peterjohn Skrevet onsdag kl 19:38 Del Skrevet onsdag kl 19:38 Hei, Vi trenger noe forslag, se bilder. Vann ikke går ned fort. Bare sakte. Vi har brukt Plumbo men fungerer ikke mye. Hva skal vi gøre ? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet onsdag kl 19:50 Del Skrevet onsdag kl 19:50 Demonter, fjern blokkering, bruk stakefjær. Så mange andre alternativer er det ikkje. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet onsdag kl 19:57 Del Skrevet onsdag kl 19:57 Hvilken type Plumbo er brukt? Om dere demonterer, vær forsiktig, skyll godt med vann først. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet onsdag kl 19:59 Del Skrevet onsdag kl 19:59 Skal vel helst bruke Mudin og ikke Plumbo 😉 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet onsdag kl 20:00 Del Skrevet onsdag kl 20:00 ^fmj skrev (3 minutter siden): Hvilken type Plumbo er brukt? Om dere demonterer, vær forsiktig, skyll godt med vann først. Varmt vann, eller er ikke det så nøye? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 20:06 Del Skrevet onsdag kl 20:06 Fant en påleggsgaffel i sluket en gang. Da hjelper ikke Plumbo. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet onsdag kl 20:17 Del Skrevet onsdag kl 20:17 Så lenge det ikkje er fall i avløpet så vil nok dette bli eit gjentakande problem. Når vatnet renn sakte over det flate partiet så vil det også legge seg sediment der som ytterlagare hindrar gjennomstrømminga. Ber bør du legge om avløpet. Avløpet frå vasken bør gå på skrå ned mot vannlåsen, og så må det som ser ut til å være avløpet frå oppvaskmaskina koplast på det nye skråløpet. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet onsdag kl 20:25 Del Skrevet onsdag kl 20:25 Så varmt vann som mulig, skyll en god del etter plumbo Lenke til kommentar
barfoo Skrevet onsdag kl 20:33 Del Skrevet onsdag kl 20:33 15 minutes ago, The Avatar said: Så lenge det ikkje er fall i avløpet så vil nok dette bli eit gjentakande problem. Når vatnet renn sakte over det flate partiet så vil det også legge seg sediment der som ytterlagare hindrar gjennomstrømminga. Det er direkte feil. Du skal enten ha lite fall eller mykje fall. Om du har 45° vil vatnet renne fort unna, og partikler ligge igjen. 1:60 er OK fall på avløpsrør. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet onsdag kl 20:36 Del Skrevet onsdag kl 20:36 Duriello skrev (24 minutter siden): Varmt vann, eller er ikke det så nøye? Antar det er skylt med varmt / tilnærmet kokende vann slik som man skal. Jeg tenkte mer på at det er lurt med etterskylling før demontering. Er plumbo pulver farlig? Rørleggerne advarer mot middelet – Handler om brukerfeil, sier produsent. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet onsdag kl 20:41 Del Skrevet onsdag kl 20:41 ^fmj skrev (4 minutter siden): Antar det er skylt med varmt / tilnærmet kokende vann slik som man skal. Jeg tenkte mer på at det er lurt med etterskylling før demontering. Er plumbo pulver farlig? Rørleggerne advarer mot middelet – Handler om brukerfeil, sier produsent. Gikk ut fra det, jeg var bare ikke 100% sikker sånn i farten. Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet torsdag kl 12:19 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 12:19 Jeg ikke prøvde varmt vann ennå. Hva betyr demontere ? Kanskje det betyr åpen og montere igjen. Er demontere vanskelig ? Kan man gjøre selv ? Kan gjerne se bilden igjen og fortelle meg hvor skal jeg prøve og åpene. Men først skal jeg prøve med Plumbo og vamt vann. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet torsdag kl 12:44 Del Skrevet torsdag kl 12:44 Jeg kjøper en flaske på Xtra (eget merke for coop) som ikke koster all verden. Heller den i vasken og lar virke til dagen etter. Selv om det ikke virker som en stor forbedring dagen etter, så er det akkurat som om væsken ligger i rørene slik at dagene etter blir bedre og bedre. Merkelige greier. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet torsdag kl 12:55 Del Skrevet torsdag kl 12:55 peterjohn skrev (34 minutter siden): Jeg ikke prøvde varmt vann ennå. Hva betyr demontere ? Kanskje det betyr åpen og montere igjen. Er demontere vanskelig ? Kan man gjøre selv ? Kan gjerne se bilden igjen og fortelle meg hvor skal jeg prøve og åpene. Men først skal jeg prøve med Plumbo og vamt vann. Det er vanlige skrukoblinger. Er ikke vanskelig, bare pass på når du setter alt tilbake igjen at du treffer gjengene skikkelig og ikke skrur på skjevt. Da renner vannet ut Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet torsdag kl 13:17 Del Skrevet torsdag kl 13:17 peterjohn skrev (53 minutter siden): Jeg ikke prøvde varmt vann ennå. Hva betyr demontere ? Kanskje det betyr åpen og montere igjen. Er demontere vanskelig ? Kan man gjøre selv ? Kan gjerne se bilden igjen og fortelle meg hvor skal jeg prøve og åpene. Men først skal jeg prøve med Plumbo og vamt vann. Det høres ikke ut som du er så veldig erfaren med handy ting, men fint å komme i gang med slikt også. Jeg ville anbefalt å teste med en slik først: https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/avlop/avlopsrensere/renseverktoy-3-i-1-2000034472. Den kan du gå inn med i hullet som er på motsatt side av der avløpet fra oppvaskmaskinen kommer, bare ta av proppen der, så trenger du kanskje ikke demontere noe noe mer hvis du er heldig. Det sitter mest sannsynlig i vannlåsen. Men hvis du ikke har brukt varmt vann etter plumboen, gjør det med en eneste gang. Kok gjerne opp noe også. Ville heller kjøpt 1 flaske Mudin, og heldt det i før du legger deg, og så skylt ned i morgenen etter. Etter det teste demontering. Det ligger vann i vannlåsen, som er svingen nederst, så ha bøtte og håndler tilgjengelig. For å åpne fra selve vasken, så er det som regel en skrue i sluken på oversiden som løsnes. Ikke skru for hardt når den settes tilbake, slik at plasten ikke ryker. Demontere = Ta fra hverandre noe som er satt sammen fra før Remontere = Sette det sammen igjen, det som har vært demontert. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet torsdag kl 13:49 Del Skrevet torsdag kl 13:49 Plumbo har jeg nesten aldri hatt suksess med. Mudin derimot funker knall. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet torsdag kl 14:06 Del Skrevet torsdag kl 14:06 (endret) https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/avlop/avlopsrensere/renseverktoy-3-i-1-2000034472 og ellers bruke en oppvasktablett eller to en gang i blant er ofte bedre enn "plumbo-propp" Ellers ser jeg ikke noen vannlås på TS sitt bilde (En vannlås samler opp hår, partikler og tannpirkere om en er heldig). Vannlås bør det være, ellers vil det kunne bygge seg opp belegg og blokkeringer i avløpsrøret raskere. Tømmes etter behov når du merker symptomer på tregere avrenning. Endret torsdag kl 14:13 av Rune_says Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet fredag kl 09:25 Del Skrevet fredag kl 09:25 Rune_says skrev (19 timer siden): https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/avlop/avlopsrensere/renseverktoy-3-i-1-2000034472 og ellers bruke en oppvasktablett eller to en gang i blant er ofte bedre enn "plumbo-propp" Ellers ser jeg ikke noen vannlås på TS sitt bilde (En vannlås samler opp hår, partikler og tannpirkere om en er heldig). Vannlås bør det være, ellers vil det kunne bygge seg opp belegg og blokkeringer i avløpsrøret raskere. Tømmes etter behov når du merker symptomer på tregere avrenning. Det du viser til er en vannlås som er normalt på bad. Tror jeg aldri har sett slik på kjøkken, da det er mer normalt med større ting som faller ned i sluket der. Det jeg har ringet rundt i rødt på bildet er vannlåsen. Jeg jeg ringet rundt i blått, er der han kan åpne for å stake igjennom vannlåsen uten å demontere alt. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet fredag kl 12:17 Del Skrevet fredag kl 12:17 Har en litt større klump av en vannlås på kjøkkenet, men ca samme patent som på bad. (Fra 2010) Er ikke helt enig i at det er et godt vannlås-patent i den røde ringen, virker mer som kreativ rørføring, evt om det er eldre praksis. Ikke noen fordel om større ting kommer igjennom og evt lager blokkeringer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå