Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke forhuden tilbake over penishode

Gjest 127b0...f68

Anbefalte innlegg

Gjest 127b0...f68

Etter at jeg kjente at jeg fikk ubehag mens jeg onanerte, sluttet jeg etter en stund å onanere og fikk etterpå problemer med å få forhuden tilbake på normal plass selv etter at penis ikke lenger er erigert. Nå har det gått flere timer, og jeg får den fortsatt ikke tilbake på plass. Jeg har prøvd å kjøle ned med is og dra i forhuden, men til ingen nytte. Jeg er nå bekymret og lurer på om jeg skal ringe til legevakten, for i følge søkemotorer og AI chat, kan det i verste fall føre til dårlig blodtilførsel og alvorlige komplikasjoner, en "medical emergency". Er dette det som kalles parafimose? Jeg lurer på om dette går over av seg selv?

Anonymous poster hash: 127b0...f68

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 127b0...f68

Jeg ringte legevakten og de ba meg legge på en våt og kald klut og ringe opp et par timer senere om ikke forhud var på glid i riktig retning. De spurte om jeg har smerter eller om det er puss, noe det ikke er, bare ubehag. Kanskje en liten hevelse. Det har skjedd før, men da har det vanligvis gått bra etter en times tid der den glir litt tilbake. Jeg har type 2 diabetes så jeg lurer på om det har noe å si, kanskje jeg lettere får infeksjon eller hevelse, eller om det rett og slett bare er trang forhud. Det kan også være fordi jeg ikke bruker lube, bare "tørrjokker" i en tshorte. Det er pinlig å snakke om, men lurt å være ærlig når man søker råd. Heldigvis kjenner jeg ikke sykepleieren som satt i telefonen ^⁠_⁠^

Lenke til kommentar
Gjest 127b0...f68

Etter et par samtaler med sykepleier på legevakten i kveld, kom de frem til at det ikke var nødvendig for meg å komme inn til dem i kveld så lenge ikke det var smerter, hevelse eller blåfarge. De mener jeg må ta kontakt med fastlegen i morgen tidlig og så må han se på det istedenfor. Jeg kan skjønne at de ikke ønsker å ha meg inn der, men jeg er litt skuffet over at de ikke tar meg inn. Jeg tror det er én kvinnelig sykepleier og én kvinnelig lege der, så kanskje det er en av grunnene til at de sier nei. Uansett så har jeg prøvd lenge nå å få den på plass igjen, uten hell. Det er ikke smerter, untatt når jeg dusjer og det faller dråper ned eller når jeg går. Jeg tror kanskje det er en liten hevelse og inflammasjon som gjør at det er vanskelig å få den på plass igjen. Jeg sa det til dem. Jeg nevnte parafimose, men jeg mener de sa at de ikke trodde det var det. Litt nervøs og redd nå.

Lenke til kommentar
Gjest 127b0...f68 skrev (11 minutter siden):

Etter et par samtaler med sykepleier på legevakten i kveld, kom de frem til at det ikke var nødvendig for meg å komme inn til dem i kveld så lenge ikke det var smerter, hevelse eller blåfarge. De mener jeg må ta kontakt med fastlegen i morgen tidlig og så må han se på det istedenfor. Jeg kan skjønne at de ikke ønsker å ha meg inn der, men jeg er litt skuffet over at de ikke tar meg inn. Jeg tror det er én kvinnelig sykepleier og én kvinnelig lege der, så kanskje det er en av grunnene til at de sier nei. Uansett så har jeg prøvd lenge nå å få den på plass igjen, uten hell. Det er ikke smerter, untatt når jeg dusjer og det faller dråper ned eller når jeg går. Jeg tror kanskje det er en liten hevelse og inflammasjon som gjør at det er vanskelig å få den på plass igjen. Jeg sa det til dem. Jeg nevnte parafimose, men jeg mener de sa at de ikke trodde det var det. Litt nervøs og redd nå.

Du ringer tilbake, insisterer på å komme og sier at dersom du mister kuken fordi de ikke kan håndtere parafimoser, så får helsetilsynet vite om det dagen derpå. Det du beskriver er en parafimose inntil det motsatte er bevist, og siden de fleste er ræva på å beskrive, så skal de err on the cautious side og ta deg inn. Jo mer du ringer og plager dem, jo større sannsynlighet for at de gir etter, ta opp samtalen. 

Samtidig så er en pose med frosne grønnsaker med kjøkkenhåndkle eller t-skjorte som motvirker direkte frostskade i huden noe som kan kjøle ned, slik at du kan trykke glans tilbake med tommelen mens du holder forhuden med andre hånda ila noen timer og stålsetter deg på å krangle med dem. Det er bare å gjenta, dere tar feil, dette er ø-hjelp. Og nekter de, så spør, hvor mange parafimoser har dere sett?

Og så kan du fortelle dem at når uptodate tilgjengelig via helsebiblioteket sier det haster og de ikke er urologer, så får de faen meg se på det og ringe den lokale kirurgiske LiS3-vakta hvis de er usikre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 127b0...f68 skrev (52 minutter siden):

Dersom de ikke "tørr" eller får til å hjelpe deg på legevakt, så bør de jo sende deg til sykehus. Dette gjorde de for en kompis av meg som fikk lignende symptomer etter en ONS. (Jeg måtte kjøre ham dit)

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Eirikraude skrev (10 minutter siden):

Vis litt tålmodighet og tro på Herren. Kroppslige misdannelser ville vært avslørt lenge før pubertet. Men for all del. Trang forhud er en sterkt underkommunisert lidelse.

Dette er ikke medfødt, det er onani utløst åpenbart... Men det kan like fullt være alvorlig ja

Lenke til kommentar
Gjest 127b0...f68

De ombestemte seg, heldigvis. Jeg har nå vært inne. Aldri vært så flau i hele mitt liv. Mannlig lege ringte urolog for tips, og han måtte trykke repeterende på penishode i ca 20 min mens jeg lå på benken, for å senke hevelsen. Han fikk også en kvinnelig kollega til å se på og hun tok på også, jeg lå der helt frossen av flauhet og stirret i taket. Men vi er alle voksne mennesker, så det gikk nå bra. Svært ubehagelig og flaut, men ikke ekstremt smertefullt. Etter ca et kvarter/20 min gikk forhuden tilbake. Nå er jeg bare redd for at det skal skje igjen. Jeg bestiller time hos fastlegen for å drøfte om det skal gjøres noe mer. Kanskje jeg har trang forhud, men jeg vet ikke hva som kvalifiserer til trang. Er takknemlig for hjelpen jeg fikk hos legevakten. Tror ikke jeg hadde fått det til alene.

Lenke til kommentar

Kanskje på tide og klippe vekk litt da? Har ett barndomsminne av meg hos legen, kan vel ha vært rundt 6-7, og var der da det ikke var mulig å få dratt ned nisselua fullstendig. Legen tok tak og røska ned, med den revna som følge. Men har aldri hatt problemer i ungdommen eller som voksen så kanskje han ikke var sinnssyk likevel.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (7 minutter siden):

Kanskje på tide og klippe vekk litt da? Har ett barndomsminne av meg hos legen, kan vel ha vært rundt 6-7, og var der da det ikke var mulig å få dratt ned nisselua fullstendig. Legen tok tak og røska ned, med den revna som følge. Men har aldri hatt problemer i ungdommen eller som voksen så kanskje han ikke var sinnssyk likevel.

DET høres ganske traumatiserende ut.. 🫣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 127b0...f68 skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er én kvinnelig sykepleier og én kvinnelig lege der, så kanskje det er en av grunnene til at de sier nei.

Grunnen til at de ikke vil ja deg inn på legevakta er at du ikke trenger øyeblikkelig hjelp. Kjønn har ingenting med saken å gjøre.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...