Gå til innhold

Arma Reforger tråden - "realistisk milsim spill"

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lag en tråd for Arma Reforger som er et realistisk milsim spill. Det er hovedsaklig PvP - altså to lag mot hverandre. Det er skyting og pangpang- men eller så langt fra Call of Duty som man kan komme tenker jeg. Også rimelig langt borte fra Battlefield serien. Men det betyr ikke at det ikke er gøy!

Arma Reforger har vært ute siden 2022 på PC som early access, Xbox kom litt etter og rett før jul kom til Playstation 5(og pro). Det er Cross play så alle kan spille med og mot hverandre. 

Jeg spilte litt da det kom, og litt sånn innimellom før jeg ga det pause nesten ett års tid. Det var rimelig røft i kantene i starten, men nå har det virkelig kommet seg og jeg synes det har kommet så langt at har man interessen så er det å anbefale. Eller - det er ganske unikt egentlig - bortsett fra de andre Arma spillene da. Men de er over 10 år gamle. Men Arma 3 lever i beste velgående, men det finnes kun til PC. Arma Reforger er derimot noe som Bohemia Interactive (utvikleren) bruker for å teste ny teknologi samtidig som de leverer et fullverdig spill mens vi venter på Arma 4 - som kommer til å bli et monster... med tanke på hva Arma 3 er altså.

Arma Reforger utvikles av Bohemia Interactive som har lang erfaring med å utvikle simulatorer og realistiske krigs/skytespill. Arma Reforger (heretter AR) er lagt til slutten av den kalde krigen, og det er multiplayer som er greia, dog man kan sette opp oppdrag og spille alene også. Det fine med AR er at at Bohemia I. tillater og oppfordrer modding. Det finnes utallige modder  til dette spillet. Går man inn på en server som bruker mods, blir disse lastet ned automatisk. Så det er ikke vanskelig å spille med mods fordi man slipper gå på diverse nettsider og laste ned. Man kan spille med mods på Xbox og PC. Om det går med Playstation ennå vet jeg ikke. Hvis det ikke går pr nå, så kommer nok mods snart til PS5 også vil jeg tro. 

Men selv uten mods er det flere skikkelig bra spillmoduser. En av de mest populære går ut på å ta punkter/leiere på kartet, og disse kartene er ganske store. Man kan fly helikoter eller kjøre diverse kjøretøy - lastebiler, jeeps, pansret vogn. Rene tanks er ikke kommet ennå. Spiller man på server uten mods er det i starten litt uvant å finne fram. Man har ikke GPS (husk vi er i 1989) og man må bruke kart og kompass!  Etterhvert går dette ganske greit. På servere med mods med mer moderne utstyr så har man GPS tilgjengelig.

For å ta et nytt punkt er man avhengig av rimelig ressurs  styring og bygge fasiliteter i de leierne man allerede har. Man kan ikke ta over en leier uten å radiodekning dit, så en antenne/radio system er det første man bør bygge. Dernest bør man bygge fasiliteter for å spawne kjøretøy og reparere de - kartene er store så det blir langt å gå... Og så kan man bygge brakker for å kunne spawne AI soldater for å passe på leieren man har de i-  eller ta de med seg. Og så kan man spawne fuel station til kjøretøyene, og en ammo/våpen depot der man kan hente ut nytt utstyr.

Når man dør trengs det resources for å kunne spawne i en leier, og det trengs resources for å kunne spawne kjørtøy, bygge ting og alt annet - så to ting:

1. Noen bør få tak i et kjøretøy - helst lastebil, og kjøre rundt å finne resources som man da kjører tilbake til leieren. 

2. Ikke putt alt mulig utstyr på karakteren din som du ikke får bruk for. Det er sløsing med resources som trengs sårt, pluss du blir bare tung og greier ikke bevege deg fort nok. Karakteren kan spawne i en leier man har kontroll på og resources i eller direkte ved en karakter i ditt squad som har med seg en litt tyngre radio.

Samarbeid er nøkkel i dette, og jeg har oppdaget at folk faktisk samarbeider og gjør det de bør i stor grad! I motsetning til Battlefield f.eks der folk bare kjører avgårde med det kuleste kjøretøyet så fort de kan og ikke tar med passasjerer. Det er ganske kult som et lag å bli plukket opp av et helikopter og så satt ned nær der striden er. For å samarbeid best mulig bør man bruke headset med mikrofon. De fleste snakker faktisk med hverandre virker det som. Det går å taste tekst også, men litt vanskelig i stridens hete...

Hvis noen av dere har prøvd tidligere Arma spill eller tidligere versjoner av Arma Reforger og tenkt at dette ikke var spesielt gøy - prøv en gang til nå. Først nå i det siste jeg har hatt virkelig gøy med Arma Reforger. Det har modnet seg. Og det er mange spillere nå, lett å finne servere - eller man kan sette opp en selv også og lage sine egne regler og scenarioer. Det tar litt lengre tid å komme inn i enn Call of Duty og Battlefield selvsagt, men belønningen er stor :)

Jeg spiller dette litt forskjellig fra gang til gang. En gang tok jeg rollen som lastebilsjåfør og kjørte resources fram og tilbake. Ikke ufarlig det heller. Fienden vil gjerne ha resources også, pluss ofte er det AI soldater som passer på stedet det ligger. Jeg har nevnt samarbeid i et PvP scenario. Og det stemmer - men man kan ta rollen som enslig ulv og være sniper også. Lytte på radioen hvor det trengs hjelp og komme seg dit, finne et punkt og gjøre jobben...

Arma Reforger finnes på Steam til PC, og på Xbox og Playstation store.  Crossplay :) selvsagt. Offisielle servere uten mods støtter opp til 48 spillere. Private servere med eller uten mods støtter opp til 128 spillere. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...