samfunnet politikk, ergo finnes det ikke den ting som ikke bør reguleres.

Dette oser av liten tiltro til at folk kan ta de beste valgene for seg og sine helt uten politikere og byråkrati.

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/16/2025 at 4:10 PM, Kajac said:

Hadde jeg hatt formue på 100 mill formue skulle jeg aldri sagt et ondt ord om noen som helst form for skatt! Jeg klarer faktisk ikke å forstå at de flytter fra Norge. Selv med skattenivået sitter de jo igjen med mer penger enn folk flest kan forestille seg, og mye mer penger enn de verken behøver eller klarer å forbruke. Multimillionærene og milliardærene som klager på skattenivået i Norge viser en så kvalmende form for egoisme at det skremmer meg. 

Nei, de rike har det best, og er de som klager mest. 

Nei, det viser hvor lite du forstår.

Å ikke flytte vil i mange tilfeller være å gi blaffen i norske arbeidsplasser og verdiskapning i Norge. Bedriften(e) de eier ville da i mange tilfeller bli tvunget til å betale utbytte for at eierne skal få betale formueskatten. Da må de også betale utbytte til alle de andre aksjeeierne. Dette utbyttet er det allerede betalt 22% skatt på. Nå må de også betale 38% skatt på utbytte så det holder ikke å ta ut utbytte tilsvarende formuesskatten, men man må tappe bedriften for enda mer penger – penger som bedriften kunne  brukt til å investere i nye maskiner og  nye ansatte eller å øke lønningene til de som jobber i bedriften.

Flytter eierne ut slipper man å tappe bedriften for verdier. Det er å ta ansvar for norske arbeidsplasser og verdiskapning.

Det sier de også selv, men få lytter… Eksempel Gjelsten: «Gjelsten flytter over 16 milliarder til Sveits: https://www.dn.no/marked/gjelsten-holding/bjorn-rune-gjelsten/bjorn-rune-gjelsten-flytter-milliardverdier-til-datteren-i-sveits/2-1-1387679 sitat: Jeg var tvunget til å ta ansvar, og har valgt å flytte deler av eierskapet ut, og å redusere behovet for å «tappe» selskapet for store utbytter for å betale skatt, sier han.)

Eller for Røkke: «Ved at Røkke flytter til Sveits, så vil han fremover slippe å tappe Aker for utbytte. Røkke beskytter dermed Aker fra å bli belemret med å ha en stor norsk eier.» https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rokke-beskytter-aker-fra-a-bli-belemret-med-en-norsk-eier/o/5-95-649971#:~:text=R%C3%B8kke%20beskytter%20dermed%20Aker%20fra,rundt%2068%20prosent%20av%20Aker.

I 2004 var utbytteskatten 0% samme som for boligsalg – i dag er den 38% etter at dagens regjering økte den to år på rad. SV prøvde også å få den økt til 41% ved siste budsjett. Aksjebeskatningen er nå over 51%.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Cervinus

Det er skremmende hvor lite forståelse man har for næringslivet i Norge, vi er ett land med husmenn som intenst hater all form for suksess med mindre det er i sport, rikdom aksepteres kun hvis man vinner i Lotto.

Og så har du den helt latterlige ideen om at det som gavner staten gavner folket, man argumenterer for økte skatter og snakker om de nederst ved bordet, dette er så uredelig som det kan være, det er en total løgn. De fattige forblir fattige uansett hvor mye finansdep greier og dra inn. Men folk tror på denne propagandaen, vi er helt ukritiske rett og slett.

Endret av agvg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/16/2025 at 11:45 PM, TAC-2 said:

De økonomiske forskjellene mellom fattig og rik øker i verden. De øker såpass mye at det utgjør en trussel mot stabiliteten til land og etablerte politiske systemer.

Rikdom er ingen kake som deles og likhet har ikke noe med rettferdighet å gjøre. Stater vet heller ikke best hvordan penger brukes. 

Dyrker jeg grønnsaker i hagen og får mer mat har jeg blitt rikere, og vi har fått mer mat i verden. Ingen har blitt fattigere fordi jeg har blitt rikere. Faller ti i sjøen og en er så heldig å få på seg redningsvest så er det ikke rettferdig at han må ta av seg den (likhet er ikke rettferdighet). Istedenfor å være opptatt av de fattige er man i Norge opptatt av de rike... 

Skatt er aldri svaret på alt (og spesielt ikke skatt på næring). Staten vet sjelden best hvordan penger blir rettferdig fordelt:

Endret av Cervinus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/16/2025 at 11:21 PM, Simen1 said:

Kan ikke "bare" alle land bli enige om samme skattemodell og satser, så vi slipper økonomiske flyktningestrømmer?

Skatt har en kostnad og etter min mening er staten langt dårligere til å investere enn markedskreftene (som de røde prøver å stemple som noe negativt godt hjulpet av røde journalister: https://www.finansavisen.no/karriere/2024/06/16/8143197/knus-kapitalismen)

Investorer tar en stor risiko ved å investere pengene sine i bedrifter, og mange bedrifter er helt avhengige av at noen våger å investere pengene sine f.eks. om bedriften trenger mye kapital for å bygge en ny fabrikk, men med nå 38% utbytteskatt er det kanskje like greit å ha pengene i banken og være sikret rente – der er det bare 22 % skatt … eventuelt bruke alt på ferie i utlandet, tull og tøys – eller bolig 0% eller 22%. (Ja, man får trekke fra på skatten om man taper, men ingen eller få investerer for å tape pengene sine).

Den vanvittige utbytteskatten er det få som snakker om, men politikere har jo ikke lov til å kjøpe aksjer lenger og blir ikke rammet av denne skatten. Finansjournalister (med mediastøtte fra røde partier) har heller ikke lov å kjøpe eller eier aksjer, så hvorfor skal de skrive eller klage på den skatten – for meg blir det som en motorjournalist som ikke har lov til å eie eller kjøre bil. Det er noe korrupt over det hele).

Noen få tapre mennesker forsøker en sjelden gang å forklare problemet til politikere (som tror de vet best): https://www.youtube.com/watch?v=ZHgt2HN-lNo (5 minutter rett på sak med en meget god forklaring, som tar opp noen av de meget uheldige konsekvensene av den høye utbytteskatten – selv om det her er mest fokus på private småsparere ).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/16/2025 at 11:45 PM, TAC-2 said:

Det trengs tydelig et internasjonalt samarbeid for å lukke flere dører for skatteunngåelse, så de som tjener grovt på innbyggerne i et land faktisk må skatte til det landet.

Med dagens regjering forsvinner investeringer ut av Norge: https://www.dn.no/magasinet/reportasje/sveits/formuesskatt/borger-borgenhaug/na-yngler-milliardarenes-penger-i-sveits/2-1-1417026

Dette gjelder ikke bare Norge. EU består av knallrøde politikere som er mer opptatt av å innføre skatter, lage nye lover og straffe store amerikanske selskaper (som gjør at flere enn republikanerne er forbanna på EU, for å si det slik. De kaller det bla.  å tette skattehull – jeg vil heller kalle det å fjerne «gulrøttene» for å skape noe, satse og investere.  Kanskje en grunn til at USA gjør det mye bedre: https://www.economicshelp.org/blog/214623/economics/europes-economic-decline-how-the-eu-fell-behind-us/

Norge: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring: https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-eser-ut-norge-topper-internasjonal-karing/s/12-95-3424090801

• Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Cervinus said:

Rikdom er ingen kake som deles og likhet har ikke noe med rettferdighet å gjøre. Stater vet heller ikke best hvordan penger brukes. 

Dyrker jeg grønnsaker i hagen og får mer mat har jeg blitt rikere, og vi har fått mer mat i verden. Ingen har blitt fattigere fordi jeg har blitt rikere.

1 hour ago, Cervinus said:

Nei, det viser hvor lite du forstår.

Som en som hevder å forstå økonomi, belager du deg på overraskende dumme utsagn og eksempler. Økonomi og dyrking av grønnsaker er ikke to sider av samme sak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...