Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tasta feil og måtte betale 400.000 for gamal bruktbil

^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
^fmj skrev (1 time siden):

De "måtte" jo ikke betale 400 000 for en gammel bruktbil, de betalte ved en feil 400.000 for en gammel bruktbil, og må bruke litt ressurser og penger på å få dem tilbake. Jeg ser ikke helt hva som er så spesielt med dette, annet enn at NRK vinkler det ekstremt tabloid. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

De "måtte" jo ikke betale 400 000 for en gammel bruktbil, de betalte ved en feil 400.000 for en gammel bruktbil, og må bruke litt ressurser og penger på å få dem tilbake. Jeg ser ikke helt hva som er så spesielt med dette, annet enn at NRK vinkler det ekstremt tabloid. 

Det som er spesielt er jo selger som prøvde å snike til seg pengene.  Dette er svindel og selger bør rettsforfølges.

Trolig vil vedkommende slippe unna hvilket jeg anser som nok ett eksempel på at å være svindler,sleip eller på annen måte uærlig lønner seg i dagens samfunn. Personlig mener jeg at straffene for slikt er alt for lavt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 8e724...b0c
obygda skrev (6 minutter siden):

Det som er spesielt er jo selger som prøvde å snike til seg pengene.  Dette er svindel og selger bør rettsforfølges.

Trolig vil vedkommende slippe unna hvilket jeg anser som nok ett eksempel på at å være svindler,sleip eller på annen måte uærlig lønner seg i dagens samfunn. Personlig mener jeg at straffene for slikt er alt for lavt. 

Har du lest bare overskrifter igjen?

Det er akkurat det som har skjedd.

Anonymous poster hash: 8e724...b0c

Lenke til kommentar
Gjest 8e724...b0c skrev (22 minutter siden):

Har du lest bare overskrifter igjen?

Det er akkurat det som har skjedd.

Hvilken STRAFF har kvinnen fått?

Endret av obygda
Lenke til kommentar
Gjest 8e724...b0c
obygda skrev (18 minutter siden):

Hun er RETTSFORFULGT.

Lenke til kommentar
Gjest 8e724...b0c
obygda skrev (21 minutter siden):

RETTEN har IKKE fått tak i henne.

Lenke til kommentar
obygda skrev (9 minutter siden):

Så hun har ikke fått noen straff?

Hun har jo teknisk sett ikke gjort noe ulovlig. Beløpet som ble betalt for mye skal innkreves, men ingen har fått tak i henne. Om dette er bevisst fra hennes side kan jo spekuleres i.

Lenke til kommentar
oddeh skrev (15 minutter siden):

Hun har jo teknisk sett ikke gjort noe ulovlig. Beløpet som ble betalt for mye skal innkreves, men ingen har fått tak i henne. Om dette er bevisst fra hennes side kan jo spekuleres i.

Men hun visste selvfølgelig at hun fikk for mye...og slipper straff..hun må betale tilbake det hun tok imot for mye..Men det er jo ikke en straff som sådan

Og det er det jeg reagerer på..slikt burde straffes skikkelig 

Lenke til kommentar
obygda skrev (22 minutter siden):

Men hun visste selvfølgelig at hun fikk for mye...og slipper straff..hun må betale tilbake det hun tok imot for mye..Men det er jo ikke en straff som sådan

Og det er det jeg reagerer på..slikt burde straffes skikkelig 

Det er ikke straffbart å ikke betale tilbake penger du skylder noen. Hun har ikke forledet noen, hun har bare fått penger på konto. Kanskje kan hun straffes for underslag dersom hun bruker penger som ikke er hennes, det er jeg litt usikker. Men det er ikke straffbart å gjøre seg vanskelig. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (13 minutter siden):

Det er ikke straffbart å ikke betale tilbake penger du skylder noen. Hun har ikke forledet noen, hun har bare fått penger på konto. Kanskje kan hun straffes for underslag dersom hun bruker penger som ikke er hennes, det er jeg litt usikker. Men det er ikke straffbart å gjøre seg vanskelig. 

Og da er vi der som jeg påpekte tidlig..nemlig at man i Norge er tjent med å lyve,svindle og oppføre seg på uetisk måte fordi man aldri blir straffet for slikt..Det finnes knapt en nedside for å prøve seg

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (37 minutter siden):

Kanskje kan hun straffes for underslag dersom hun bruker penger som ikke er hennes, det er jeg litt usikker.

https://www.aftenposten.no/norge/i/6komL/fikk-500000-kr-etter-tastefeil-i-nettbank

Sitat

Oslo tingrett fant mannen skyldig i å ha brukt penger som ikke tilhørte ham, det vil si grovt underslag. Mannen fikk 25. juni overført 500.000 kroner til sin konto — etter at en 51 år gammel Oslo-kvinne tastet inn feil kontonummer i nettbanken under overføring. Kvinnen skulle egentlig overføre pengene til datteren, men isteden var det altså den uføretrygede mannen som ble en halv million kroner rikere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
toralfb skrev (15 minutter siden):

"Straffen" for å "låne" 360 000 kr er så langt 4 875 kr i følge artikkelen.

Vil anta forhandleren kan kreve gebyr og forsinkelsesrenter for ikke betalt regning.

Det kan han sikkert. Men straffenivået for simple tyverier burde være skyhøyt for å skremme alle fra å prøve seg. Det er det  ikke i Norge - og dermed flyr folk rundt å prøver seg ved enher anledning. Jeg har veldig sansen for 3 strike og livstid...Noe bør mani alle fall gjøres for å få folk til å oppføre seg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...