Gå til innhold

Kommentar: Er det for mye å be om, Nintendo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Håpet for den neste konsollen er likevel at de har lagd noe som tåler tidens tann litt bedre enn det Switch har gjort.

Vi kan håpe, men det ser ikke helt lyst ut. På samme måte som Switch 1 vil Switch 2 lanseres ca. 2,5 år før Microsoft og Sony lanserer neste generasjon konsoller. På den annen side vil jeg tro at Switch 2 vil være kraftigere enn det Switch 1 var målt mot henholdsvis Playstation 5 og Playstation 4.

Når det gjelder spill er jeg overbevist om at MarioKart vil være blant lanseringstitlene/lanseres første året på Switch 2 (sammen med nytt 3D-Mario og Metroid 4). Mariokart Deluxe er det desidert mest solgte spillet på Switch 1. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Switch og oppfølgeren er en litt dyr og litt dårlig måte å spille Nintendo sine IPer. Tredjepartsspill er bedre på andre systemer, og Nintendo sine egne er egentlig bedre via emulator. Joyconsene er forferdelige. Strategien hos Nintendo ser ut til å være "Hvor kjipe kan vi tillate oss å være, uten å skremme bort alle kundene?".

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg grenseløst er at man ikke kan kjøpe retro spillene. Man har kun tilgang ved abonnement. Nå har jeg alle klassikerne på de originale konsollene tilkoblet en gammel crt tv. Men det må være forferdelig frustrerende for de som ikke har dette, å ikke kunne kjøpe klassikerne til odel og eie på sin switch... 

Jeg lurer forøvrig på hvordan dette fungerer uten nett? Kan man spille retrospillene offline feks på fly med switchen? Eller må den ha nett for å kontrollere at du har et abonnement? 🤔 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Petter Stabell skrev (38 minutter siden):

Kan man spille retrospillene offline feks på fly med switchen? Eller må den ha nett for å kontrollere at du har et abonnement?

Du må verifisere kontoen din hver 7. dag. For øvrig kan du være offline og spille retro.

Endret av Donkey Kong
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Virker som veldig mye av det du "ber" om her er håndtert allerede, Espen. I hvert fall om vi skal se på en del av de mer logiske ryktene og lekkasjene, da.

-Angivelig var ikke bare unveilingen men selve lanseringen utsatt av Nintendo selv fordi de skulle ha en pangstart med Switch 2 spill. Og tredjeparts utv/utg virker som de er veldig fornøyde med hva Switch 2 har i seg (ikke minst DLSS) og vil selvfølgelig surfe på denne gedige bølgen. Så virker absolutt at det blir nok å velge av for de fleste. Ryktes alt fra FF7R til Metal Gear 3 oppussingen. Har du det med Mario Kart og Metroid osv kan det bli knall lansering.

-Nintendo skal visst ha en helt ny spake i Joy Consen, så drifting burde ikke være en sak. Pluss de er åpenbart større.

-Ikke basert på rykter, men når vi så hvor flinke de var med markedsføringen til Switch, og hvor aggressive de var med den så tror jeg de vet godt hva de skal gjøre her. Med Switch1 viste de nøyaktig hva Switch var. De klarte å markedsføre den slik at den var til alle , dvs barn, familier til gamle gubber og tanter, og selvfølgelig folk i 20-30+ årene. Mario og Zelda, Skyrim og NBA som eksempler. Alle burde ha en sånn Svitsj lzm 😃

Og husk, det er faktisk ikke alle i verden, ikke her til lands heller, som kan ta seg råd til alle de nye duppedingsene. Om noen ser de kan få både FF7R OG Metal Gear OG Zelda OG Mario, så er det i seg selv en god grunn til å velge S2.

Det gjenstår selvfølgelig å se, men er passe sikker på Nintendo vet hva de driver med her. De har nok lært av flere av sine feil, og så må vi ikke glemme at Switch er den desidert største suksessen dems noen gang.

Jeg prøver ikke hye meg sev for mye opp her heller. Virker som C knappen trolig er til kommunikasjon, ikke noe mer fancy enn det. Men vi ser nok noe artig med nye JCs. 
Blir nok et par pils når de eventuelt viser frem aparatuset.

(og nei, Nintendo var ikke alltid helt bak på hestekrefter i konsollene sine, det begynte de mer med DS/Wii)

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det Nintendo ikke snakket om var hvor små og uhendige de var, særlig for alle med over snittet store pølsefingre.

Man trenger bare å ha pølsefingre. Bare normale hender som er større enn de til en 12-åring, så er kontrollene helt hinsides ubrukelige og ubehagelige.

Forøvrig videre enig i artikkelen. Jeg står glatt over Switch 2. Switch 1 har vært en skuffelse, med ytelse som er helt tragisk. Det eneste som kan få meg til å kjøpe S2 er Metroid Prime 4, men knapt det. Zelda har de ødelagt med survivial-mekanikkene, med hovedvekt på det helt tullete våpensystemet sitt som gjør det anti-moro å sloss med fiender. Og i kjent Nintendo-stil, så vet de best (godt hjulet av en bråte blinde og religiøse fanboys/girls). God of War or Elden Ring er de beste Zelda-spillene nå.

Nintendo har blitt hengende etter, og lever i sin egen verden der de tror de er bleeding edge ved å "finne opp" ting som de fleste heldigvis kvitta seg med for mange år siden, men blir heiet frem av ukritiske fans som gir spillene 10/10 en time etter release, og hvis du ikke liker det så "skjønner du ikke spillet, du må bare gjøre sånn og sånn for å omgå dette, du spiller det feil."

/rant

Endret av Snøspade
/rant
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snøspade skrev (10 minutter siden):

Man trenger bare å ha pølsefingre. Bare normale hender som er større enn de til en 12-åring, så er kontrollene helt hinsides ubrukelige og ubehagelige.

Forøvrig videre enig i artikkelen. Jeg står glatt over Switch 2. Switch 1 har vært en skuffelse, med ytelse som er helt tragisk. Det eneste som kan få meg til å kjøpe S2 er Metroid Prime 4, men knapt det. Zelda har de ødelagt med survivial-mekanikkene, med hovedvekt på det helt tullete våpensystemet sitt som gjør det anti-moro å sloss med fiender. Og i kjent Nintendo-stil, så vet de best (godt hjulet av en bråte blinde og religiøse fanboys/girls). God of War or Elden Ring er de beste Zelda-spillene nå.

Nintendo har blitt hengende etter, og lever i sin egen verden der de tror de er bleeding edge ved å "finne opp" ting som de fleste heldigvis kvitta seg med for mange år siden, men blir heiet frem av ukritiske fans som gir spillene 10/10 en time etter release, og hvis du ikke liker det så "skjønner du ikke spillet, du må bare gjøre sånn og sånn for å omgå dette, du spiller det feil."

/rant

Til dels enig, jeg vurderer faktisk switch 2 når den kommer. Kjøpte aldri switch 1, men har spilt en del av titlene via emulator siste året for å teste litt og har etter flere år funnet et snev av spillglede igjen.

Dog nye Zelda spillene er oppskrytt, både breath og tears gikk jeg lei etter 1 uke hvor jeg brukte en ekstra uke på å tvinge meg til å like det før jeg gav opp. Det blir rett og slett for mye. Hav av items jeg ikke aner hva jeg skal bruke til, grinding, vandre rundt og vandre enda mer rundt. Ble ofte slik at jeg satt meg ned og spilte en times tid, men eneste jeg rakk gjøre var å gå til et nytt sted får jeg måtte slå av. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil alltid være noe å klage på. I min bok er switch en fantastisk konsoll som skal nytes videre. Switch 2 blir bare enda bedre. Trenger ikke lenger noe annet. Regner med at det lett blir 120 mill + solgte enheter denne generasjonen også.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snøspade said:

/rant

Synes Joyconsa er geniale i noen spill, spesielt når de er "splittet". Splatoon 2-3 for eksempel, med bevegelsekontrollere sammen med spaker og ikke for mange knapper. Eller tom BOTW. Men når dt kom til spill som Bayonetta 2-3 og Astral Chain merket jeg fort jeg trengte Pro kontrolleren. Men hadde aldri brukt den på de første jeg nevnte. Bra med muligheter.

Digger BOTW selv. En stor favoritt, men smaken er jo som rassen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, bo1e said:

Pangstart med spill er noen remakes og et par av the very usual suspects.. gjesp.

Kanskje ikke for deg eller meg, men kan bli en pangstart for Nintendo om de spiller kortene sine riktig. Mario Kart 9, Metroid Prime 4 S2 versjon osv og så en haug med god tredjepartsstøtte kan absolutt selge mange konsoller. Med god markedsføring som Switch (ikke WiiU xD ) . Kanskje det ikke blir noe for deg, kanskje det blir. Samme med meg. 

Men det gjenstår å se, som nevnt før. For se hva de har på lager. Alltid artig med nye konsoller og duppedingser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (9 timer siden):

Dog nye Zelda spillene er oppskrytt, både breath og tears gikk jeg lei etter 1 uke hvor jeg brukte en ekstra uke på å tvinge meg til å like det før jeg gav opp. Det blir rett og slett for mye. Hav av items jeg ikke aner hva jeg skal bruke til, grinding, vandre rundt og vandre enda mer rundt. Ble ofte slik at jeg satt meg ned og spilte en times tid, men eneste jeg rakk gjøre var å gå til et nytt sted får jeg måtte slå av. 

TAKK! Trodde jeg var den eneste som følte det slik. For all del, spillene har en magisk sjarm som få andre kan skilte med, men jeg kjedet meg gjennom de 30ish timene jeg har spilt, nettopp av de grunnene du nevner her. Nei, gi oss heller en remake og/eller en oppfølger av Wind Waker, så skal jeg like Zelda igjen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev:
discostu skrev (9 timer siden):

TAKK! Trodde jeg var den eneste som følte det slik. For all del, spillene har en magisk sjarm som få andre kan skilte med, men jeg kjedet meg gjennom de 30ish timene jeg har spilt, nettopp av de grunnene du nevner her. Nei, gi oss heller en remake og/eller en oppfølger av Wind Waker, så skal jeg like Zelda igjen. 

Har ikke WW en oppfølger allerede? ;)
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Analoge styrespaker bruker potensiometer med begrenset holdbarhet og som er følsomme for støv og smuss. Selv påkostede potensiometer tåler kun noen millioner bevegelser og enda verre med de billige.

Enten må kundene være villig til å betale mer for komponenter med bedre holdbarhet, noe de ikke er. Eller så må det utvikles nye måter å gjøre det på, som også er kostbart.

Hvis dette var enkelt å løse innenfor de økonomiske rammene som er, hadde ikke selskapene brukt eldgamle design i stikkene. Den evige løsninga er å satse på at gjennomsnittsbrukeren ikke oppnår nok slitasje.

På PC har man et lignende problem. Brytere og sensorer på tastatur og mus er etterhvert svært så holdbare. Den evige kampen med musehjulet derimot. Hvis man driver med spill eller skaping på høyt nivå trenger man ei nøyaktighet på musehjulet som ikke er realistisk å opprettholde over tid, uten jevnlig vedlikehold eller utskifting av komponenter. Et musehjul som skipper når det teller, ender i total fiasko. I beste fall er det kun svært irriterende.

Den som finner rimelige løsninger på slike problemer, vil kunne bli svært så rik. Det er lettere sagt enn gjort for utstyr av rimelig utførelse som produseres i hopetall for profit.

I utlandet trenger utstyret stort sett å holde i ett år og det er det produsenten satser på.

Kontrollere og mus blir raskt forbruksvarer. Da kan man bruke de defekte til reservedeler med mindre man har ti tomler til fingre.

Når det gjelder Nintendo ser jeg for meg at de beveger seg ut på tynn is ved at de snart får DLSS i verktøyskrinet. Samme hvor mye man ser frem til kommende titler er nok spillbarhet i form av ytelse et tapt kapittel for andre enn de som tyr til emulator.

Konsoller er et mørkt kapittel med tanke på ytelse. Den er ikke til salgs dessverre.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er forsiktig optimist. Antageligvis blir jeg (som vanlig) litt skuffet over Nintendo. Min fordel er at jeg får den samme fordelen som de aller fleste hadde under Switch 1, nemlig det at jeg hoppet over forrige generasjon og dermed får alle disse Nintendo spillene jeg har gått glipp av, nå med langt bedre ytelse. Da forutsetter jeg at Nintendo er like bra på bakoverkompabilitet som Xbox, noe som slett ikke er gitt.

Da Switch 1 kom i hyllene var det med en rekke Wii U spill og det var vel bare Splatoon, Arms og 1-2-Switch som var nytt. Da jeg allerede hadde en Wii U så spilte jeg Breath Of The Wild der (som fungerte 99% like bra som Switch versjonen) og Smash Bros Wii U var samme spillet som Ultimate. 

Nå er Wii U en hos familien i Trinidad & Tobago og jeg har tre jenter i passende Nintendo alder. Perfekt unnskyldning for en pappa til å legge en Nintendo under juletreet i år.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...