Ludvig86 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) Hei! Jeg er ute etter en maskin som kun skal brukes til musikkproduksjon, og lite annet. Har kommer over en rimelig maskin som jeg tror vil gjøre jobben, men vil bare ha en tilbakemelding fra de som har litt mer greie på komponenter. Er dette en maskin som vil vare en stund eller ser dere noe som sårt kunne ha vert oppdatert? Er den verdt 4000kr? Takker for innspill! Endret 12 timer siden av Ludvig86 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Den ser greit ut. Den har Nvidia 1660 skjermkort. 5xxx-serrien ble nylig lansert, så skjermkortet er gammelt. Jeg vet ikke om du rendrer musikk på samme måte som man gjør under videoproduksjon. Hvis man gjør det finnes det bedre skjermkort på markedet. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden ilpostino skrev (Akkurat nå): Den ser greit ut. Den har Nvidia 1660 skjermkort. 5xxx-serrien ble nylig lansert, så skjermkortet er gammelt. Jeg vet ikke om du rendrer musikk på samme måte som man gjør under videoproduksjon. Hvis man gjør det finnes det bedre skjermkort på markedet. Takk for innspillet! Skjermkortet får nok ikke kjørt seg like hardt i musikkproduksjon. Da er det mer RAM og CPU det går utover. Og lagring 😄 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Dette er gammelt, er det en ferdig-PC? Lenke til kommentar
iGlenn Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Det er gammelt ja, men jeg kan ikke forstå at det skal være noe problem å lage musikk på den. Burde gå helt fint. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 10 timer siden Forfatter Del Skrevet 10 timer siden ^fmj skrev (36 minutter siden): Dette er gammelt, er det en ferdig-PC? Har ingen anelse. Det er ikke oppgitt. Men alt kan vel oppgraderes? Blir det i såfall så dyrt at det er bortkastet? Her er minimumskravet til programvaren: Intel® Core™ i5 (4th Generation) or AMD Ryzen™ Intel® Core™ i5 (late 2018 or later) or Apple silicon CPU Cores: 4 or more RAM: 8GB AMD R or RX series and later or NVIDIA Series 700 and later Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) i5-9400 er gammelt, samme med gfx kortet. Om det holder til din bruk, godt mulig - om den er verdt 4000? Tjaaaa, muligens verdt det. Finner CPU på finn fra 500 til 1000 kroner, en ferdig maskin med omtrent samme specs til 3000 (uten strømforsyning og ikke TI kort) Om maskinen vil vare en stund fremover er svaret kontant nei, CPU ble sluppet på market i Q1 2019, det er 6 år siden. Den var altså "utdatert" allerede for noen år siden, selv om den nok kan fungere godt en stund til (jeg har selv en maskin fra 2015 som fortsatt står og durer i et skap på loftet). Hvis du skal ha en maskin som varer en stund, kan du jo kjøpe en billig laptop for 4 tusen på tilbud eller noe tilsvarende, da får du ihvertfall nytt utstyr med garanti Edit: glemte å nevne det, men gamle maskiner kan også ha utviklet diverse "durelyder" på hovedkortet/strømforsyningen/gfx kort etter mange års bruk, coil whine osv (med tanke på at du skal bruke utstyret til musikk) Endret 10 timer siden av Kakkelfant Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Ludvig86 skrev (43 minutter siden): Har ingen anelse. Det er ikke oppgitt. Men alt kan vel oppgraderes? Er det maskin fra HP, Dell eller lignende bruker disse firmaene som regel egne strømforskyninger og hovedkort. CPU er ofte loddet på og kan følgelig i beste fall være svært vanskelig å bytte ut. Du bør eventuelt sjekke litt før du kjøper for å bytte ut. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden ilpostino skrev (2 minutter siden): Er det maskin fra HP, Dell eller lignende bruker disse firmaene som regel egne strømforskyninger og hovedkort. CPU er ofte loddet på og kan følgelig i beste fall være svært vanskelig å bytte ut. Du bør eventuelt sjekke litt før du kjøper for å bytte ut. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Vil ikke si at det er bomkjøp. I 4000-kronerssegmentet vil det jo være mye gammelt ræl. Jeg antar dette er noe du har funnet på finn? Jeg hadde kanskje kanskje heller kjøp denne på finn. 1000 kroner rimeligere og bedre prosessor: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388829745 Denne koster ca det samme som din, men har bedre prosessor. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/383608063 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden Donkey Kong skrev (4 minutter siden): Vil ikke si at det er bomkjøp. I 4000-kronerssegmentet vil det jo være mye gammelt ræl. Jeg antar dette er noe du har funnet på finn? Jeg hadde kanskje kanskje heller kjøp denne på finn. 1000 kroner rimeligere og bedre prosessor: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388829745 Denne koster ca det samme som din, men har bedre prosessor. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/383608063 Tusen takk for tips! Maskinen jeg har sett på er funnet på Finn ja. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) Det ser ut til at maskinen har høy nok spec for programmet. Det virker greit i forhold til pris. i5-9400 er gen 9, mens kravet er minst gen 4. Skjermkort er i 1000 serien mens kravet er minst 700 serie. 900 serie er imellom disse. 1000-serie er altså nyere. Endret 8 timer siden av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå