Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mobilabonnement dekket av arbeidsgiver


obygda

Anbefalte innlegg

obygda skrev (13 minutter siden):

Om jeg skaffer egen telefon så vil jo arbeidsgiver trolig få tak i eventuell nytt nummer uansett.

Strengt tatt så skal du vel også oppgi privatnummeret ditt til arbeidsgivaren, men då berre for at arbeidsgivar skal kunne få tak i deg i heilt spesielle situasjonar, typisk då om du blir sjukmeldt og arbeidsgivar skal gjennomføre pålagte oppfølgingssamatalar med deg, dersom det skjer ei ulykke på arbeidsplassen, osv.
Arbeidsgivar kan då ikkje dele ut ditt privatnummer til andre, som kundar og kollegaer.

Den store forskjellen når du har eit privat telefonnummer er at sjølv om at arbeidsivar har eller kan finne nummeret ditt så er det ikkje lov å kontakte deg på det nummeret i samband med arbeidet (utan at det er inngått avtale om det).

 

Er ellers heilt einig i at det mest problematiske er når arbeidsgivar vil kontrollere telefonen din.
Sjølv om eg ikkje trur det er eit problem i praksis, så likar eg ikkje tanken på at min IT avdeling kan slette heile telefonen min. Eg fryktar at IT avdelinga kan ha ein langt lågare terskel for å slette alt på telefonen inkluderte mine bilder og appar enn eg sjølv ville ha hatt. IT avdelinga bryr seg tross alt berre om å være 100% sikker på arbeidsgivers data ikkje kan kome på avvege, ein legg nok ikkje mykje vekt på at også dine private ting blir sletta om arbeidsgivar vil være på den sikre sida og derfor fjernsletta heile telefonen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@obygda Hvilken type jobb har du?
Er det noen retningslinjer i bedriften i forhold til hvilke apper og tjenester du MÅ være tilgjengelig på? Hvis ikke ville jeg nektet å bruke firmatelefon. Om du må være tilgjengelig på telefonnummeret, kjøper du en enkel Nokia som du har på jobben til å motta samtaler med.

Og så skaffer du din egen private telefon og nummer.

Ang. telefonnummer, mener du at bedriften har overført ditt private nummer fra før du ble ansatt, til bedriften? Det er jo ikke teknisk mulig uten din godkjennelse, så her må du presisere... Forstår heller ikke hvordan du trodde at du var eier av nummeret, når du ikke betalte regningene lenger.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a246f...261
FrihetensRegn skrev (38 minutter siden):

Du måtte? Ingen valg? Høres ganske på kanten av loven ut. Det er jo ditt private telefonnummer. Hvorfor kan de ikke skaffe et eget simkort?

Kanskje fordi hen ville beholde telefon nummer, og at arbeidsgiver skulle betale regningen. Høres helt lovlig ut.

Anonymous poster hash: a246f...261

Lenke til kommentar

Hmm, tror jeg har en dårlig avtale her. Sitter med en IPhone 6S som er proppet med jobb apper og restriksjoner på web.

Ikke aktuellt å bruke den privat, så den ligger i skapet mitt når jeg ikke er på jobb. På jobb bruker jeg soft-phone løsning uansett, så hadde vel egentlig ikke trengt telefon.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Arbeidsgiver har kjøpt abb med stor datapakke. Ved behov snylter jeg på den ved å sette opp lokal Wifi-sone som jeg kobler til privat telefon. Jeg bruker VPN på privat-telefonen når jeg snylter. På privat-telefonen har jeg liten datapakke.

I perioder der jeg har vært plaget av jobb-samtaler på fritiden har jeg lagt telefonen fra meg på kontoret etter arbeid. Hvis jeg har hatt behov for å snylte på datapakken på fritida så har jeg slått av posisjonering før jeg har tatt telefonen med meg.

Nå spør jeg av uvitenhet og nyskjerrighet.. Et ikke det på kanten til å være en fordel, nå du bruker abonnementet privat til data?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Håvard skrev (25 minutter siden):

Nå spør jeg av uvitenhet og nyskjerrighet.. Et ikke det på kanten til å være en fordel, nå du bruker abonnementet privat til data?

Datatrafikk har lite/ingen verdi i dag. Man burde kanskje fordelsbeskattes for gratis vann og kaffe på jobb?

Lenke til kommentar
Gjest a246f...261
Trulss skrev (1 time siden):

Datatrafikk har lite/ingen verdi i dag. Man burde kanskje fordelsbeskattes for gratis vann og kaffe på jobb?

Er verdt ca 260 kr pr md i fordelsbeskkatning. Hvis det er liten/ingen verdi. Bra for deg.

Anonymous poster hash: a246f...261

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Datatrafikk har lite/ingen verdi i dag. Man burde kanskje fordelsbeskattes for gratis vann og kaffe på jobb?

Vi har faktisk gratis kaffe på jobb. Så noen får i alle fall noen fordeler..det blir vel fort skattefordel der også? Selv drikker jeg ikke kaffe,så de må vel nesten registere hvem som er kaffedrikker eller ikke....Kommer det skattefordel der også så dytter de vel inn en app man kan tæppe med..

"Gratis' mobil begynner å bli ett uttrykk uten reell verdi snart? 

 

Lenke til kommentar

Jeg snylter bare på jobbens datakvote noen få ganger i året når jeg har gått tom for data på det private abonnementet. Synes det er ganske dust å betale 3120 kr i fordelsbeskatning for noen få gangers bruk. Gidder heller ikke å betale en hundrelapp ekstra i måneden privat for økt datakvote siden det er sjeldent jeg passerer grensa. Hvis jeg dropper snyltinga så klarer jeg meg heller uten nett på farta til månedsskiftet. De fleste steder man beveger seg utenom hjem og jobb har jo offentlig wifi, hotell wifi osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (9 timer siden):

Jeg har valgt en løsning der jeg har en privattelefon, og en jobbtelefon som jeg legger igjen på jobb etter endt arbeidsdag. Det betyr at jeg har to telefoner påslått mens jeg er på jobb, men den store fordelen er at det er et vanntett skott mellom de to. Da har arbeidsgiver full kontroll over jobbtelefonen, mens min private telefon er min, og bare min, slik at jeg kan bestemme selv over bruk og installerte apper. På denne måten blir jeg heller ikke fordelsbeskattet.

Slik har jeg også løst det. Jeg har min egen private mobil hvor jeg selv betaler abonnementet. Så har jeg en jobbmobil hvor jobben har betalt for mobilen og betaler abonnementet. 

Dermed styrer jeg min private helt selv og bruker jobbtelefonen kun i jobbsammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tabris skrev (49 minutter siden):

Slik har jeg også løst det. Jeg har min egen private mobil hvor jeg selv betaler abonnementet. Så har jeg en jobbmobil hvor jobben har betalt for mobilen og betaler abonnementet. 

Dermed styrer jeg min private helt selv og bruker jobbtelefonen kun i jobbsammenheng.

Men må du da bære med deg 2 telefoner? For egen del så jobber jeg både fysisk på arbeidsplass - og hjemme - og arbeidsgiver vil ha kontroll på hva som finnes på mobilen som brukes i jobb sammenheng.  Når vi viderekobler fra fast-telefon,hvilket vi gjør ganske ofte, så tas også alle samtaler som kommer inn på fast-telefonen opp på tape....

Det er også regler for hvordan man skal bruke opptakene - det sies at vi skal varsles dersom noen skal høre på opptaket - om det i realiteten er slik vet jeg ikke da det så langt ikke har vært aktuelt. Arbeidsgiver sier det er for min egen sikkerhetsskyld at de gjør dette. Jeg føler det begynner å gå litt vel langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Finnes det noe presedens på hva som legges i begrepet til disposisjon i denne sammenhengen?

Det lurer jeg på også - hvor går egentlig grensen. I mitt hodet så minner det mer og mer om en gammel wesensten sketsj der man spøker om at grensen ikke er synlig under vann....Dette regelverket med å fordelsbeskatte noe som har så til de grader begynt å bli en ulempe er totalt avlegs. Dersom man som ansatt er pålagt å bære rundt på telefon utenfor arbeidsplassen så burde man strengt tatt få betalt for dette - og i alle fall ikke skatte for dette!  Det er en skummel trend dette med at arbeidsgiver propper mobilen full av apper og så dytter den på den ansatte.........

Lenke til kommentar
obygda skrev (9 minutter siden):

Men må du da bære med deg 2 telefoner? For egen del så jobber jeg både fysisk på arbeidsplass - og hjemme - og arbeidsgiver vil ha kontroll på hva som finnes på mobilen som brukes i jobb sammenheng.  Når vi viderekobler fra fast-telefon,hvilket vi gjør ganske ofte, så tas også alle samtaler som kommer inn på fast-telefonen opp på tape....

Det er også regler for hvordan man skal bruke opptakene - det sies at vi skal varsles dersom noen skal høre på opptaket - om det i realiteten er slik vet jeg ikke da det så langt ikke har vært aktuelt. Arbeidsgiver sier det er for min egen sikkerhetsskyld at de gjør dette. Jeg føler det begynner å gå litt vel langt.

Jeg har en laptop-veske og tar laptop og mobil med meg hjem hver dag. (Jeg kan også legge det fra meg på kontoret, men liker å ta det med meg hjem slik at jeg kan ta hjemmekontor på kort varsel skulle det dukke opp noe).

Når jeg kommer hjem, lar jeg jobbmobilen ligge i veska. Jeg tar den bare ut hvis jeg skal jobbe hjemmefra.

Vi har ikke fasttelefon, bare mobil. Ingen samtaler tas opp.

Men generelt sett bruker jeg jobbmobilen veldig sjelden, fordi de fleste telefonsamtaler tas via Teams.

Joda, det er bittelitt styr med to mobiler. Men jeg vil heller det og ha fri tilgang til egen mobil og ikke måtte tenke på at jobben skal overvåke eller begrense min mobilbruk.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Tabris skrev (3 minutter siden):

Jeg har en laptop-veske og tar laptop og mobil med meg hjem hver dag. (Jeg kan også legge det fra meg på kontoret, men liker å ta det med meg hjem slik at jeg kan ta hjemmekontor på kort varsel skulle det dukke opp noe).

Når jeg kommer hjem, lar jeg jobbmobilen ligge i veska. Jeg tar den bare ut hvis jeg skal jobbe hjemmefra.

Vi har ikke fasttelefon, bare mobil. Ingen samtaler tas opp.

Men generelt sett bruker jeg jobbmobilen veldig sjelden, fordi de fleste telefonsamtaler tas via Teams.

Joda, det er bittelitt styr med to mobiler. Men jeg vil heller det og ha fri tilgang til egen mobil og ikke måtte tenke på at jobben skal overvåke eller begrense min mobilbruk.

Men den løsningen du har - må du skattefordele av den?

Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Men må du da bære med deg 2 telefoner? For egen del så jobber jeg både fysisk på arbeidsplass - og hjemme - og arbeidsgiver vil ha kontroll på hva som finnes på mobilen som brukes i jobb sammenheng.  Når vi viderekobler fra fast-telefon,hvilket vi gjør ganske ofte, så tas også alle samtaler som kommer inn på fast-telefonen opp på tape....

Det er også regler for hvordan man skal bruke opptakene - det sies at vi skal varsles dersom noen skal høre på opptaket - om det i realiteten er slik vet jeg ikke da det så langt ikke har vært aktuelt. Arbeidsgiver sier det er for min egen sikkerhetsskyld at de gjør dette. Jeg føler det begynner å gå litt vel langt.

Hva er det egentlig du jobber med? Kombinasjonen av all denne overvåkningen og kontrollen er ganske ekstrem, og mye av det høres ulovlig ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...