obygda Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Har som sikkert mange andre gjennom mange år hatt et mobilabonnement dekket av arbeidsgiver. Først fikk vi dekket regningen på egen eid telefon Deretter ble det en ordning der arbeidsgiver kjøpte inn mobil. I forbindelse med dette ble mobil nummeret overført til bedriften. Dette ble forøvrig gjort uten at de berørte ansatte ble orientert om dette. Det gikk mange,mange år før jeg f.eks fikk beskjed om at abonnmentet var overført til bedriften. Altså hadde jeg ikke lenger eierskap til selve nummeret lenger. Så de siste årene har det kommet sterke føringer på bruk av mobilen. Apper fra arbeidsgiver er installert og arbeidsgiver kan f.eks slette eller fjerne dokumenter på selve mobilen dersom de måtte ønske det. Arbeidsgiver kan også overvåke hvor hver enkelt befinner seg. Arbeidsgiver betaler KUN abonnementet - man får som arbeidstaker ikke noen ytelser eller betaling for å bli overvåket, eller for å fly rundt med apper fra arbeidsgiver og gjøre seg tilgjengelig 24/7. Arbeidsgiver har også definert at det må gå minst 18 måneder mellom hver gang man kan få lov til å bytte til en nyere mobil. Et event. bytte må skyldes feil/skade eller lignende. Dersom man skader telefonen innen 18 måneder er gått så får man utdelt en simpel enkel telefon inntil den man eier er repartert eller ny telefon kjøpt inn. De første årene så jeg dette som betalt telefon fra arbeidsgiver som en fordel - og vi skattet jo også av denne fordelen. Slik ordningen nå er føler jeg vi betaler skattefordel av en ulempe. Derfor tenkte jeg å høre hva slags ordninger og erfaringer andre har. I mitt hode synes jeg vi strengt tatt burde få betalt for å ta imot en slik ordning. I dag så ser jo det offentlige på dette som en skattefordel at arbeidsgiver dekker mobilregningen - men slik ordningen praktiseres så fremstår det jo mer som en ulempe. Alle kostnader knyttet til f.eks tjenester man betaler for, f.eks parkering,sms tjenester, osv..det trekkes vekk fra lønnen slik at det man i praksis får er KUN vanlig tale og event. begrenset data man kan surfe med. Endret 3 timer siden av obygda Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg har valgt en løsning der jeg har en privattelefon, og en jobbtelefon som jeg legger igjen på jobb etter endt arbeidsdag. Det betyr at jeg har to telefoner påslått mens jeg er på jobb, men den store fordelen er at det er et vanntett skott mellom de to. Da har arbeidsgiver full kontroll over jobbtelefonen, mens min private telefon er min, og bare min, slik at jeg kan bestemme selv over bruk og installerte apper. På denne måten blir jeg heller ikke fordelsbeskattet. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden obygda skrev (34 minutter siden): I forbindelse med dette ble mobil nummeret overført til bedriften. Dette ble forøvrig gjort uten at de berørte ansatte ble orientert om dette Så lenge arbeidstageren står som juridisk eier av mobiltelefonen høres dette i beste fall merkelig ut. Jeg kjører hardt på egen telefon for å slippe alt styre med at arbeidsgiver betaler for mobil og abonement. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det høres litt rart ut at arbeidsgiver man kan TA ditt privatabonnement uten ditt samtykke. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det kan dem ikke. Du må ha signert en fullmakt for at det skal være mulig å overføre eierskapet til telefonnummeret ditt. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden NorsknRev skrev (29 minutter siden): Jeg har valgt en løsning der jeg har en privattelefon, og en jobbtelefon som jeg legger igjen på jobb etter endt arbeidsdag. Det betyr at jeg har to telefoner påslått mens jeg er på jobb, men den store fordelen er at det er et vanntett skott mellom de to. Da har arbeidsgiver full kontroll over jobbtelefonen, mens min private telefon er min, og bare min, slik at jeg kan bestemme selv over bruk og installerte apper. På denne måten blir jeg heller ikke fordelsbeskattet. Det er denne løsningen som presser seg frem hvis arbeidsgiver kynisk utnytter ordningen. Da kan man også krangle på skattefordelen. For noen år siden ble det ansett som fordelaktig å ha telefon i jobben. Nå har dette blitt en ulempe hvor arbeidstager har blitt et gissel og må være tilgjengelig hele døgnet. Skattesatsen for denne «fordelen» har heller ikke blitt mindre. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (10 minutter siden): Det er denne løsningen som presser seg frem hvis arbeidsgiver kynisk utnytter ordningen. Da kan man også krangle på skattefordelen. For noen år siden ble det ansett som fordelaktig å ha telefon i jobben. Nå har dette blitt en ulempe hvor arbeidstager har blitt et gissel og må være tilgjengelig hele døgnet. Skattesatsen for denne «fordelen» har heller ikke blitt mindre. For enkelte er nok dette en billig måte å skaffe seg en iPhone 15 (eller 16)- Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden NorsknRev skrev (18 minutter siden): For enkelte er nok dette en billig måte å skaffe seg en iPhone 15 (eller 16)- Kanskje,men jeg har ikke iPhone.. og ikke vil jeg ha det heller. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden obygda skrev (1 time siden): Så de siste årene har det kommet sterke føringer på bruk av mobilen. Apper fra arbeidsgiver er installert og arbeidsgiver kan f.eks slette eller fjerne dokumenter på selve mobilen dersom de måtte ønske det. Arbeidsgiver kan også overvåke hvor hver enkelt befinner seg. Arbeidsgiver betaler KUN abonnementet - man får som arbeidstaker ikke noen ytelser eller betaling for å bli overvåket, eller for å fly rundt med apper fra arbeidsgiver og gjøre seg tilgjengelig 24/7. En iPhone 16 Pro koster 15.000kr. Om du kan bytte telefon hver 18. måned så utgjør dette 833kr i måneden, eller ganske nøyaktig 10.000kr i året. Så har du et telefonabo på sikkert 3600kr i året. Du får derfor 13600kr i året i "ytelser" i bytte mot denne ulempen. Dog om du MÅ være tigjengelig etter arbeidstid så skal du ha ekstra betalt for dette. Jeg svarer ikke på jobb etter arbeidstid med mindre jeg jobber inn litt flex helt frivillg. Om det forventes tilgjengelig etter jobb uten vederlag ville jeg kontaktet fagforeningen. Vi har noe lignende på jobb, dog er heldigvis ikke telefonene managed slik som din, vi har per app, sånn at resten er urørt. Det gjelder da Outlook, Slack og Teams. Det øyeblikket de bytter til full managed, så blir denne telefonen rein jobbtelefon. Jeg har også valgt å ikke la arbeidsgiver betale for telefonregningen, da jeg vil eie mitt eget nummer og mine egne data. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Nedward skrev (41 minutter siden): Det kan dem ikke. Du må ha signert en fullmakt for at det skal være mulig å overføre eierskapet til telefonnummeret ditt. Der vet jeg med 100% sikkerhet at jeg aldri har gjort. Nå tror jeg kanskje nye ansatte må gjøre noe slikt,men har selv aldri signert noe slikt. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Zepticon skrev (8 minutter siden): En iPhone 16 Pro koster 15.000kr. Om du kan bytte telefon hver 18. måned så utgjør dette 833kr i måneden, eller ganske nøyaktig 10.000kr i året. Så har du et telefonabo på sikkert 3600kr i året. Du får derfor 13600kr i året i "ytelser" i bytte mot denne ulempen. Dog om du MÅ være tigjengelig etter arbeidstid så skal du ha ekstra betalt for dette. Jeg svarer ikke på jobb etter arbeidstid med mindre jeg jobber inn litt flex helt frivillg. Om det forventes tilgjengelig etter jobb uten vederlag ville jeg kontaktet fagforeningen. Vi har noe lignende på jobb, dog er heldigvis ikke telefonene managed slik som din, vi har per app, sånn at resten er urørt. Det gjelder da Outlook, Slack og Teams. Det øyeblikket de bytter til full managed, så blir denne telefonen rein jobbtelefon. Jeg har også valgt å ikke la arbeidsgiver betale for telefonregningen, da jeg vil eie mitt eget nummer og mine egne data. Funderer på om det like greit å levere telefonen inn. Hvorfor betale skattefordel av en ulempe? Telefonen er managed som det heter og jeg vet ikke hvor langt de kan gå mhp å ta kontroll på alt det er på den. Alt fra private sms og logger på hvor jeg er inne på nettsteder osv..og så dytter de inn egne apper jeg har null kontroll på og fremstiller det som en fordel fordi da kan jeg bruke de i arbeid hvor som helst Jeg er heller ikke en person som "kler" på meg dyre telefoner eller ser verdien av det. Den telefonen jeg har nå er en ordinær sak jeg valgte som ikke er av de dyreste heller. Nei,jeg tenker vel som så at "gratis" telefon har mistet sin verdi nå..og da føles det feil å skatte av dette som en fordel.. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) De har ikke lov å sjekke hvor du er hen via mobilen uten å ha avtale med deg på det. Vi har GPS overvåkning i våre firmabiler, og vi må lage avtale med bruker om at det er ok at vi kikker på GPSen dems. (Gjøres kun med de som blir tatt i å skrive timer når de ikke har vært på arbeid osv.). Jeg måtte godta at de tok over mitt telefon nummer, og har det også skriftlig at jeg får tilbake telefonnummeret hvis jeg slutter. De andre får valget mellom å gjøre det samme, eller få eget fra jobben. Telefon dekker de opptil 4500,- for ny telefon, og ønsker vi en dyrere en, så betaler vi mellomlegget. Vi har ingen overvåkning av telefonen på noen måte. Alt ekstra de bruker, slik som å stemme i TV programmer osv, blir automatisk fakturert de fra Telenor som har telefon systemet vårt. Jeg tror nok du bør høre med arbeidsgiver om å få dokumentasjonen på at du har godtatt å overføre abonnenet, og bli overvåket. Mulig de har lurt det inn i noe du har signert en gang. Har du egen jobb telefon, og denne ikke brukes privat, så skal det heller ikke skattes av. Endret 1 time siden av AndersT2 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden ilpostino skrev (56 minutter siden): Så lenge arbeidstageren står som juridisk eier av mobiltelefonen høres dette i beste fall merkelig ut. Jeg kjører hardt på egen telefon for å slippe alt styre med at arbeidsgiver betaler for mobil og abonement. Det er vanlegvis ein føresetnad frå teleselskapet at bedrifta må være eigar av telefonnummeret for å å kunne tilby bedriftsabonnement. Bedriftsabonnement vil ofte være mest fordelaktig ettersom dette ofte er abonnement med store datapakkar til ein lågare pris, og ofte er også bedriftsabonnemang prioriterte dersom ein er i områder med stor aktivitet på telenettet. Bedrifta kan sjølvsagt ikkje berre ta telefonnummeret, det må foreligge ein signert avtale der arbeidstakaren har overført eigarskapet til telefonnummeret. Disse avtalane bruker å også inkludere ein klausul som gir arbeidstakaren rett til å få tilbakeført telefonnummeret når avtalen eller arbeidsavtalen blir avslutta. I praksis er det sjeldan eit problem med arbeidsgivarar som nekter å gi tilbake telefonnummeret til arbeidstakaren, men det er klart at det vil alltids kunne være ein liten risiko for at arbeidsgivar er småleg om det seinare skulle oppstå ein konflikt. For trådstarter så er det nok også rom for å krangle på om det i det heile tatt er bedrifta som eig telefonnummeret når det ikkje er inngått ein eksplisitt avtale om det. Ein slik avtale skal også være forstått av arbeidstakaren for at den skal være gyldig, så det er ikkje tilstrekkeleg at slik overføring står som ein fotnote i til dømes arbeidsavtalen. @obygda Du må nesten berre telle på knappane og vurdere om denne mobilavtalen er verdt det eller ikkje. Når arbeidsgiver betalar telefonabonnementet ditt så blir dette skatteført som eit lønnstillegg på 366 kr i måneden, om vi for enkelheitsskuld seier at du skattar 50% så medfører dette at mobilordninga lønner seg økonomisk for deg så lenge du ikkje kunne klart deg med eit privat abonnement til under 183 kr. Bruker du lite mobildata så er det billegare for deg å ha eit 129 kroners abonnemnet i privat regi. Skattereglane for EKOM tilseier at skattefordelen din uansett ikkje blir høgare enn 366 kr i måneden, så jo meir du får inkludert jo betre avtalen for deg. Om du for denne summen også blir holdt med mobiltelefon så vil avtalen alltid lønne seg med mindre du også hadde klart deg med ein dum-telefon til 199 kr. Sjølv om denne mobilavtalen kanskje lønner seg økonomisk, så er det neste spørsmålet om avtalen lønner seg total sett. Dersom arbeidsgivar krev at du er tilgjengeleg heile tida, enten det er per telefon, epost eller teamsmeldinger så er det rimeleg at du også krev kompensasjon for å gjere deg så tilgjengeleg. Når arbeidsgivar i tillegg sett avgrensingar til korleis du bruker mobiltelefonen så er dette også noko som det er rimeleg å kreve betalt for. Sjølv så har eg mobiltelefon og abonnement som er dekt av arbeidsgivar. Det er innført krav om at eg må installere app som gir IT avdelinga tilgang til å fjernslette for at eg skal kunne bruke Teams og slikt på mobiltelefonen. Det har eg valgt å ikkje installere, så då er eg ikkje tilgjengeleg på til dømes Teams når eg ikkje sitt ved PCen. Sjølv telte eg litt på knappane, men eg konkluderte med at det i min stilling hadde vært veldig vanskeleg å halde privatnummeret mitt heilt privat uansett, og for meg er gulrota i avtalen at eg har eit abonnement som som inkludererer så mykje data at eg ikkje treng å tenke på dataforbruket mitt. Skulle eg hatt privatabonnement så måtte eg betalt mange hundre kroner i måneden for å i det heile tatt kome i nærheita. Mitt generelle råd er at du vurderer å avslutte avtalen om du synes det er meir mas enn du får igjen. Kor mykje du verdsetter det å være utilgjengeleg etter arbeidstid, og sjølv kunne bestemme både når du kjøper ny mobil og kva du skal ha installert på mobilen, vil være høgst individuelt. For min del så tenker eg at jo betre økonomi du har, jo mindre aktuelt er det å "prostituere" deg for å spare nokre kroner. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden AndersT2 skrev (5 minutter siden): De har ikke lov å sjekke hvor du er hen via mobilen uten å ha avtale med deg på det. Vi har GPS overvåkning i våre firmabiler, og vi må lage avtale med bruker om at det er ok at vi kikker på GPSen dems. (Gjøres kun med de som blir tatt i å skrive timer når de ikke har vært på arbeid osv.). Jeg måtte godta at de tok over mitt telefon nummer, og har det også skriftlig at jeg får tilbake telefonnummeret hvis jeg slutter. De andre får valget mellom å gjøre det samme, eller få eget fra jobben. Telefon dekker de opptil 4500,- for ny telefon, og ønsker vi en dyrere en, så betaler vi mellomlegget. Vi har ingen overvåkning av telefonen på noen måte. Alt ekstra de bruker, slik som å stemme i TV programmer osv, blir automatisk fakturert de fra Telenor som har telefon systemet vårt. Jeg tror nok du bør høre med arbeidsgiver om å få dokumentasjonen på at du har godtatt å overføre abonnenet, og bli overvåket. Mulig de har lurt det inn i noe du har signert en gang. Har du egen jobb telefon, og denne ikke brukes privat, så skal det heller ikke skattes av. Du sier noe.. Jeg vet jeg kan få nummeret tilbake. Det er det kommet skriv om nå nylig. Men jeg vet også at jeg aldri har signert på at de skulle overta nummeret. Jeg har vel hatt telefon betalt av arbeidsgiver i sikkert 20 år,så jeg har vel fallt mellom 2 stoler mhp signere noe som helst. Men det som er interessant er også måten arbeidsgiver dytter på oss nye apper som vi brukere har null kontroll på. Og fordelene,om noen,sliter jeg med å finne..Jeg sparer kanskje 200kr i mnd på et abonnement, men telefonen er jo ikke noe dyre saker så jeg vil heller ha kjøpt meg noe nyere og bedre selv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Bare en ting å gjøre, kjøpe privat telefon. 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 49 minutter siden Forfatter Del Skrevet 49 minutter siden The Avatar skrev (11 minutter siden): Mitt generelle råd er at du vurderer å avslutte avtalen om du synes det er meir mas enn du får igjen. Kor mykje du verdsetter det å være utilgjengeleg etter arbeidstid, og sjølv kunne bestemme både når du kjøper ny mobil og kva du skal ha installert på mobilen, vil være høgst individuelt. For min del så tenker eg at jo betre økonomi du har, jo mindre aktuelt er det å "prostituere" deg for å spare nokre kroner. Om jeg skaffer egen telefon så vil jo arbeidsgiver trolig få tak i eventuell nytt nummer uansett. Så for mitt vedkommende vil det vel være verdien av å ha en egen telefon som arbeidsgiver ikke har tilgang til ved f.eks fjernstyre den, legger til apper, slette data osv.. Jeg mener det oppleves faktisk litt inngripende - og så føler jeg vel at jeg sitter å skatter av dette også selv om jeg får betalt abonnement...Jeg ser at for min datter så betaler jeg 249 kr for fri data...og det er vel i denne gaten den reelle kostnaden for meg måtte ligge om jeg ordner telefon selv. Å få ny telefon gjennom arbeidsgiver gir også en bismak mhp at jeg tilsynelatende må stå der med lua i hånda og be om ny telefon som om det er et gode man ber om.....Det er jo f..ta meg ikke det lenger. Det er beveger seg mer og mer inn på privatlivet også..så sånn sett burde de jo betalt meg ganske mye bare for å være tilgjenglig......Er slik jeg føler det nå har blitt.. Så jeg ender nok opp med å bestille meg en privat ny telefon ja.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 44 minutter siden Del Skrevet 44 minutter siden Kjøp privat telefon og privat abb! Tviler på du får eierskap på ditt gamle telefonnr tilbake fra bedriften og det kan kanskje være greit å starte med blanke ark i stedet for at alle dine jobb-kontakter skal ha ditt privatnr. Jeg har valgt å ha to telefoner for å unngå "fordels"beskatning og å eie mine egne data, apper, innhold og etteretningsdata. Så får arbeidsgiver ta 100% av abb-kostnadene på deres telefon som jeg låner, innkjøp av nytt ved behov, innkjøp av deksel for fysisk beskyttelse hvis de ønsker det, eller ta risikoen for skader dersom de synes deksel blir for dyrt. Arbeidsgiver har kjøpt abb med stor datapakke. Ved behov snylter jeg på den ved å sette opp lokal Wifi-sone som jeg kobler til privat telefon. Jeg bruker VPN på privat-telefonen når jeg snylter. På privat-telefonen har jeg liten datapakke. I perioder der jeg har vært plaget av jobb-samtaler på fritiden har jeg lagt telefonen fra meg på kontoret etter arbeid. Hvis jeg har hatt behov for å snylte på datapakken på fritida så har jeg slått av posisjonering før jeg har tatt telefonen med meg. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 40 minutter siden Forfatter Del Skrevet 40 minutter siden (endret) Simen1 skrev (13 minutter siden): Kjøp privat telefon og privat abb! Tviler på du får eierskap på ditt gamle telefonnr tilbake fra bedriften og det kan kanskje være greit å starte med blanke ark i stedet for at alle dine jobb-kontakter skal ha ditt privatnr. Jeg har valgt å ha to telefoner for å unngå "fordels"beskatning og å eie mine egne data, apper, innhold og etteretningsdata. Så får arbeidsgiver ta 100% av abb-kostnadene på deres telefon som jeg låner, innkjøp av nytt ved behov, innkjøp av deksel for fysisk beskyttelse hvis de ønsker det, eller ta risikoen for skader dersom de synes deksel blir for dyrt. Arbeidsgiver har kjøpt abb med stor datapakke. Ved behov snylter jeg på den ved å sette opp lokal Wifi-sone som jeg kobler til privat telefon. Jeg bruker VPN på privat-telefonen når jeg snylter. På privat-telefonen har jeg liten datapakke. I perioder der jeg har vært plaget av jobb-samtaler på fritiden har jeg lagt telefonen fra meg på kontoret etter arbeid. Hvis jeg har hatt behov for å snylte på datapakken på fritida så har jeg slått av posisjonering før jeg har tatt telefonen med meg. Hvordan går man frem rent praktisk for å unngå fordelsbeskatning? Arbeidsgiver har jo eierskap til mobilen i dag og jeg har hjemmekontor løsning - så de må jo kunne kontakte meg mens jeg sitter på hjemmekontor... Så hvordan skal man egentlig gå frem her? Skal jeg si ifra at telefonen kun brukes til arbeid og få det registrert på en måte hos lønningskontor? Edit: ser jeg får 259 kr i godtgjørelse før skatt mhp telefon..av dette skatter jeg nær 50%. Skattekortet viser 48% trekk,men får alltid baksmell selv om de trekker 48% på lønnen..så her er det vel lite jeg sitter igjen med som overskudd uansett Endret 28 minutter siden av obygda Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 33 minutter siden Del Skrevet 33 minutter siden obygda skrev (4 minutter siden): Hvordan går man frem rent praktisk for å unngå fordelsbeskatning? Arbeidsgiver har jo eierskap til mobilen i dag og jeg har hjemmekontor løsning - så de må jo kunne kontakte meg mens jeg sitter på hjemmekontor... Så hvordan skal man egentlig gå frem her? Skal jeg si ifra at telefonen kun brukes til arbeid og få det registrert på en måte hos lønningskontor? Først ville jeg bedt arbeidsgiver overføre telefonnr og abonement tilbake til deg, og bedt dem opprette et nytt aboment for din telefon. Så ber du arbeidsgiver rapportere at du ikke lenger skal ha fordelsbeskattning på kommunikasjon. Videre ville jeg send bekreftelse på privat abonement til arbeidsgiver som underlag for dette om de ikke får det i stek 1. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 33 minutter siden Del Skrevet 33 minutter siden obygda skrev (6 minutter siden): Skal jeg si ifra at telefonen kun brukes til arbeid og få det registrert på en måte hos lønningskontor? Det er det riktige ja. Ta det skriftlig. Men være meget på passelig å ikke bruk den til noe som helst privat, da blir fordelsbeskattningen lagt på med en gang,dette for at arbeidsfiver ikke skal få problemer med skatteetaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå