barfoo Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 5 minutes ago, obygda said: Ja,vi er noen som har pratet om å gjøre akkurat det. Oppfatter dette ganske så inngripende etterhvert... All informasjon arbeidsgiver samler inn via mobiltelefonen vil stortsett vere personopplysninger, dvs. at du stortsett vil ha rett på innsyn i, og informasjon om formål og bruk. Ta kontakt med fagforeninga di. Skatten er desidert minste problemet ditt her. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden obygda skrev (6 minutter siden): Ja,fordi jeg oppfatter det hele som urimelig å skatte av en slik ordning..Jeg må jo skaffe meg en privat telefon for å ha et privat liv. Betaler ikke fordelsskatt på pc merkelig nok.. Jeg mener denne fordelsbeskatningen er veldig merkelig og gammeldags. Staten og skatteetaten burde tenkt nytt: Avskaffe fordelsbeskatningen og pålegge bedrifter å begrense/avstenge privat bruk av telefonen. Dvs. framprovosere at folk må skaffe seg privat telefon som er helt separat fra jobbmobilen. barfoo skrev (3 minutter siden): Det er neppe lovleg sjølv med samtykke. Eg ville heilt ærleg valt å kontakte fagforening for å få ein gjennomgang på det juridiske, og ikkje fokusert på skatten i denne samanhengen. Joda, jeg tror nok avtalefriheten gjør det lovlig via samtykke. Men det er et reelt problem at bedrifter dytter foran seg stadig flere ultimatum som spiser opp privatlivet og rettigheter bit for bit. "Du kan velge mellom å installere den appen vi pålegger eller finne deg et annet sted å jobbe". Det er temmelig harde virkemidler de kan ta i bruk i slike ultimatum. "My way or the highway". Den jevne arbeidstaker har fint lite å stille opp med, særlig dersom fagforeninger ikke prioriterer slik "flisespikking" på spesifikke apper og 90% av kollegaer gir en lang f* og bare trykker ok. Ledelsen ser "ok, her har vi en problemansatt. Hva er enklest utvei for oss: Stille harde ultimatum og risikere å miste den ene ansatte, eller legge om hele vårt interne system av apper som vi har brukt årevis på å planlegge og tredd ned over ørene på alle våre ansatte?". Det blir litt som å stille seg opp i supermannpositur og tro man kan stoppe et snøskred på vei nedover. Norske arbeidstakeres forhold til apper, rettigheter og personvern, brytes ned bit for bit og det er fint lite vi klarer å gjøre med det. Jeg sier ikke at man skal gi opp, men vi arbeidstakere må å organisere motstanden vår. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 1 minute ago, Simen1 said: Joda, jeg tror nok avtalefriheten gjør det lovlig via samtykke. Eg tviler - spesielt om dei tillet privat bruk, eller ikkje informerer om korleis ein foretar samtaler uten avlytting. Viare vil posisjonsdata om tilsette utanom arbeidstid neppe vere lovleg; det er såvidt det er lovleg i arbeidstida. 3 minutes ago, Simen1 said: Jeg sier ikke at man skal gi opp, men vi arbeidstakere må å organisere motstanden vår. Fagforeininger har jo gang på gang tatt kampen. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=overvåkning+site%3Afrifagbevegelse.no Lenke til kommentar
obygda Skrevet 20 timer siden Forfatter Del Skrevet 20 timer siden barfoo skrev (1 minutt siden): Eg tviler - spesielt om dei tillet privat bruk, eller ikkje informerer om korleis ein foretar samtaler uten avlytting. Viare vil posisjonsdata om tilsette utanom arbeidstid neppe vere lovleg; det er såvidt det er lovleg i arbeidstida. Fagforeininger har jo gang på gang tatt kampen. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=overvåkning+site%3Afrifagbevegelse.no Vi som har denne ordningen har jo null kontroll på hva slags opplysninger arbeidsgiver egentlig samler inn eller bruker. De forteller bare at alle dokumenter og apper som er jobb relatert er i en egen "sandkasse" helt adskilt fra det private. Men i mitt hode er dette en form for docker instans som snakker med både hw på mobilen og via vpn snakker med servere på jobben..og her kan arbeidsgiver i teorien GPS følge den ansatte,sjekke sms'er osv.. Slik var det ikke tidligere..da fikk man beskjed om at samtaler på fast telefon ble tatt opp og kunne brukes ved spesielle tilfeller og at samtykke fra den ansatte måtte hentes inn før man fikk lytte på opptaket. Så har dette bare levd sitt eget liv og vi er nå der at mobiler med programvare fra arbeidsgiver deles ut til den ansatte. Og personlig har jeg null å skjule gir egentlig blanke i dette med opptak,overvåkning osv..det er null spennende der uansett.. Og de har uansett sjekket ut alle mine økonomiske bevegelser,interesser osv..i MYE større grad enn statsråder som blir såkalt vettet..Jeg har til og med gitt dem fullmakt til å grave i alle registrerte, både i Norge og utlandet. Men jeg er ganske så opprørt av at staten ser på mobilen som en skattefordel. Jeg ser jo at dette er småpenger og betyr ingenting i den store sammenhengen.. Faktisk gir jeg blanke i penger ĥer. ,men det oppleves blodig urettferdig at staten ser på denne type ordning som jeg har som en fordel..det gir null mening gitt de faktiske forhold. Og selv om arbeidsgiver betaler meg gode penger som selvfølgelig dekker mine ulemper..så føler jeg staten behandler dette på en urettferdig måte. Om arbeidsgiver gir meg 10 millioner eller for den saks skyld 100 millioner så vil jeg uansett føle at staten sine regler blir feil..og i årene som kommer så vil trolig flere og flere oppleve å få en jobb mobil som 100% blir styrt av arbeidsgiver..og da forstår jeg ikke at dette skal sees på som en fordel. Ja,det VAR en fordel..Men den teknologiske utviklingen har spist opp den fordelen og i praksis vil kunne gjøre den til en ulempe. Og selvfølgelig vil arbeidsgiver være villig til å kompensere dette.. Men penger er ikke alt her i verden. Rett skal være rett og det som reeelt er en fordel,bør skattes som det,og det som ikke er en fordel, bør ikke skattes. Jeg forstår jo at jeg ikke kan stoppe dette snøskredet,men kanskje jeg kan starte ett nytt.... Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden obygda skrev (9 timer siden): Dvs. arbeidsgiver har full kontroll over den - selv når jeg bruker den privat. Med managed så mener jeg at telefonen har fått installert et rammeverk, noe lignende docker, som da kan snakke med all hardware på telefonen og se til at alt av jobb relatert materiale holdes adskillt fra det private - mao deler av telefonens minne og lagringskapasitet går til dette. Hva slags rammeverk er det de bruker? Intune er vel noe av det vanligste? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) 17 minutes ago, obygda said: Men jeg er ganske så opprørt av at staten ser på mobilen som en skattefordel. Jeg ser jo at dette er småpenger og betyr ingenting i den store sammenhengen.. Så du sutrer for å sutre, og vil ikkje faktisk prøve å gjere noko med det du opplever som problemet. OK. Endret 19 timer siden av barfoo 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden obygda skrev (18 timer siden): Jeg er PÅLAGT å være tilgjengelig 24/7.. Så nei,jeg kan ikke legge igjen telefonen.. Trodde det kom tydelig frem i det jeg hadde skrevet før..Men.men.. Alt dette har med din arbeidsavtale å gjøre, og har ikke noe med den skattemessige fordelen av gratis telefon/abonnement. Du sauser disse to tingene sammen. At DU har en arbeidsavtale som gir mange ulemper med arbeidstelefonen er fortsatt kun en ulempe med DIN arbeidsavtale, og noe du enkelt kan løse med å kjøpe en privat telefon. Ja, det betyr at du må ha to telefoner med fram og tilbake (eller to jobbtelefoner). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden obygda skrev (18 timer siden): Jeg er PÅLAGT å være tilgjengelig 24/7.. Så nei,jeg kan ikke legge igjen telefonen.. Trodde det kom tydelig frem i det jeg hadde skrevet før..Men.men.. Er dette i det hele tatt lovlig? I følge aml skal du da ha ca 1000 timer overtid pr år. Langt over grensen. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (6 minutter siden): Er dette i det hele tatt lovlig? I følge aml skal du da ha ca 1000 timer overtid pr år. Langt over grensen. Har NULL overtid. Helt vanlig i denne type stilling. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 5 minutes ago, obygda said: Har NULL overtid. Helt vanlig i denne type stilling. Men det er altså veldig mange punkt som i beste fall er på kant med lovverket. Kva slags stilling er det, og kvifor fokuserer du ikkje på det? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (32 minutter siden): Alt dette har med din arbeidsavtale å gjøre, og har ikke noe med den skattemessige fordelen av gratis telefon/abonnement. Du sauser disse to tingene sammen. At DU har en arbeidsavtale som gir mange ulemper med arbeidstelefonen er fortsatt kun en ulempe med DIN arbeidsavtale, og noe du enkelt kan løse med å kjøpe en privat telefon. Ja, det betyr at du må ha to telefoner med fram og tilbake (eller to jobbtelefoner). Dette har ingenting med arbeidsavtalen å gjøre. Slik jeg ser det så har det med hvordan staten definerer en skattefordel. I de kommende årene vil stadig flere oppleve at arbeidsgivere vil ta kontroll på hvordan arbeidstaker kan bruke en arbeidstelefon. F.eks vil de legge sperrer på apper du kan legge inn. Hvor mye minne du kan bruke av totalen,hvilke samtaler du kan gjøre,f.eks landsperrer. Hvorvidt arbeidsgiver kan lese sms og lytte inn på samtaler vil bli enklere å administrere og dersom man avtaler at det kan man,vel så sier det seg vel selv at mobilen man får fra arbeidsgiver i praksis kanskje ikke i har den fordelen som man historisk har hatt. Her er regelverket mhp skattefordel snart helt utdatert er min påstand. Endret 2 timer siden av obygda 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, obygda said: Dette har ingenting med arbeidsavtalen å gjøre. Slik jeg ser det så har det med hvordan staten definerer en skattefordel. Det har jo alt med at du har ein arbeidsavtale som ikkje er i tråd med lovverket. Angåande resten av innlegget ditt så er svaret på det at om arbeidsgjevar vel å bryte lovverket rundt personvern så er ikkje skatten problemet - det er at arbeidsgjevar vel å bryte norsk lov. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden obygda skrev (18 minutter siden): Har NULL overtid. Helt vanlig i denne type stilling. Når en har vakt ordning så skal en ha 1/7 av tiden betalt. I følge aml. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Når en har vakt ordning så skal en ha 1/7 av tiden betalt. I følge aml. Vil annta at han har en såkalt "Særlig uavhengig stilling"? obygda skrev (2 minutter siden): I de kommende årene vil stadig flere oppleve at arbeidsgivere vil ta kontroll på hvordan arbeidstaker kan bruke en arbeidstelefon. F.eks vil de legge sperrer på apper du kan legge inn. Hvor mye minne du kan bruke av totalen,hvilke samtaler du kan gjøre,f.eks landsperrer. Hvorvidt arbeidsgiver kan lese sms og lytte inn på samtaler vil bli enklere å administrere og dersom man avtaler at det kan man,vel så sier det seg vel selv at mobilen man får fra arbeidsgiver i praksis kanskje ikke i praksis ikke har den fordelen som man historisk har hatt. Her er regelverket mhp skattefordel snart helt utdatert er min påstand. Den overvåkningen du beskriver er ulovlig. https://frifagbevegelse.no/fagbladet/har-du-jobbtelefon-du-anar-ikkje-kva-sjefen-kan-finne-ut-om-deg-6.158.894011.95e9c5b194 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 9 minutes ago, Håvard said: Vil annta at han har en såkalt "Særlig uavhengig stilling"? Antar det er det dei kaller det, men eg er vel litt meir i tvil om det er reelt... Problemet til @obygda framstår som arbeidsgjevar, ikkje skatteregimet. Endret 2 timer siden av barfoo Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden barfoo skrev (1 minutt siden): Det har jo alt med at du har ein arbeidsavtale som ikkje er i tråd med lovverket. Angåande resten av innlegget ditt så er svaret på det at om arbeidsgjevar vel å bryte lovverket rundt personvern så er ikkje skatten problemet - det er at arbeidsgjevar vel å bryte norsk lov. Vel,i min stilling så er det slik at arbeidsgiver f.eks vil ta opp samtaler. Og dette er helt lovlig fordi staten selv har akseptert det for min type stilling. Det er ikke spesielt unikt fordi i enkelte miljøer så må dette gjøres for dokumentasjon. Ja,dette er,tro det eller ei, avklart i stortinget selv om kanskje noen politikerene ikke selv helt har sett rekkevidden av de lover man har godkjent. Men sånn er det uten at jeg skal gå inn på detaljene her. Men konsekvensen er i alle fall at arbeidsgiver kan ta opp samtaler på telefonen og at jeg som disponerer den må betale en skattefordel for nettopp å ha tilgang til å bruke telefonen også privat. Om samtalene på telefonen er av privat karakter eller jobb relatert vet jo ikke arbeidsgiver. Og dersom arbeidsgiver trenger dokumentasjon av noe som er foretatt på telefonen så kan de be om å få dette ut. Jeg som arbeidstaker må i hvert enkelt tilfelle gi samtykke. Arbeidsgiver skal således ikke hente ut samtaler uten mitt samtykke. Jeg som arbeidstaker har derimot ingen teknisk måte å sperre tilgang til dette. Og stillingen er en såkalt særlig uavhengig stilling ja.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Håvard skrev (23 minutter siden): Vil annta at han har en såkalt "Særlig uavhengig stilling"? Den overvåkningen du beskriver er ulovlig. https://frifagbevegelse.no/fagbladet/har-du-jobbtelefon-du-anar-ikkje-kva-sjefen-kan-finne-ut-om-deg-6.158.894011.95e9c5b194 Absolutt ikke, for å ha SUS så er en av de aller viktigste kravene at en kan tilpasse sin egen arbeidstid. Det kan en åpenbart ikke når det er krav om tilgjengelighet 24/7. Jobber selv i en SUS Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden obygda skrev (8 minutter siden): Vel,i min stilling så er det slik at arbeidsgiver f.eks vil ta opp samtaler. Og dette er helt lovlig fordi staten selv har akseptert det for min type stilling. Det er ikke spesielt unikt fordi i enkelte miljøer så må dette gjøres for dokumentasjon. Ja,dette er,tro det eller ei, avklart i stortinget selv om kanskje noen politikerene ikke selv helt har sett rekkevidden av de lover man har godkjent. Men sånn er det uten at jeg skal gå inn på detaljene her. Men konsekvensen er i alle fall at arbeidsgiver kan ta opp samtaler på telefonen og at jeg som disponerer den må betale en skattefordel for nettopp å ha tilgang til å bruke telefonen også privat. Om samtalene på telefonen er av privat karakter eller jobb relatert vet jo ikke arbeidsgiver. Og dersom arbeidsgiver trenger dokumentasjon av noe som er foretatt på telefonen så kan de be om å få dette ut. Jeg som arbeidstaker må i hvert enkelt tilfelle gi samtykke. Arbeidsgiver skal således ikke hente ut samtaler uten mitt samtykke. Jeg som arbeidstaker har derimot ingen teknisk måte å sperre tilgang til dette. Og stillingen er en såkalt særlig uavhengig stilling ja.. Du har en ulovlig særlig uavhengig stilling da du ikke kan tilpasse din egen arbeidstid Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (4 minutter siden): Du har en ulovlig særlig uavhengig stilling da du ikke kan tilpasse din egen arbeidstid Vel. Min arbeidstid skiller seg i praksis ikke noe fra det en direktør eller statsminister har..og har du en slik stilling så er du pr def tilgjengelig 24/7. Selvfølgelig jobber enn ikke 24/7. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Var noe gnål om dette for en stund siden og vi fikk da valget om å ha en jobbtelefon på jobb eller å få en sum å kjøpe egen jobb-telefon. Jeg så ingen grunn til at jeg ikke kunne bruke den jobbtelefonen vi allerde har på jobb og var lite interessert i å ha alle appene som følger med jobben på egen telefon. De har heller ingen problemer i dag med å ringe meg privat i hytt og pine så det kan ikke spille noen rolle. Men nå fikk jeg 100kr i mobiltelefon-godtgjørelse på siste lønn. Må tydeligvis ta denne runden igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå