Dag Johannesen Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden For å betale den offisielle formuesskatten på ca 1% (1% i formuesskatt for alt over 1.76 millioner og 1.1 % for alt over 20 millioner) må man først betale utbytteskatt/skatt på gevinst på 37.5%. Og eier man firmaet må firmaet, før det igjen betale 22% på profitten. Handlingsregelen til oljefondet sier at de ikke skal ta ut mer enn 4% i gode år og 3% i gode år for at oljefondet skal vare "evig". Snakker vi om økonomisk uavhengighet for enkeltpersoner, så er 4% nok fordi vi ikke lever evig (med mindre du vil at barna også skal kunne leve av pengene) og det er greit at formuen synker mot slutten av livet. La oss for enkelhets skyld si at en person har 100 millioner i formue plassert i brede indeksfond som s&p500 og alt er gevinst etter mange år eller mye flaks. Han kan selge og bruke 4 millioner første året (og oppjustere med 2-3 prosent hvert år for å kompensere for inflasjon) slik trinity-studien viste. 37.5% av de 4 millionene går til skatt på gevinst, så da sitter han igjen med 2.5 millioner. Så må han betale nærmere 1.1 milioner , så da sitter han igjen med ca 1.4 millioner. Om man regner de 4 millionene som inntekten til den økonomisk uavhengige, så vil han måtte betale 2.6 millioner i skatt, altså 65% totalt. Om man legger til 25% moms på alt man kjøper, og alle andre avgifter så blir regnestykket veldig stygt. Og jeg tok ikke med all skatten personen eventuelt har betalt i inntektsskatt om han har jobbet en vanlig jobb for å tjene opp formuen sin. På den andre siden så har jeg regnet hele formuen på 100 millioner som gevinst. Jeg skjønner veldig godt at de rike velger å flytte fra Norge, når de kan sitte igjen med 2.5 ganger så mye penger i andre land. Men nå er det for sent, pga exitskatten raner deg på vei ut (37.84%). Folk liker å klage på USA fordi man må ha helseforsikring, men det er tross alt "bare" ca 120 000 kr i året for en bra forsikring (Kan være mye billigere for de fleste). Det er ingenting ift det man betaler i skatt her i Norge for "gratis" helse. Om man er interessert i økonomisk uavhengighet i Norge må man ta det man vil ha i året etter skatt og gange med ca 70 for å finne sitt frihetstall. F.eks. om du vil ha 500 000 etter skatt, så må du ha 35 millioner i formue (som er uoppnåelig med de fleste norske lønninger, med mindre man har flaks med krypto eller er vikarlege i nord etc). 3 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Dag Johannesen skrev (11 minutter siden): La oss for enkelhets skyld si at en person har 100 millioner i formue plassert i brede indeksfond som s&p500 og alt er gevinst etter mange år eller mye flaks. Han kan selge og bruke 4 millioner første året (og oppjustere med 2-3 prosent hvert år for å kompensere for inflasjon) slik trinity-studien viste. Hadde jeg hatt formue på 100 mill formue skulle jeg aldri sagt et ondt ord om noen som helst form for skatt! Jeg klarer faktisk ikke å forstå at de flytter fra Norge. Selv med skattenivået sitter de jo igjen med mer penger enn folk flest kan forestille seg, og mye mer penger enn de verken behøver eller klarer å forbruke. Multimillionærene og milliardærene som klager på skattenivået i Norge viser en så kvalmende form for egoisme at det skremmer meg. Nei, de rike har det best, og er de som klager mest. 1 Lenke til kommentar
Dag Johannesen Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Buy borrow die Jeg tror ikke det lønner seg for "vanlige" økonomiske uavhengige. Er en som skriver om det her sier at man helst bør ha 3 milliarder kroner eller mer: 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 17 minutes ago, Kajac said: Hadde jeg hatt formue på 100 mill formue skulle jeg aldri sagt et ondt ord om noen som helst form for skatt! Jeg klarer faktisk ikke å forstå at de flytter fra Norge. Selv med skattenivået sitter de jo igjen med mer penger enn folk flest kan forestille seg, og mye mer penger enn de verken behøver eller klarer å forbruke. Multimillionærene og milliardærene som klager på skattenivået i Norge viser en så kvalmende form for egoisme at det skremmer meg. Nei, de rike har det best, og er de som klager mest. 100M i formue er ikke det samme som 100M i likvid formue. For veldig mange med formuer i den størrelsen er formuene i praksis utilgjengelige siden de sitter fast i varelager, maskiner, bygningsmasse etc. Å realisere de direkte gir gjerne ører igjen for kronene. Og du kan kanskje få ut noen millioner noen år, men andre år blir det null, men formueskatten skal betales uansett. Den økonomiske usikkerheten dette gir er det som sliter mest. Hadde man kunnet være sikker på at man faktisk kunne hentet ut 4% av en formue på 100M hvert år, da hadde nok langt færre klagd. I iveren etter å 'ta' de superrike har man i norge lagd et system som som er ekstremt punitivt for små og mellomstore bedrifter, hvis eiere gjerne er langt rikere på papieret enn i realiteten. Lenke til kommentar
Dag Johannesen Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Kajac skrev (7 minutter siden): Hadde jeg hatt formue på 100 mill formue skulle jeg aldri sagt et ondt ord om noen som helst form for skatt! Jeg klarer faktisk ikke å forstå at de flytter fra Norge. Selv med skattenivået sitter de jo igjen med mer penger enn folk flest kan forestille seg, og mye mer penger enn de verken behøver eller klarer å forbruke. Multimillionærene og milliardærene som klager på skattenivået i Norge viser en så kvalmende form for egoisme at det skremmer meg. Nei, de rike har det best, og er de som klager mest. For en utrolig rar ting å skrive. Kun en knøttliten del av skatten blir brukt effektivt til bra ting. Størsteparten blir sløst bort i et uendelig byråkrati med uendelig mange offentlige ansatte (med sikre jobber og gode lønninger). Hva synes du om vikarlegene i nord som får 300 000 kr i uken? Eller NRK som møblerer et fellesrom med designermøbler til 750 000kr? Eller FFB og Natasja Pedersen som fikk tildeldt 90 millioner og bare sløste det bort på designermøbler til leiligheten sin, fet lønn til seg selv og PR-byråer? Ca 1/3 av befolkningen jobber i det offentlige direkte eller indirekte. 1/3 jobber ikke i det hele tatt. Og 1/3 jobber i det private og betaler for de andre gjennom skatten sin. Folk flest er fattige og lever fra hånd til munn. De lever fra måned til måned og kommer seg aldri ut av hamsterjulet pga folk som deg som stemmer sosialistisk. Arbeiderpartiet, SV og Rødt vil at alle skal være fattige. Da får de mer makt over oss og kan herje som de vil. 1 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden sverreb skrev (2 minutter siden): I iveren etter å 'ta' de superrike har man i norge lagd et system som som er ekstremt punitivt for små og mellomstore bedrifter, hvis eiere gjerne er langt rikere på papieret enn i realiteten. Likevel er det sjelden jeg ser små og mellomstore bedrifter klage på formueskatten. Det er "alltid" de store selskapene, og de superrike som klager. Det er en eller annen mismatch her. Jeg er ellers enig i at formueskatten i enkelte tilfeller slår urettferdig ut. Men for normale bedrifter er den faktisk ikke så ille som enkelte skal ha det til. Eksemplene som ofte brukes i media for å illustrere formueskattens absurditet er ofte så spesielle at det i praksis ikke finnes én eneste bedrift som vil bli rammet av formueskatten på måten brukt i eksemplene. Sitat Folk flest er fattige og lever fra hånd til munn. De lever fra måned til måned og kommer seg aldri ut av hamsterjulet pga folk som deg som stemmer sosialistisk. Arbeiderpartiet, SV og Rødt vil at alle skal være fattige. Da får de mer makt over oss og kan herje som de vil. Ler så jeg griner 😂 Dette er jo direkte løgn, og det vet du. Folk flest er ikke fattige i Norge. Vi er i verdenstoppen på både kjøpekraft og levestandard. Det er svært få land i verden hvor "folk flest" har det så økonomisk bra som her. Og de landene ligger bare så vidt over oss. Ja, den offentlige sektoren har nytte av en god slankekur. Det er det ingen tvil om. Men det endrer ikke det faktum at rike skal betale godt med skatt. PS: Forøvrig har jeg aldri stemt sosialistisk. Det lengste jeg har gått til venstresiden var Senterpartiet, og det skjer ikke igjen. Lenke til kommentar
Dag Johannesen Skrevet 45 minutter siden Forfatter Del Skrevet 45 minutter siden Kajac skrev (2 timer siden): Likevel er det sjelden jeg ser små og mellomstore bedrifter klage på formueskatten. Det er "alltid" de store selskapene, og de superrike som klager. Det er en eller annen mismatch her. Jeg er ellers enig i at formueskatten i enkelte tilfeller slår urettferdig ut. Men for normale bedrifter er den faktisk ikke så ille som enkelte skal ha det til. Eksemplene som ofte brukes i media for å illustrere formueskattens absurditet er ofte så spesielle at det i praksis ikke finnes én eneste bedrift som vil bli rammet av formueskatten på måten brukt i eksemplene. Ler så jeg griner 😂 Dette er jo direkte løgn, og det vet du. Folk flest er ikke fattige i Norge. Vi er i verdenstoppen på både kjøpekraft og levestandard. Det er svært få land i verden hvor "folk flest" har det så økonomisk bra som her. Og de landene ligger bare så vidt over oss. Ja, den offentlige sektoren har nytte av en god slankekur. Det er det ingen tvil om. Men det endrer ikke det faktum at rike skal betale godt med skatt. PS: Forøvrig har jeg aldri stemt sosialistisk. Det lengste jeg har gått til venstresiden var Senterpartiet, og det skjer ikke igjen. Grunnen til at du ikke ser folk klager er fordi det bare er de rike og store som media viser frem. Og du kommer aldri til å vite hvor mange bedrifter som ville ha eksistert om skatten ikke var der. Jeg vil si folk er fattige når en gjennomsnittlig person må spare penger (etter faste utgifter) i rundt 5 år for å ha råd til en Volkswagen Passet (en kjip vanlig familiebil) som koster 600-700k. Og når en ok leilighet i Oslo koster 10 millioner, så er 700k i lønn fattigslig. En taxisjåfør må jobbe rundt 15 timer for å ha råd til å selv ta taxi i en time. Er ikke det et tegn på noe råttent i samfunnet? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 32 minutter siden Del Skrevet 32 minutter siden 2 hours ago, Kajac said: Likevel er det sjelden jeg ser små og mellomstore bedrifter klage på formueskatten. Det er "alltid" de store selskapene, og de superrike som klager. Det er en eller annen mismatch her. Det er nok ikke så mye interesse for å spørre en eier av en liten bedrift med 20 ansatte hva de synes og legge det ut i media. (Ca 5M i formuesverdi på eiers hånd pr. ansatt er ganske gjengs i industrien). 2 hours ago, Kajac said: Jeg er ellers enig i at formueskatten i enkelte tilfeller slår urettferdig ut. Men for normale bedrifter er den faktisk ikke så ille som enkelte skal ha det til. Eksemplene som ofte brukes i media for å illustrere formueskattens absurditet er ofte så spesielle at det i praksis ikke finnes én eneste bedrift som vil bli rammet av formueskatten på måten brukt i eksemplene. Hvilke eksempler er det? Men ja det er jo naturlig nok ikke så mange bedrifter igjen som rammes virkelig hardt av formueskatten igjen i norge siden de gjerne bukker under og ingen vil starte nye som erstatter de. Formueskattens andre problem er jo nettopp at den er veldig lite nøytral. I.e. den er veldig styrende for hva man investerer i. Så næring som berøres i stor grad av formueskatt startes ikke, og de som ønsker å starte slikt reiser ut av landet før de starter noe. Formueskatten rammer industri og produksjon hardest mens service og boligeiendom er lite berørt. Så om målet er fler kafeer, frisører, eiendomsbaroner samt presse eiendomspriser til nye høyder, da er vi på riktig kurs... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå