Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mobilabonnement dekket av arbeidsgiver

obygda

Anbefalte innlegg

Herr Brun skrev (17 minutter siden):

Hva er det egentlig du jobber med? Kombinasjonen av all denne overvåkningen og kontrollen er ganske ekstrem, og mye av det høres ulovlig ut. 

Mange godtar hva som helst for å ha en jobb å gå til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (6 minutter siden):

Hva er det egentlig du jobber med? Kombinasjonen av all denne overvåkningen og kontrollen er ganske ekstrem, og mye av det høres ulovlig ut. 

Føler ikke behov for å fortelle nøyaktig,men det er veldig store nasjonale  og internasjonale verdier jeg jobber med som også er underlagt ulike lovverk,både norske og EU lovverk som på enkelte områder også går utenpå det norske. For å si det kort så har den sikkerhetspolitiske situasjonen ikke gjort livet enklere for oss som jobber i bransjen på enkelte spesielle områder og fagfelt. Arbeidsgiver burde egentlig selv forstå at man er i ferd med å krysse noen grenser her og begynne å kompensere for ulempene man dytter på de ansatte. En "gratis" telefon fremstår mer og mer som en mulighet for inngripende overvåkning  og flere av oss har begynt å reagere i takt med stadig flere arbeidsapper og f.eks tik-tok forbud,innrapportering av reiseplaner osv..Ikke det at vi har mistro til arbeidsgiver,men noen av oss tenker kanskje at arbeidsgiver ikke helt selv forstår rekkevidden og omfanget og alle ulemper man dytter på uten at man f.eks vil diskutere å gi kompensasjon for dette ut over "gratis" telefon.

Gratis mobil fremstår ikke som gratis lenger for å si det slik.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet, basert på skattesats du delte tidligere tjener du 3 millioner + i året. Å kjøpe en privat telefon og abonnement bør ikke være noe problem? 

La jobb telefonen leve på kontorpulten og ha din private telefon på deg som normalt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som de tøyer grensene langt, kanskje for langt. Det burde være et demokratisk fora i bedriften der man kan ta opp slike problemstillinger, for innkjøpere av apper og løsninger er ikke nødvendigvis klar over eller bevisst på konsekvensene av de appene og overvåkningen de pålegger ansatte og hvordan det brygger en voksende misnøye - blant noen ansatte. Som arbeidstaker vet man egentlig ikke hvor mange før det blir tatt opp i et internt åpent demokratisk fora.

Jeg har prøvd å ta opp lignende problemstillinger i mitt firma men bare blitt møtt med vegg med null forståelse fra relevante personer og påstander om at de ikke kan si noe om dette er rapportert av andre, angivelig på grunn av personvern. Fra prat med kollegaer på samme nivå vet jeg at det ulmer irritiasjon over disse temaene. Men dette har vi ingen fora for å ta opp i fellesskap. Kollegaer har følt på samme vegg, eller har bare svelgt kamelen fordi de vet de ikke kommer noen vei. Et par eks-kollegaer jeg har pratet med i ettertid har sagt at både disse relevante personene og praksisen rundt personvern, apper og telefoner har vært medvirkende årsak til at de fant seg noe annet. Jeg blir nok ikke her så veldig lenge jeg heller.

Lenke til kommentar
Gjest 9472c...036
Herr Brun skrev (53 minutter siden):

Enig. Vi har kunder i både staten, forsvaret, etterretningen, politiet, og private sikkerhetsaktører og vi har ikke slike krav med mindre man er leder eller jobber med sensitiv kundeinfo.

Anonymous poster hash: 9472c...036

Lenke til kommentar

Arbeidsgiveren min gir mobilabonnementet som gave, slik at jeg slipper fordelsbeskatning. Det er også veldig få begresninger i forhold til privat bruk. Jeg hadde definitivt gått for en separat privat mobil om jeg var trådstarter. 

Endret av Yosemite
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Føler ikke behov for å fortelle nøyaktig,men det er veldig store nasjonale  og internasjonale verdier jeg jobber med som også er underlagt ulike lovverk,både norske og EU lovverk som på enkelte områder også går utenpå det norske. 

Sjølv tenker eg at når du jobber under eit slikt regime så bør du prøve å ha størst mogleg skille mellom jobb og privat, også når det medfører at du må ha to mobiltelefonar. 

Ein ting er problematikken med overvåking. Men det er også eit poeng at dersom det skulle skje noko som gjer at du må levere inn jobbtelefonen så har du fortsatt privattelefonen. Og skulle du ville reise til f.eks Iran så er det fort begrensingar som gjer at du ikkje får lov til å ta med jobbtelefonen til slike land. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (3 timer siden):

Det lurer jeg på også - hvor går egentlig grensen. I mitt hodet så minner det mer og mer om en gammel wesensten sketsj der man spøker om at grensen ikke er synlig under vann....Dette regelverket med å fordelsbeskatte noe som har så til de grader begynt å bli en ulempe er totalt avlegs. Dersom man som ansatt er pålagt å bære rundt på telefon utenfor arbeidsplassen så burde man strengt tatt få betalt for dette - og i alle fall ikke skatte for dette!  Det er en skummel trend dette med at arbeidsgiver propper mobilen full av apper og så dytter den på den ansatte.........

Hvis det stemmer at du har 3M i året har du betalt for det.

Lenke til kommentar

Rettskraftige dommer. Saker som er avgjort ved dom. I slike saker har dommere tolket loven og balansert nøye hvor langt den strekker seg i den konkrete saken. Det gir en referanse som brukes til å utmåle senere dommer i lignende saker. Over tid så bygger det seg opp et bibliotek over hvordan lover har blitt tolket, og gir en rettesnor / referanse for hvordan senere saker skal vurderes. Slike rettesnorer effektiviserer domsutmåling i senere saker. F.eks kan en høyesterettsdom gi så sterk presedens at alle lignende saker som kommer for tingretten blir avgjort på samme måte som den rettesnor dommen fra høyesterett. Man kaster ikke bort store ressurser på å "finne opp hjulet på nytt hver gang", med omfattende rettsaker og anker til stadig høyere instanser.

Det jeg spurte om, presedens, er altså dette biblioteket over dommer i den type saker, som kan brukes som referanse for hvordan aml skal tolkes med tanke på jobbmobil. Å linke til aml gir altså null utfylling ut over det vi visste fra før, altså loven.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...