Gå til innhold

Skal man straffe private for å ansette helsearbeidere?

Anbefalte innlegg

2 hours ago, hoodoo said:

Som en delvis side opplysning så kan det nevnes at Røyrvik kommune nå har fått besatt alle stillinger de hadde ledige innen helse. Dette ved å øke lønna med 200.000 for sykepleiere. Jeg ser gjerne denne lønnsøkningen spre seg. Men da må vi kanskje bort fra frontfagsmodellen.

Kommunal Rapport om Røyrvik kommune ledige stillinger

Kan ikke andre kommuner gjøre det samme, uten å røre frontfagmodellen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tastaturkriger skrev (9 timer siden):

Leger sykmelder seg ikke. Og skulle de gjøre det, så er et bare å myke opp på vikariatsreglene. 

Vet om mange fastleger som sykemeldt etter å ha blitt utbrent. Har vært mange intervjuer i mediene om problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (9 timer siden):

Ja, men løsningen er ikke at pengene går i lomma på eierne av de private helseforetakene. Spesielt ikke når det medfører enda mer press på de som er igjen i de offentlige sykehusene.

Dette er jo helt innafor når de private klarer å levere bedre tjenester til lavere pris. Vi ser også de private er mye flinkere på å legge tilrette for individuell turnus for ansatte, ferier med mer.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Kan ikke andre kommuner gjøre det samme, uten å røre frontfagmodellen? 

Det kan de. Men hvis man mener at lønna for de yrkesgruppene som jobber innen helsevesenet skal opp generelt så er frontfagsmodellen et hinder for å gi kraftige løft. Hvis arbeidsgiversiden tilslutt også innser at kanskje noe av arbeidsstyrken skal skifte over fra industri til helse blant annet. 

Aftenpostens Andreas Slettholm skrev om det 10.1.2024 (bak betalingsmur).

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/lwb5aA/i-nord-troendelag-er-det-skjedd-et-lite-helsemirakel

Sitat fra den artikkelen : «Norge trenger helsearbeidere mer enn batterifabrikkarbeidere.»

Og om frontfagsmodellen, sitat: «I hvert fall er det begrenset med rom for at helsearbeidere over tid skal kunne ha vesentlig bedre lønnsvekst enn industriarbeidere. Og dermed blir det vanskelig å rekruttere nok folk til denne sektoren.»

Lenke til kommentar
41 minutes ago, hoodoo said:

Hvis arbeidsgiversiden tilslutt også innser at kanskje noe av arbeidsstyrken skal skifte over fra industri til helse blant annet. 

Jeg tror ikke helsesektoren og industrien rekrutterer fra samme del av befolkningen. Men det er selvfølgelig kun min personlige mening. 

2 hours ago, Trulss said:

Dette er jo helt innafor når de private klarer å levere bedre tjenester til lavere pris. Vi ser også de private er mye flinkere på å legge tilrette for individuell turnus for ansatte, ferier med mer.

Det gjør de absolutt ikke. Private sykehus har en helt annen hverdag enn offentlige, og det kun virker som om de er mer effektive. Jeg har selv benyttet meg av Volvat og Aleris, og det er en helt annen virkelighet enn på offentlige sykehus.

Det er rart at voksne mennesker holder liv i myten om at det private automatisk er bedre. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (9 minutter siden):

tror ikke helsesektoren og industrien rekrutterer fra samme del av befolkningen. Men det er selvfølgelig kun min personlige mening. 

Det er et prosjekt som kalles Menn I Helse,.som er basert på å omskolert overflødige menn i andre bransjer til helsefagarbeidere.... veldig vellykket 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (16 minutter siden):

Jeg tror ikke helsesektoren og industrien rekrutterer fra samme del av befolkningen. Men det er selvfølgelig kun min personlige mening. 

Det gjør de absolutt ikke. Private sykehus har en helt annen hverdag enn offentlige, og det kun virker som om de er mer effektive. Jeg har selv benyttet meg av Volvat og Aleris, og det er en helt annen virkelighet enn på offentlige sykehus.

Det er rart at voksne mennesker holder liv i myten om at det private automatisk er bedre. 

Det er ingen myte. En kompis valgte privat for en relativt stor og kompleks operasjon og fikk enerom, bedre mat og service. I det offentlige ville han trolig blitt lagt på gangen og fått servert dårlig mat (ikke trolig, det er bekreftet).

• Liker 1
Lenke til kommentar
hoodoo skrev (12 timer siden):

Som en delvis side opplysning så kan det nevnes at Røyrvik kommune nå har fått besatt alle stillinger de hadde ledige innen helse. Dette ved å øke lønna med 200.000 for sykepleiere. Jeg ser gjerne denne lønnsøkningen spre seg. Men da må vi kanskje bort fra frontfagsmodellen.

Kommunal Rapport om Røyrvik kommune ledige stillinger

Det er fordi det er intelligente folk der. Som forstår at man må se på både lønsutgifter og vikarutgifter. Nytter ikke å redusere lønnsutgiftene med 2 årsverk når man ender opp med å trenge 5 årsverk ekstra i vikrarer for å dekke økningen i sykemeldinger som følge av arbeidspress.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (30 minutter siden):

Det er et prosjekt som kalles Menn I Helse,.som er basert på å omskolert overflødige menn i andre bransjer til helsefagarbeidere.... veldig vellykket 

Det blir automatisk vellykket fordi de mennene som søker seg inn på noe slikt i utgangspunktet ikke er avvisende. Om man derimot hadde inkludert flere menn ville man trolig fått et annet resultat.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (21 minutter siden):

Det er ingen myte. En kompis valgte privat for en relativt stor og kompleks operasjon og fikk enerom, bedre mat og service. I det offentlige ville han trolig blitt lagt på gangen og fått servert dårlig mat (ikke trolig, det er bekreftet)

Det her synes jeg er "fantastisk" i grunn.. 

Fantastisk i gåseøyne da det egentlig er det motsatte, altså helt horribelt. 🙂

Enerom på sykehus anser jeg som en selvfølge når jeg bor i verdens rikeste land. For "noen" år siden snakket politikere iherdig om å fjerne alle korridorpasientene våre, men det døde mer og mer ut helt til vi nå ser på det som en helt vanlig greie. 

Har vært innom sykehuset med familiemedlemmer et par ganger de siste årene i forbindelse med operasjoner og de har lugget på korridoren hver gang. (Med unntak av rett etter operasjon, da fikk de ved en anledning restituere inne på dobbeltrom..)

Denne velferdsstaten vår og dette "gratis" helsevesenet som vi er så utrolig stolte av er noe av det mest tragiske jeg har vært borti, og jeg blir like forbannet hver gang jeg kommer på hvor lite jeg faktisk får igjen for de altfor mange skattekronene jeg motvillig blir fratatt hver eneste måned. 🙂

Det her, sammen med skole og eldreomsorg, er hovedårsaken til at jeg heier på hver eneste nordmann med formue som migrerer til Sveits.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trulss said:

Det er ingen myte. En kompis valgte privat for en relativt stor og kompleks operasjon og fikk enerom, bedre mat og service. I det offentlige ville han trolig blitt lagt på gangen og fått servert dårlig mat (ikke trolig, det er bekreftet).

Det har ingen ting med effektivitet å gjøre. Grunnen til at kompis fikk bedre mat og service er fordi matbudsjettet på det private sykehuset er høyere, og bemanningen er høyere. Det sier seg selv at et privat sykehus som tar inn en liten del av befolkningen har bedre tid og mer penger å rutte med, enn offentlige sykehus som tar i mot alle som bor i lokal region. Da jeg var på Volvat var det en liten håndfull mennesker som befant seg i fellesområdene, mens på offentlig sykehus er det tjukt av folk, fordi det er mer trafikk der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cyrio said:

Denne velferdsstaten vår og dette "gratis" helsevesenet som vi er så utrolig stolte av er noe av det mest tragiske jeg har vært borti, og jeg blir like forbannet hver gang jeg kommer på hvor lite jeg faktisk får igjen for de altfor mange skattekronene jeg motvillig blir fratatt hver eneste måned. 🙂

Helsevesenet vårt er bedre enn det private helsevesenet i USA. 

Det her, sammen med skole og eldreomsorg, er hovedårsaken til at jeg heier på hver eneste nordmann med formue som migrerer til Sveits.

Det er alltid de som setter penger fremfor eget folk og samfunn. Penge-junkies kaller vi de. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (21 timer siden):

Jeg tror du undervurderer mobiliteten til leger og sykepleiere.

NHS ligger foran oss i løypa. Vi likner. Jeg ser folk hoppe fra fastlege til sykehus og vice versa, jeg vet ikke om mange som hopper av legetoget. De har investert for mye. Åpen for motargumenter, men jeg har ikke sett mye som kan overbevise meg om at staten blir straffen for å skvise sitronen mer. 
Sykepleiere er ikke like pot committed. Det er heller ikke like mye status. De som har ferdigheter og er spl av menneskeinteresse, men er smarte, de stikker. De andre trøkker ut noen unger og blir bundet til jobb og sted. 

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (10 timer siden):

Det er fordi det er intelligente folk der. Som forstår at man må se på både lønsutgifter og vikarutgifter. Nytter ikke å redusere lønnsutgiftene med 2 årsverk når man ender opp med å trenge 5 årsverk ekstra i vikrarer for å dekke økningen i sykemeldinger som følge av arbeidspress.

Hallo, du er i overkant kategorisk for din egen standard her.

Folk priser seg selv forskjellig. 
Folk har forskjellig arbeidsmoral
Kommuner er små. 

Det betyr at du vil potensielt kunne finne kommuner hvor du kan redusere lønnsutgiftene mer, og dumpe mer over på hver ansatt, uten at det resulterer i vikarbruk som spiser opp gevinsten, og vice versa. 

Jeg kan ikke tenke meg at det regnestykket er like lett overalt, f.eks tipper jeg det vil være forskjell på kommuner som er generelt attraktive steder å bo, selv om arbeidsgiveren din er et stingy rasshøl, og på kommuner som er ræva å bo i, har mye gjeld, lang avstand til ferie/flyplass osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...