Gå til innhold

Får du ros eller positive tilbakemeldinger på jobb?

Gjest c97d9...51e

Anbefalte innlegg

Gjest c97d9...51e

Jeg er heldigvis ikke en person som har et sterkt behov for kontinuerlig ros eller klapp på skulderen, men reflekterte nylig over hvor lite tilbakemeldinger jeg får på mitt arbeid på jobb. 

Dette ble kanskje utløst av at jeg bistod på et eksternt prosjekt og plutselig opplevde å få komplimenter på rekke og rad fra ulike aktører i prosjektet (eksterne produsenter/leverandører, prosjektleder, med mer). Den eksterne produsenten sa jeg hadde levert et fantastisk grunnlag. Har gjort nøyaktig samme jobb og kanskje på et mye høyere nivå internt og stort sett ikke hørt et ord.

Hvordan er det på din jobb? :) 

Jeg har jobbet litt som leder selv i perioder. Mest på hva man kan kalle mellom-leder nivå og er da alltid påpasselig med små drypp underveis. Type:

"Bra jobbet!" 

"Nydelig levert!"

"Dette var en smart løsning. Veldig ryddig."

Mest nysgjerrig på hvordan andre har det på sin arbeidsplass. Har diskutert det litt med venner og samboer og det virker variere veldig. Om noen ledere leser, så tenk litt over dette. Tilbakemeldinger er viktig! En leder jeg hadde tidligere sa rett ut til meg at han var dårlig på tilbakemeldinger og dette hadde litt med hans egen oppvekst å gjøre, men at han var veldig godt fornøyd med meg. 

Anonymous poster hash: c97d9...51e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c97d9...51e
Tussi skrev (Akkurat nå):

Jeg er nok litt mer "avhengig" av komplimenter, og kan bli noe usikker innimellom. Men jeg får en god del da

Lyst å fortelle litt mer om hva du jobber med?

Samboer er nok også avhengig av komplimenter og blir fort usikker. Har nå gått fra en arbeidsplass hvor komplimentene haglet og det var godstemning dagen lang til en arbeidsplass hvor det er mer sparsommelig og sjeldent. Tror samboer synes det er ugreit.

En annen kamerat sier han får ros daglig. 

Men jeg tenker konstruktive tilbakemeldinger er vel så viktig. Også hvor man har forbedringspotensiale.

For et par år siden jobbet jeg rundt 500 timer overtid på under et år og ofret ALT for en periode. Når prosjektet var over sa min mellom-leder bare "Godt levert!". Leder sa ingenting. Hadde jeg vært leder og noen jobbet så mye som jeg gjorde (HR var innblandet på grunn av overskridelser av arbeidsmiljøloven) hadde jeg vært raus med rosen.

Lenke til kommentar
Gjest c97d9...51e skrev (2 minutter siden):

Lyst å fortelle litt mer om hva du jobber med?

Samboer er nok også avhengig av komplimenter og blir fort usikker. Har nå gått fra en arbeidsplass hvor komplimentene haglet og det var godstemning dagen lang til en arbeidsplass hvor det er mer sparsommelig og sjeldent. Tror samboer synes det er ugreit.

En annen kamerat sier han får ros daglig. 

Men jeg tenker konstruktive tilbakemeldinger er vel så viktig. Også hvor man har forbedringspotensiale.

For et par år siden jobbet jeg rundt 500 timer overtid på under et år og ofret ALT for en periode. Når prosjektet var over sa min mellom-leder bare "Godt levert!". Leder sa ingenting. Hadde jeg vært leder og noen jobbet så mye som jeg gjorde (HR var innblandet på grunn av overskridelser av arbeidsmiljøloven) hadde jeg vært raus med rosen.

Jeg er sykepleier på sykehjem, demensavd

Lenke til kommentar

Mange ledere har den innstillingen at man forventer at man gjør et minimum og at alt over dette blir som oftest ikke belønnet med høyere lønn eller bonus, så da er ord lite verdt. Er du derimot i et arbeidsliv der hardt arbeid faktisk lønner seg og man får bedre betalt for strevet og man klatrer i stillinger og lønnstrinn, så er det kanskje greit med gode tilbakemeldinger, men med finansiell belønning er vel ikke ord nødvendig da heller?

Lenke til kommentar

Jeg har en kontaktflate som i praksis er hele organisasjonen hvor jeg utfører oppgaver har elementer av både støtte og kontroll.

Får masse ros av brukerne av mine tjenester og kompetanse, men aldri fra ledelsen. Dette gjelder ikke bare meg, men det er gjennomgående til alle fra hele ledelsen.

Dette gjør ikke at jeg føler at arbeidet mitt er mindre verdifullt, men jeg kjenner på at det (og enkelte andre typer adferd) tærer på respekten for ledelsen.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi er flinke til både ris og ros på min arbeidsplass. Er definitivt ikke sånn alle steder. 

Og til FrihetensRegn: Selv i lønns-sammenheng er ros positivt. Det er en nyttig brekkstand i lønnsforhandlingene, og det hjelper på motivasjonen som igjen gjør at man gjør en bedre jobb, som igjen hjelper i lønnsforhandlingene.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Mitt inntrykk i norsk arbeidsliv er at man overlater lønnsforhandlinger til fagorganisasjonene og streiker til man får det man vil og så gjør man et minimum at det man må. Det er ikke slik alle steder, spesielt ikke i privat sektor og små selskaper.

Jeg jobber i offentlig helsevesen, og det er absolutt ikke mitt inntrykk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7ef20...d73

Har en pensjonert sjef som har vært flink i ledermøtene våre, og sagt at vi må huske på å gi ros av og til, og ikke bare kjeft. 

Anonymous poster hash: 7ef20...d73

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...