guttorm Skrevet torsdag kl 19:33 Del Skrevet torsdag kl 19:33 Haha, dere er altså Jeg husker jeg vippsa feil i fylla 2 ganger, samme kveld, så det gikk ut 2000kr for mye 😅 Fikk begge høvdingene tilbake, det er fortsatt håp for menneskeheten😜 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet torsdag kl 22:43 Del Skrevet torsdag kl 22:43 Jeg fikk uventet et 5-sifret beløp fra en uvenn. Pga uvennskapet ville han ikke ta kontakt og fikk heller banken til å ringe meg og be pent om tilbakebetaling. De understreket at dette var et ønske fra en ikke navngitt kunde og at de ikke kunne pålegge meg å betale, og de ville ikke bruke ressurser ut over denne telefonsamtalen. Jeg fant ut hvem som sto bak kontoen og sente pengene tilbake. Rett skal være rett - selv om man er uvenner, eller ikke kjenner hverandre. En annen gang fikk jeg en 6-sifret bankoverføring dobbelt opp ved en feil. Fra en nær venn. Jeg betalte selvsagt straks tilbake det jeg fikk for mye. Med andre ord synes jeg det er noe som skurrer når det skal være så vanskelig å kreve tilbake feilbetalinger at man må gå rettens vei. Det burde være litt styr og et gebyr for tidsbruken til banken som hjelper til å ordne opp. Litt styr og gebyrer vil være preventivt mot at folk dropper å dobbeltsjekke det de driver med. Kan tenke meg at vipps og straksbetaling har økt feilraten fordi mange feiltastinger oppdages bare et øyeblikk for sent. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet torsdag kl 22:55 Del Skrevet torsdag kl 22:55 Utfordringen bankene er om muligheten til å "angre" misbrukes. Eksempel: Ved bilkjøp med korrekt kjøpesum. Bilen er overlevert til ny eier. Deretter ber kjøper banken om betale tilbake hele eller deler av summen pga en "feil". Komplisert å avgjøre hvem som har rett for banken, dermed overlates det til rettsvesenet. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet torsdag kl 22:58 Del Skrevet torsdag kl 22:58 Simen1 skrev (12 minutter siden): Jeg fikk uventet et 5-sifret beløp fra en uvenn. Pga uvennskapet ville han ikke ta kontakt og fikk heller banken til å ringe meg og be pent om tilbakebetaling. De understreket at dette var et ønske fra en ikke navngitt kunde og at de ikke kunne pålegge meg å betale, og de ville ikke bruke ressurser ut over denne telefonsamtalen. Jeg fant ut hvem som sto bak kontoen og sente pengene tilbake. Rett skal være rett - selv om man er uvenner, eller ikke kjenner hverandre. En annen gang fikk jeg en 6-sifret bankoverføring dobbelt opp ved en feil. Fra en nær venn. Jeg betalte selvsagt straks tilbake det jeg fikk for mye. Med andre ord synes jeg det er noe som skurrer når det skal være så vanskelig å kreve tilbake feilbetalinger at man må gå rettens vei. Det burde være litt styr og et gebyr for tidsbruken til banken som hjelper til å ordne opp. Litt styr og gebyrer vil være preventivt mot at folk dropper å dobbeltsjekke det de driver med. Kan tenke meg at vipps og straksbetaling har økt feilraten fordi mange feiltastinger oppdages bare et øyeblikk for sent. Hvis bankoverføringer kan reverseres så blir forutberegneligheten i samfunnet mye lavere. Hvis du skal selge noe og kunden bare kan ringe banken og be dem reversere transaksjonen, så må du ta forholdsregler for å unngå tilbakesøking. hvis svaret ditt da er at banken må vurdere om det er grunnlag for tilbakemelding, har du bare flyttet vurderingen fra domstolene til bankene. Jeg vet ikke om jeg vil flytte slik myndighet dit. 2 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 14 hours ago, obygda said: Og da er vi der som jeg påpekte tidlig..nemlig at man i Norge er tjent med å lyve,svindle og oppføre seg på uetisk måte fordi man aldri blir straffet for slikt..Det finnes knapt en nedside for å prøve seg Du oppramser mange ting som om det var det samme. Dersom det var forbudt å lyve kunne jo alle på stortinget bare stilt seg opp i soningskø. Enhver selger som sier "at noe er en bra deal" er uetisk - så alle bilselgere kan stille seg i samme køen. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Herr Brun skrev (9 timer siden): hvis svaret ditt da er at banken må vurdere om det er grunnlag for tilbakemelding, har du bare flyttet vurderingen fra domstolene til bankene. Jeg vet ikke om jeg vil flytte slik myndighet dit Det vil garantert ikke bankene heller. Vil skape masse ekstra arbeid og misnøye fra kunder som ikke føler seg rettferdig behandlet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå