Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nøkkelkort til utleiebolig sluttet å fungere


NarwardTRD

Anbefalte innlegg

Hei, vi er et kollektiv på fire stk. En av oss opplevde at nøkkelkortet til boligen sluttet å fungere. Dette kortet gir tilgang både til bygget og selve leiligheten. Problemet oppstod for over fire måneder siden, og det har vært svært upraktisk, da han ikke kommer seg inn uten at en av oss andre er hjemme for å slippe ham inn.

Vi meldte fra om dette til utleier for over fire måneder siden, men vi har kun fått beskjed om at de vil gi en oppdatering når de har mer informasjon. Det har imidlertid ikke skjedd noe.

Vi lurer på om vi har noen rettigheter i en slik situasjon, ettersom leietakeren fortsatt betaler full leie, men ikke har tilgang til boligen slik han skal. Nøkkelkortet har vi fremdeles, og vi mener feilen ikke ligger på vår side.

Setter stor pris på innspill!

Endret av NarwardTRD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro følgende deler av husleieloven er relevante:

Sitat

§ 2-10.Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11.Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Det jeg ville gjort:

Sendt ny beskjed til huseier, der du informerer om at dere ihht husleieloven 2-10 har gjort en mangel gjeldende den (dato for første beskjed). Retting har ikke skjedd innen rimelig tid etter at den ble opplyst om det.

I beskjeden skriver dere at dere forventer at problemet løses innen de neste 7 virkedagene, vil dere sett i gang retting for egen regning, og trekke dette fra neste husleie.

Dere krever også avslag i leie etter 2-11 da husrommet har en alvorlig mangel, da en av beboerne ikke har hatt tilgang til å komme seg inn og ut av husrommet i 4 måneder, og dette er å anse som en alvorlig mangel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (14 minutter siden):

Vil tro følgende deler av husleieloven er relevante:

Det jeg ville gjort:

Sendt ny beskjed til huseier, der du informerer om at dere ihht husleieloven 2-10 har gjort en mangel gjeldende den (dato for første beskjed). Retting har ikke skjedd innen rimelig tid etter at den ble opplyst om det.

I beskjeden skriver dere at dere forventer at problemet løses innen de neste 7 virkedagene, vil dere sett i gang retting for egen regning, og trekke dette fra neste husleie.

Dere krever også avslag i leie etter 2-11 da husrommet har en alvorlig mangel, da en av beboerne ikke har hatt tilgang til å komme seg inn og ut av husrommet i 4 måneder, og dette er å anse som en alvorlig mangel.

Tusen takk for et veldig godt og konkret svar! Vi har dessverre ikke mulighet til å rette opp feilen selv på egen regning, da det dreier seg om et nøkkelkort som må bestilles gjennom systemer vi ikke har tilgang til.

Lenke til kommentar
NarwardTRD skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for et veldig godt og konkret svar! Vi har dessverre ikke mulighet til å rette opp feilen selv på egen regning, da det dreier seg om et nøkkelkort som må bestilles gjennom systemer vi ikke har tilgang til.

Hadde gitt beskjed at jeg tar inn på Hotel på eiers regning om det ikke løses innen mandag. Egentlig hadde jeg tatt inn på Hotel for flere måneder siden. En har ikke tilgang til fasilitetene 

Lenke til kommentar

Hvem er hvem i forhold til hvem her?

Dere har en leietaker, men dere opplyser at dere forholder dere til en utleier selv. Er dette et fremleieforhold hvor dere fremleier en del av en bolig dere leier, er dette et kollektiv hvor både dere og den andre leietakeren leier av samme utleier, hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 minutt siden):

Hvem er hvem i forhold til hvem her?

Dere har en leietaker, men dere opplyser at dere forholder dere til en utleier selv. Er dette et fremleieforhold hvor dere fremleier en del av en bolig dere leier, er dette et kollektiv hvor både dere og den andre leietakeren leier av samme utleier, hva?

Vi er et kollektiv, og jeg snakker på vegne av en medleietaker. Vi er totalt fire stk, og forholder oss til en utleier 

Lenke til kommentar

Han har jo i praksis mistet tilgangen på boligen han leier. Hadde det vært meg, hadde jeg tatt kontakt med utleier og sagt i fra at det må løses snarest, og at jeg ville tatt inn på hotell, med forventning om at utleier dekker dette frem til jeg igjen får tilgang til boligen. Dette virker jo å være utenfor deres kontroll.

Lenke til kommentar

Det følger av husleieloven § 5-1 at utleier skal stille boligen til leietakers disposisjon i leieperioden. Hvis leietakeren ikke har tilgang til boligen er dette en mangel.

Utleier plikter å rette mangelen (husleieloven § 2-10 jf. § 5-7), men utleier plikter bare å gjøre det som er innenfor rimelige kostnader og rimelige ulemper. Når det er et nøkkelkortsystem vil det si at utleier plikter å gjøre det han ville gjort dersom det var hans egen bolig - kreve erstatningsnøkkel, purre, og mase - men hvis det er noen andre en utleier som er ansvarlig for forsinkelsen så kan man ikke kreve mer av utleier enn det.

Frem til mangelen er rettet har leietaker et krav på avslag i leie som svarer til nedsettelsen i verdi. Leietaker har ikke krav på utleierfinansiert hotellopphold. Husrommet er brukelig selv om det er noen praktiske begrensninger i bruken. Legg merke til at de øvrige leietakerne også kan ha krav på redusert husleie gjennom at man påtar seg ekstra plikter - fordi husrommet for dem har en lavere verdi hvis det er slik at noen alltid må være hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

**Oppdatering**
Formidlet til vår kontaktperson for utleie at vi mener dette er en betydelig mangel, samt etterspørsel av oppdatering på saken, og her er svaret jeg fikk tilbake:

Sitat

På vegne av eier av bygg har vi som forvalter igangsatt prosess med leverandør for å få på plass en god og framtidsrettet løsning som sikrer oppetid i årene som kommer. Som kommunisert venter vi på endelig dato for ferdigstilling av ny løsning - dette er forespeilet å være like rundt hjørnet. Arbeidet skulle egentlig blitt startet i romjulen, men grunnet utsatt leveringstid på enkelte komponenter ble arbeidet ikke startet før nå. Leverandør er i gang med deler av oppkoblingen, og vi venter som sagt på dato for ferdigstilling.

Når vi har informasjon om dato for ferdigstilling av ny løsning vil alle leietakere på adressen bli informert.

 

Endret av NarwardTRD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NarwardTRD skrev (1 time siden):

**Oppdatering**
Formidlet til vår kontaktperson for utleie at vi mener dette er en betydelig mangel, samt etterspørsel av oppdatering på saken, og her er svaret jeg fikk tilbake:

 

Syke syke folk! Ikke uforventet i den bransjen. 

Nytt system for å fikse ett nytt nøkkelkort. 

Håper ikke du har betalt leie disse månedene og planlegger å gjøre det. Du har ikke tilgang på det du leier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...