Herr Brun Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden obygda skrev (6 minutter siden): *ler*..ja noe skal man jo bruke telefonen på..jeg har aldri spilt et eneste spill på mobil så har aldri tenkt tanken en gang. Men mulig arbeidsgiver vil kunne blokkere for slikt bruk også..så da forsvinner jo en "fordel" der og blir erstattet med en ulempe... Hvorfor skal vi fortsette med fordelsbeskattning på mobil når den dyttes full av begrensninger på bruk og dyttes full av arbeidsgivers apper osv? Forstår det mindre og mindre og mener arbeidstaker med mobil burde få skattefradrag om noe mhp skatt..ikke en skattefordel det skal skattes av..Regelverket er jo helt på feil spor i forhold til den virkeligheten som er i ferd med å etablere seg Du er et helt ekstremt tilfelle, og du har fått råd om hvordan du enkelt kan tilpasse deg innenfor nåværende skatteregler. Du kan ikke generalisere fra din situasjon, eller forvente at skattereglene skal hensynta den veldig spesielle situasjonen du har med jobbmobil. 2 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Vet ikke om det har blitt sagt tidligere i tråden, men du blir ikke fordelsbeskattet før du bruker arbeidsgivers telefon utenom jobben. Da får du et påslag i inntekten på 366 kroner hver måned, men i praksis koster det deg en hundrings eller to. Det er billig, spesielt med tanke på at du slipper å kjøpe en telefon. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden NorsknRev skrev (2 minutter siden): Vet ikke om det har blitt sagt tidligere i tråden, men du blir ikke fordelsbeskattet før du bruker arbeidsgivers telefon utenom jobben. Da får du et påslag i inntekten på 366 kroner hver måned, men i praksis koster det deg en hundrings eller to. Det er billig, spesielt med tanke på at du slipper å kjøpe en telefon. Billig måte for arbeidsgiver å gjøre arbeidstager tilgjengelig 24/7 vil jeg heller si. Når man som arbeidsgiver i tillegg kan dytte på med apper på mobilen uten at arbeidstaker kan protestere og at man som ansatt ikke vet hva disse appene sender av data til arbeidsgiver...vel så blir det jo et særs merkelig maktforhold her...og så skal man i tillegg fordelsbeskattes fordi noen politikere mener dette er en fordel for arbeidstaker..vel da faller jeg helt av lasset her... For de som funderer på hva trådstarter har tenkt å gjøre så er det selvfølgelig å skaffe seg en privat telefon i første omgang. Men jeg mener det er mange prinsippelle forhold her som bør avklares fordi en gratis mobil i 2010 og en gratis mobil i 2025 er to helt forskjellige ting. Arbeidsgiver kan i teorien overvåke deg 24/7 om du tar imot en jobb telefon full av apper fra arbeidsgivers og så skal du som arbeidstaker på toppen av dette skattes ekstra som om man mottar en fordel...det mener jeg er å snu ting helt på hodet. Ja kanskje min situasjon er spesiell,men det går jo den veien med alle etterhvert.. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden obygda skrev (5 minutter siden): Billig måte for arbeidsgiver å gjøre arbeidstager tilgjengelig 24/7 vil jeg heller si. Nei. Arbeidsgiver må fortsatt betale full pris på telefon og abonnement. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden BearCat skrev (1 time siden): Takk for linken, men den besvarte dessverre ikke spørsmålet mitt, relatert til: "Den store forskjellen når du har eit privat telefonnummer er at sjølv om at arbeidsivar har eller kan finne nummeret ditt så er det ikkje lov å kontakte deg på det nummeret i samband med arbeidet (utan at det er inngått avtale om det) Er vel mere at arbeidsgiver ikke har rett til å kontakte deg uten å betale for det. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden NorsknRev skrev (Akkurat nå): Nei. Arbeidsgiver må fortsatt betale full pris på telefon og abonnement. Og som motytelse kan arbeidsgiver kontakte arbeidstaker 24/7 og legge inn verktøy tilgjengelig for arbeidstaker for å kunne jobbe 24/7 samt kontrollere hva arbeidstaker har på telefonen,hvem man snakker med,sender sms til og kanskje til og med spore hvor arbeidstaker er til enhver tid og slette filer osv. Og arbeidstaker må skatte for denne "fordelen".. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden obygda skrev (9 minutter siden): Billig måte for arbeidsgiver å gjøre arbeidstager tilgjengelig 24/7 vil jeg heller si. Når man som arbeidsgiver i tillegg kan dytte på med apper på mobilen uten at arbeidstaker kan protestere og at man som ansatt ikke vet hva disse appene sender av data til arbeidsgiver...vel så blir det jo et særs merkelig maktforhold her...og så skal man i tillegg fordelsbeskattes fordi noen politikere mener dette er en fordel for arbeidstaker..vel da faller jeg helt av lasset her... For de som funderer på hva trådstarter har tenkt å gjøre så er det selvfølgelig å skaffe seg en privat telefon i første omgang. Men jeg mener det er mange prinsippelle forhold her som bør avklares fordi en gratis mobil i 2010 og en gratis mobil i 2025 er to helt forskjellige ting. Arbeidsgiver kan i teorien overvåke deg 24/7 om du tar imot en jobb telefon full av apper fra arbeidsgivers og så skal du som arbeidstaker på toppen av dette skattes ekstra som om man mottar en fordel...det mener jeg er å snu ting helt på hodet. Ja kanskje min situasjon er spesiell,men det går jo den veien med alle etterhvert.. Det var ikke gratis i 2010 og det er ikke gratis i 2025. Det er som å si at du ikke betaler skatt på feriepenger, du betaler skatten de andre månedene. Hvis du ikke vil ha med arbeidsgivers mobil på fritiden så legg den igjen hjemme. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden obygda skrev (2 minutter siden): Og som motytelse kan arbeidsgiver kontakte arbeidstaker 24/7 og legge inn verktøy tilgjengelig for arbeidstaker for å kunne jobbe 24/7 samt kontrollere hva arbeidstaker har på telefonen,hvem man snakker med,sender sms til og kanskje til og med spore hvor arbeidstaker er til enhver tid og slette filer osv. Og arbeidstaker må skatte for denne "fordelen".. Nei du vet du kan slå av telefonen utenfor arbeidstiden hvis du vil. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden FrihetensRegn skrev (22 timer siden): Du måtte? Ingen valg? Høres ganske på kanten av loven ut. Det er jo ditt private telefonnummer. Hvorfor kan de ikke skaffe et eget simkort? Var vel litt feil å skrive måtte. Gidder ikke ha 2 telefoner. Egentlig så har jeg aldri eid telefonnummeret mitt, det fikk jeg av min første arbeidsgiver, som ble med videre når det firmaet ble kjøpt opp. De som kjøpte opp hadde som policy at alle får med seg nummeret hvis de ønsker det når de slutter, så det ble overført fra dem til ny arbeidsgiver. Har hatt betalt telefon av arbeidsgiver i straks 25 år, så er vant med det. Sist jeg betalte det selv, så var det 49,- måneden, og 7,- minuttet å ringe, og 3,- pr sms hvis jeg ikke husker feil. Det var noen av grunnen til at jeg fikk nummer av dem, da det ble dyrt for de når jeg krevde tilbake penger for bruk i jobben. Egentlig underlig at jeg de jeg sluttet hos lar folk få med seg numrene sine, da det er en bransje det er veldig enkelt at kunden blir med den de er vant å jobbe med. Hadde noen kunder som ble med meg uten at jeg måtte fiske etter dem. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden (endret) Trulss skrev (På 16.1.2025 den 9.31): Det høres litt rart ut at arbeidsgiver man kan TA ditt privatabonnement uten ditt samtykke. Det kan de ikke. For at de skal gjøre et eieskifte så må du samtykke, typisk gjøres det via SMS. Jeg tror heller at TS må ha misforstått hva hen har svart på. Eller ikke husker det hvis nummeret ble portert for 20 år siden. Endret 15 timer siden av Uderzo 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden Barny Aråstad skrev (1 time siden): Nei du vet du kan slå av telefonen utenfor arbeidstiden hvis du vil. Men da må du ha en egen privat telefon..Mao minst 2 telefoner.. Tråden startet med 1 telefon som da var den arbeidsgiver ga ut.. og som man måtte betale fordelsskatt av fordi den også kunne brukes privat.. Og mitt poeng,som tydeligvis mange sliter med å forstå, er at det fly rundt med arbeidsgiver sin eide telefon og ha mulighet til å bruke den privat,den fordelen er i praksis en ulempe ettersom arbeidsgiver stadig dytter inn apper der og legger inn føringer for bruk osv.. Dermed burde man nesten fått skattetrekk for en slik løsning..enten det eller så må arbeidsgiver betale noe mer enn bare telefonen og abonnement i kompensasjon slik verden nå har blitt Lenke til kommentar
obygda Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden Uderzo skrev (30 minutter siden): Det kan de ikke. For at de skal gjøre et eieskifte så må du samtykke, typisk gjøres det via SMS. Jeg tror heller at TS må ha misforstått hva hen har svart på. Eller ikke husker det hvis nummeret ble portert for 20 år siden. Mitt nummer ble nok flyttet over fra meg til arbeidsgiver for MER enn 20 år siden. Og jeg er helt sikker på at det aldri var noe skjema,sms eller noe slikt involvert for å få mitt samtykke her.. Dog var jeg inne for sikkerhetsklarering gjennom avhør i sin tid,men det ble aldri sagt at mobilen nummeret tilhører arbeidsgiver..Det var noe jeg oppdaget ved en tilfeldighet mange år senere Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Jeg fikk jobbtelefon for første gang tidlig på 2000-tallet, må innrømme at jeg ikke husker om jeg faktisk flyttet mitt tidligere kontantkortnr eller fikk et nytt. Basert på denne artikkelen (https://www.digi.no/artikler/na-kan-du-bytte-mobiloperator-og-beholde-mobilnummeret-ditt/311592), ser det ut som om muligheten til å beholde nr selv om man byttet operatør kom i 2001. Jeg fikk i hvert fall med meg nummeret når jeg byttet arbeidsgiver i 2017, men måtte levere inn selve telefonen. Hadde iPhone når det skjedde, og da beholdt jeg den private delen av iCloud-aksess når jeg byttet til ny privat iPhone (iCloud-brukeren var min egen). Hos min nåværende arbeidsgiver betaler de for abbonement og telefon, men regner med å få med meg begge hvis jeg slutter (de vil ikke ha tilbake telefonen hvis den er eldre enn 2 år). Nå om dagen så er det jo standard at folk beholder telefonnr sitt, så veldig mye stress med å bytte alle mulige 2-faktor løsninger etc. Men i verste fall er dette en engangs-ting, og så sørger du for å ha et privat nr fra nå av. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden For 20 år siden var ikke nummerportering like regelstyrt som i dag. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden NorsknRev skrev (8 timer siden): Nei. Arbeidsgiver må fortsatt betale full pris på telefon og abonnement. Arbeidsgiver kan velge prisnivå på begge deler. Det er tross alt deres eiendom. Hvis det skal lønne seg for arbeidstaker rent økonomisk så må man ha ganske høyt forbruk av både telefoner og data. Med dagens fordelsbeskatning vil jeg påstå at få faktisk sparer noe på det. De fleste vil nok spare penger på å kjøpe telefon og abb privat. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden obygda skrev (7 timer siden): Mitt nummer ble nok flyttet over fra meg til arbeidsgiver for MER enn 20 år siden. Og jeg er helt sikker på at det aldri var noe skjema,sms eller noe slikt involvert for å få mitt samtykke her.. Dog var jeg inne for sikkerhetsklarering gjennom avhør i sin tid,men det ble aldri sagt at mobilen nummeret tilhører arbeidsgiver..Det var noe jeg oppdaget ved en tilfeldighet mange år senere Siden ditt nummer var i privat eie så måtte det til en endring av juridisk eier, ellers kunne de ikke opprette et bedriftsabonnement med ditt nummer. Sånn har det vært siden tidenes morgen. Så du må ha signert noe, de kan ikke bare stjele nummeret ditt. Mobilnummeret tilhører arbeidsgiver juridisk sett, men hvis avtalen avsluttes eller du finner deg en annen jobb, så vil nummeret enten blir overført til deg eller ny arbeidsgiver. At de eier nummeret mens du jobber der er en ikke-sak. På jobben min er det noen få som velger nytt jobbnummer og bruker bare mobilen på jobb, ellers har de et privat abonnement og mobil, som flere har poengtert så er det sikkert mulig å få det til hos din arbeidsgiver også. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden obygda skrev (8 timer siden): Men da må du ha en egen privat telefon..Mao minst 2 telefoner.. Tråden startet med 1 telefon som da var den arbeidsgiver ga ut.. og som man måtte betale fordelsskatt av fordi den også kunne brukes privat.. Og mitt poeng,som tydeligvis mange sliter med å forstå, er at det fly rundt med arbeidsgiver sin eide telefon og ha mulighet til å bruke den privat,den fordelen er i praksis en ulempe ettersom arbeidsgiver stadig dytter inn apper der og legger inn føringer for bruk osv.. Dermed burde man nesten fått skattetrekk for en slik løsning..enten det eller så må arbeidsgiver betale noe mer enn bare telefonen og abonnement i kompensasjon slik verden nå har blitt Ja en telefon du bruker hjemme og til og fra arbeid. På arbeid en annen telefon. Du har kun 1 telefon. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden Barny Aråstad skrev (5 minutter siden): Ja en telefon du bruker hjemme og til og fra arbeid. På arbeid en annen telefon. Du har kun 1 telefon. Mulig du ikke forstår så lett - men jeg arbeider ikke bare en fysisk plass - og jeg har også hjemmekontor,bortekontor og bare kontor...så det blir vel å dra med 2 telefoner.......... Lenke til kommentar
obygda Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden Uderzo skrev (1 time siden): Siden ditt nummer var i privat eie så måtte det til en endring av juridisk eier, ellers kunne de ikke opprette et bedriftsabonnement med ditt nummer. Sånn har det vært siden tidenes morgen. Så du må ha signert noe, de kan ikke bare stjele nummeret ditt. Mobilnummeret tilhører arbeidsgiver juridisk sett, men hvis avtalen avsluttes eller du finner deg en annen jobb, så vil nummeret enten blir overført til deg eller ny arbeidsgiver. At de eier nummeret mens du jobber der er en ikke-sak. På jobben min er det noen få som velger nytt jobbnummer og bruker bare mobilen på jobb, ellers har de et privat abonnement og mobil, som flere har poengtert så er det sikkert mulig å få det til hos din arbeidsgiver også. Vel - det kan ha ligget en formulering et eller annet sted i noen papirer - det skal jeg ikke se bort fra. Men jeg har aldri blitt orientert eller varslet fra teleselskapet om at abonnementet var overført. Mulig dette gjøres på en mer ryddig måte i dag? Uansett - jeg kan beholde nummeret den dagen jeg slutter og få det registrert på meg - og dette med at nummeret bare ble "tatt" sånn uten videre er ikke noe jeg har brukt noen kalorier på. Faktisk synes jeg det bare var greit når arbeidsgiver tok over nummeret - nå er det ikke listet noen steder på meg - så da slipper jeg i alle fall telefonselgere og alt annet så om noe må fordelen ligge der...Litt vanskelig er det jo når noen som ikke kjenner meg personlig skal prøve å finne meg - men lider ingen nød av den grunn. Det jeg derimot ikke liker er trenden med stadig flere apper og alt som arbeidsgiver vil ha inn på mobilen og at de legger begrensninger på hva jeg kan ha inn på mobilen...Hvorfor i svarte skal jeg betale en ekstra skatt i form av fordelskatt på noe slikt? Det er det jeg henger meg opp i og som jeg mener er prinsippielt feil. Jeg tror dette må endres - at dette med mobil i arbeid ikke lenger kan sees på som en fordel man skal skatte av. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden obygda skrev (2 minutter siden): Vel - det kan ha ligget en formulering et eller annet sted i noen papirer - det skal jeg ikke se bort fra. Men jeg har aldri blitt orientert eller varslet fra teleselskapet om at abonnementet var overført. Mulig dette gjøres på en mer ryddig måte i dag? Det er godt mulig det var mer texas den gangen, jeg var ikke involvert i portering den gangen. obygda skrev (3 minutter siden): Uansett - jeg kan beholde nummeret den dagen jeg slutter og få det registrert på meg - og dette med at nummeret bare ble "tatt" sånn uten videre er ikke noe jeg har brukt noen kalorier på. Faktisk synes jeg det bare var greit når arbeidsgiver tok over nummeret - nå er det ikke listet noen steder på meg - så da slipper jeg i alle fall telefonselgere og alt annet så om noe må fordelen ligge der...Litt vanskelig er det jo når noen som ikke kjenner meg personlig skal prøve å finne meg - men lider ingen nød av den grunn. Det jeg derimot ikke liker er trenden med stadig flere apper og alt som arbeidsgiver vil ha inn på mobilen og at de legger begrensninger på hva jeg kan ha inn på mobilen...Hvorfor i svarte skal jeg betale en ekstra skatt i form av fordelskatt på noe slikt? Det er det jeg henger meg opp i og som jeg mener er prinsippielt feil. Jeg tror dette må endres - at dette med mobil i arbeid ikke lenger kan sees på som en fordel man skal skatte av. Det vil nok være vanskelig å ha unntak for fordelsbeskatning. Alle arbeidsgivere har ulik praksis. Hos oss så har de ansatte en jobbprofil på mobilen, den er helt adskilt fra resten. Der er det bare jobb apper og data. Den private profilen er privat, der kan du ha hva du vil og vi kan ikke slette noe eller diktere hvilke apper du har. Men siden jobben din krever sikkerhetsklarering osv. så er de strengere, og i dagens virkelighet så må du bare finne deg i det er jeg redd. For de aller fleste så er jobbmobil en fordel. Hør med jobben om stillingen krever at du har det, et typisk kriterie er at du skal være tilgjengelig utenfor arbeidstid, hvis ikke, be om at ordningen avsluttes, så er problemet løst. Men de kan kreve at privat mobil benyttes grunnet f.eks MFA, men i det offentlige så får du en liten sum i året for det, mener det er en tusenlapp. Vet ikke hvilken praksis det er i det private. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå