Gjest 989c5...d4b Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Hei, Fikk plutselig skriftelig varsel fra min eks-samboer vedrørende dokumentavgift, der et beløp må betales innen en gitt tid før det blir sent til forliksrådet etter samråd med advokat. Saken er av vi etter et brudd i fjor ble enige om at jeg kjøpte hen ut av boligen. Vi skrev skriftelig skifteavtale begge signerte og innsendte til banken som sa vi skulle dele tinglysning og dokumentavgift 50/50. I tillegg sendte hen tinglysningen og ble fakturert tilbake i sitt navn. Jeg overførte etter dette halve beløpet. Nå krever hen andre halvdel av beløpet og hevder kjøper skal stå for dokumentavgift, og at vi har muntlig avtale på at jeg skal betale alt, som om jeg benekter det. Stemmer dette, selv om vi skrev skifteavtale og hen sto for tinglysningen? Bare jeg søke juridisk rådgivning, evt. hvor? Har ikke økonomi til å bruke masse penger på dette. Takk for hjelp, Anonymous poster hash: 989c5...d4b Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar (endret) Med mindre det finst dokumentasjon av den muntlige avtalen ville eg møtt i forliksrådet, klaska den skriftlige avtalen i bordet og sagt at eg ser på den som gjeldande. Forøvrig - er du sikker på at de skulle betale dokumentavgift? Det er unntak ved skifte mellom ektefeller eller sambuar i ein del tilfeller. Endret 13. januar av barfoo Lenke til kommentar
KalleKlovn Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar (endret) barfoo skrev (28 minutter siden): Forøvrig - er du sikker på at de skulle betale dokumentavgift? Det er unntak ved skifte mellom ektefeller eller sambuar Det gjelder vel kun om det er over 2 år samboerskap. Endret 13. januar av KalleKlovn Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar 1 minute ago, KalleKlovn said: Er det et sted å få juridisk rådgivning rundt dette? Eller vil det koste mer enn det hjelper? Vurderer om Innsender av tinglysning og signert skifteavte der delingen denne kostnaden nevnes er nok? Det er jo fort stor nok sum til at et par timer advokat lønner seg, sjølv om du må betale, men spørsmålet er jo om det er behov; det er jo ikkje akkurat ei kompleks sak om du har skriftleg grunnlag for deling. Då skal vedkommande argumentere ganske iherdig for at det føreligg munnleg avtale om noko anna... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Gjest 989c5...d4b skrev (1 time siden): Hei, Fikk plutselig skriftelig varsel fra min eks-samboer vedrørende dokumentavgift, der et beløp må betales innen en gitt tid før det blir sent til forliksrådet etter samråd med advokat. Saken er av vi etter et brudd i fjor ble enige om at jeg kjøpte hen ut av boligen. Vi skrev skriftelig skifteavtale begge signerte og innsendte til banken som sa vi skulle dele tinglysning og dokumentavgift 50/50. I tillegg sendte hen tinglysningen og ble fakturert tilbake i sitt navn. Jeg overførte etter dette halve beløpet. Nå krever hen andre halvdel av beløpet og hevder kjøper skal stå for dokumentavgift, og at vi har muntlig avtale på at jeg skal betale alt, som om jeg benekter det. Stemmer dette, selv om vi skrev skifteavtale og hen sto for tinglysningen? Bare jeg søke juridisk rådgivning, evt. hvor? Har ikke økonomi til å bruke masse penger på dette. Hvis man har en skriftlig avtale som regulerer spørsmålet så stiller man i veldig sterk motbakke hvis den ene parten hevder at det finnes en muntlig avtale om det motsatte. En halv dokumentavgift er svært lite penger i rettssakssammenheng, lite verdt å bruke advokat på. Men innboforsikringen din dekker i noen tilfeller advokatutgifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå