Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mobilabonnement dekket av arbeidsgiver

obygda

Anbefalte innlegg

obygda skrev (13 minutter siden):

Om jeg skaffer egen telefon så vil jo arbeidsgiver trolig få tak i eventuell nytt nummer uansett.

Strengt tatt så skal du vel også oppgi privatnummeret ditt til arbeidsgivaren, men då berre for at arbeidsgivar skal kunne få tak i deg i heilt spesielle situasjonar, typisk då om du blir sjukmeldt og arbeidsgivar skal gjennomføre pålagte oppfølgingssamatalar med deg, dersom det skjer ei ulykke på arbeidsplassen, osv.
Arbeidsgivar kan då ikkje dele ut ditt privatnummer til andre, som kundar og kollegaer.

Den store forskjellen når du har eit privat telefonnummer er at sjølv om at arbeidsivar har eller kan finne nummeret ditt så er det ikkje lov å kontakte deg på det nummeret i samband med arbeidet (utan at det er inngått avtale om det).

Er ellers heilt einig i at det mest problematiske er når arbeidsgivar vil kontrollere telefonen din.
Sjølv om eg ikkje trur det er eit problem i praksis, så likar eg ikkje tanken på at min IT avdeling kan slette heile telefonen min. Eg fryktar at IT avdelinga kan ha ein langt lågare terskel for å slette alt på telefonen inkluderte mine bilder og appar enn eg sjølv ville ha hatt. IT avdelinga bryr seg tross alt berre om å være 100% sikker på arbeidsgivers data ikkje kan kome på avvege, ein legg nok ikkje mykje vekt på at også dine private ting blir sletta om arbeidsgivar vil være på den sikre sida og derfor fjernsletta heile telefonen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 skrev (59 minutter siden):

Jeg måtte godta at de tok over mitt telefonnummer, og har det også skriftlig at jeg får tilbake telefonnummeret hvis jeg slutter

Du måtte? Ingen valg? Høres ganske på kanten av loven ut. Det er jo ditt private telefonnummer. Hvorfor kan de ikke skaffe et eget simkort?

Lenke til kommentar

@obygda Hvilken type jobb har du?
Er det noen retningslinjer i bedriften i forhold til hvilke apper og tjenester du MÅ være tilgjengelig på? Hvis ikke ville jeg nektet å bruke firmatelefon. Om du må være tilgjengelig på telefonnummeret, kjøper du en enkel Nokia som du har på jobben til å motta samtaler med.

Og så skaffer du din egen private telefon og nummer.

Ang. telefonnummer, mener du at bedriften har overført ditt private nummer fra før du ble ansatt, til bedriften? Det er jo ikke teknisk mulig uten din godkjennelse, så her må du presisere... Forstår heller ikke hvordan du trodde at du var eier av nummeret, når du ikke betalte regningene lenger.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a246f...261
FrihetensRegn skrev (38 minutter siden):

Du måtte? Ingen valg? Høres ganske på kanten av loven ut. Det er jo ditt private telefonnummer. Hvorfor kan de ikke skaffe et eget simkort?

Kanskje fordi hen ville beholde telefon nummer, og at arbeidsgiver skulle betale regningen. Høres helt lovlig ut.

Anonymous poster hash: a246f...261

Lenke til kommentar

Hmm, tror jeg har en dårlig avtale her. Sitter med en IPhone 6S som er proppet med jobb apper og restriksjoner på web.

Ikke aktuellt å bruke den privat, så den ligger i skapet mitt når jeg ikke er på jobb. På jobb bruker jeg soft-phone løsning uansett, så hadde vel egentlig ikke trengt telefon.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Arbeidsgiver har kjøpt abb med stor datapakke. Ved behov snylter jeg på den ved å sette opp lokal Wifi-sone som jeg kobler til privat telefon. Jeg bruker VPN på privat-telefonen når jeg snylter. På privat-telefonen har jeg liten datapakke.

I perioder der jeg har vært plaget av jobb-samtaler på fritiden har jeg lagt telefonen fra meg på kontoret etter arbeid. Hvis jeg har hatt behov for å snylte på datapakken på fritida så har jeg slått av posisjonering før jeg har tatt telefonen med meg.

Nå spør jeg av uvitenhet og nyskjerrighet.. Et ikke det på kanten til å være en fordel, nå du bruker abonnementet privat til data?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Håvard skrev (25 minutter siden):

Nå spør jeg av uvitenhet og nyskjerrighet.. Et ikke det på kanten til å være en fordel, nå du bruker abonnementet privat til data?

Datatrafikk har lite/ingen verdi i dag. Man burde kanskje fordelsbeskattes for gratis vann og kaffe på jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...