Gå til innhold

Excel - Fjerne sletting fra klip og lim buffer?

AndersT2

Anbefalte innlegg

Har ett irriterene "problem" som jeg håper noen kan hjelpe med.

Hvis jeg kopierer ut noe for å lime inn i en Excel celle, for så å skrive noe i cellen ved siden av, så er det ikke lenger mulig å lime inn det samme ett annet sted. Hverken i Excel eller annet.

Noen måte å slå dette av på?

Det er kun Excel som har dette problemet.

Er irriterende når jeg jobber, og gjør meg ferdig i Excel, for så legge inn det jeg kopiert i en nettside for å hente priser

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon av Excel bruker du?

Edit: Etter å ha oppdatert Office 2021 har jeg nå samme problem! 😕

Jeg har ikke dette problemet i Microsoft® Excel® 2021 MSO (Version 2412 Build 16.0.18324.20092) 64-bit.

Microsoft® Excel® 2021 MSO (Version 2412 Build 16.0.18324.20092) 64-bit.

Edition      : Windows 11 Pro
Version      : 23H2
Installed on : 2024-02-13
OS build     : 22631.4751
Experience   : Windows Feature Experience Pack 1000.22700.1055.0
Endret av backtoback
samme problem; windows-versjon
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (4 timer siden):

Hvis jeg kopierer ut noe for å lime inn i en Excel celle, for så å skrive noe i cellen ved siden av, så er det ikke lenger mulig å lime inn det samme ett annet sted. Hverken i Excel eller annet.

Kopierer du da fra utenfor Excel eller fra en celle? Vet at hvis man velger å kopiere en celle (Ctrl-C eller høyreklikk-Copy) så kan man få denne problemstillingen. Er det celler med ren tekst eller formler du i så fall kopierer fra?

Lenke til kommentar

@AndersT2, nå har jeg samme problem som deg etter at jeg oppdaterte MS Office 2021. Veldig rare greier dette😀

Jeg har nå prøvd litt forskjellig i Excel og fant en "halvveis" løsning -- må nok lete litt mer på nettet for en fullstendig løsning.

excel-kopier-lim-inn-feil.png.6eb8706acf088870489e1969495599ca.png

Klikk på rød firkant for at Clipboard skal vises.

Formelen jeg bruker i cellene A5 og A6 er `=$B$1+$C$1`.

1. Alt som kopieres/limes inn direkte fra kolonne A til B er OK; både tekst og formel, som forventet.
2. Men så snart jeg skriver noe inn i kolonne C, etter å utført punkt 1, kan jeg ikke lime noe inn i kolonne D.
3. Jeg måtte klikke på "tekst 2" og "30" i Clipboard for å få limt inn i kolonne D. Men kun verdien "30" blir kopiert og ikke formelen.
4. "tekst 3" kopiert fra Notepad++, kunne jeg lime inn også etter å ha skrevet noe i kolonne C!

Har Excel (og Office) en egen utklippstavle utenom den som finnes i Windows 11? Det ser slik ut, Clipboard inneholder to forskjellige ikoner.

Endret av backtoback
typos
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå sluttet å bruke KeePass (password mananger) dersom Excel (eller annen Office app) kjører med et aktivt/åpent Office Clipboard panel. KeePass "Clipboard auto-clear time"-funksjonen fungerer fint opp mot Windows 11 utklippstavlen, men ikke i Office Clipboard -- brukernavn/passord etc. blir ikke slettet etter f.eks. 15 sekunder! På en måte fungerer Office Clipboard da som en slags "keylogger", som kan misbrukes til å skaffe seg tilgang til brukernavn og passord.

Løsningen for meg ble å slå av muligheten for å kopiere brukernavn og passord i KeePass og heller bruke "Perform Auto-Type"-funksjonene som ikke benytter seg av utklippstavlen(e).

Det ser ut til at når Office Clipboard panelet er inaktivt, "husker" den bare det aller siste som ble kopiert, og at hele Office Clipboard historikken slettes når Office-appen avsluttes.

Annen info: Jeg har slått av "Clipboard history" i Windows 11, men dette har ingen effekt på Office Clipboard.
(Open Settings (Windows Key + I) -> System -> Clipboard: Clipboard history)

Tar jeg feil, noen andre erfaringen? Noen som vet om Office Clipboard synkroniserer på tvers av enheter?

KeePass v2.57.1

Tools > Options > TAB: Policy
	[AV] Copy *
	[AV] Copy Whole Entries

Tools > Options > TAB: Interface (1)
	[PÅ] Show additional auto-type menu commands

keepass.webp.c4b17ab2cf06f00d8222c020e0ae2184.webp

Endret av backtoback
typos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...