Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trussel om tvangssalg

Gjest 15448...0ae

Anbefalte innlegg

Gjest 15448...0ae

Er ikke så flink i forstå hvordan jeg skal svare og å få til å svare til den som skrev noe.

Anonymous poster hash: 15448...0ae

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 15448...0ae

Eierne har innsynsrett, dette har kommunal dept svart og begrunnet med hvorfor.

Eierne har all rett til svar og forklaringer på regnskap, eneste vi ikke kan be om og har ikke bedt om er regnskaps bilagene. Revisor er pålagt å se at regnskaps loven er fulgt, den er veldig streng, samme er loven revisor skal følge. Vesentlige avvik i presenterte regnskap er også ignorert av revisor. Som feks ikke påført note opplysninger der det skal.

Til den som mener jeg er kranglete etc er det helt greit, jeg kan ihvertfall se meg selv i speilet og vet at det eneste jeg har bedt om, på ryddige, saklige måter er svar på forvaltningen av mange millioner. Jeg er ikke typen til å "krangle" på gøy. 

Lenke til kommentar

Kommunaldepartementet skrev i et brev 3. juni 2021 (TUDEP-2021-3137-2) at departementet mente at borettslag og aksjeselskaper burde være likestilt, og at aksjelovens regler "bør" gi andelseiere i borettslag tilsvarende innsynsrett. Dette er departementets mening. Det er imidlertid ingen bestemmelse tilsvarende aksjelovens i borettslagsloven og eierseksjonsloven, og i mangel på slik lovbestemmelse er det et åpent spørsmål hva som gjelder. Et borettslag / sameie står derfor fritt til å mene at departementet tar feil. Derfor skriver departementet også i den nevnte uttalelsen at hvis styret sier nei så må man gå via årsmøtet/generalforsamling.

Den retten eierne i praksis har er derfor retten til å stille spørsmål på årsmøtet/generalforsamlingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 15448...0ae

Takk, ja er obs på den saken, derfor sendte jeg sak til dept om hva med eierseksjoner, sameier, og svaret var at den samme rett skal gjelde der. Selv om sameier ikke er registrert som aksjeselskap gjelder den loven på flere områder også i sameier. Jeg har hatt problemer med å forstå dette, men er flere saker hvor aksjeloven er tatt inn i ulike sameie saker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...