Gå til innhold

På tide med ny programleder i «Debatten»?

Vokteren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Krig og fred said:

Det vet jeg:

C6kLS_uW0AEmdb_.jpg.387de03562b01c317f5171a6f8e0c6f6.jpg

Trist at journalister som ikke logrer for politikere og kjendiser, er mangelvare i Norge. 

Dagens hardtalk fyr gjør det jo bra. Stephen Sackur er flink. Kanksje litt for mye pushback fra han også. Faktisk enda mer. Noen ganger når gjestene han har på hardtalk ikke svarer skikkelig begynner han å pushe back veldig. Noen ganger veldig fair men andre ganger kanskje litt for mye.

Endret av Ryuuou
Lenke til kommentar
BadCat skrev (24 minutter siden):

Debatten har hatt kjedelige tema og lite sjel i det siste. Sendingene var bedre et par år tilbake. Mulig det reflekterer samtiden.

Høstens stortingsvalg burde bli interessant nok.
Da trenger man en ordstyrer med langt mer autoritet enn en fomlete influencer.
Solvang kan neppe kalles en skarpskodd revolverjournalist……

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han var bedre før han hadde det uhellet på sykkel. Solvang har vært med på for mange opplegg hvor han legger ut om seg selv, senest i uka som var. Mystikken er borte. Folk er bare spennende så lenge man ikke vet noe om de.

Hvis du møter nye folk. Aldri fortell hvem du er og hva du gjør. 15 år senere skal de fremdeles ikke vite noe. De fleste har sabotert seg selv så mye at det ikke er reversibelt.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (23 timer siden):

Solberg og Høyre har satt seg selv på sidelinjen etter Finnes-skandalen og Høyrelederens tilhørende bortforklaringer

Det tror jeg er en helt feil analyse.
Finnes-saken er nok i det store og hele glemt.
Det velgerne vil ha en forandring. Høyre fremstår ganske usynlig for tiden.
I tillegg kjører de samme linje som AP når det gjelder kraftpolitikken, som åpenbart ikke er noen velgermagnet.
Når de i tillegg mangler tydelighet i innvandringspolitikk, så mister de velgere til FrP i hopetall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den nye NU-lederen er også misfornøyd med Solvangs innsats i den siste debatten:

[...]Allereie i mi fyste veke som nyvald leiar hos Natur og Ungdom, slår lynet ned i norsk oljedebatt.
Eg er fullstendig sjokkert, forbanna og sønderknust.
Vi som er unge, vår stemme må bli høyrt. Klisjeen er utvilsamt sann: det er vår framtid det handlar om.

“Statsministerdebatten” som ble sendt på NRK i går kveld var ein total skivebom.
Sendinga mislykkast fullstendig i å opplyse kva som eigentleg står på spel i oljedebatten.
Det passa ekstremt dårleg å sende ein debatt som tar oss tilbake til 1990 når vi er i 2025 og klimakrisa er her no.
Klimamåla våre er ikkje ein tilfeldig satt grense, men dei er satt av det internasjonale forskingsmiljøet for korleis vi skal unngå dei aller verste og farlegaste klimaendringane.
Lukkast vi ikkje, står vi ovanfor den største humanitære krisa vi nokon gong har sett.
Då kan ikkje NRK med Fredrik Solvang i spissen legge til grunn at vi aldri vil nå verken 1,5- eller 2-gradersmålet, før våre to statsministerkandidatar held fram med en oljedebatt som berre handlar om økonomi.
Eg er sjokkert, forbanna og skikkeleg redd.
Eg meina at debatten ikkje oppfylte NRK sitt samfunnsansvar.

Dei to debattantane Støre og Listhaug kunne knapt kallast motdebattantar i denne saka.
Begge to får snakke lenge om at de vil borre etter olje så lenge som mogleg.
Faktisk er det ingen som seier eksplisitt ordet klimakrise gjennom heile sendinga, korleis kan det vere mogleg?
Ikkje ein gong debattleiar Fredrik Solvang, gjer det.
Han let debatten handle om olja vår er lønsam, utan at denne heller blei tilstrekkeleg opplysande.
Gjennom heile debatten virka det som vidare oljeleiting var ei sjølvfølge, at klimamåla ikkje var noko vi faktisk må forholde oss til.
Solvang sjølv sa i debatten; “hvis vi mot alle solemerker hadde klart parisavtalens mål”, og “hvis vi på mirakuløst vis klarer 2-graders målet”.
Korleis kan vår statskanal tilnærma avlyse klimamåla? Årsaka til at vi slit med å nå klimamåla er ikkje fordi dei ikkje er livsviktige, men nettopp grunna politikarar som Støre og Listhaug og deira debatt i går.
Klimamåla er norsk lov, og å ikkje forholde seg til desse er dermed å bryte lova.

Det er så sjukt at Sylvi Listhaug får stå i studio og snakke for 100 år til med oljeboring, utan å bli konfrontert med kor kontroversielt det faktisk er.
Men i staden bli møtt med ein sittande norsk statsminister i 2025 som kritiserer henne for å sette 100 år som “sluttdato”.
Det er mildt sagt kontroversielt.
Har vi verkeleg komen dit at Framstegspartiet skal legge premisset for norsk oljepolitikk, og til og med føre Arbeidarpartiet enda lenger i deira retning?
Ei verd som ikkje når klimamåla, er ikkje ei verd eg vil leve i.
Ei verd som ikkje når klimamåla, vil skape ei humanitær krise. Som ung, er dette ein skummel verd å sjå til.
Eg kan ikkje hjelpe meg å lure på korleis dei unge stemmene i Noreg sitt største parti seriøst kan stå bak dette.
Er dette ei slik verd du vil oppleve, Velle?

Statsminister-kandidatane skal ikkje få øydelegge framtida mi uimotsagt.
Når NRK ved Solvang ikkje greier å gjere dette, kan eg ikkje anna enn å ty til dette.
I 2025 er det heilt useriøst at eg som ein 21 år gammal klimaaktivist, er den som må passe på at klimakrisa blir nemnd når statsministerkandidatane våre med sittande statsminister snakkar om olje.
Eg er så enormt skuffa. Her er det mange som har svikta sitt samfunnsansvar.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har lenge hatt sansen for Solvang, men mener det bli for mye pjatt og faktapresentasjoner og for lite faktisk debatt. Det er heller ikke et kvalitetstegn når man henter inn åtte stykker til debatt, hvorav fem av dem stort sett få si en setning og et ja og et nei fordi man har brukt opp tiden til et "partsinnlegg".

Tror og det kan være greit med nye koster, uten at man trenger å påpeke noe negativt med jobben Solvang har gjort. Ingerid Stenevold gjorde en god profil på valgsendingene for noen år siden. Jeg sier ikke at hun er den som bør ta over, men er jo et av flere navn på blokka som burde sjekkes videre. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (På 16.1.2025 den 9.10):

Det tror jeg er en helt feil analyse.
Finnes-saken er nok i det store og hele glemt.
Det velgerne vil ha en forandring. Høyre fremstår ganske usynlig for tiden.
I tillegg kjører de samme linje som AP når det gjelder kraftpolitikken, som åpenbart ikke er noen velgermagnet.
Når de i tillegg mangler tydelighet i innvandringspolitikk, så mister de velgere til FrP i hopetall.

Det er en del av helhetsbildet.
Forskjellene mellom H og AP ligger på promillenivå. Likhetene i EUpolitikk, bistand, sikkerhet osv er påfallende.
Fremtidens politikere heter Giske og Listhaug.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...